Kan deze oetlul alsjeblieft gauw aangegeven worden en gearresteerd?


Het is altijd weer hetzelfde, de politiek wil strengere regels terwijl de huidige regels streng genoeg zijn. Laat ze eerst punt 2 en 3 uit het lijstje van Van Helvert aanpakken. En daarbij duidelijk maken wat de straffen zijn. Handhaving is een zeer belangrijk onderdeel, maar aangezien de pakkans zeer klein is blijven er idioten vliegen op plaatsen waar het niet mag of veel te hoog gaan.
 
En de verkeersvliegers.

http://nos.nl/artikel/2096861-verkeersvliegers-willen-nieuwe-regels-voor-drones.html

Geheel terecht natuurlijk dat zij zich zorgen maken. Daarom dient er een verschil te worden gemaakt
in de regeling Modelvliegen tussen Drones (Multicopters dus) en ModelVLIEGTUIIGEN.

Een VLIEGTUIG heeft VLEUGELS. Een Helicopter MODEL heeft 1 of 2 rotoren en wordt collective pitch bestuurd (even de fixed pitch daargelaten)

Een Drone= Multicopter met meerdere PROPELLERS waarbij de Motoren de vliegstand bepalen en diverse computersystemen de stabiliteit. Het lijkt niet op een Modelvliegtuig en ook niet op een Modelhelikopter.

En dan hebben we ook nog de UAV' s waar je weer iets anders voor kan bedenken omdat de gemiddelde UAV door hetzij wetenschappers, hetzij Militairen wordt gebruikt.
Is een modelvlieger bezig met een model van bijvoorbeeld een Reaper, is het weer een gewoon ModelVLIEGTUIG. (tenzij er een geautomatiseerd systeem in zit dat het toestel volledig zelfstandig kan laten opstijgen, een route vliegen en laten landen.

En ga zo maar door.

Het grote publiek kan best wel leren onderscheid te maken tussen Drones en modelvliegtuigen.
De media ook.

Nu de Wetgevers nog.
 
Laatst bewerkt:
Nou.... dat is dus zo makkelijk nog niet.... anders was het er al, en men is daar al minstens 3 jaar over aan het steggelen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de firefly: drie kantelbare props en een delta-vleugel. Start en land als een drone, vliegt als een vliegtuig. Word zowel beroepsmatig gebruikt (in de landbouw, om bijvoorbeeld onder of overbemesting vast te stellen) maar ook door gewone recreatievliegers....

Een racequad is een puur recreatief ding wat nul gevaar oplevert mits gebruikt waarvoor bedoeld, maar is qua technische kenmerken totaal NIET te onderscheiden van een FPV gevlogen drone voor luchtopnamen (zowel professioneel als recreatief)....
 
Ik ben helemaal mee eens om niet op bepaalde gebieden niet te vliegen, maar verbieden is definitief vind ik. Helemaal als je het drukkere westen vergelijkt met het wat rustigere oosten. Als ik de drone pak, is het voor mij gwn in het tuinhuisje zitten en over de weilanden sjezen[emoji5]
 
Dat is ook precies wat iedereen wil... Maar zolang er idioten zijn die zich nergens wat van aantrekken, heeft de overheid straks geen keus meer dan gewoon compleet verbieden....
 
Dan hadden ze voetbal ook allang moeten verbieden... daar heb je ook hordes idioten die zich nergens wat van aantrekken. Wekelijks zelfs, maargoed. Appels en peren.

Een beetje meer handhaving is wel gewenst, helemaal zo in de buurt van een luchthaven lijkt me. Dat dat niet gebeurd op Groningen Airport Eelde zou ik niet zo bijzonder vinden maar Schiphol zou toch wel iets beter beveiligd moeten zijn tegen dit soort acties.
Het is dan ook een kwestie van tijd voor een of andere groepering met een "drone" andere dingen gaat doen dan leuke filmpjes maken. We zien het wel weer voorbijkomen op Faceboek, ik "boos" bij voorbaat.

Als een "oetlul" of drie dit al zo makkelijk kan doen op Schiphol...
 
Aldaar geschreven...

Groningen Airport Eelde (GAE) heeft in toenemende mate te maken met overlast van drones, onbemande helikoptertjes en modelvliegtuigjes.
'.... en modelvliegtuigjes'
Hopelijk weet de redacteur waarover hij schrijft? Maakt hij het juiste onderscheid, of gooit hij alles maar onnadenkend op een hoop???! Want het 'bekt' zo lekker?
Pfoeh! Zitten daar dan serieuze FPV-ers te harken in het luchtruim?

Niet iedere journalist is goed geïnformeerd... of is zonder zijn bronnen te checken met z'n graftakken een verhaal over het een en ander aan het ophoesten, zo een 'open riool' schrijver aan het worden?... Hoe dan ook... het staat er in ieder geval weer 'opgenoteerd' op het internet en deformeert het geheid de waarheid op ambtelijk beslissers-niveau... zucht!

Algemeen: wanneer spreken we van Dronemisbruik? Als de veiligheid of privacy ernstig in het gedrang komt, tijdens het gebruik ervan? Doen we niet met modelvliegers. Zelfs niet met zaalvliegen.

