KA8

Goeiendag,

Ik ga me voor het eerst aan het zweven begeven. Nu heb ik gisteren een KA8 met een span van 4 meter van een mede forummer overgenomen en ben momenteel bezig hem in te stellen. Uiteraard word hij op de club nog gedegen nagekeken en ingevlogen door mensen die er meer van af weten dan mij maar ik lees hier dingen als FJ3 huppeldepup enz.

Nu is mijn vraag, in welke klasse hoort deze zwever en waar staan die klasses precies voor?

Marc

Marc, die KA8 hoort niet in zo een wedstrijdklasse. Dat is heel andere koek.

Een uitleg van de diverse wedstrijdklassen zal ik je wel eens geven als je bij ons op het veld bent. Waarschuw dan wel even van te voren, ik moet dat ook even voorbereiden.

Marc, die KA8 hoort niet in zo een wedstrijdklasse. Dat is heel andere koek.

Een uitleg van de diverse wedstrijdklassen zal ik je wel eens geven als je bij ons op het veld bent. Waarschuw dan wel even van te voren, ik moet dat ook even voorbereiden.

Morge Theo,

Moet jij niet naar het veld? ;)

Het gaat me ook helemaal niet om wedstrijden, maar ik vroeg me af waar die klasses voor staan en wat ze betekenen. Ik moet zeggen dat dit een prachtig gebouwde kist is, daar heeft iemand erg zijn best op gedaan. Ben eens benieuwd hoe het vliegt.

Hoi,
Het is een schaalzwever. In Nederland is daar geen specifieke wedstrijdklasse voor.
Internationaal heb je de volgende klassen:

F3B - Multi-task soaring, no model limitations. (lierstart, taken snelheid-afstand-thermiek)
F3F - Slope speed (pylon racing), no model limitations. (hellingzweven, snelheid)
F3H - Cross country soaring racing (over land lange afstand thermiekzweven)
F3J - Thermal duration soaring, no model limitations. 150 m towline maximum length. (lierstart, thermiekzweven)
F3K - Handlaunched glider (thermiekzweven, "wegwerpzwevers")
F5B - Electric soaring, wing loading and maximum battery weight limitations apply. (start met motor, daarna thermiekzweven)

Radio-controlled glider - Wikipedia, the free encyclopedia

Als je de reglementen van de diverse klassen opzoekt zul je zien dat je met een schaal Ka8 in principe mee zou kunnen doen maar dat heeft geen zin omdat de modellen die er wel aan mee doen speciaal voor die klasse ontwikkeld zijn. Je zou dus volkomen kansloos zijn

In Duitsland heb je wedstrijden in het schaal-slepen, daar zou je met je Ka8 aan mee kunnen doen.
En in Europa ook nog kunstvlucht voor zwevers, die worden opgesleept.

Arjan en Theo,

Bedankt voor de replies, er is me het 1 en ander duidelijk nu.

Dit jaar komen de Biggs weer naar ons veld. Ik hoop tegen die tijd een aardig stukje mee te kunnen zweven (mits nog in 1 geheel:cool:).

Marc

Hoi,
neem ook eens een kijkje op de biggs site, daar staan heel veel nuttige tips voor de beginnende zweef piloot, het slepen lijkt zo makkelijk, maar gaat er iets mis, dan gaat hetmeestal ook goed mis en gaan er 2 toestellen naar beneden

bv veel mensen denken veel te makkelijk over de sleepkoppeling servo, wij zetten hier meestal de sterkste servo op die we kunnen vinden en GEEN digitale

bv veel mensen denken veel te makkelijk over de sleepkoppeling servo, wij zetten hier meestal de sterkste servo op die we kunnen vinden en GEEN digitale
Kan je dit nader uitleggen Han?
Natuurlijk wil je met de sleepkoppeling absoluut op safe gaan, maar de sleepkoppelingen die ik tot dusver heb gezien zijn zo ontworpen dat, ook al zou er met enorme krachten getrokken worden, de bedienkracht toch gering is. Dat is ook nog eens vrij simpel uit te testen natuurlijk.

Leuk overzicht Peter, maar is voor de leek niet duidelijk genoeg.
Daarnaast staan de sterretjes (in Nederland gevlogen) niet overal op de goede plekken en zijn er categorieën die ontbreken of niet meer apart gevlogen worden.
Zo mis ik een sterretje bij F5B en mis ik de klasse F5J. Daarnaast zijn de klassen F5a en F5C samen gegaan met de respectievelijke f3 klassen en dit geld geloof ik voor meerdere klassen.

Wel een beetje veel klassen... als je er maar genoeg maakt kan iedereen ergens kampioen in worden...
Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor er qua klasse geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen brandstof of electro. Die stap zou de FAI wel eens mogen zetten vind ik.

de sleepkoppelingen die ik tot dusver heb gezien zijn zo ontworpen dat, ook al zou er met enorme krachten getrokken worden, de bedienkracht toch gering is. Dat is ook nog eens vrij simpel uit te testen natuurlijk.
Dat schijnt toch tegen te kunnen vallen. Als er veel kracht op de kabel staat kan dat flinke wrijving geven bij het lossen van de haak/stang. Soms worden de stangen wat gesmeerd met vet om de krachten te verminderen. De opmerkingen bij BIGGS komen volgens mij allemaal voort uit ervaring, het zal echt wel hier en daar mis zijn gegaan.

Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor er qua klasse geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen brandstof of electro. Die stap zou de FAI wel eens mogen zetten vind ik.

Dat is een verhaal apart. Het is al in de praktijk gebracht voor F3A (RB Kunstvlucht) en F3C (RB Helikopter), maar bij pylonrace bestaan F3D en F5D gescheiden op aparte kampioenschappen.
De modelvliegwereld is conservatief. Er wordt al een aantal jaren over gesproken, maar in de praktijk wil de gemiddelde wedstrijdvlieger nog niet mee. Voldoende stof voor discussie. Daar hebben we onze Commissie Sportzaken voor.

Peter Keim

maar de sleepkoppelingen die ik tot dusver heb gezien zijn zo ontworpen dat, ook al zou er met enorme krachten getrokken worden, de bedienkracht toch gering is. Dat is ook nog eens vrij simpel uit te testen natuurlijk.
De servo van de sleepkoppeling (en natuurlijk ook de koppeling zelf) moeten zo sterk zijn, dat als je je kist er aan ophangt, de koppeling nog steeds goed moet lossen (kist wel opvangen als je het uitprobeert :rolleyes:). Je kunt het natuurlijk ook met een kabel en unster proberen ...

Met een kist van > 7kg worden dat al forse krachten. Een 3-4 kgcm servo redt het dan niet meer.

Dirk.

De servo van de sleepkoppeling (en natuurlijk ook de koppeling zelf) moeten zo sterk zijn, dat als je je kist er aan ophangt, de koppeling nog steeds goed moet lossen. (...)
Met een kist van > 7kg worden dat al forse krachten. Een 3-4 kgcm servo redt het dan niet meer.
Worden er in de modelsleperij eigenlijk breukstukjes gebruikt?
Wat ik bedoel is bijvoorbeeld, dat een ontkoppelinstallatie niet sterker hoeft te zijn dan het breukstukje.

De modelvliegwereld is conservatief.
Misschien, maar ik denk dat eerder een rol speelt dat de FAI, zoals iedere grote multilaterale organisatie, tamelijk conservatief is. Maar dat is onvermijdelijk voor een grote (democratisch gerunde) organisatie.

Laatst bewerkt:
Misschien, maar ik denk dat eerder een rol speelt dat de FAI, zoals iedere grote multilaterale organisatie, ongelofelijk conservatief is.

Op het gevaar af steeds verder of-topic te geraken, geinteresseerd in de FAI Sports Strategy, zoals gepresenteerd op de laatste General Conference, zoek het op op FAI portal (FAI GC 2011 Minutes annex 8 ) of stuur mij een pb.

En, welke kant zou jij op willen gaan?

Peter Keim

Vandaag mijn eerste vlieg-(zweef) ervaring met de KA8. Eerlijk gezegd viel het me vies tegen. Ik heb nog nooit gezweefd en vlieg meestal met Extra's en Ultimates maar het was zeker moeilijker dan ik me had voorgesteld.

Niet dat ik het onderschat hadt maar meer dat ik me er geen voorstelling van kon maken. De KA8 was een aantal weken geleden ingevlogen door goede zweefpiloten en toen het mijn beurt was ging de accu kapot (op de grond). Nieuwe gehaald maar de afgelopen 3 weken had ik geen tijd of het weer werkte niet mee.

Vandaag wel. Schitterend weer met een klein briesje....het moest er maar van komen. 3 vluchten gemaakt maar nog niet zelf gestart, wel geland. Bij de derde vlucht zat ik midden in een thermiekbel. De 8 werd kleiner en kleiner tot het punt dat ik geen idee had wat ik aan het doen was. Beetje down gegeven in de hoop dat ie wat lager kwam zodat ik hem beter kon zien. Nou...dat deed hij:shock:. Veel te snel natuurlijk met flutterende vleugels. Het zweet liep me bij wijze van spreken door mijn bilnaad maar daarna ging het beter en toch al snel 25 minuten de 8 keurig op hoogte gehouden en rondjes gedraaid. Landing ging redelijk alhoewel ik me moet aanleren beter met de remkleppen te werken. Het grootste manco mijnerzijds is dat het me in principe veel te langzaam reageerd met hetgene ik gewend ben.

Heb nog veel te leren:cool:

Ik hoop dat ik hem tegen de tijd dat BIGGS naar Sittard komt onder de knie heb (en nog heel is) en mee kan doen.

Marc

Eerlijk gezegd viel het me vies tegen.

Als ik het goed lees heb je een fantastische ervaring gehad vandaag. :D

Kon eigenlijk niet beter! :nooo:

(Ik droom ervan, jij zegt: "Viel vies tegen." Rare jongens, die kunstvluchttypes . . . :hammer:)

;)

jan.

Als ik het goed lees heb je een fantastische ervaring gehad vandaag. :D

Kon eigenlijk niet beter! :nooo:

(Ik droom ervan, jij zegt: "Viel vies tegen." Rare jongens, die kunstvluchttypes . . . :hammer:)

;)

jan.

jan, ik had er zeker plezier van maar zo anders dan ik gewend ben. maar ben zeker van plaan het te leren

marc

Back