K6 4 meter electro

Hallo.
Ik wil (wegens gebrek aan sleep mogelijkheid) mijn K6 voorzien van een electro motor.
Welke motor/prop combinatie (aantal cellen lipo) kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik heb totaal geen verstand van vermogen ,watt etc etc.
Alle info en tips zijn/is welkom.

dan moet je ook even iets vertellen over je K6.

hoe zwaar is deze?

een norm die je kan hanteren voor voldoende vermogen is 150w/kg.
er is ook nog een vuistregel voor een richtlijn voor motor gewicht/vermogen maar die heb ik even niet bij de hand.

Dus een 4kg zwever zou je dan met +/- 600 wat prima kunnen laten klimmen, alles daarboven gaat het sneller omhoog.

En daarbij voor een zwever een grote prop , lage spoed.

dit omdat je ook 600 watt kan weg pompen in bv een 7" prop, maar ivm de lage vliegsnelheid van een zwever is dat minder efficient.

gooi je gegevens ook b.v. eens in de motor selector van AXI

https://www.modelmotors.cz/ -> Search by model

Van de voorgestelde motoren kan je dan de specificaties (gewicht/vermogen/Kv) overnemen en toepassen op motoren van andere merken.

of kijk bij soortgelijke e-modellen wat leveranciers adviseren, dat geeft ook een beeld

Laatst bewerkt:
qua vermogen en formaat zal dit wel wat kosten in aanschaf.

Als je een lipo neemt met 6 - 8 cellen scheelt dat ampere's bij de regelaar tov 4 cellen.
hoger voltage = minder ampere.
bij 8 cellen = 32 volt

600 watt/ 32 volt = 20 ampere. Dan heb je aan een 35 ampere regelaar al genoeg met marge voor grotere motor en alle kabels kunnen normale dikte blijven, ca 4 mm2.

Zoveel mensen zoveel advies maar een 8s nemen lijkt me onverstandig en totaal overbodig.

5 of 6 cellen is ruim voldoende en zorgt ervoor dat je een gewone esc kan gebruiken (meeste low voltage esc zijn tot 6s Lipo)

In mijn 5 meter zwever zit gewoon ook 6s.

Berekening stroom klopt ook niet want je gaat er van uit dat een Lipo 4volt per cel gaat vasthouden onder belasting.. niet dus.

Voor esc kan je bvb een 80 Ampère hobbywing Skywalker nemen, die zijn goed genoeg en niet duur.

https://wetronic.nl/hobbywing-HW80060440-skywalker-v2-80a-brushless-esc_nl?sort=p.model&order=DESC

Laatst bewerkt:
Maar nu de hamvraag.. welke motor en prop moet ik hebben, ik wil de neus niet verzagen.
Er zit al een gat voor de sleepkoppeling. Zoals ik al aangaf, ik ben een totale leek op dit gebied...

had je de eerdere vragen al beantwoord? hoe zwaar is de zwever?

heb je al bij soortgelijke modellen gekeken?

Neus verzagen is alleen een kwestie van de juiste spinner-diameter kiezen, daarachter kan je nagenoeg elke motor plaatsen...

De k6 weegt ongeveer 6 kilo. neus verzagen ik geen optie, dat vindt ik niet mooi, en je kan nooit meer terug naar een 'gewone' zwever.
en ja. ik heb ook al gegoogeld, maar kon niet de juiste info vinden.

het zal misschien aan mij liggen maar een 6 kilo model zou ik toch wat zwaarder uitvoeren dan 600 watt motor. Eerste reactie stond 150 w/kg dus dan kom je al op 900 watt.
Het klinkt alsof je al wat hebt besteld?

De k6 weegt ongeveer 6 kilo. neus verzagen ik geen optie, dat vindt ik niet mooi, en je kan nooit meer terug naar een 'gewone' zwever.
en ja. ik heb ook al gegoogeld, maar kon niet de juiste info vinden.

Maakt niet uit welk type motor je pakt, wat zagen en boren zal toch moeten
je kan wel kijken of je bv het stuk wat je afzaagt, ergens in je archief opbergt
meestal moet je voor een motor ook een motorschot maken, wat constructief even wat met zich meebrengt
zomaar blind iets in een neus frommelen met een beetje lijm, hopen dat het blijft zitten is niet helemaal de insteek:D

een motor zal ook los geschroefd moeten worden etc.
dus alle moeite die je doet om alles intact en snel uitwisselbaar te houden, wordt een uitdaging bij het gebruik of onderhoud.
dus, niet doen..

Zagen, goed schot maken voor de motor.
Zorg dat je de boel kunt onderhouden, dat je erbij kunt.
bewaar de neus die je eraf zaagt.
wil je terug naar normale zwever, kun je in principe je afgezaagde neus gewoon terugplakken..
en omdat je erbij kunt, kun je ook op een normale manier de zooi verwijderen.

Back