Kalibreren Hobbywing esc

Discussie in 'Model elektronica' gestart door koen007, 30 sep 2019.

  1. koen007

    koen007

    Lid geworden:
    30 sep 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    deventer
    Dag,

    Is er iemand die kan helpen met het juist kalibreren van mij n Hobbyeing esc op mijn traxxas rustler. Ik heb de stappen nu een aantal keer gevolgd maar na kalibreren geeft de auto volgas terwijl ik niks doen. Het is een rustler xl5 waar ik nu een brushles motor op gezet heb met bijpassende esc, accu is een traxxas powercell 3000mah nimh.


    Vriendelijke groet, Koen
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Heb je de ESC wel in het juiste kanaal op de ontvanger gestoken?
     
  3. koen007

    koen007

    Lid geworden:
    30 sep 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    deventer
    Heb het in kanaal 2 en 3 geprobeerd.
     
  4. koen007

    koen007

    Lid geworden:
    30 sep 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    deventer
    En nu 4 ook, dank voor je reactie.
     
  5. koen007

    koen007

    Lid geworden:
    30 sep 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    deventer
    15698475066453519698250290202040.jpg 15698475328353421700588679372141.jpg 15698475668462324760587115333621.jpg

    Nu twijfel ik of de esc van hobbywing is. Dus weet ik niet hoe te kalibreren. Iemand tips?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een regelaar kan nooit zomaar ineens volgas gaan.
    Hij moet eerst een signaal ontvanger om te armen, ergens rond de 1000 ms.
    Ik denk dat er ergens iets fout zit.
    Sluit eens een servo aan op de ontvanger en kijk dan op die reageert op je gasknuppel.
    Dan weet je in ieder geval op welk kanaal hij zit.

    GJ
     
  7. koen007

    koen007

    Lid geworden:
    30 sep 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    deventer
    Dank voor je reactie. Ik heb geen flauw benul hoe ik dat moet doen. Zoals je merkt nieuw er mee en niet erg handig.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Als hij zijn gas open en dichtdoet, zal hij toch op scherp gaan. Dus denk ik dat je het gaskanaal moet reversen.
     
  9. koen007

    koen007

    Lid geworden:
    30 sep 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    deventer
    Weet iemand of er ook zaken zijn die hierbij kunnen ondersteunen en dat ik mee kan kijken e.v.t. tegen betaling. Of iemand tips voor een andere setup die werkt voor een traxxas 2wd? De standaard variant gaat me te langzaam dus vandaar dat ik de andere motor en esc gekocht heb.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar dan gaat ie niet meteen volgas lopen.
    En dan moet ie ook reageren op de knuppel.

    Deze club zit in Deventer, die kunnen je zeker helpen.
    Gewoon zondag naartoe gaan of ze een berichtje sturen zodat ze weten dat je komt en je niet voor niets gaat.
    https://www.rchotwheels.nl/

    GJ
     
    laurence Kok vindt dit leuk.
  11. koen007

    koen007

    Lid geworden:
    30 sep 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    deventer
    Bedankt voor je reactie. Ik ga even kijken of ik contact kan krijgen. Echt al 25 keer geprobeerd volgens allerlei handleidingen maar elke keer met het zelfde resultaat.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja klopt Gert-Jan, dan zou hij op de knuppel moeten reageren. Maar ik kan mij ook voorstellen dat je schrikt als de boel plots volgas gaat.
     
  13. koen007

    koen007

    Lid geworden:
    30 sep 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    deventer
    Wanneer hij volgas geeft en ik rem stopt ie wel.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ohhh, daar kom je nu mee.
    Dan moet je eens de knuppel de andere kant op zetten, dus remmen en dan aansluiten, wat gebeurt er dan?

    GJ
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    krijg ik toch gelijk :D
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Misschien wel maar het zou niet kunnen dat een regelaar meteen actief wordt na aansluiten en de gasstand verkeerd.
    Geen enkele vliegtuigregelaar kan dat, dat zou levensgevaarlijk zijn als per ongeluk je knuppel omhoog staat, of je schakelaar verkeerd.
    Een beetje motor slaat je hand er dan af.
    Dus als dit het is dan is er toch nog wat anders mis.

    GJ
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Rem vasthouden en dan aanzetten zal niet werken. Je moet een procedure doorlopen om de ESC een netraal, en endpoints te vertellen en dat houdt die vast, in de autowereld zijn er weinig regelaars die zelfdenkend zijn.

    In dit geval kan het ook belangrijk zijn om de trim(s) in het midden te zetten en de endpoints op 100% en ik denk dat servo reverse ook dit probleem kan veroorzaken. Probeer de stappen door te lopen maar met de gasbeweging tegenovergesteld, als die het dan wel doet lijkt het de servo reverse te zijn.
    Probleem is dat die Traxxas zenders met een rood knopje niet het meest makkelijkste menu hebben om door te lopen.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat schrijf ik ook Roelof.
    Een regelaar kan nooit zomaar volgas, of zelfs deelgas, aanslaan.
    Hij moet eerst een minimale waarde zien.
    Maar deze regelaar gaat meteen volgas draaien, iets wat dus niet kan.
    En hij reageert op de knuppel, als hij die beweegt dan remt hij.
    Dus dan zou het gas gereversed staan, maar dan nog mag en kan een regelaar niet zo reageren.

    Ergens moet de regelaar een endpoint zien van zo'n 1000 ms en dan meteen volgas gaan lopen, dat kan niet.
    Technisch gezien is dit onmogelijk.

    GJ
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat kan wel als de volgorde van inschakelen niet in acht wordt genomen.
    Dus eerst de zender aan en dan pas de ontvanger.

    En dan is er nog een kleinigheidje als een regelaar 2 kanten op kan en zo ook is geconfigureerd.
    Als daar de volgorde van inschakelen en stick positie niet in acht wordt genomen, gebeuren de meest fantastische dingen waar je niet op zit te wachten.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2019
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar om ook maar iets te doen moet ie een laag signaal zien.
    Dat is de regel in de software, eerst een laag signaal om te armen, als ie dat signaal niet ziet reageert ie niet op een knuppelbeweging.
    Er zit denk ik bec op, dus als je de accu aansluit en dan pas de zender dan zou de ontvanger van niets naar 1800 ms gaan (om volgas te gaan).
    Want als er geen zendersignaal binnenkomt loopt er ook geen puls, dat heb ik al eens nagemeten, je servo kan je dan ook gewoon ronddraaien.
    Pas als de zender aan gaat gaan er pulsen lopen.
    Of... er staat een failsave ingeprogt, dat kan natuurlijk, dat als ie geen signaal ontvangt dat ie naar gas dicht gaat.
    Maar dan nog, dan zou hij eerst een geldig signaal moeten ontvangen voordat de failsave actief wordt.
    Ik lees op amerikaanse fora dat er ook een probleem kan zijn hoe de zender aan de ontvanger gebonden is.
    https://www.rctech.net/forum/radio-...runs-full-throttle-when-radio-turned-off.html

    GJ
     

Deel Deze Pagina