Kan een BL motor oud worden?

vandaar ook trouwens de vraagstelling, omdat de huidige motor toch al wel 't een en ander heeft mee gemaakt aan crashes / brandjes ... zal ook allemaal niet al te positief zijn voor zo'n dingetje.
Dat kan maar dan zou hij het altijd hebben ongeacht welke throttle percentage je draait denk ik.. draait hij nu continu op halve kracht/rpm ongeacht wat je ermee doet dan zou het kunnen.. testen kun je het prima.. regel ff de brain van je 7hv, doetie het nog steeds is het niet de brain, dan andere regelaar doet hij het nog steeds is het niet je regelaar, andere ontvanger enz enz.
Heb je alles uitgesloten dan kan het heel goed je motor zijn.. is je countebearing nog wel goed? Die kan ook wel eens voor rare problemen zorgen.
 
heb altijd zonder gov. gevlogen op de warp, dus pas sinds vorige week ingesteld, en dan kom je erachter dat 't allemaal nog niet goed loopt.

gewoon vlakke curve zonder gov. vliegen gaat wel, maar 't is toch net wat lekkerder als je motor op toeren blijft tijdens bepaalde handelingen.
 
heb altijd zonder gov. gevlogen op de warp, dus pas sinds vorige week ingesteld, en dan kom je erachter dat 't allemaal nog niet goed loopt.

gewoon vlakke curve zonder gov. vliegen gaat wel, maar 't is toch net wat lekkerder als je motor op toeren blijft tijdens bepaalde handelingen.
Ik gebruik gewoon de hw Governor en afgezien van de te grote pinion nooit problemen mee gehad.. loopt in vlucht minder dan 100 rpm terug op de kop, das echt heel weinig! Das ongeveer kontronik weinig hahaha!
 
ja dat kan ook wel, maar omdat ik alles in huis heb voor de brain gov. wilde ik die wel eens proberen,
Het idee werkt wel prima van hun governor. Simpel headspeeds instellen en plenty of fine tune mogelijkheden.

het voordeel van een gov. uit je fbl unit is natuurlijk dat je geen vertragingen hebt. Als jij een stuurbeweging ingeeft kan je fbl unit daar gelijk op inspringen met de governor
 
ja scorpion motor met een hobbywing platinum 50a v3 regelaar.

voorheen kontronik koby .. maar die doen 't niet zo lekker als ze uitfikken.
het vreemde destijds was ook dat ik een nieuwe kontronik kreeg, en toen ook weer problemen met de motor had.
Hobbywing regelaars kijken wat minder kritisch naar de motor dan een kontronik dat doet volgens mij.

vandaar mijn vermoeden over de motor.
 
qua governor. ikzelf gebruik het alleen op nitro, dus ik papegaai voornamelijk van wat ik op het forum lees ;-)
mijn 450 heli's heb ik gewoon op de curve staan. tikkie v in de curve. ik vind het wel prettig om te horen wanneer de heli volgens zijn mening zwaar belast wordt.
accu's worden soms rot, en ik vind het zelf gewoon prettig.

ik heb begrepen dat het gedrag van een governor tot het "locken" van het toerental nog wel eens afhankelijk kan zijn van wat factoren.
zo is de spanning van de aandrijfaccu een gegeven, wijkt dat af (2e vlucht op 1 accu) "lockt" hij op een lager toerental.
nu zal dit ondertussen misschien uit de wereld zijn..

daarnaast schijnen sommige govs meteen te "Locken" zodra je de pitch aanraakt

misschien dat je rare optoergedrag nog uit zoiets voortkomt?
 
hm dat locken moet ik eens uitzoeken.

wat ik meestal doe is de throttle hold eraf en dan spoelt de machine op, en ondertussen stuur ik de bladen van negatief naar midstick en laat ik hem daar nog even op toeren komen voordat ik 'm los laat komen.
 
het voordeel van een gov. uit je fbl unit is natuurlijk dat je geen vertragingen hebt. Als jij een stuurbeweging ingeeft kan je fbl unit daar gelijk op inspringen met de governor

Hahaha ja daarom heb ik de vbar gov ook getest maar vond de hw toch fijner!

Ik zweer dat je, bij electro, die vertraging echt niet gaat merken hoor...

En vwb fine tunen begrijp ik ook niet zo.. als het goed is dan hoef je niet meer te tunen dus is het leuk in het begin.. probeer de hw gov maar eens, weet bijna zeker dat je dan nergens last van hebt en je problemen dus vanuit die fine getunede brain instellingen komen. Maar ik snap waarom je het doet hoor.. ik zeg alleen.. test de gov store en laat je verrassen!
 
ik heb toen een tijdje die gov. store geprobeerd, maar volgens mij ben ik er toen weer vanaf gestapt omdat ik m'n headspeed die ik fijn vond niet haalde. Je mag dan bijv. op max 80% ? throttle uitsturen uit je zender om headroom voor de gov. store over te houden.

