Ka8-B van Topmodel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 26 mrt 2015.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ooit had ik hier een draadje van. :eek:

    Ka8-b 3,0m ARF - Topmodel

    Ik kan het niet meer vinden . . . :confused:

    Anyway, binnenkort moest 'ie de lucht maar eens in.

    De zender is geprogrammeerd, het model is klaar, alleen nog balanceren.


    Als voorbereiding daarop dit aangeschaft:

    Startwagen für Elektrosegler und andere handstartgefährdete Flugobjekte - Modellflugverein Marbach

    Dat kost een paar cent, maar dan heb je ook wat.

    (Zou de Strega (tzt.) ook nog mooi vanaf kunnen! :p )

    Gisteren binnengekomen.

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Das een mooie Jan.

    Ben net samen met mijn zoon elk ook aan deze begonnen.

    http://[​IMG]
    Wel die van Seagul, voor 189€ bij Lindinger, kan je niet voor laten staan.

    http://[​IMG]
    En natuurlijk een beetje verliefd op de tekening van de romp.
    Ga zeker uw verslag van de maiden volgen.

    Johan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ja, da's ook een mooie. :p

    Als ik de manual bekijk hebben ze grote overeenkomsten, maar toch ook weer veel verschillen in bouw en afwerking.

    Weet je wat het gebruikte profiel is?

    Zie ik nergens staan . . .


    jan.
     
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Het enige wat ik er kan over vertellen, dat is dat het een licht hol profiel is,
    Heb zelf al eens gezocht, maar alsnog niets over gevonden.

    Johan.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Hoe ga je hem omhoog brengen?

    Slepen?

    Lieren?


    jan.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hmmm .... op de site staat het toch echt: "Goe 533 mod".

    Göttingen 533 modified.

    Deze dus (de DAT-file op de site van Selig klopt niet, raar formaat):
    - 13,7% dik
    - 4,44% welving (zeer langzaam)
    [​IMG]
     
  7. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Sorry Jan ,
    beetje als mosterd na de maaltijd . Maar wil het toch even kwijt ;)
    Heb ooit zelf een start wagen gemaakt met als voorbeeld de types op de site die jij als link in je berichtje hebt staan .
    Heb hiervoor gebruikt zo'n klein peuter/kleuter loopfietsje . Uit dat framepje kon ik dit model zagen en de wielen gebruiken . Verder nog 2 luchtbandjes van een step of klein kinder fietsje weet dat niet goed meer . Had beide voor een prikkie gekocht op een rommelmarkt.
    De assen /koppelstukken van een paar draadeinden .
    De voorste wieltjes kogellagers en de achterste twee glijlagers , rolt zeer licht !
    Heb er zelfs - gewoon om te kijken of het wilde - de Solius van Multiplex op gehad . Verder de Epsilon . En beide ging perfect.
    Misschien een idee voor anderen , scheelt veel geld uit je portemonnee.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    @Dirk,

    Ja, dat is het profiel dat op 'mijn' Ka8 zit.

    Maar ik weet niet of dat hetzelfde is als die van Johaver.

    Misschien/waarschijnlijk wel . . .


    @J.B. (dat lijk ik wel! . . .)

    Ja, klopt, ik weet het, rib uit het lijf, maar ik heb geen zin/tijd om hier weer een heel project van te maken.

    Ik wil gewoon over een week of zo de lucht in (los van het feit dat het met een handstart vast ook goed gaat).

    Wel blij te horen dat je er zeer tevreden over bent.

    Die Teichner heeft er al ruim 500 verkocht; blijkbaar zijn er meer die er zo denken als ik. ;)


    jan.
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Het lijkt op het profiel dat Dirk toont.
    Zal vermoedelijk hetzelfde profiel zijn als op uw Ka-8b Jan.

    http://[​IMG]

    Uiteraard slepen, nu ik zelf vanaf de start mijn zwever stuur is er niets prettiger, alleen het landen mag beter, de piste is 130 m lang, soms haal ik ze net, geen rekening gehouden met de wind, of ik haal nog net met een plof de laatste 5 m alvorens hij het veld ingaat.
    Ben eens benieuwd wat ik ga uitzetten met remkleppen.
    Lieren? Brrrr..., Remember mijn Ka-7, vleugels toe en inpakken.
    Johan.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Niet veel gebeurd hier: de vrouw is voor het werk twee weken naar Hongkong, en ik neem de honneurs (drie zoons) waar. :?

    Dan komt er van bouwen niet veel terecht . . . :nooo:

    Karretje is klaar. :)

    Ik zou wel een foto willen plaatsen (verder weinig aan te zien), maar ik heb een nieuwe telefoon en kan nog geen foto's naar m'n mailadres sturen.

    Wordt vervolgd!


    jan.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Vandaag was het eindelijk zover: mooi weer, rustig windje: hoppetee!

    Karretje mee:

    [​IMG]


    Maiden: althans, dat was de bedoeling . . . :?

    Boeltje in de auto (zaterdagavond er niet aan toegekomen om het model nou eens voor de eerste keer in elkaar te steken en alles te checken (PSV kampioen!!! :celebrate:) . . .)

