JYNX - 1m depron nuri hellingzwever (bouwtekening)

prop-er

Forum veteraan
Ik heb zojuist een nieuwe tekening op de site gezet. Het gaat om een depron vliegend vleugeltje met een spanwijdte van een meter.

Welcome to RCplans.nl

DSCN4288.JPG

DSCN4307.JPG

Vleugelhelft voorbereid op samenvouwen

DSCN4292.JPG

Met een CD over de binnenzijde van de vouwlijn rollen

DSCN4296.JPG

DSCN4297.JPG

Na het vouwen en plakken

DSCN4310.JPG

Vleugels aan elkaar gelijmd

DSCN4294.JPG

Romp voor het schuren

DSCN4311.JPG

DSCN4312.JPG

JYNX samengesteld, echter nog zonder staart. (nakomertje)

DSCN4314.JPG

aansturing elevon

DSCN4351.JPG

DSCN4355.JPG

DSCN4356.JPG

Prachtig groen gras.

Ontwerp is nogal geleend van de Delphi van www.Jomari.de.

Mijn tweede exemplaar is bijna klaar. Hier komt een 75 Watt brushless motortje met klapprop in.

Mooi hoor,
maar ik dacht idd gelijk al: lijkt sterk op Jomari-technieken :).

wel strak afgewerkt en duidelijke foto's! Top!

Oh ja. Ik heb de SAL een keer of tien geprobeerd, maar dat werd niets. De JYNX draait door en komt bovenin onbestuurbaar stil te hangen. Het gras onderaan de dijk was gelukkig lekker hoog...

Voor goede zweefprestaties bij zwakke wind moet de benodigde reflex zo klein mogelijk zijn. Daardoor moet het zwaartepunt naar achter. Daardoor neemt de stabiliteit eigenlijk dubbel af, omdat je ook nog eens het stabiliserende effekt van de omhoog staande elevons gaat missen. Dan merk je dat de staart eigenlijk wel wat groter mag. Ik ga nog experimenteren met een 50% grotere staart.

Bij hardere wind zijn de zweefprestaties minder kritisch, en zou ik kiezen voor een voordelijk zwaartepunt, en meer reflex.

Vincent

Sietse,

Ik er aan beide zijden zo'n 2 a 3° tipverdraaing inzitten. (vraag niet hoe ik het gedaan heb, het zat er "per ongeluk" prachtig in)

Mijn JYNX stallt erg voorspelbaar. Lekker uithongeren, en valt dan langzaam met de neus naar beneden.

Het "probleem" zit 'm meer in het gieren. Merk je weinig van aan de helling, maar SAL kun je vergeten.

Mja, voor SAL of DLG heb je een groter kielvlak nodig, of langere staart idd. Maar vooral heb je kiel-oppervlak aan de onderkant nodig! Met alleen kielvlak boven de vleugel krijg je een prachtige rolbeweging...

Deze voor aan de helling houden en voor DLG-en ff een andere bouwen. eventueel met minder peilstelling en een flink Kielvlak dat in ieder geval 1/3 van het oppervlak onder de staart heeft.

Klopt. Zo'n ontwerp heb ik op de tekentafel klaar staan. Maar die gaat met een PW1211 profiel uit schuim gesneden worden. Daarna tapen, en testen. Werkt dat goed, dan wil ik op dit ontwerp een eerste vacuumbag probeersel los laten. Maar da's allemaal toekomstmuziek.

Ik was gewoon nieuwsgierig of het met de JYNX ging. Niet dus.

hehehe, daar ben ik nu toevallig precies mee bezig. schuim/glas vleugeltje om te smijten. kerntjes zijn gesneden, mylars liggen klaar. moet alleen ff de zin krijgen om hem af te maken :D.

Dit ding idd met een buitenlopertje met klapprop doen!

hehehe, daar ben ik nu toevallig precies mee bezig. schuim/glas vleugeltje om te smijten. kerntjes zijn gesneden, mylars liggen klaar. moet alleen ff de zin krijgen om hem af te maken .

Dat heet dan een BackPackGlider :cool:
Je kunt je eerste gelukte set vleugels meteen verkopen dus wat houdt je tegen ;)

DSCN4359.JPG

DSCN4362.JPG

Het motortje heeft de volgende prestaties:

Lipo: HXT460 3S1P 15-20C
Regelaar: 10A noname
Prop: Hobbycity 6,5x4 folding prop

Stroom: 5,7A
Thrust: 260 gram
Toerental: 12590 rpm

Tipsnelheid is een goede 60 km/u.

Laatst bewerkt:
Hoi, gaaf model!
De link van het motortje is dood maar bijna iedereen weet denk ik wel om welk motortje het gaat:lol:

Hoi prop-er

Ben nieuwsgierig:mrgreen:
Heb je de Jynx al gemotoriseerd, lijkt me een mooi model voor in het weiland (sorry er boven;))

greetz Ron (didam)

Hey Vincent,
Mooi model, ik ga hem binnenkort met mn vader bouwen. Maar ik wilde even vragen, hoe kom je bij de elektronica? Want als je de romp onder de vleugel lijmt, dan kan je er toch niet meer bij?

Alvast bedankt, Jelmer

je kan voor het vleugeltje, eens proberen van een half symmetrisch profiel te nemen, en met opstaande rollen, en een beetje tipverdraaiing...

ik heb mijn eigen ontwerp van vliegende vleugel zo gemaakt, en ook met hetzelfde als ligger in de vleugel (I profiel)
meer dan sterk genoeg.
maar een vol symmetrisch profiel is idd wat moeilijker vliegen met zoiets denk ik :)

Jelmer,

Het rompje zit niet gelijmd, maar is demontabel gemaakt. Met wat depron reststukjes heb je dit zo voor elkaar. Kom je er niet uit, zal ik de Jynx even van zolder moeten halen om een foto te schieten van het rompje.

Ik ben er trouwens achter waarom hij niet vloog. De tippen hadden positieve tipverdraaiing. Ik heb momenteel andere interesses, en laat het voor wat het is. Toch zou ik het leuk vinden om anderen meer succes te zien hebben.

Let dus goed op bij het plakken van de vleugel dat je dit zeer sekuur doet. Direkt na het plakken goed checken. Niet gelukt? -> los maken en opnieuw plakken.

Back