Kamelot 1.8m

Ik ben nieuw in dit draadje dus in het kort:
Ik ben Patrick en vlieg eigenlijk van alles van funjet, projeti, yak54, edge, enz.
Ik heb al veel draadjes gelezen van "pylonracen & speedmodels" en ik vind daar zoveel info dat ik het eigenlijk niet goed meer weet.

Sinds kort vlieg ik met een Graupner Speed van 1.7m(f5b) en daarmee heb ik meer plezier dan wat ik ooit daarvoor gevlogen heb. de snelheid de kick de adrenaline.... echt gaaf.

Foto-4OWWKQYO-D.jpg

ik heb 'm van het weekend door eigen fout kapot gevlogen(slechte landing) en zoek nu een nieuwe. iets rond de 1.8m
Ik ben na een weekend zoeken verliefd geworden op deze Kamelot met remkleppen (Ons veld is niet heel lang dus zonder wind is landen echt een ramp). Hij kost 360 euro ex verzenden.....
Ben ik hier goed mee af of zijn er nog alternatieven maar dan goedkoper?
Ik wil het liefst in NL of Duitsland bestellen....
Bij "te koop vliegtuigen' is er geen een te vinden(geen snelle)

Heeft hier iemand de Kamelot? en ben je er tevreden mee?
Mocht iemand een 2e hands f5b met remkleppen te koop hebben(leeg) ben ik geïnteresseerd! Ik heb namelijk nog een goede set-up liggen.
In elk geval bedankt vast.....

De Kamelot is een prima model. De vleugel is in 2 delen voor makkelijk transport. Hij is F5F formaat met 36dm^2, een F5B heeft enkel rond de 27dm^2 oppervlak. Daarmee zal dit model langzamer vliegen, beter termieken maar minder snelheid vast houden.

Bij die 360 euro moet je nog wel 5x servo's bij tellen. Bij de meeste moderne F5B's zitten de servo's er al in, ook in het geval van een 2de handsje.

Wat je ook doet. Ik zou zeker een keer komen kijken op een F5B.NL wedstreid. Er valt daar veel te zien, te leren en het is gezellig.

De setup van de Graupner is nog goed dus ik hoef maar twee nieuwe servo's te kopen voor de remkleppen.
Ja jammer genoeg heb ik de meeting in Wijk gemist...balen want ik heb daar al eens gast gevlogen.....en ik ken daar een paar mensen. kwist niet dat ie gehouden werd....
Ik kom zeker zsm kijken!
thx

De Kamelot is een prima model. De vleugel is in 2 delen voor makkelijk transport. Hij is F5F formaat met 36dm^2, een F5B heeft enkel rond de 27dm^2 oppervlak. Daarmee zal dit model langzamer vliegen, beter termieken maar minder snelheid vast houden.

Bij die 360 euro moet je nog wel 5x servo's bij tellen. Bij de meeste moderne F5B's zitten de servo's er al in, ook in het geval van een 2de handsje.

Wat je ook doet. Ik zou zeker een keer komen kijken op een F5B.NL wedstreid. Er valt daar veel te zien, te leren en het is gezellig.

Je zou deze man eens kunnen aanschrijven?
Kamelot Neu

Binnen het vliegplezier segment zou je ook nog kunnen denken aan deze?
equipment wilderer
Ik heb er altijd nog een op m'n verlanglijst staan.

Naast de Hawk F5B van Staufenbiel of de Evo Max (Enigma) kisten die Lindinger heeft liggen.

Is de Speed erg stuk? Vaak zijn ze goed te repareren. De vleugel is over het algemeen zeer sterk (spreek uit ervaring). Een romp is best wel weer te richten.

Wow, 270 euro. Koopje. Vraag me af waarom. Is er iets mis mee?

Patrick, normaal lijmen wij de servo's in zodat je ze er niet meer heel uit kan halen. Ook is het zonder om een model met aandrijving kwijt te raken omdat je een wellicht minder goede servo hebt herbruikt.

Ik heb overigens nog een Surprise 13 vleugel en stabilo te koop met 4x Volz servo en extra koolstof. Heeft ook flaps. Maar dit is niet zo goedkoop als die Kamelot.

