Kabriolin

Nog een mishandeling:
Per ongeluk niet een volle lipo gepakt, maar 1 die al een half uur had gevlogen in de holiday (en liposave even niet aangesloten.)
Na een extra kwartier (45min) totaal Viel de motor uit door de BEC. 5.5V voor 3 cellen is 1.8V per cel. Duidelijk onder 3V veiligheid dus.

Resultaat: 20% capaciteit kwijt (1020 nu 820mAh in test), maar kan nog wel de volle stroom leveren. Valt mij dus redelijk mee.
Vandaag dus weer lekker mee gevlogen.

Effe een wat oudere topic omhoog halen. :lol:

Ik heb zelf ook wel interesse in een Kabriolin of een soortegelijk 3D/F3A toestel, misschien koop ik wel 2 vleugelsets erbij. Maar nu vraag ik me af of met de huidige buitenloper ontwikkelingen zo'n vertraging nog wel aan te raden is. Het vliegt natuurlijk super dat hebben we voorbeeldig gezien in Winssen, maar het geluid van een overbrenging daar heb ik zo mijn vraagtekens bij. Met name bij mijn Ultimate begin ik me er toch wel aan te storen, het betreft hier natuurlijk wel een heel ander soort overbrenging. :wink:

Eerlijk gezegd is het geluid van de Fun500/27 met 5,2:1 planetaire gearbox best een mooi geluid, lijkt wel een beetje op een V8 ... ehum. :lol: Indien ik echter een Hacker B50 met 6.7/1 vertraging zou gebruiken, dan zou ik denk ik toch weer geirriteerd raken van het krijsende geluid. :?

Kortom ... kan met de recente buitenlopers hetzelfde vliegkarakteristiek als deze Kabriolin verkregen worden? Of zitten er toch nadelen aan (te zwaar misschien)?

Verder heb ik in menig RC blad gelezen dat een 3 blads propellor toch een betere setup is voor met name het hover werk. Heb je hier ook al eens mee geexperimenteerd?

Grtz,
Emile 8)

Inmiddels heb ik ook al de f3a vleugelset van de Kabriolin (Artist). Deze moet ik echter nog wel proberen, dus het oordeel hier over schorten we nog even op.

Inrunners met gearbox hebben nog steeds een wat hoger rendement dan outrunners. Bij kleinere modellen is dat niet zo belangerijk want een klein Lipo pakket kost hetzelfde als een klein NiCad of Nimh pakket en dan speelt rendement door een overmaat aan vliegduur niet zo'n grote rol meer.

Bovendien kan een kleinere motor relatief meer warmte aan de omgeving afstaan. ( Een linear opgeschaalde motor van dubbele afmeting is 2x zo lang, weegt 8x zo veel, kan 8x zo veel vermogen leveren en heeft slechts 4x zo veel koelend oppervlak.) Uitgaande van een rendement van 90% betekent dat dus dat voor elke 1% grotere verliezen er 10% meer warmte vrijkomt. Voor een klein motortje geen probleem, want die heeft een veel gunstiger koelend oppervlak/vermogen verhouding. Voor een grote motor is het maximum rendement vaak bepalend voor het net niet of net wel affikken van de aandrijving.

Drieblads props zijn voor prophangen pas beter als je door b.v. de onderstel hoogte niet meer naar een grotere tweeblads kunt gaan.

bert, ik hen toen ook eens geinformeerd naar een artist vleugelset, vond ze echter toen vrij prijzig, wat heb jij betaald als ik vragen mag ?
en ik begreep toen dat de originele vleugelpijp in de romp verplaatst moest worden omdat de vleugelpen bij de artist en de kabriolin niet op dezelfde plek zouden zitten, klopt dat ?

De komplete Artist vleugelset incl. alle delen om ze op een Kabriolin te monteren was 95 Euro. Inderdaad zit om zwaartepunt technische reden de buisdoorvoer in de romp op een andere plek. Om de verschillende vleugels te kunnen blijven gebruiken moet je dus 2 buisdoorvoer geleiders in de romp maken.

