Jumbo Javelin

Oke, kun je bet ook niet doen vooral niet in die schaal, want dan zit je met heele kleine motortjes een servo'tjes, en die zijn niet echt klein

hallo allemaal

mijn vader is een 3d model op de computer aan het maken, zo kan je zien waar je alle elektronica ed. kan plaatsen.
maar ik heb een servo van carson gekocht, om precies te zijn de cs-3. wie weet er hoeveel graden de uitslag naar 1 kant is?
groet Coen

Hoi Coen,

Als ik jou was zou ik veel vragen op het forum en zorgen dat je veel info heb. Veel bij anderen afkijken helpt ook. Als je niet het gereedschap hebt zou ik contact zoeken met modelbouwers in de buurt en vragen of ze je helpen. Dat heb ik ook gedaan. Voor de rest veel je best doen en succes.

Dit was even een peptalk. Wat me vaak erg stoort is dat oudere bouwers vaak alleen op de leeftijd afgaan(wie de schoen past trekt hem aan)

Gr Geert

Hoi Coen,

Als ik jou was zou ik veel vragen op het forum en zorgen dat je veel info heb. Veel bij anderen afkijken helpt ook. Als je niet het gereedschap hebt zou ik contact zoeken met modelbouwers in de buurt en vragen of ze je helpen. Dat heb ik ook gedaan. Voor de rest veel je best doen en succes.

Dit was even een peptalk. Wat me vaak erg stoort is dat oudere bouwers vaak alleen op de leeftijd afgaan(wie de schoen past trekt hem aan)

Gr Geert

@ Geert, hier één van die "oudere"bouwers.
Jammer dat het jou stoort; ik noem het "ervaring".
Niet in de modelbouw, want ik bouw pas 30 jaar, dus zoveel ervaring heb ik ook niet.
Nee, ervaring met jonge knullen die dol-enthousiast zijn, en als eerste model meteen een moeilijk schip vanaf tekening willen bouwen.
En vervolgens overladen worden met raad om het NIET te doen, omdat zo'n "project" 99 van de 100 gevallen in de kliko eindigd.
Ik kan je zó een aantal namen geven van dat soort jongens...

@ Coen:
Die motortjes die je liet zien MOETEN elk een aparte regelaar hebben; het zijn brushlessmotoren en die kan je niet samen op één regelaar zetten.
Bovendien: voor een werkschip draaien deze motortjes véél te snel.
De uitslag van de gemiddelde servo is ongeveer 80 graden naar beide zijden.

De uitslag van de gemiddelde servo is ongeveer 80 graden naar beide zijden.

Het zou me niets verbazen dat deze servo maar +/- 60° gaat, waarom geven ze anders een "manipulating time" van 0,17 sec voor 60° aan.

Ervaring is ook: eerst kijken, dan kopen, en niet eerst kopen en dan kijken wat je gekocht hebt. Heeft niets met leeftijd te maken, overigens.

Groet,

Ad Bakker

Ad,

Omdat servo's niet allemaal dezelfde uitslag hebben, wordt de steltijd terug gerekend naar een vaste hoek. Nu kun je ze, qua snelheid, met elkaar vergelijken. Geen wijsheid van mij maar gelezen op zo'n "servo vergelijksite" oid.

hallo

als je een servo met BV een graupner instalatie bedient dan kan het zelfs zo zijn dat dezelfde servo op een robbe instalatie de andere kant uit draait
zo ook de uitslag kan groter of kleiner zijn
BV een futaba servo op een graupner instalatie geeft een 2 à3 % meer uitslag

dus het is moeilijk zo maar te zeggen welke uitslag de servo gaat maken

groetjes raf

Omdat servo's niet allemaal dezelfde uitslag hebben, wordt de steltijd terug gerekend naar een vaste hoek. Nu kun je ze, qua snelheid, met elkaar vergelijken.

Ik begrijp het, Geert. Ik heb zelf geen ervaring met dit soort zaken omdat ik tot nu toe alleen statisch bouw. Het verbaasde me wel dat dit soort belangrijke info niet in de standaard specificaties staat.

@roel,

Ik heb er ook maar bij gezet wie de schoen past trekt hem aan. Maar sommigen personen krijgen al commentaar zonder dat er nog iets gemaakt is. Dat stoort me. En natuurlijk die personen hebben ervaring en daar heb ik respect voor maar de manier waar op ze commentaar leveren doet het hem.

Ik heb u er ook niet op betrapt hoor, maar als ik u gekwetst hebt dan spijt het me dat.

Gr Geert

Laatst bewerkt:
Update

Hallo allemaal,
even een update!
ik ga binnenkort aan de jumbo javelin beginnen:D
hij word 1.100 dus 1.40 meter lang.
binnen kort meer!!
eerst nog mijn duwbootje afmaken.
groet Coen

hallo allemaal

ik ben aan de jumbo javelin begonnen!!
ik heb de spanten van het achterschip uitgezaagd.
er komen vandaag of morgen foto's.
ik wil graag delfship downloaden moet ik dan de gewone of de zipped package downloaden?
groet Coen

update 1.

Hallo allemaal,

ik heb hier de eerste foto's van de spanten:cool:
ik heb er tot nu toe 7 gezaagd.

full

is deze foto goed qua afmetingen?
zo niet wat kan ik er aan doen?

groet Coen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Coen,
zag net dit draadje voorbij komen. Leuk dat ik niet de enige jongen van 15 ben die zich voor deze hobby interesseerd!

Ben wel benieuwd hoe dit projectje verder loopt, bij deze dus een abonnementje erbij. Moet zeggen dat ik het met enkele adviezen toch niet helemaal eens ben, eigenlijk... Ik hoop dat je het project voortzet, dat is volgens mij de één van de beste manieren om veel te leren.
(Bedoel ik niet egoïstisch, integendeel...)

Denk dat veel mensen hier op het forum hun eigen kwaliteitsstandaard af en toe even wat moeten laten varen. Alle begin is moeilijk, of dat nou een kleine sleper is of een schip als de "Javelin". Probeer maar eens een sleepboot op grote schaal netjes af te bouwen! Ik denk persoonlijk dat je moet beginnen met een model dat je aanspreekt, want dat is toch het belangrijkste om "zin te hebben" om verder te bouwen.

Natuurlijk leer je alles niet in je eentje, moest er niet aan denken dat ik alles alleen moest doen! Hoop dat ook vooral de ervaren en oudere bouwers je blijven helpen tijdens de bouw! (En dat je zelf natuurlijk bij de hobby blijft!)

Maar, geloof me, je zult niet alles direct goed doen. Op sommige momenten zal dat lastig zijn, maar probeer erbij te blijven! Heb hetzelfde meegemaakt (en doe dat nog steeds), maar het belangrijkste is toch het willen, en niet het kunnen...

Veel succes!
Björn

hallo koen

trek op de spanten die horizontale lijnen ook door net zoals je bij de middellijn hebt gedaan
dan heb je een richt lijn als je begint te beplanken
het is een schip met een haast plat dek dus je kan het onderste boven bouwen
voor de delen die iets dieper liggen kan je op de bouwplank een vul stuk zetten
of je had aan de spanten voetjes moeten laten staan
maar dit is nu telaat of je moest ze er tegen plakken

vergeet niet als je latjes lijmt ze ook onderling aanelkaar te lijmen en niet alleen aan de spanten wat wel vaker gebeurt
en dan wordt het moeilijk schuren want dan bewegen ze onderling

succes en veel plezier bij het bouwen

gr raf

Back