K8 b van Phoenix 6 meter

Ja de bekende zwakke plek van de oudere versie. Die is daar gerepareerd. Dat is de nieuwe versie toch wel heel wat beter gedaan!

b971e1ab34a3c7b0ab8c935b2847d543.jpg

Zie de rode pijpen. Daar gaan nu alu pijpen van voor naar achter om de neussectie te versterken.

Dat is idd een heel stuk sterker door die buizen..

Waar heb je die altis v4+ gekocht als ik dat mag vragen ?

Www.Aerobtec.com. Dat is de plek waar ze gemaakt worden en t goedkoopst zijn ;-) Hij is voor in de f5j kisten, maar in de k8 gebruiken we m voor de vario en logfunctie

Laatst bewerkt:
Die alu-buizen zouden voldoende sterk moeten zijn. De langste moet voor, de kortste achter. En natuurlijk ook nog de twee koolstof staven erin. Best met twee opbouwen.

Sleper vragen om niet te veel snelheid te maken, maar de slepers bij de Condors doen dat geweldig, dus ook daar geen problemen te verwachten...

Bij de start ailerons en richtingsroer ontkoppelen en enkel op ailerons recht houden. Moet zelf meestal iets bijduwen in sleep Na het loskoppelen kan je wel een mix ail-> Rud zetten. Dan stuurt hij wat enthousiaster...

Komt allemaal goed ;-) Heel veel plezier ermee!

Vandaag maiden flight! Direct al in de thermiek :beer: 50min en dan mooie landing :banana:;)

Echt thermiek beest en vloog toch wat rapper dan ik dacht en echt heel super loom is hij toch ook niet.

En fotoshoot want het was precies toevallige ka8b meeting op de club :rofl:

Ik ben degene met de middelste, de Catharina :D

Met dank aan Paul, Martin, Frank en Bart voor wat adviezen, het slepen en andere assistentie!

20160814_144305.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag nog effe gevlogen samen mat Jaap.
Paar mooie platen .

0507ad7a13f64ab9f200fcbd76b86130.jpg

b07e8b029470fd1bd6c1fcea19a7d53b.jpg

5ce8bbfa866adae5e1409927de2dc6da.jpg

ef387a5d37cfa5951c6b2f166d3fdb68.jpg

Mooi! En wat mooie vliegtijden kunnen halen? Ik denk dat ik bij de mijne de stabilo nog 1 als 2 mm vooraan hoger moet leggen, vliegt hem nogal vrij down getrimt en zwaartepunt zou ok moeten zijn. Heb de indruk dat hij nogal regelmatig zin heeft om wat pompend gedrag te vertonen.

Als ik het juist heb:

Wanneer het instelhoekverschil kleiner wordt gemaakt gaat het zwaartepunt naar achteren.
Pompend gedrag en sterk stijgen bij de duiktest zou kunnen wijzen op neuslastigheid.
Echter zou dat sterke stijgen in de duiktest moeten komen door de up-trim wegens de neuslastigheid?!
Maar de trim staat juist de andere kant op.

Zijn dit tezamen dan de symptomen voor nog steeds een te groot instelhoekverschil?

Het is altijd even afwachten wat je aantreft als je iets 2e hands koopt dus begonnen met nalopen van de kist. Mijn doel hierbij is om eventuele problemen welke aanwezig kunnen zijn te verhelpen. Ik hanteer voor mezelf een 110% regel. Alles ok + 10% extra voor mijn eigen gemoedsrust. Zeker bij zo'n grote kist.

Gister ben ik even bezig geweest om een aantal simpele, maar tijdrovende aanpassingen door te voeren aan de K8. Allereerst het plaatsen van de rolroer servo's want deze kreeg ik er niet bij helaas. (Er zaten twee brushless servo's in van €180/stuk, dus dat was niet zo verwonderlijk). Ik heb gekozen om er twee Dymond DS9500's in te zetten, ze zijn met 12Kg sterk zat en komen overeen met hetgeen Derkum voorschrijft. Ik werd iets minder blij van de wijze waarop de servo in de houder viel, dus daar heb ik een oplossing voor bedacht. De ruimte welke er tussen de servo en de servoplaat zat is nu mooi opgevuld met een stukje hout, de servo zit er nu strak in en kan niet meer op- en neer bewegen.
740c28ab1a301c692580cf2d8567f633.jpg