Wordt er wederom niet vrolijk van! Snotkoppen met hersenverweking. Zaagsel in de kop is zelf nog flatteus benoemend voor dit soort randfiguren.
Of hebben we te maken met joy-riding door 12-16 jarige vulkaanpuistenkoppen met de geleende dure Drone van pa?
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus precies waar iedereen (behalve de dronevliegers) bang voor is. Voor het gemak en om het probleem wat aan te dikken, halen ze er modelvliegend Nederland bij. Alles wat (model)vliegt is nu een potentieel gevaar voor de mensheid en dient aangepakt te worden. En een beetje snel want een ramp ligt op de loer.
 
men zou ook lokaal "drone" scanners op kunnen stellen waarmee men de "vingerafdruk" van individuele signalen kan onderscheiden, zo kan men specifieker overtreders betrappen/opsporen, rond een locatie. (er van uitgaande dat de meeste drones standaard te krijgen radio links hebben indien van toepassing). er staat nog net geen naam bij dat "visitekaartje". men zou databases kunnen opstellen met eigenschappen zoals voor voertuig registratie per kenteken. zo hoeft men niet iedereen aan banden te leggen. (men, is hierbij de controle behoevende lokale autoriteit).

bijvoorbeeld een drone gaat bij schiphol vliegen. de signatuur van de rc link wordt opgeslagen. een politie auto rijdt langs een groepje drone piloten. zet even de scanner aan en vraagt even uit de database op of 1 van de links, toevallig op schiphol was laatst (of welk andere plek met scanner, waar vliegen verboden is) indien ja, dan kan men die staande houden voor verder onderzoek.
dit is lastig, ja, maar er is dan verder wel vrijheid. en als men zich niet met werkende rc link op schiphol vertoonde, is er niks aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Dan hadden ze voetbal ook allang moeten verbieden...

Dat brengt geen vliegtuigen in gevaar...

En hoe lullig dat ook klinkt, dát is wel waar het om gaat, omdat "een vliegtuig in gevaar" psychologisch gezien op het publiek een heel andere uitwerking heeft als een horde voetbalvandalen.

Vliegen is 100 keer veiliger als autorijden, toch stapt men vol zenuwen in een lijnvliegtuig, nadat men eerst als een idioot door de spits gereden is om op tijd op schiphol te zijn.
Toen MH17 neergehaald is, durfde opeens niemand meer met Malaysian Airways te vliegen, ondanks dat die er verder weinig aan konden doen.
En zo zijn er legio voorbeelden van de kromme manier waarop het publiek met al dan niet reëel gevaar om gaat....

Ergo, F-side kan wekelijks zijn gang gaan en niemand die er verder veel aan doet, maar één drone bij het vliegveld, en het publiek roept, nee SCHREEUWT om actie....

Zo werkt dat nu eenmaal. Liever dat ze dan die ene idioot 25 jaar water en brood geven, dan dat ze de hele hobby verbieden....
 
bijvoorbeeld een drone gaat bij schiphol vliegen. de signatuur van de rc link wordt opgeslagen. een politie auto rijdt langs een groepje drone piloten. zet even de scanner aan en vraagt even uit de database op of 1 van de links, toevallig op schiphol was laatst (of welk andere plek met scanner, waar vliegen verboden is) indien ja, dan kan men die staande houden voor verder onderzoek.

Je zou zeggen dat je niet meer nodig hebt, dan de code waarmee de zender zich aan de ontvanger linkt, toch? Of komt daar meer bij kijken? (ben uitdrukkelijk géén expert op het gebied van dit soort radio verbindingen)
 
Even een gedachtespinsel : Je koopt een Phantom, en krijgt daarbij een pasje, een soort kentekenbewijs.

Als je wil vliegen log je in met het pasje, gegevens worden gechecked, lokatie wordt gechecked, vliegen maar ! Als alles ok. is natuurlijk, anders start de drone niet op. Natuurlijk wordt alles gelogd dus laat je het wel uit je hoofd om gek te gaan doen.

Volgens mij is DJI al bezig met zoiets.
 
Laatst bewerkt:
Brutus: ik ben er ook niet diep bekend mee, maar inderdaad, en misschien nog fundamentelere eigenschappen van de zender, boventoon profiel (een gevolg van de precieze waarden van de filters in de zend trap), en wellicht richting waar het vandaan komt. e.e.a. is misschien te wijzigen maar is later eventueel aantoonbaar (vergelijkbaar met een verdacht voorwerp ala inbraakgereedschap, of vals kenteken bij autos).
 
Plus: fpv vliegen dan film je, die films kunnen ze checken, want wie gooit er nou zo'n vette video weg met een levensecht vliegtuig in de lucht en zo dichtbij?

Verder denk ik dat zo'n oetlul gewoon juist de aandacht wil. Wat is nou leuker om gekke dingen te doen en een soort politie en boevetje te spelen? Sommigen zijn daar gewoon op uit...
 
ah dat is vrij triviaal met een breedband software gedefinieerde ontvanger, en wat analytische software. iets zoals gezichtsherkenning bij mensen op een vliegveld, is niet heel moeilijk. (inclusief roterende frequentie patronen). gecombineerd met het feit dat er 0 van zulke signalen op een vliegveld zouden móeten zijn, maakt het best haalbaar. vervolgens zou een politieauto maar enkele seconden slechts, hoeven scannen bij een groepje piloten in een wei als ze die toevallig aantreffen. de kosten van de apparatuur in de politieauto valt ook erg mee (valt in het niet bij wat ze al hebben in auto's). de "drones" worden toch meer in getale.
er zijn al decennia modelvliegers her en der. ik heb nog meegemaakt dat een politieauto gewoon doorreed. zou jammer zijn dat dat nu illegaal wordt.
 
inderdaad dan kunnen modelvliegers in eerste instantie gewoon doorgaan met vliegen zoals al jaren, maar iemand die in een winkel een drone koopt, vervolgens bij schiphol close-ups van vliegende boeings en airbussen gaat maken, en die vervolgens in een park close ups gaat maken, kan wel gevonden worden dan. een enkele techneut kan het omzeilen. maar de meeste oplettende piloten waar ook in nederland, worden er niet mede op aangekeken, wat nu dreigt te gaan gebeuren.
 
Back
Top