Ik ga daar natuurlijk niet 2x voor rijden, dus als je die daar los kunt kopen dan doe ik dat gelijk, moet alleen effe oppassen of 2 buizen elkaar niet in de weg zit. Zal ongetwijfeld ... of zitten ze ver zat uit elkaar. :?

Ik kan natuurlijk ook gewoon een Artist kopen ... :roll:

Ik denk dat ik dan vanwege de mooie sound toch maar voor zo'n Fun500/27 met 5,2:1 planetaire gearbox ga en die Hacker laat liggen, of heb je nog een alternatief voorstel met de huidige nieuwe Kokam 2100 HD cellen?

Verder nog een vraag, die spinner c.q. propelleradapter, is dat een klemconus of met 2 schroefjes? In Well hebben ze een uitvoering met 2 schroefjes en dat is blijkbaar toch niet alles. Ze hebben speling tussen as en adapter met latoenkoper of zoiets op moeten vullen, omdat het hele zaakje er telkens afvloog ... en das vooral handig onder het hangen. :lol:

Het was alweer een jaar geleden dat ik die Kabriolin heb zien vliegen, totdat ik hem afgelopen weekend bij ons in de club voor het eerst op electro zag ... WOW.

Grtz,
Emile :P

Ik gebruik een Graupner precisie spinner met klemkonus. De vleugelbuizen van Artist en Kabriolin zitten ongeveer 8cm uit elkaar en je kunt ze naast elkaar gebruiken. De Artist heeft een heel dun en scherp vleugelprofiel en is waarschijnlijk een stuk sneller en hopelijk dan beter inzetbaar op dagen met veel wind. De Kabriolin vleugel is te goedmoedig om te kunnen snaprollen en dat ervaar ik een beetje als gemis bij het vliegen op muziek.

Vliegen ze de Kabriolin bij jullie ook op Lipo's? Welke motor, cellen combo?

Ik heb zojuist effe Danny gebeld om te vragen wat hij allemaal op een aan zijn Kabriolin heeft. Ze hebben met 3 man exact dezelfde setup gekocht, alleen ieder een andere kleur ... Rood / Violet en Geel, tja dan zal ik wel blauw moeten kiezen. :lol:

Kontronik Fun500/27 met 5,2:1 planetaire gearbox
Kontronik Smile 50 regelaar (helaas geen lipo afslag, vanwege Combo wel korting)
5s4p Kokam 1500 HD
met een 14x7 prop (merk?) geeft dit 7600 toeren bij ca. 48 ampere

Ze hebben overigens afgelopen woensdag in Dortmund een klemconus spinner gekocht met een Aeronaut 15x8 CAM Carbon Prop met -2graden middenstuk, m.a.w 15x6 prop. :wink:

Ik denk dat een 5s2p Kokam 2000 HD-04 pakket een mooi alternatief is.

Grtz,
Emile 8)

Heren,

ff weer een oud threadje omhoog laten borellen.

Ik ben een beetje aan kijken naar een leuke 3D kist van het formaat 6.5-8.5 cc tweetakt, maar dan met een elektro-aandrijving. Hangar 9 Funtana is een gaaf bakkie maar krijgt gewichts problemen met een E-set, 90-er is nog ff een stapje te groot.
Maar dit kistje lijkt precies te passen binnen m'n wensen.

@Emile, welke setup gebruik jij nu, en als je die 5S2P Kokam 2000 gebruikt wat is het vlieggewicht dan.

@Bert, welke uitvoering "Kabriolin" of "The Artist" prefereer jij nu. Verhouden die 2 zich zo'n beetje als een Edge en F3A schocky. Heb ik het goed begrepen uit onze gespreken tijdens het indooren dat je die BEC uiteindelijk toch NIET gebruikt.