In Duitsland zijn ze ook in staat om te overvragen. Alleen verkoopt het dan niet.
De werkelijke prijs komt nooit boven water.
Prijzen zijn de afgelopen periode weer fors gestegen. Zou mijn Kira 600 schaamteloos ver boven mijn aanschafprijs kunnen verkopen.

Mogelijk heeft de goede man dit nog betaald voor z'n Kamelotje.

In de eerste week van september is er weer een F5B wedstrijd. Ga er idd eerst eens even kijken en kletsen.
Wellicht wil je na het zien van dit alles de bakens verzetten? Want als je nu nieuw gaat investeren wil je wellicht iets met weer wat modernere specificaties? En wat Jos zegt. Niet bezuinigen op servo's het kan je je kist kosten. Ja en we slaken alle eerst een diepe zucht...flitst er door je hoofd, 'de garantie!'... onzin... dan vervolgens gaat het mes en de dremel aan de servo om het vervolgens met epoxy te fuseren met de vleugel.

De Kamelot is niet echt een wedstrijdkist door de deelbare vleugel (voor wat de fora zoal schrijven)... dat wil niet zeggen dat je er niet met veel plezier aan mee kunt deelnemen :p

Andere adressen voor prachtige hi-end modellen. Freudenthaler Modellbau en StratAir (zo via google)

Laatst bewerkt:
Hallo Patrick,

allereerst, zet even in je profiel waar je ongeveer woont, dat is wat makkelijker om te bepalen wat en wie er bij jou in de buurt zit.
De Graupner Speed is gelijk aan de Wilco en Hawk F5B.
Er vliegen er een paar mee in de competitie en die landen met gemak op een klein veld en binnen de 10 meter cirkel.
Als je toch iets meer wilt zou ik niet voor de Kamelot gaan.
Ik vind hem te duur en hij zal langzamer zijn dan je Graupner Speed.
Betere optie is een Enigma F5B of de V Max Evo van Lindinger.
Prijs van deze modellen ligt rond 340 euro zonder servo's.
Andere optie, die ook nog steeds snel is, is een Raketenwurm 1 van Stratair, ietsje duurder maar ook zonder servo's.
Als je info wilt kan je me mailen op info@f5b.nl
Kijk ook eens op F5B.nl - Home daar zie je wat er allemaal rondvliegt in Nederland.
Af en toe wordt er wel getraind, je zou daar wel eens kunnen kijken.

Grts Gert-Jan

De prijs is echt super vergeleken met mijn link.....ga ik zeker eens doen...

De hawk f5b lijkt identiek te zijn maar dan waarschijnlijk met de zelfde problemen met landen, wij zitten rondom in het mais met als gevolg dat ik het veld op kom op 5 meter hoogte (minstens), remkleppen zijn dan wel een uitkomst.
De speed heeft een vleugel uit 1 stuk en 1 stuk tip is afgebroken en de andere kant is hij compleet doormidden bij de rolroeren. Met carbon matjes zou ik nog wel wat kunnen doen maar dan moet ik ook nog veel compenseren aan de andere kant qua gewicht.
De romp is waar de vertical omgaat voor 90% door de midden, wat weer moeilijk compenseren is bij de neus(qua gewicht)
Ik wil niet meteen wedstrijden gaan vliegen omdat dit soort vliegen erg nieuw voor me is en meer vertrouwen moet opbouwen voordat ik voluit kan gaan.
Daarom leek de Kamelot me een goede kist....iets langzamer maakt me niet uit maar veel langzamer wel...op youtube staan meerdere filmpjes waar de Kamelot als de brandweer gaat....langzaam is ie niet lijkt me......

Je zou deze man eens kunnen aanschrijven?
Kamelot Neu

Binnen het vliegplezier segment zou je ook nog kunnen denken aan deze?
equipment wilderer
Ik heb er altijd nog een op m'n verlanglijst staan.

Naast de Hawk F5B van Staufenbiel of de Evo Max (Enigma) kisten die Lindinger heeft liggen.

