kan deze leraar/leerling aansluiting?

hallo,

Ik wil graag een andere jongen het vliegen een beetje aanleren doormiddel van de leraar/leerling aansluiting nu is mijn vraag: als zender heb ik een futaba T4EXA en hij is van plan een graupner MX12 te kopen kan ik dan vanwege de 2 twee verschillende merken wel gewoon een kabel kopen of moeten de zenders echt van hetzelfde merk zijn?

alvast bedankt,

Matthijs

heb toch altijd gedacht/gelezen dat de zender hetzelfde merk moesten hebben.
Dit is een van de reden waarom ik men futaba T6 EXA kocht(leeraar had de ff9).
Dus volgens mij lukt deze combinatie niet...

mvg sven

Ik denk daarentegen dat het wel gewoon gaat werken. Zolang de leerling zender maar een PPM signaal aan kan bieden, moet er wel iets te bedenken zijn zodanig dat het werkt.

En ik weet dat het niet zomaar werkt, omdat de kanaal bezetting van graupner en futaba anders is.
En dan gaat het met name om de ontvanger...

D.w.z. als je up trekt, denkt de futaba, rudder rechts.
Je zult dus deze gelijk moeten maken.

Hier lees je er alles over.

Alles over leerlingkabels

Johan

maar zou het qua ingang wel kunnen met het snoertje die je bijvoorbeeld koopt voor de MX-12?
of moet je dan mischien een verloopstukje er op doen?

oke, maar aan de reacties te zien is deze combi dus niet mogelijk? ik zal binnenkort even langs de modelbouw winkel gaan en daar informeren.

Zoals Hezik en ik al schreven, er is best iets te bedenken dat het WEL gaat werken.

Maar je bent er niet met een draadje....alleen.

Maar dat staat toch allemaal beschreven in de link die ik je gaf?

Johan

Ja maar ik ben alleen nog niet zoo goed in engels :oops: maar het principe van hoe het werkt snap ik alleen ik vroeg me af of er kabels bestonden tussen deze twee zenders of zijn die eventueel zelf te maken?

eventueel zelf te maken?

Een trainerskabeltje is in principe niets meer dan een kabeltje en een plugje aan weerszijden.
Dus dat kan iedereen.

Maar als je gaat verbinden tussen 2 verschillende!! zenders moet je weten hoeveel volt het signaal heeft (meestal 5v)
en/of het signaal ppm normaal of inverted is.
En daar heb je dus iets meer kennis voor nodig. Want dan dient een en ander te worden aangepast.

Johan.

Ik betwijfel dat je er een kant en klare kabel voor zult gaan vinden, maar zoeken kan nooit kwaad natuurlijk ;)

Gezien je antwoorden vrees ik dat je dit 'dilemma' niet gaat oplossen. Er is nog een andere mogelijkheid; lessen zonder kabel, dat gaat echt prima.

De eerste vluchten doet de instructeur het opstijgen en landen, na opstijgen trimt hij het toestel en brengt 'm in een circuit, waarna de zender overgegeven wordt.

Een heel andere optie is om eens bij een club te gaan kijken. Bij ons in utrecht wordt er veel met futaba gevlogen, maar ook met de MX-12, daar zal dus altijd wel iemand zijn die met een kabel les kan geven..

Back