Dan is er ook nog de iets grotere broer "Rebelove X-light", behoorlijk wat meer oppervlak. Alleen oogt het wel behoorlijk fragiel en wordt het dan niet zo'n dwarrelbak voor alleen de windstille avonden?

Rick

Rick, Ik schaam me dood maar door al dat geindoor ben ik nog steeds niet toegekomen aan het testen van de Artist vleugelset. :oops: Van wat ik er van gezien heb zijn de Kabriolin vleugels veel vergevings gezinder en meer geschikt voor de wat minder ervaren 3D piloten. De Artist vleugels kunnen heerlijk op commando vanuit elke positie overtrokken worden, maar dat moet dan wel de bedoeling zijn geweest anders moet je een nieuwe bestellen....

Ik gebruik wel degelijk de BEC set maar deze is van het low drop type en is dus niet geschakeld. Het nadeel van zo'n BEC met continue spanning is natuurlijk dat er veel energie in warmte moet worden omgezet. Daardoor zit je met 5s lipo's aan de maximum grens. (Ik heb het koelblok van de BEC unit in de akku koellucht tunnel staan en deze is lauw warm na het vliegen.) Ik ben het wel met je eens dat bij vliegtuigen van deze afmetingen een lipo ontvanger akku een heel kleine gewichtspenalty is met enorm veel grotere zekerheid.

De Rebelove light is inderdaad de grotere broer van de Kabriolin in een lichte uitvoering.

Zag er wel erg fragiel uit en lijkt mij erg windgevoelig. Als ik wat in die afmeting wilde hebben ging ik toch voor de Funtana S 90.

Rick NT zei:
@Emile, welke setup gebruik jij nu, en als je die 5S2P Kokam 2000 gebruikt wat is het vlieggewicht dan.
Hallo Rick,

Mijn Kabriolin weegt vliegklaar zonder accu 1750 gram, mijn 5s2p kokam 2000 accu weegt 560 gram, dus totaal vlieggewicht zit op 2310 gram. Hiermee kan ik zo'n 20 minuten 3D vliegen. Hij hangt ook heerlijk aan de propellor en zelfs meskant doet ie aardig goed. Althans hij draait niet weg zoals mijn Diablotin. 20 minuten is natuurlijk wel veel te lang, dus ik heb inmiddels al een 5s1p Kokam 3200 pakket gekocht, ruim voldoende voor 12-15 minuten 3D plezier. Tevens heb ik weer iets gewicht gewonnen (ca. 140 gram). :lol:

Ik heb echter wel al tijd gezien om de Artist vleugel uit te proberen. Het leuke is dat ik de accu kan laten liggen op dezelfde positie als voor de Kabriolin! Met andere woorden andere vleugels ... andere prop en andere vliegstijl. Ik vlieg de Artist met een 14x7 prop met neutraal middenstuk en de Kabriolion met 15x7 met -2,5 graad middenstuk.

Wat Bert zegt over overtrekken klopt inderdaad, met de Artist vleugel moet je opeens een stuk voorzichtiger met je UP zijn anders laat ie een vleugeltip vallen. Verder is de Artistvleugel 200 gram zwaarder dan de Kabriolin vleugelset.

Verder gebruik ik de Koolflight BEC, tot dusver geen problemen hij wordt ook niet warm.

Enkele foto's van Kabriolin:

afb19662.jpg

afb19663.jpg

afb19664.jpg

afb19665.jpg

Grtz,
Emile 8)

Dank u wel heren voor de reacties.

Bert zo'n Funtana 90 heeft toch wel effe een ander aandrijvingkje nodig dan die Rebelove X. Bij Topmodel.cz geven ze zo'n beetje de zelfde set aan als voor de Kabrolin.

@Emile, ik heb niet zo'n goede ervaringen met de Koolflight UBEC. M'n HV-versie op een 10S2P pakket zorgde voor een drastisch korte reikwijdte. Alleen kwam ik daar pas achter na (of liever tijdens) de 1ste vlucht.
Ik heb dan wel PPM (schulze 835) en alleen zo'n ringmagneet om de regelaarkabel, andere kabels zijn wel korter dan jouw verlengkabels.