Is de Speed erg stuk? Vaak zijn ze goed te repareren. De vleugel is over het algemeen zeer sterk (spreek uit ervaring). Een romp is best wel weer te richten.

Ik heb 'm meteen effe geupdate.
In mijn vorige antwoord vertel ik net dat ik toch moeite heb met landen omdat wij rondom in de mais zitten en ik al binnen moet komen met tenminste 5 meter.......mijn Speed vloog echt super maar wilde totaal geen snelheid minderen ondanks dat ik ruim kwam aangevlogen....20 landingen gingen net......echt net en de 21e was fataal.......:puppydogeyes:

Hallo Patrick,

allereerst, zet even in je profiel waar je ongeveer woont, dat is wat makkelijker om te bepalen wat en wie er bij jou in de buurt zit.
De Graupner Speed is gelijk aan de Wilco en Hawk F5B.
Er vliegen er een paar mee in de competitie en die landen met gemak op een klein veld en binnen de 10 meter cirkel.
Als je toch iets meer wilt zou ik niet voor de Kamelot gaan.
Ik vind hem te duur en hij zal langzamer zijn dan je Graupner Speed.
Betere optie is een Enigma F5B of de V Max Evo van Lindinger.
Prijs van deze modellen ligt rond 340 euro zonder servo's.
Andere optie, die ook nog steeds snel is, is een Raketenwurm 1 van Stratair, ietsje duurder maar ook zonder servo's.
Als je info wilt kan je me mailen op info@f5b.nl
Kijk ook eens op F5B.nl - Home daar zie je wat er allemaal rondvliegt in Nederland.
Af en toe wordt er wel getraind, je zou daar wel eens kunnen kijken.

Grts Gert-Jan

Ah, Vught.
Neem eens contact op met Sundaypilot (Ronald), die vliegt daar in de buurt.

En de Kamelot.. ik zou toch echt voor een Enigma of Vmax Evo gaan.
De Kamelot weegt kaal bijna 800 gram, een Enigma ongeveer 600.
Plus dat hij een eendelige vleugel heeft en goedkoper is.
De topsnelheid haal je met motor aan omhoog, niet in duikvlucht naar beneden.
200 gram minder is dan erg veel.

GJ

Ik ben aan het zoeken maar ik vind het tegenvallen waar je de Enigma kunt kopen....het lijkt wel de ideale kist want 1 rolroeren en 2 vleugel uit een stuk...en ook nog een mooie kist.
Heeft iemand goede links?

Ah, Vught.
Neem eens contact op met Sundaypilot (Ronald), die vliegt daar in de buurt.

En de Kamelot.. ik zou toch echt voor een Enigma of Vmax Evo gaan.

GJ

De Vmax is ook een Enigma.
Je kan hem ook nog zoeken onder Alex F5B.
Allemaal dezelfde kist met een andere naam en minimale verschillen.
Cumulus modellbau heeft de Alex.
Lindinger krijgt de Enigma weer over een tijdje.
Ze kunnen de vraag niet echt aan.
Als je wacht tot eind september komt er wel wat 2e hands vrij, dan is het wedstrijdseizoen over.
Mooiste zou zijn om naar Bad Bruckenau te komen, F5B Eurotour wedstrijd en zo'n beetje de laatste.

Koopjes jagen.

GJ

tis zo namelijk, ik heb over twee weken, 3,5 week vakantie. We gaan dan naar Oostenrijk......dus ik hoop voor de vakantie er een te hebben en vliegend afgesteld te hebben. Ik hoop dat ik 'm van de vrouw thuis mee mag nemen:agrue: om 'm daar te vliegen, en ook als ik terug ben nog 1,5 week op de club kan vliegen.
Ik hou wel van koopjes maar zoveel geduld heb ik niet ,haha
De Alex kost rond de 400 plus 25 bezorg kosten......is duurder....daar moet ik toch even over nadenken.

ik ging eigelijk voor een vervanger van mijn speed....bijvoorbeeld de Hawk die maar 240 icl verzend kosten.....ik dacht wellicht voor 505 tot max 100 meer er wel een met remkleppen kon vinden...nu zit ik al aan de 425...oef samen met 4 nieuwe servo's...