    Anyway, kom zondagochtend op het veld aan, model in elkaar gestoken, accu erin en zwaartepunt bepaald: alles perfect. :)

    Zender aan: roeren draaien de verkeerde kant op, uitslagen deugen niet, slechts één remklep doet het: :confused::confused::confused:

    Laatst deed alles het perfect! :eek:

    Hoe kan dit?

    Ik kan slechts één mogelijkheid bedenken: ik heb van alles en nog wat geprogrammeerd, maar niet op model Ka-8B in de zender . . . :hammer:

    Kortom, alles aangepast (remkleppen lukten niet. Kan ook zonder), maar toen bleek ook dat er speling op de pull-pull van het richtingroer zat, en terwijl ik die er uit probeerde te halen, liet op een punt de kabel los van het roer. :mad:

    Goed dat ik toen gemerkt heb dat die bevestiging niet sterk genoeg was; een week de tijd om de boel opnieuw af te stellen en in te richten, en volgende week zien we (ijs en weder dienende) weer verder. :cool:

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Vanavond nieuwe rondes, nieuwe kansen, nieuwe prijzen. :)

    Aandachtspunt bij het programmeren van een mixer: checken dat de switch die hem kan uitschakelen niet ON staat. Zo, dat duurde even, voor ik dat doorhad.

    Zwaartepunt.

    20150422_214207_resized_1.jpg

    Wel even die hekjes met secondenlijm vastzetten! :cool:

    En zo zou het dan moeten gaan vanavond . . .




    jan.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Zo!

    Hij is vanavond de lucht in geweest, en ik moet eerlijk zeggen: hij vliegt precies zoals ik gehoopt (en verwacht) had.

    Karretje niet gebruikt, uit de hand gestart.

    Rustig, majestueus, lage vliegsnelheid, het minimum dalen lijkt erg gering (ik verwacht 's avonds om 19.30 in Noord Groningen weinig thermische activiteit meer, en hij bleef mooi lang hangen).

    (Profiel is 'GOE 533 mod.', wat betekent dat 'mod.'? Minder welving?)

    Zeer eenvoudig te vliegen, kortom: het wachten is op mooi zonnig, thermisch weer.

    Voor de goede orde: vliegmaat Jan B. (ja, ook een J.B.) heeft 'm ingevlogen, en die was ook laaiend enthousiast.

    Ik moet nog wel even oefenen met starten, wegklimmen onder vol vermogen, circuit, etc.etc., maar dat komt allemaal goed.

    (Tenminste, daar ga ik gemakshalve van uit.)

    Ik heb een klein stukje video geschoten, de piloot komt even langs voor de camera!




    jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2015
  14. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Jan,
    Proficiat.
    Voor filmpjes werk ik met Windows movie maker.
    Staat het verkeerd, kan je het draaien naar links of rechts tot het goed staat, je kan er tekst bijplaatsen en muziek.
    Dan gewoon kopieren naar een map op uw pc.
    Bij You Tube inloggen, als je nog geen inlog hebt, eerst aanmaken.
    Na inloggen upload aanklikken, naar uw map gaan, filmpje aanklikken en openen nemen.
    You tube doet de rest, als je filmpje bijna klaar is verschijnt er een url, kopieren en hier op de site plaatsen.
    Hoe je direct hier een beeld bijplaatst heb ik zelf nog niet gevonden.

    Johan.
     
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Jan,

    Proficiat met je Maiden.


    (bij deze de juiste link)
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Gisteren nog weer gevlogen met de K-8b.

    Voor de eerste vlucht de accu een 1,5 cm. naar achteren geschoven: zwaartepunt op 70 mm is wel erg voorlijk (volgens het boekje).

    Vlieggedrag veranderde gelijk, maar niet ten goede . . . :(

    Dus voor vlucht twee toch maar weer op de originele locatie.

    Het was behoorlijk thermisch op Stitswerd! :)

    Een paar keer op en neer geweest, één keer zat 'ie in no time op 300 m., en dan wordt zo'n model toch wel erg klein en moelijk zichtbaar. :eek:

    Ik dacht altijd dat okergeel zo'n goed zichtbare kleur was, maar . . .

    Wat moet ik aan de onderkant doen?

    Blauw? Zwart? Witte banen? Olijfgroen? :rolleyes:

    Volgens mij zijn hier ervaringsdeskundigen genoeg . . .


    jan.
     
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Jan.

    Heb op mijn Ka-8b twee zwarte banden van tape 5 cm schuin over de vleugel aan de onderzijde, blijft goed zichtbaar.
    Mijne heeft gisteren zijn maiden gehad, vliegt niet slecht, het cg ligt op 6 cm, maar dat gaan we de volgende vluchten een beetje naar achter brengen met telkens wat lood uit te halen, heft nog te vlug zijn neus en duikt nogal vinnig door, 4 vluchten gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Langste vlucht vanaf 250 meter is 7 minuten, dat moet beter.

