K klasse

Hallo;

Zijn er mensen die de nodige ervaring hebben met een zeilboot K klasse?
Ik ben op zoek naar info om zelf zo'n zeilboot te bouwen.
Ben ook nieuwsgierig of er truks bestaan ivm het vervoeren/opstellen van deze zeilboten?

Grtz...

Marc

Voor zover mij bekend, is de K Klasse een strikt vastgelegde klasse, waar je enkel met door de ontwerper/leverancier geproduceerde rompen mag deelnemen.

Deze rompen zijn via de website van K-Klasse te koop.

Op die site staan wel een paar tekeningen mbt de afmetingen (K-klasse tekeningen) maar ik denk niet dat er bouwplannen of tekeningen verkrijgbaar zijn om zelf je romp te bouwen.

De grote insteek van deze klasse is namelijk dat iedereen met exact dezelfde boot vaart, zodat winnen in een wedstrijd puur om inzicht en zeilkunst van de deelnemers gaat, en niet wie een snellere boot heeft.

Je hebt meer kans een tweedehands K op de kop te tikken voor een leuk bedrag en daarmee verder te experimenteren.

Ik heb zelf een K en ik weet uit ervaring dat er veeeeel meer zeil op te voeren is dan er nu het geval is.

Je moet dan wel het zwaard en ballastgewicht aanpassen evenals de bevestiging van de stagen.

De huidige K-klasse is inderdaad zo opgezet dat iedere technoleek met een K kan zeilen zonder echt verstand te hebben van de bouw van het schip.
Mast met tuigage is er simpel vanaf te halen en de romp met zwaard past in normale eensgezinsauto (moet je geen Smart mee bedoelen natuurlijk).

De mijne mag allang niet meer meedoen met de wedstrijden, vindt ik ook niet erg. Ik ben toch meer een recreatiezeiler.

Hallo;

Bedankt voor de antwoorden.
De wedstrijden zijn niet zo belangrijk voor mij,daar heb ik een M klasse voor indien nodig.
Ik hou meer van het zelf bouwen,varen komt maar op de 2 é plaats.

Dus ik ben op zoek naar een goed plan voor een K klasse achtige,ook voor een goed plan voor een wedstrijd M klasse met swing rig systeem.

Grtz...

Marc

Romp

Hi Marc,

Ik heb een aantal jaar geleden een K-klasse romp verbouwd.
beter gezegd de romp niet maar alles er omheen wel.
Langere mast, kantelkiel, genaker enz.

inmiddels bezig een andere romp voor al deze items te bouwen. zie 2.2 meter kantelkiel boot verder op in dit forum.
ik heb hier voor alles uit de K romp gehaald, wellicht dat jij hier iets mee kunt.
ik weet niet wat je precies van plan bent, maar midden sectie van de romp is al extra versterkt en ook zijn er grotere mangaten zodat je overal goed bij kunt.

ben benieuwd naar je ideeen.

Groet,

Het is de bedoeling om zelf een goed varende boot te bouwen,zoals bv een k klasse.
En dan te testen met verschillende tuigen en zeiloppervlaktes.
Groter dan de K wil ik niet gaan.
bouwen en uitproberen zijn voor mij belangrijker dan wedstrijden ermee.

Grtz...

Marc

K-Klasse

Hallo ,
Momenteel ben ik ook bezig met het opknappen van een K-klasse.
Heb hem eind vorig jaar gekocht en nog niet mee gezeild.De bijbehorende loodaccu 6v 3,5 Ah is volgens mij overleden.Heb hem getracht te laden maar er komt niet veel meer in. Mijn vraag is als ik deze accu wil vervangen voor een Lipo of Nimh accupack, wat voor capaciteit en type moet ik dan hebben.?? Ik heb hier nog niet veel verstand van maar hoop dat in de tijd op te doen. Graag een goede raad.
Bij voorbaat dank
Klaas

4 X Nimh 3500 mA is een goede vervanger, je hebt wel een nieuwe lader nodig. Als je al een lader hebt voor lood accu kan je best terug een lood accu kopen

Een loodaccu kost volgens mij een stuk minder en kan geladen worden met de lader die je er ( waarschijnlijk ) bij gekocht hebt.
Bovendien hoef je er van binnen niets aan te verbouwen. Met een loodaccu van 3 Ah vaar je de hele dag.

Back