kan een motor tegen water?

Of iets als
www.rotorque-jet.de

cache_2441539233.jpg

cache_2441437206.jpg

cache_2441437202.jpg

En voor de rest: zoals Indoorvlieger al schreef: probeer nu eerst eens een "fatsoenlijk varende" normale boot te bouwen, voordat je aan iets spectaculairs denkt. Dat is al moeilijk genoeg.

Een baby leert eerst kruipen voordat hij kan gaan lopen.
Op modelbouwgebied ben jij nét begonnen met kruipen.
Ik bouw al 30 jaar varende schepen en soms heb zelfs ik het gevoel dat ik nog maar nét kan lopen.

Ik sluit mij hier bij aan, het viel mij al genoeg tegen om een klein jachtje te bouwen, het vrachtschip heb ik ook zo'n twee jaar aan gebouwd.
Om met Roel te spreken, ik dacht dat ik liep, ging ik toch nog onderste boven, dat is helemaal niet erg, maar bouw wel binnen je bereik van kunnen, anders is de leuk er heel gauw af, en dat zou zonde zijn voor je plezier in deze hobby.

Je bent nog jong en hebt dus de tijd om je te ontwikkelen in je bouwkunst. Daar horen fouten maken bij.

Uitlachen gebeurt hier niet zo snel, opbouwende kritiek leveren doen we wel (soms wat onhandig, geef ik toe).
Die kritiek van ons allen kun je gebruiken in je voordeel, want je krijgt er negen van de tien keer bij te horen hoe de ander het aan zou pakken.

Tip van mij:
Bouw nou eerst eens fijn een betrouwbaar functionerende springer, dan heb je sowieso een goed schip om je futuristische innovatieve projecten mee naar de kant te halen tot ze wél werken. ;)

Is maar even hoe je het bekijkt. Maar de vraag va een 14 jarige toppicstarter is een hele goede. Ik zie de hersentjes al malen! Een sujet voor het Van Kinderen Museum in Den Haag :-)
Doch Google is je vriend en er zijn onderwerpen die daar over gaan... in zekere zin.

Want hoe zit dat nu bij ROV's... elektro aandrijving... afduiken tot op zeer grote diepte?
Zijn die motoren verpakt, met keerringen of draaien ze nat, in water of wat anders? Wat zijn dat voor motoren...

Dus ik heb maar wat ingeharkt, en gekeken wat boven water kwam borrelen.

Kreet: "motors for diving vessels"
en verder maar eens gekeken wat er voor een verhaaltje achter de gevonden plaatjes steken...

https://www.google.nl/search?q=elec...boat.com%2Frov_joystick_for_props.htm;500;320

Kwam ik dit aller aardigste artikeltje tegen. In het Engels (anders maar vertalen via Google vertalen)

ROV Joystick for Props

Daar staan wat verstandige opmerkingen tussen de regels...

Ook heel aardig stukje...
http://www.homebuiltrovs.com/mayfair750test.html

Ook hier wat interessants.... hmmm motoren in een omhulsel, olie gevuld.
Vergeet niet dat benzinepompen van auto's ook in vloeistof draaien... gekoeld door de brandstof...

Dit zal je ook wel aanspreken...
http://hydrospacegroup.com/electric-motors-and-controls/

Maar wat al is geschreven... Zo een Springer Tug... geen slecht idee... wellicht zowaar met natte motor?

Een groet, Bas

Laatst bewerkt:
Hallo,

Hola, ik heb hier een déjà vue!!
Ik ben diegene die hier het model aan het bouwen is van de voyager of the Seas, en die is in het echt ook met zo iets uitgerust.
De foto is overigends van de Radiance class van de zelfde rederij als ik me niet vergis.

Ik heb dat dus ook willen doen, na een bezoekje bij Marin in Nederland waar ze scheeps modellen testen op gedrag in het water, en deze aandrijving op maat maken. (aanrader daar eens op een open-deurdag te gaan zien)

Deze dingen heten trouwens Azipods. De versie die niet kan draaien heet een fixpod.
Om de motor in te bouwen in de pod in mijn geval mocht de motor maar een diameter hebben van minder dan 10mmn, dus hij zou nooit krachtig genoeg geweest zijn voor de 2.35m langer Voyager voort te stuwen die veel weegt.
Dus ben ik me gaan verdiepen in de schottels. (de motor is in de romp en via tandwielen wordt een gelijkaardig effect gecreëerd)
Probleem is dat die tandwielen te veel lawaai maken en dat stoorde me al van het begin.

Volgend punt is dat een azipod niet duwt maar trekt. Dus de prop komt eerst en dan het mechanisme dat als een soort roer fungeert, kijk maar op de foto die je stuurde.

Dus ik zo een schottel omgebouwd en in een testromp gemonteerd voor een vaartest.
1) idd veel te lawaaierig
2) vaart niet leuk!!!!!!

Het is zo gevoelig dat als je de stick van het roer nog maar aanraakt hij zijn achtersteven ter plekke omgooit.
gewoon rechtdoor varen is al een uitdaging.
Ik heb ooit het geluk gehad op een echt cruise schip mee te varen dat zo een azipods heeft en wat viel me op.... naar ket kielzog kijkende maakt het schip een constante zig zag beweging, waar hij ongeveer per 2 boot lengtes een correctie maakt. Ook hij moet dus constant (door computers natuurlijk) bijsturen.

Ik vind het nog altijd heel interessant maar ik heb toch besloten gewone assen te gebruiken maar ik heb de roeren gemaakt in de vorm van azipods, en hij vaart schitterend en ziet toch uit alsof hij echte pods heeft.

Ik heb wel op Intermodelbouw iemand gezien die schottels maakte van een degelijke kwalilteit in messing en met een stille riem aandrijving. Prijs was ook heel mooi. Ik wacht nog een paar jaar, dan komt zo wel iets degelijk op de markt en bouw ik dat om.

Jan

Ik kan aleen voor mezelf spreken, maar ik ben er lang mee aan het experimenteren geweest.
Maar er zijn heel wat modellen die met schottels varen (Seabex one) voor degelijke bredere en kortere rompen is het misschien beter maar de test met een 1 meter lange romp was rampzalig.
Ik zou eens vragen aan een Seabex one kapitein.

Ik moet er wel bijzeggen dat mijn test maar 1 voortstuwing had, kan zijn dat met 2 stuks het meet stabiel is.

Ik heb dus bewust gekozen voor meer zekerheid en uiterlijk.

Jan

Ahoi, hier een voormalig Seabex One schipper.
Manoeuvreerbaar: Ja, als een malle.
Mooi rechtuit varen: Nee. je bent constant aan het corrigeren.
Ook met zo'n brede romp.

Back