Kabel lengte regelaar

Ik kom wat verschillende berichten tegen over de maximum lengte die de aansluitkabels van de regelaar zouden mogen zijn.

Op het Duitse forum zag ik een bericht waar een mailtje van Ulf Herder werd aangehaald waarin hij stelt dat de beruchte 20 cm per draad is.
Elders op dat forum kom ik tegen dat het om de totaal lengte gaat en dat je anders extra condensators zo dicht mogelijk bij de regelaar moet plaatsen.

Nou is het zo dat als je met 4S vliegt die 20cm nog wel te realiseren is.
Op 5S wordt het een heel ander verhaal. Alleen al door de lengte die je binnen in het pack kwijt bent is het nagenoeg onmogelijk om 20 cm te halen.

Ik ga maar eens inkorten......

Jw

Voor zover ik begrepen heb is het 20cm totale draadlengte.

Recent berichtje van heer Herder (van RC-Network geplukt):
Hallo Herr .....,
Die max. zulässige Kabellänge hängt vom tatsächlich auftretenden Strom ab.

Der Nennstrom beim future-18.200F ist 200A, wenn Sie z.b. 400A Maximalstrom haben,
dürfen Sie nur noch die halbe Kabellänge verwenden (Summe aller Akkukabel am Regler und am Akku 2*10cm)
oder Sie brauchen die gleiche Menge der Kondensatoren - die am future schon verbaut wurden - als Zusatzkondensatoren (also zusätzlich 5 Stück) wenn Sie die ursprünglichen 2*20cm Kabellänge verwenden.

Normalerweise hat man am Akkupack in F5B Modellen extrem kurze Kabel(1-2cm) und nicht etwa 11cm(die Steckverbindung muß mitgerechnet werden).
Bei Ihrem Strom von 300A sind also 200A/300A * 20cm * 2 = 26,6 cm erlaubt (Summe a l l e r Kabel hin und zurück).
Da Ihr Akku schon ein 14cm internes Kabel hat bleibt in Summe nur noch 12,6cm für Plus und Minus übrig, also 6,3cm rot und 6,3cm schwarz!

Groet,
Gerben

Klinkt heel precies, lekker Duits! :)

In de werkelijkheid hebben Lipo cellen aan de binnenkant ook nog een stuk metaal lopen en sommige cellen hebben de tabs aan 1 kant zitten, andere hebben de tabs aan achter en voorkant zitten. Zo kun je ook een 5 cellen pakket bouwen die geen externe draad nodig heeft. Maar wellicht hebben de cellen met de tabs aan 1 kant wel hele lange interne tabs?! Moeten we de accu packs nu ook uit elkaar halen en precies de lengtes gaan opmeten?!

Iedereen probeerd uit te vogelen wat wel en wat niet kan. Ik bekijk het vooral practisch, kabels zo kort mogelijk houden maar het moet nog wel allemaal passen natuurlijk. Ik heb ~5cm aan de Lipo's, ~5cm negatief aan de regelaar, 15cm aan de positieve kant exclusief 400A shunt. Das dus ruim 30cm totaal !!!

Maar capacitors is altijd goed, afgezien van die idiote vonk dan.

Ulf en Matthias vertelden mij dat de kabels bij jou veel te lang waren.
(Had Matthias ook in het mailtje gezet).
Maximaal 20cm kabellengte totaal, incl sensor (dus alles buiten de lipo).
Langere kabels hebben meer condensatoren nodig.
Vonken kan je voorkomen door een heel klein weerstandje te plaatsen die de ctjes oplaad.
Te veel vonken tast de stekkers aan en daardoor krijg je weer overgangsweerstand.

Ik snap niet hoe ze (Ulf en Mattias) erbij komen dat mijn kabels veel te lang zijn/waren.
Aan de regelaar zit nog geen 7 cm in totaal (plus en min) en ik heb ze niet verteld hoe lang m'n accu kabels zijn.....

Jw

Back