Ik wilde wellicht van het weekend een gaan kijken op een oefendag van f5b in zwolle.....en dat is al 150 km rijden...Bruckenau is nog verder(490km)...auto rijdt niet echt op lucht :rolleyes:

De Vmax is ook een Enigma.
Je kan hem ook nog zoeken onder Alex F5B.
Allemaal dezelfde kist met een andere naam en minimale verschillen.
Cumulus modellbau heeft de Alex.
Lindinger krijgt de Enigma weer over een tijdje.
Ze kunnen de vraag niet echt aan.
Als je wacht tot eind september komt er wel wat 2e hands vrij, dan is het wedstrijdseizoen over.
Mooiste zou zijn om naar Bad Bruckenau te komen, F5B Eurotour wedstrijd en zo'n beetje de laatste.

Koopjes jagen.

GJ

Laatst bewerkt:
Hierbij de foto's.....snik
Foto-6AW76SZL-D.jpg
Foto-CZXXZH6F-D.jpg
Foto-YYBC3G7N-D.jpg
Foto-MPKKLZMV-D.jpg

Mijn motor is nog goed….en de rest van de elektronica

Laatst bewerkt:
Hallo
Ik vlieg met een camelot.
Ik vlieg met een 6KW setup van plettenberg op 5S wat hem heel snel omhoog helpt, maar daar eindigt het dan ook.
Hij houd inderdaad niet graag de snelheid erin, ik heb nogtans de instelhoek al bijna neutraal gezet. Dit maakt hem beter, maar een beetje f5b achtige hotliner steekt hem zo voorbij in duikvlucht.
Het voordeel is dan wel weer dat hij weinig hoogte verliest bij rustige zweefvlucht en hem heel makkelijk laat landen.

grtz A

Hoi Antony,

herken jij de jouwe hierin dit filmpje?
want dit lijkt me erg snel...niet?
[media=youtube]BFY2so27xO0[/media]

Hallo
Ik vlieg met een camelot.
Ik vlieg met een 6KW setup van plettenberg op 5S wat hem heel snel omhoog helpt, maar daar eindigt het dan ook.
Hij houd inderdaad niet graag de snelheid erin, ik heb nogtans de instelhoek al bijna neutraal gezet. Dit maakt hem beter, maar een beetje f5b achtige hotliner steekt hem zo voorbij in duikvlucht.
Het voordeel is dan wel weer dat hij weinig hoogte verliest bij rustige zweefvlucht en hem heel makkelijk laat landen.

grtz A

Laatst bewerkt door een moderator:
Snel is relatief... is maar wat je er mee bereiken wil. Voor een F5B wedstrijd is de motor bedoeld als een supersterke lier omhoog om erna met de motor uit het rak in te suizen. Dat rakken vliegen is verder een tacktische zeilwedstrijd.
Keer op keer liert de motor je omhoog. Het is een leuk spelletje dat eenvoudig lijkt, doch veel behendigheid en ontzettend veel meer vergt.

Hier een leuk voorbeeldje uit vervlogen dagen. Maar het het is goed verfilmd, ook dat is een sport appart!
[media=youtube]5KGcB3VDpxA[/media]
Het gaat er nu nog vlotter aan toe...

Als je een Enigma binnen twee weken klaar wil hebben, moet je echt alle zeilen bijzetten. Het kan, maar bij mij is hij niet 1,2,3 klaar. Holco en Gerben hebben hem redelijk vlot gebouwd. Doch om zo een toestel er door te forceren voor de vakantie kan nog wel eens te optimistisch ingeschat zijn.

'Koopjes' vind je niet bij in klasse. Ook het aanbod nogal overzichtelijk. Oplages van de kisten zijn ook klein, de batches gaan op aanvraag van een leverancier. Verwacht geen grote aantallen. Worden in Oost-Europa vervaardigd. De Hawk, Wilco, V-Max ECO, Speed... alle van dezelfde fabrikant uit China, zoals GJVO al aangaf.

De aandrijving is redelijk budget op te zetten, maar met het bestellen van de onderdelen zal ook al gauw een doorlooptijd van meer dan twee weken hebben, en vraagt toch ook nog wat aandacht.

