junsi icharger 4010 : 2x1400watt !

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door 666yeti666, 20 nov 2012.

  1. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Aahaa ja inderdaad. Je hebt gelijk. Ik maak een verkeerde beredenering.

    Dankjewel
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Volgens de afspraak is de spanning waarbij een LiPo cel 100% vol is 4,2V. Wel dat is de afspraak, in werkelijkheid is een LiPo cel pas echt 100% vol bij 4,2351V. Die laatste 0,0351V maken niet veel uit maar als je echt van 100% uit wil gaan. 8O
    De spanning waarbij een LiPo als leeg wordt gezien is wat lastiger. Je hoort en leest over spanningen van 2,7V tot 3,2V wat is nu juist? Dat ga ik niet nu weer bespreken daar zijn al genoeg draadjes over.
    Waarom dit allemaal, wel om duidelijk te maken dat de spanning van een LiPo cel maar verrekte weinig zegt over de ladingstoestand. Het is dus net zo weinig zinvol om te spreken over 80% vol of 50% vol, je weet het gewoon weg niet! Wil je een LiPo accu langere tijd opbergen dan is het goed voor de levensduur van die accu dat hij gedeeltelijk geladen opgeslagen wordt. Bij voorkeur met een cel spanning niet hoger dan 3,9V en niet lager dan 3,6V. Is dat 60% of 80% of...... Wat maakt het uit? :):) Vergeet die percentages en hou gewoon de spanningen aan, dat is voldoende en werkt prima. ;)
     
  3. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Duidelijk verhaal.

    Nu heb ik mijn eerste 2 laadbeurten erop zitten.
    De laadbeurten van mn lipos (6S 3300Mah's) zijn gestopt bij 4.125V. De lader gaat niet door tot 4.2V. Is hier een reden toe?
    De lipos hebben denk ik al wel een laadbeurt of 140 erop zitten. (ik gok dat het hier aan ligt, maar even uit sluiten)
     
  4. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Ik heb ooit eens ergens een stuk gelezen dat als je niet helemaal tot 4.2 laad, je de levensduur van de lipos verdubbelt. Dus of de lader daar rekening mee houdt zou best kunnen. Ik zal het stuk is proberen op te zoeken.

    Als je lader op "keep charging" zet in het menu dan blijft hij heel langzaam doorladen na het programma en loopt de spanning dus niet terug. Dan gaat hij wel naar 4.2.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  5. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    Het klopt dat de lader niet veder laat wand dat moet je aan zeten in het menu.
    Onder advananced van je laadprograma kan je aan vinken keep chagrijnig after the done ,als je die aanvinkt zal hij door laden tot hij 4,20 heeft bereikt .

    Op maar zie nu pas dat Bullet3030 dat ook als had verteld.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat is onzin! Dat is hetzelfde verhaal als dat je zegt ik heb een beker die kan ik 100 keer volschenken en leegdrinken, dan is hij versleten. Als ik hem maar half vol schenk kan ik hem 200 keer vullen.
    Wat schiet je daar mee op? :???:

    Je leest en hoort wel vaker zulke verhalen maar die kan je gerust vergeten. Een goede LiPo die goed wordt behandeld en rustig wordt geladen en ontladen kan minstens 10.000 keer geladen en ontladen worden. Als hij in de tussentijd nog niet door veroudering is heen gegaan. ;)
    Zoals de meeste LiPo's in de modelbouwwereld worden behandeld haal je dat nooit van je hele lang zal je leven. :nooo: Veruit de meeste van ons zullen heel blij mogen zijn met 200 tot 300 keer laden en ontladen. De eventuele "winst" die je met minder volladen zou kunnen behalen doe je alleen daarmee al volledig teniet.
    Overigens laden bijna alle laders "maar" tot 4,2V terwijl het absolute maximum 4,2351V is. Je laad de LiPo dus al niet echt tot 100% maar tot iets van 99% of daaromtrent. Dan zou je daar ook al "winst" uit moeten halen. Vergeet dat dus maar. ;);)

    De reden is dat de laadstroom tot minder dan 1/10C is gezakt en dan is de accu voor de meeste laders voor meer dan 90% vol. Om die laatste 7% of 8% er ook nog in te krijgen is een langdurige kwestie dus hebben de meeste lader fabrikanten de software zo geschreven dat de lader dan stopt.
    Zoals mijn voorgangers al hebben geschreven zijn er laders waarbij je dat uit kunt schakelen zodat de lader echt blijft doorgaan tot de 4,2V is bereikt. Daarvoor moet je dus wel geduld hebben. ;)
     
  7. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Oke onzin?, is dat een eigen mening of zijn het bewezen feiten dat het onzin is?

    Als ik verschillende manuals en fora's mag geloven is het laden ergens tussen de 4.10 en 4.15 icl de basis regels voor het behoud van je lipos life cycle verhogend. Baat het niet dan schaadt het niet en nog korter laden ook.

    Die paar seconden minder vliegtijd merk je toch niet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Bewijzen? Dat is natuurlijk heel moeilijk zowel het voor als het tegen bewijs. Waar ik op af ga zijn de gegevens van de fabrikanten. De grafieken en lab proeven.
    Baat het niet het schaadt ook niet, dat is juist maar denk nu eens zelf een klein beetje logies na? Waarom zou je de accu tot 4,1V of 4,15 V per cel opladen. De winst die je daarmee kan halen (als dat überhaupt klopt) zal zo gering zijn dat je het nooit zal merken.

    Zaken die wel helpen, zoals rustig laden, zorgen dat de temperatuur zo constant mogelijk rond de 25°C blijft, de accu rustig ontladen, doen wij niet. Beter gezegd kunnen we niet doen. Wij willen kunnen vliegen met een LiPo. We kunnen daar geen grote zware accu voor gebruiken. Daarom MOET het benodigde vermogen uit eigenlijk een te kleine accu komen. Hetzelfde geldt voor de speedboten en de autootjes.