Op de club kreeg ik nog de tip om de staanders op de servoplaat even goed met epoxy in te smeren, ze kunnen anders vrij makkelijk loskomen. Aangezien je besturing maar aan twee van die fragiele pootjes hangt, geen slecht plan.
96f6395a5329dec4d04e304393a36e99.jpg

Persoonlijk houd ik niet zo van een kabel gesoldeerd uit stukjes. dus de volgende klus was om de kabel naar de aileron te vervangen. Deze nieuwe kabel heb over de volle lengte van een rietje voorzien om het schavielen in de vleugel tegen te gaan. Ook heb ik deze gelijk voorzien van een MPX stekker met platine om het aansluiten van het 2e vleugeldeel makkelijker te maken. De draad is .25 mm² en kan flink wat stroom naar de servo vervoeren als het nodig is. Links de oude en rechts de nieuwe kabel, dit voelt beter.
7b14317ebd51c0338512eab9ca48e57c.jpg

Gelijk even het hoogteroer gecontroleerd en daar zat ook één servo met ruimte er tussen, ook daar is een passend plaatje hout onder gezet. De schroeven voor de montage van de servo houder wat groter genomen en de schroefgaten uitgehard met secondenlijm. Links de originele kleintjes (2mm) en rechts de Multiplex schroefjes, deze zitten ook op de rolroeren.
284db19feb1d6c85e5e086f629f0f10d.jpg

Deze mpx schroeven ooit als tip van Arjan gehad en ze zijn echt de investering meer dan waard.

Todo:
  • De Sub-D9 vervangen door een MPX stekker.
  • de kabelboom naar achter vervangen en van MPX Stekker voorzien.
  • Romp nog wat verstevigen t.h.v. de neus (geen rode buizen zoals bij V3)
  • pootjes met epoxy insmeren.
  • Het CG uitwegen.
Verder is de kist netjes gebouwd en heb ik geen bijzonderheden kunnen ontdekken.
Als jullie nog bruikbare tips hebben verneem ik die uiteraard graag.

Edit: plaatje toegevoegd en tekst wat aangepast.

Laatst bewerkt:
Deze mpx schroeven ooit als tip van Arjan gehad en ze zijn echt de investering meer dan waard.

Waarom? Niets mis met de meegeleverde schroefjes volgens mij? Iig niet bij de v3 versie.

Op de club kreeg ik nog de tip om de staanders op de servoplaat even goed met epoxy in te smeren, ze kunnen anders vrij makkelijk loskomen. Aangezien je besturing maar aan twee van die fragiele pootjes hangt, geen slecht plan.

Daar zijn wij dus ook al achter gekomen [emoji12][emoji12] Eerlijk gezegd zou ik, als t boeltje nog in elkaar zit, liever kiezen voor drenken in dunne (zapp roze) CA dan epoxy er OP smeren. Als je epoxy wilt gebruiken beter de boel bewust los maken en opnieuw verlijmen.

Rudder servo, op t veld..

70886bebe69a9164b3d4b9efa5267249.jpg

1d70c18d29a57aec34816b2471442aa0.jpg

Laatst bewerkt:
Verend landingsgestel houden we in gedachte, maar zonder het juiste gereedschap is het bijna niet te maken.

Mijn kabelbomen zijn inmiddels klaar en ik ben er ook best wel trots op.
De servo stekkers zijn middels een crimp-tool aangezet (Wikipedia)
Dat is nog best een secuur werkje, maar veel beter dan solderen.
6302b9362b515ff1119b44568761ddaa.jpg

En zo ziet het er dan uit als het in de romp zit (ik had geen zwarte tie-wraps meer natuurlijk)
f8b550a250a139b49606e361c2ed3082.jpg

Voorlopig doen we het even met deze "powerbox".

Binnenkort de MPX stekkers aan de vleugels/hoogteroer en dan komen we al aardig in de buurt.

Laatst bewerkt:
Back