Rick

Rick, ik bedoelde te zeggen dat ik met de kennis van nu nooit voor zo'n grote, lichte Rebelove zou gaan. Ik heb ooit een Diablotin super gebouwd en daar heb je dus niks aan bij meer dan windkracht 1! Als je dus een groter model zoekt dan wel eentje met een dusdanige vleugelbelasting dat je ook nog met wind kan vliegen. Dat gaat wat aandrijving aan gaat natuurlijk wel weer in de papieren lopen, helaas.

Ik weet niet precies wat je van het model verlangt, maar als je puur 3D vliegtuig stuurbewegingen wilt oefenen kun je ook gewoon een shockflyer met een dikkere accu nemen om de vleugelbelasting wat op te schroeven. Ik vlieg nu erg veel met een gewone indoor shock met 880-1100 3s lipo's er in en dat gaat erg goed tot en met windkracht 3. Daarboven is de Kabriolin ook niet leuk meer, misschien toch maar eens de Artist vleugels monteren. :D

Rick NT zei:
@Emile, ik heb niet zo'n goede ervaringen met de Koolflight UBEC. M'n HV-versie op een 10S2P pakket zorgde voor een drastisch korte reikwijdte. Alleen kwam ik daar pas achter na (of liever tijdens) de 1ste vlucht.
Ik heb dan wel PPM (schulze 835) en alleen zo'n ringmagneet om de regelaarkabel, andere kabels zijn wel korter dan jouw verlengkabels.
Een medeclublid heeft zijn Kabriolin de grond in geboord omdat ie een Waypoint SBEC gebruikte. Reikwijdte bleek na 10 meter al problemen te geven. Oorzaak was dat hij de SBEC kabel naar de ontvanger toe verlengd had. Oplossing was het plaatsen van een ferriet kern, daarna vloog ie storingsvrij. De leverancier van de SBEC heeft deze problemen bevestigd, maw ... zeker bij verlengen van kabels een ferrietkern erom, en eigenlijk bij zo'n investering altijd!

Bert zei:
Daarboven is de Kabriolin ook niet leuk meer, misschien toch maar eens de Artist vleugels monteren. :D
Nog effe en die Artist vleugelset van jou behoort tot de categorie antiek. :lol:

Grtz,
Emile :roll:

Emile, voor m'n crash hadt ik de originele kabellengte alleen toen ik dus niet anders dan de UBEC vrij dicht bij de ontvanger plaatsen. Bij het opnieuw opbouwen de kabel verlengt om het ding verder weg te kunnen monteren (geen ferriet kern toegepast) reikwijdte iets van 15 meter.
Na dit verhaal hier en daar informatie gaan zoeken/vragen en daarbij kreeg ik meerdere maalen het advies om geen geschakelde voeding te gebruiken. Trouwens het gewichtsvoordeel is bij dergelijke (HV-setups) eigenlijk niet van belang.
Kontronik heeft nu zelf ook een externe BEC, maar dat schijnt ook al niet super te zijn. Schakelt kort uit bij overbelasting en ook reikwijdte verlies.

Rick

Ik heb al aardig wat vluchten erop zitten met mijn Kabriolin en het valt mij en clubgenoten op dat ie een beetje meer geluid begint te maken. Ik heb zo'n vermoeden dat de Kontronik vertraging een beetje droog begint te lopen ... ?

Moet zo'n gesloten vertraging na een bepaald aantal vluchten soms gesmeerd worden of zijn ze ECHT onderhoudsvrij?

Wie heeft er ervaring mee.

Grtz,
Emile 8)

zou een axi 4130 en een lipopakket van 6s2p te veel van het goede zijn op dit toestel?

oftewel is deze config een beetje te vergelijken met de kontronic 5oo 27 zoals eerder beschreven

denk dat ik hem ga bouwen als dit met deze aandrijving haalbaar is

greetz rob

Back