K6 4 meter electro

Hallo.
Ik wil (wegens gebrek aan sleep mogelijkheid) mijn K6 voorzien van een electro motor.
Welke motor/prop combinatie (aantal cellen lipo) kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik heb totaal geen verstand van vermogen ,watt etc etc.
Alle info en tips zijn/is welkom.

dan moet je ook even iets vertellen over je K6.

hoe zwaar is deze?

een norm die je kan hanteren voor voldoende vermogen is 150w/kg.
er is ook nog een vuistregel voor een richtlijn voor motor gewicht/vermogen maar die heb ik even niet bij de hand.

Dus een 4kg zwever zou je dan met +/- 600 wat prima kunnen laten klimmen, alles daarboven gaat het sneller omhoog.

En daarbij voor een zwever een grote prop , lage spoed.

dit omdat je ook 600 watt kan weg pompen in bv een 7" prop, maar ivm de lage vliegsnelheid van een zwever is dat minder efficient.

gooi je gegevens ook b.v. eens in de motor selector van AXI

https://www.modelmotors.cz/ -> Search by model

Van de voorgestelde motoren kan je dan de specificaties (gewicht/vermogen/Kv) overnemen en toepassen op motoren van andere merken.

of kijk bij soortgelijke e-modellen wat leveranciers adviseren, dat geeft ook een beeld

Laatst bewerkt:
qua vermogen en formaat zal dit wel wat kosten in aanschaf.

Als je een lipo neemt met 6 - 8 cellen scheelt dat ampere's bij de regelaar tov 4 cellen.
hoger voltage = minder ampere.
bij 8 cellen = 32 volt

600 watt/ 32 volt = 20 ampere. Dan heb je aan een 35 ampere regelaar al genoeg met marge voor grotere motor en alle kabels kunnen normale dikte blijven, ca 4 mm2.

Zoveel mensen zoveel advies maar een 8s nemen lijkt me onverstandig en totaal overbodig.

5 of 6 cellen is ruim voldoende en zorgt ervoor dat je een gewone esc kan gebruiken (meeste low voltage esc zijn tot 6s Lipo)

In mijn 5 meter zwever zit gewoon ook 6s.

Berekening stroom klopt ook niet want je gaat er van uit dat een Lipo 4volt per cel gaat vasthouden onder belasting.. niet dus.