KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

Mooi

Ik heb de Rohnlerche vandaag voor het eerst zien vliegen op de Ginkelse Heide.

Maarten, erg mooie kist met mooi realistisch vliegbeeld.

Er is één probleem, de Arjan grijns is besmettelijk;)

Terence

PS. OOk de landingen voor je erg realistisch uit

Ik heb de Rohnlerche vandaag voor het eerst zien vliegen op de Ginkelse Heide.

Maarten, erg mooie kist met mooi realistisch vliegbeeld.

Er is één probleem, de Arjan grijns is besmettelijk;)

Terence

PS. OOk de landingen voor je erg realistisch uit

Dank je Terence, idd veel mooie vluchten gemaakt met de Rhön.
In de rustige lucht van vandaag komt de kist het best tot zijn recht.
De kist krijg ik nu steeds beter door, leuk om te horen dat je dat hebt gezien.
Het geeft enorme voldoening om met een eigenbouw kist te vliegen,
Groeten, Maarten

Geweldig mooie kist:) zojuist het verslag doorgelezen (genieten!)
Hoop zelf ook ooit iets van een ka-..... te mogen bouwen / vliegen

groetjes,
Stephan

Een poosje terug is mij Ka-4 gesneuveld bij een midair.
Niks meer van over.
Tijd v een nieuwe .Ditmaal geen volledig bouwverslag maar ik zal regelmatig updates geven

PNBf1z.jpg

Ik hoop de nieuwe ook weer een keer te mogen zien vliegen, maar dan met een beter einde van de dag.... Ik kan de krak nog horen :(

Ik was er niet bij, maar psychisch hoor ik die krak ook.
Het was zo'n wonderbaarlijke kist.
Een vleugelprofiel als een scheepsromp zo dik, en toch steengoed kunnen steken met een (voor zo'n type kist) zeer goede glijhoek. Het verbaast me nog steeds. Leuk dat er een nieuwe komt! :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Ik krijg een beetje bouwkriebels als ik dat hout zie..
Ga eens aan de slag met de trial-versie van DevWingCam/DevFuz Cam.
Met de trial-versie kun je prima tekenen en die ook weer opslaan.
Je kunt dan wel geen DXF oid. genereren, maar wel het geëxporteerde model naar mij sturen. En ik kan daar wel wat mee .... :D

Nee, ik ga absoluut niet achter de computer kruipen voor de hobby. Ik bestel wel de doos van de Flamengo, Schneider, als de tijd er rijp voor is. (eerst een rij klusjes beetpakken thuis.....)

Het achterste deel v de romp is lichter en stijver dan versie 1.0.

Het heeft beslist voordelen om een kist 2x te bouwen. Alles wat mij de 1e keer niet helemaal beviel kan ik nu anders aanpakken.

Wat ik niet ga veranderen is de constructie van de struts. Die heeft de crash overleefd [emoji6]

Wat ik wel ga veranderen:
Minder V-stelling ( de oude had iets te veel ), minder/ geen washout ( ook teveel bij de oude).
Servo's gaan naar voren ( de oude had de servo's voor hoogte en richting in de staart).
Lichtere bouw van het stabilo (oude woog een ton :-)
Stalen vleugelverbinder in plaats van Strongal (te duur en voegt niks toe omdat de struts de constructie dragen.
Stroom verzorging zal waarschijnlijk een LiFePo accu worden in plaats van NiMh

Ik heb gekozen voor 1 graad tipverdraaiing.
Wat je ook kunt doen is een 20mm aluminium buis van 2mm wanddikte halen bij de praxis of gamma . die voldoet ook prima .

Wat ik wel ga veranderen:
minder/ geen washout ( ook teveel bij de oude)
Waarom geen washout? En hoe merk je bij het vliegen dat de kist te veel washout heeft? Hoe ik washout begrijp is dat het tipstal tegen gaat, maar dat zal hier geen rol spelen omdat de vleugeltip een behoorlijke koordelengte heeft bij de tip. Daarnaast zal washout er voor zorgen dat er een sinus verdeling van de lift ontstaat. Dat reduceert de weerstand. En dat lijkt mij zeer toepasselijk bij deze kist. N.b. mijn Amigo heeft een vergelijkbare vleugelgeometrie en heeft 1cm washout bij de tippen. Hij vliegt daar goed mee!

Waarom geen washout? En hoe merk je bij het vliegen dat de kist te veel washout heeft? Hoe ik washout begrijp is dat het tipstal tegen gaat, maar dat zal hier geen rol spelen omdat de vleugeltip een behoorlijke koordelengte heeft bij de tip. Daarnaast zal washout er voor zorgen dat er een sinus verdeling van de lift ontstaat. Dat reduceert de weerstand. En dat lijkt mij zeer toepasselijk bij deze kist. N.b. mijn Amigo heeft een vergelijkbare vleugelgeometrie en heeft 1cm washout bij de tippen. Hij vliegt daar goed mee!

Bij het ontwerp hoort geen washout. Daarom laat ik het eruit. Vereenvoudigt de bouw ook weer. Door de brede vleugel zie ik geen toegevoegde waarde.

Back