    Johan.
     
    gait vindt dit leuk.
  18. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Zelf kocht ik een tweedehands Ka8 model in Duitsland een paar jaar geleden. Een beetje research leerde me dat het model bij Lindinger verkocht werd in die periode, en het blek van het merk Ecotop te zijn.
    Ik heb zelf geen goede foto's van het model, maar deze vond ik op Internet:
    Copia di HPIM0467.JPG
    Copia di HPIM0466.JPG

    De man in Duitsland die me het model verkocht beweerde dat hij er een tiental vluchten had mee gedaan, maar "dat het zijn ding niet was".
    Ik heb sindsdien een aantal redenen ontdekt om te besluiten dat dit model nog nooit gevlogen had (wat een voordeel is voor mij):
    - er zat zoveel lood in de neus ingebouwd dat het zwaartepunt bijna bij de aanvalsboord zat. Een paar honderd gram (!) kon verwijderd worden.
    - ik kreeg er de Hacker 4S batterij bij waarmee hij zogezegd gevlogen had. De motor is echter niet geschikt voor 4S, en dat heb ik pas ontdekt toen die in vlucht heel vreemd begon te doen. Sindsdien vlieg ik op 3S, en dat gaat heel goed.
    - het model zag er geheel ongeschonden uit, nog geen micro-krasje te vinden op romp noch vleugels. Zeer ongewoon na tien landingen van iemand wiens "ding het niet is".

    Dit vliegseizoen heb ik het model pas echt goed op punt gekregen, en ben heel erg onder de indruk van de vliegeigenschappen. Ik start het model vanop gras met een startkarretje, en vluchten van een uur zijn geen enkel probleem.

    Een week geleden had ik een incident, toen een 3D vlieger plots uit het niets in mijn vliegpad kwam opgedoken, met een fikse botsing (hij vloog knal tegen mijn linkervleugel aan) tot gevolg. Mijn Ka8 werd brutaal rond zijn topas geslingerd, met een verticale spiraal-duikvlucht vanop 20m hoog tot gevolg. Als bij wonder heb ik het toestel vlak boven de grond kunnen afvangen, met als enige schade 3 kleine impact-blutsen in de vleugel beplanking en een stukje uit de cockpit kap gebroken. Alles is hersteld intussen (ik zoek nog steeds naar een nieuwe cockpit kap, maar die zijn blijkbaar nergens te vinden).
    Het 3D vliegtuig (foam) is volledig vernield, alsof het met een bijl in stukken is gehakt. Die Ka8 is echt een heel stevig toestel blijkbaar.
    De 3D piloot was er helemaal het hart van in, het was een heel stom ongeluk.

    Ik heb net nog een stuk beplanking aan de achterkant van de spoilers terug vastgelijmd, dat was blijkbaar ook losgekomen.
    Bij die gelegenheid heb ik nog een paar dingen gemeten:
    - totaalgewicht vliegklaar: 3,46 kg
    - zwaartepunt op 65mm achter de aanvalsboord met een 3S4700 Lipo voor de motor en een 3S2200 (liever een nuttige batterij dan lood in de neus) voor de (redundante, via diodes) voeding van de ontvanger. Deze batterijen kunnen echter nog meer vooruit gemonteerd worden, daardoor kan ik nog wat gewicht sparen, dat is een werkje voor komende winter.

    Pikt zeer goed elke thermiek op, en dankzij de elektrische spoilers is het een makkie om dit toestel zeer nauwkeurig te landen.
     
  19. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Vorige winter heb ik dit toestel grondig onder handen genomen, en bespannen met Oracotex. De romp heb ik gespoten met "bijpassende" 2K lak. Ik zet bijpassend tussen aanhalingstekens omdat, ondanks het feit dat het van hetzelfde merk is en het verondersteld wordt perfect te matchen met de Oratex, er toch nog bij daglicht verschillen in kleur te zien zijn.
    De voorbije zomer heeft het ondanks mijn planning toch niet gevlogen, omdat er nog zoveel andere projecten en verplichtingen zijn tussen gekomen.
    Maar deze week heb ik terug wat tijd, en heb ik de Oratex een finaal laagje 2K vernis gegeven, en de belettering aangebracht.
    Zo zag het model er tijdens de hete zomer uit, na bespanning en romp spuiten:
    P1090537.jpg

    Na 2K lak en belettering:
    P1090649.JPG

    P1090648.JPG

    Nu draagt hij eindelijk de immatriculatie van het toestel waarmee ik zelf jaren geleden mijn 5-uren brevet heb gehaald....

    Momenteel ben ik nog bevestigingen aan het bedenken om 3 kleinere 3S batterijen in parallel verder voorop in de neus te monteren (en toch nog voldoende ruimte rond de motor te laten voor koeling), zodat het vliegklaar gewicht nog wat naar beneden kan.
    Dan finaal alle zender programmatie nog eens controleren, de failsafe instellingen, range check, en allerhande kleine details controleren.

    En dan is ie eindelijk terug klaar om te vliegen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    aurectar vindt dit leuk.
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    De Ka8 ziet er héél mooi uit.

    Veel succes.
     

Deel Deze Pagina