    Hoewel het veel beter is voor de levensduur van de accu om maar maximaal 1C aan stroom eruit te trekken gaan wij met een gerust hart tot wel 50C!!!! De accu gaat daar niet kapot van maar de levensduur gaat er met sprongen door achteruit. En dan maar tot 4,10V laden "om de levensduur te vergroten"? Probeer het gerust, neem de moeite om je lader om te bouwen of opnieuw in te stellen op 4,10V. Wie weet heb je er iets winst van maar je zal het nooit merken omdat zeer gering zal zijn.

    Nog een voorbeeldje, je eigen auto. We weten allemaal dat de meeste auto's het zuinigst rijden bij ongeveer 90km/uur in de hoogste versnelling. Toch rijden we allemaal 120, 130 of zelfs nog sneller. ;)
    En dan gaan we het merk logo van de motorkap halen omdat iemand heeft uitgevonden dat zo de luchtweerstand verminderd en de auto zuiniger rijdt? :rolleyes:
     
  9. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Je hoeft niks om te bouwen de meeste laders doen dit al volgens mij en laden tot 4.1.. of dit nou met laadtijd te maken heeft geen idee. Ik lees iig in bv de manual van de pl8 dat het beter is voor je lipo.

    LiPo Generic LongLife(4.1V)

    Basic LiPo preset copied from Preset1 above but with end-charge voltage reduced to 4.1V. All other parameters are the same.Use this preset if you wish to have the longest life from your LiPo batteries,but beaware, your flighttimes will be reducedslightly.

    –66

    Maar ik leer graag dus ik zou ook graag weten waar staat dat dit geen effect heb zoals jij beweert en gelezen heb.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  10. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Thanks voor de info mannen. Ik hou de instelling van de lader aan. Prettig gevoel bij. En de fabrieksinstellingen zijn veelal goed genoeg.
     
  11. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Heren/Dames Junsi 4010duo gebruikers.

    Ik heb het volgende. 2 Accu's 6S1P 5000 mAh. Deze waren vol en wil ik op storage niveau brengen(3,85V bij de Junsi). De ontlaadstroom heb ik bewust te hoog gekozen(dus meer dan 130W per kant) om te zien wat de max. ontlaadstroom zou worden. Een en ander op beide uitgangen geactiveerd en na een aantal seconden blijkt de ontlaadstroom zo'n 3,5A per kant te zijn. De ventilator gaat draaien(want de energie wordt warmte en die moet onder controle gehouden worden) maar wat blijkt. De ventilator koelt niet voldoende en op het moment dat de temperatuurmeter 80 graden aangeeft stopt de lader ermee met een 11XX temperature too high error.
    Wat me opviel is dat alleen de ventilator links (van achter gezien) zijn werk deed en de ventilator rechts helemaal niets!

    Bovenstaande herhaald op 2,5A ontlaadstroom gaat wel goed (temp wel tegen de 70 graden) maar ook draait er dan maar 1 ventilator.

    Dat vind ik vreemd aangezien, om oververhitting te voorkomen, er dus meer warmte afgevoerd had moeten worden en daar lijken me nou net die ventilatoren zeer geschikt voor ;)

    Iemand dit al eens bij de hand gehad of die dit eens kan naspelen?

    gr.

    Marc
     
  12. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Welke versie software heb je? Ik heb wel gelezen dat bij een oudere versie dit nog niet optimaal was.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  13. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    V2.11, probleem treedt bij mij in ieder geval bij V2.10 en V2.11 op.

    Inmiddels vraag ook bij RCGroups gesteld en hier wordt beweerd dat "discharge" op de junsi 4010 sinds V2.04 onbetrouwbaar is (lees, doorgebrande junsi's). Maar eens in de gaten houden en verder indien nodig op 2 A dischargen (of zoals in mijn geval een volle accu op "storage" stand brengen).

    gr.

    Marc
     
  14. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Oke nou gebruik ik de discharge niet alleen de storage.

    Hopelijk vinden ze snel een oplossing.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  15. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Kwam er ook gewoon bij toeval achter (p.s. Storage kan ook discharge zijn, is afhankelijk van het voltage van je accu).
    De leverancier gevraagd of het normaal is dat er maar 1 ventilator draait(op RCGroups zijn ze het roerend met me eens dat dit niet normaal is).
    We wachten af.

    gr.

    Marc
     
  16. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Ik zal de shop aanschrijven waar mijne vandaan komt. Eens kijken of hun wat meer info hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  17. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    voor het ontladen met de ichargers heb je nog 2 andere opties.
    Een is dat je een extra weerstand kunt gebruiken om met hogere amperages te ontladen, dat kan al een simpele 24V xxxW lamp zijn.
    Andere optie is regenerative discharge, waarbij je de icharger voed met een lege lipo of loodaccu en dus de volle lipo ontlaad richting de lege lipo of loodaccu.
     
  18. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Maar van een volle naar een lege lipo heb je toch weer een volle lipo? :D:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  19. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    hehe daarom je oude lipos bewaren. Kun je meteen gebruiken om op het veld mee te laden, gewoon 6 lipos parallel en je kunt weer een paar keer laden. En moet je thuis ontladen dan kun je het daar in kwijt.

    Of als je een deel hebt leeg gevlogen en een deel niet kun je alles op storage brengen.
     
  20. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb 5 van die power resistors (5 ohm 100 watt) besteld :) Zal dan lekker snel gaan :)
    Je doet eigenlijk zo'n regenerative discharge, alleen niet naar een accu maar naar warmte.
     

Deel Deze Pagina