Wellicht kan ik dan nu oplossen met een tandje hogere pinion
 
Zet hem op fixedwing , 8-10timing , 8kh frequentie en zet autorotatie uit in de regelaar..dan moet het beter zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fixedwing had ik 'm al op staan inderdaad.
Timing nu op 8 graden ( officieel moet 't 5 voor de scorpion, maar dat kent ie niet )
En volgens mij staat de pwm ook op 16.

Qua autorotatie moet ik even checken waar ik die op had gezet.
 
@servor1986

Op de warp gebruik ik de MSH Brain met de HW platinum 50 regelaar en scorpion motor.

Op de 7HV de MSH Brain met de HW Platinum 120a hv regelaar en align motor.

op de 7hv werkt het wel.

Dus bij de warp moet er ergens iets zijn ( hardware of software ) wat niet helemaal lekker matcht met elkaar.
 
Voor de duidelijkheid, sinds een korte tijd gebruik je de Brain governor en in normal mode (vlakke throttle curve op 30%?) toert hij niet tot het gewenste toerental op?

Zo ja dan is dat heel simpel op te lossen door je throttle curve iets hoger in te stellen, gewoon vlakke curve op 35% oid (weet niet meer zeker bij welk percentage de 2e ingestelde headspeed actief wordt 40% ofzo?)

De uitleg, de governor gaat pas aan zodra 50% van je gewenste toerental bereikt wordt, daarvoor werkt hij op basis van je ingestelde throttle curve. Dus op 30% throttle haal je niet de 50% waarop de governor activeert, in de volgende idle-up heb je waarschijnlijk 60% throttle, dit is voldoende om de governor te activeren en na terugschakelen naar het lagere toerental blijft de governor actief.

Waarom je governor inkakt tijdens bepaalde manouvres kan dan vervolgens te maken hebben met de gain instellingen en evt precomps.
 
Voor de duidelijkheid, sinds een korte tijd gebruik je de Brain governor en in normal mode (vlakke throttle curve op 30%?) toert hij niet tot het gewenste toerental op?

Zo ja dan is dat heel simpel op te lossen door je throttle curve iets hoger in te stellen, gewoon vlakke curve op 35% oid (weet niet meer zeker bij welk percentage de 2e ingestelde headspeed actief wordt 40% ofzo?)

De uitleg, de governor gaat pas aan zodra 50% van je gewenste toerental bereikt wordt, daarvoor werkt hij op basis van je ingestelde throttle curve. Dus op 30% throttle haal je niet de 50% waarop de governor activeert, in de volgende idle-up heb je waarschijnlijk 60% throttle, dit is voldoende om de governor te activeren en na terugschakelen naar het lagere toerental blijft de governor actief.

Waarom je governor inkakt tijdens bepaalde manouvres kan dan vervolgens te maken hebben met de gain instellingen en evt precomps.

dank voor je reactie

ik heb de throttle curve in normal al op 49% staan om ( zonder bladen ) tot het gewenste rpm te komen.
Doe ik de bladen erop, haalt ie het inderdaad niet in normal. Het gebied van " Speed 1 " in de software ligt tussen 25-49% .. dus hoger zou ik niet mogen gaan.
 
dan is de enige oplossing om je toerental in "speed 1" in de brain te verlagen. Of je pinion te vergroten maar om dat enkel te doen zodat je "speed1 kunt gebruiken... anders kun je juist speed 2 en 3 gaan gebruiken als je enkel normal en idle-up1 hebt.
Hoeveel idle-ups heb je op je zender?
 
heb een 3 standen switch.

maar denk dat ik er sowisow een grotere pinion op zet.

want als ik namelijk 3400 rpm wil halen in idle 2 ( wat ik een fijn rpm vind om te vliegen ), dan kan dat ook wel volgens de software. Maar gezien het " inkak " probleem denk ik dat ik over de max zit en dus de governor geen headroom meer over heeft om mee te werken. Dus bij een grotere pinion kan ik wel m'n 3400 halen en heb ik meer ruimte over voor de gov. om mee te werken.

Toch?
 
was dat inkakken in normal mode of 1 van de idleups?
was het inkakken met de brain governor nu erger dan eerder zonder governor?
want crashen doordat de motor bogt door een simpele flip.... dan komt dat verwacht ik niet doordat de esc geen headroom heeft. Overigens wil ik ook niet zeggen dat het door collective management komt maar eerder door andere Brain governor effecten...
Hoe houdt hij zijn toerental in een pitchpump?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top