Er zijn al een paar draadje grondig aan van alles en nogwat besteed. Vors die maar eens door. Stukje huiswerk, maar leerzaam.
Bouwdraadje Enigma, Budget aandrijving. bouwdraadje Hawk F5B, reparatiedraadje Wilco...

Maar ja, je gaat naar Oostenrijk... je kan je kist natuurlijk ook in de vakantie ophalen... Lindinger en Freudenthaler zitten niet zo heel ver van elkaar. Oostenrijk is ook niet zo een heel groot land. Lindinger heeft een prachtige 'modelbausupermarket'. Daar ben je een dag mee zoet.. en kom je groen uit met pijn in de portemonnee... maar toch wel leuk.

Ook hier nog een Enigma variant...
HotWing 178E 4K-E-Segler Spw. 1780mm - Segler bis 2m - eflight.ch

Spider F5 - TUN modellbau

Hier nog een adresje in de U.K. Een Wilco in weer iets andere kleurzetting... Ooit verkocht als de Tiger F5B van Hobby Lobby in 2008..
Hawk F5B

De romp is goed te repareren. De vleugel is in de zwevende hemel. Je kan wellicht een vleugeltje ritselen bij Staufenbiel? Dan heb je hem voor de vakantie wel klaar. Met de motor die je hebt ben je met 2x D60 servo's weer klaar. En dat is wel vlot. Of je neemt een hele nieuwe... Boven de 200 euro is verzenden toch inclusief?
Anders bij Lindinger de V-Max ECO voor 219 Euro?

Hoe hoog had je de spoiler staan? 14 tot 15 mm? Dan gaat bij mij aardig het anker uit. Zja.. en het mais staat daar niet eeuwig.

Erg mooi filmpje, ben erg onder de indruk.
Ik heb naar de spider gekeken en die is erg gaaf, voor 364 euro ligt ie thuis op de mat, 1.78m met remkleppen......vind ik meevallen.
Mijn eigen motor en 5 nieuwe servo's....
Ik ben de bouwdraadjes aan het doornemen, op zich ben wel wat gewend met gewone vliegtuigen waar je regelmatig moet sleutelen dus op zich verwacht ik van de zwever geen gekke dingen. voor de vakatie is inderdaad erg snel...wellicht té snel.
Ik heb geen idee hoe lang een bezorging vanuit Zwitserland duurt...

1 ding snap ik niet....ze vragen CHF 441.63 dat is omgerekend €407.07
maar vervolgens aan de kassa moet ik 340 euro afrekenen(ex verzend)
raar
ps: nog niet besteld dus...

hier is de Hawk iets duurder maar ook iets groter 1.7 m 240 euro met verzend kosten. dit is voor mij toch ook nog een goede optie qua prijs.

Ik durf het niet aan met de romp, ik zal dan toch veel met gewicht moeten compenseren......blijft vervelend....

je vraag over de spoiler....euh ik weet niet goed wat je ermee bedoeld.....
Bedoel je de rolroeren als remkleppen gebruiken icm met je hoogte roer?(mixen)

5KGcB3VDpxA[/media] Leodolter, Switzerland F5B World Champion!‬‏ - YouTube
Het gaat er nu nog vlotter aan toe...

Spider F5 - TUN modellbau

Hier nog een adresje in de U.K. Een Wilco in weer iets andere kleurzetting... Ooit verkocht als de Tiger F5B van Hobby Lobby in 2008..
Hawk F5B

De romp is goed te repareren. De vleugel is in de zwevende hemel. Je kan wellicht een vleugeltje ritselen bij Staufenbiel? Dan heb je hem voor de vakantie wel klaar. Met de motor die je hebt ben je met 2x D60 servo's weer klaar. En dat is wel vlot. Of je neemt een hele nieuwe... Boven de 200 euro is verzenden toch inclusief?
Anders bij Lindinger de V-Max ECO voor 219 Euro?

Hoe hoog had je de spoiler staan? 14 tot 15 mm? Dan gaat bij mij aardig het anker uit. Zja.. en het mais staat daar niet eeuwig.

Back