Kan iemand mij helpen? Wat is de naam van dit schip?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door DusFirmin, 25 mei 2021.

  1. DusFirmin

    DusFirmin

    Lid geworden:
    25 mei 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi ik ben een jonge modelbouwer die toe is aan een aan een houten modelbouw schip. Nu zag ik dit schip online te koop staan om er aan te knutselen alleen ik zou graag de naam van het schip willen weten om er wat meer informatie over te vinden. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik de naam van dit schip ooit ga vinden.

    Heeft iemand misschien een idee welk schip dit kan zijn en van welk merk? 9CCDAB9C-ECC9-4507-9B9D-EBECDB5176DB.png 61BF7B76-10EF-4021-8F74-1885FC891FE3.png D4550C53-D35F-4466-B491-7D1FA416B138.png 70E53CA8-76BD-49CA-9FA8-0886E602BB36.png 92605173-BA30-4DC5-9ECB-17603452D1FC.png 3CF02E54-85C7-4C47-8DA9-7C5A5868BDC1.png 4970924C-2629-4F54-AA1D-BD4ECA38BFF8.png
     
    Ronk vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Hoi, moeilijk te zeggen, ze heeft flink schade. Maar als ik zo mag raden zou ik denken aan 74 gun ship. 18de eeuw Spaans of Frans misschien. Laat eens een goede rechte foto van opzij zien, van boven en het allerbelangrijkste de spiegel (achterkant), Zit er een boegbeeld bij op?
     
  3. DusFirmin

    DusFirmin

    Lid geworden:
    25 mei 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja ik moest zelf ook al denken aan het Franse schip L'Hermoine als ik zo naar de achterkant kijk. Nee er zit ook geen boegbeeld bij. Niks wat niet met de hand gedaan kan worden. En dit zijn de enigste foto's helaas
     
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Daar heeft hij te veel geschut voor. Denk eerder le superbe. Maar ik tel 2 kanonnen meer. Zou ook een aangepaste versie kunnen zijn zoiets als de bonne Richard
     
  5. DusFirmin

    DusFirmin

    Lid geworden:
    25 mei 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja ik had het er eigelijk meer over dat het een Frans ship kan zijn vergeleken ook met de le superbe ja
     
  6. DusFirmin

    DusFirmin

    Lid geworden:
    25 mei 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nijmegen
    Maar dankjewel alvast want dit is eigelijk al gelijk een grote hulp
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    De officier gemakken op de voorzijde doen ook Frans of spaans aan. Succes.
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Qua bouw heeft deze ook veel weg van de Victory, dus het zou ook zo maar een Engels schip kunnen zijn.............
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Dat dacht ik ook op het eerste gezicht.
    Het achtersteven lijkt op die van de HMS Diana en de hut op de VIC.

    Maar.. ik denk dat ik hem gevonden heb..

    British third-rate two-decker 80-gun warship: Canopus, Prisoner of War model
    default.jpg
    Bron:AGO
    https://ago.ca/collection/object/agoid.106275

    Of ...

    HMS Thunderer (1760)

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Thunderer_(1760)

    Dit staat er in de tekst bij geschreven.
    "Model of a 74-gun ship, 3rd rate, circa 1760. Thought to be either HMS Hercules or HMS Thunderer from 1760."

    Bron:Wikipedia
     
  10. DusFirmin

    DusFirmin

    Lid geworden:
    25 mei 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nijmegen
    Dankjewel als ik dit zo op het eerste gezicht zie ziet het er exact hetzelfde uit! Hier helpt u me sowieso al mee met hoe het schip eruit moet komen te zien, dank daarvoor. Ik heb nog even goed gekeken en het lijkt hem toch net niet. Als ik zo naar de bovenste luiken kijk zijn het er op de HMS Thunderer 8 en op dit model 7. Maar dat kan natuurlijk de fabrikant zijn die het niet accuraat heeft gemaakt.
    4AE986EA-984F-41CB-B997-40610E344766.png
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Ik heb bewondering voor jou, dat je het ziet zitten om eventueel dit schip te reinigen en af te bouwen.
    Ik zou het, met 25+ jaar ervaring in de houten scheepsmodellen niet zien zitten.
    Je mag beginnen met het aangekoekte vuil voorzichtig te verwijderen (hogedrukreiniger of sopje mag je vergeten :) )
    Plannen van een vergelijkbaar schip opsnorren (en evt. kopen)
    Dan moet je een gans assortiment rondhout, latjes en balkjes aankopen, om nog te zwijgen van het ontbrekende beslag.
    Het moeilijkste in onze branche is een schip met kanonnen, dat dwars getuigd is (met dwarsmasten).

    Ik zou je als beginnend modelbouwer dus aanraden om te beginnen met een model zonder kanonnen, dat bij voorkeur enkel langsgetuigd is (dus zonder dwarsmasten).
    Ongetwijfeld zullen meerdere van de collega-bouwers het hier niet mee eens zijn, maar houtbouw vraagt diverse skills die je je eigen moet maken door oefening.

    Waarschijnlijk ben je onder de indruk van dit toch wel mooie model, en is de vraagprijs doorslaggevend, maar ik denk dat er wel bouwdozen op de markt zijn die een jonge modelbouwer kunnen aanspreken, en niet direct een grote hap uit je beperkte budget nemen. Het voordeel hiervan is dat je naast wat lijm en verf direct alle benodigde materialen hebt.
    In ieder geval, welkom bij deze schitterende hobby, en succes op het pad dat je wil inslaan.
     
    DusFirmin, Ronk en JDS73 vinden dit leuk.
  12. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Dat klopt. Ik bouw nu de HMS Endeavour en dat merk heeft hem in 1991 uitgebracht en nooit meer herzien. Nu zijn er wat meer details bekend over dat schip en klopt mijn model niet meer.
    Het kan zo maar zijn dat jou model ook zo gebouwd is.
    Nu weet je wel in welke richting je moet gaan zoeken.
     
  13. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Zo ben ik ook begonnen. Met een zeilschip van halverwege vorige eeuw.
    Romp van hout kant en klaar in de doos dus geen volledige lattenbouw maar wel een klein beetje tuigage en zeilen en opbouw en beplanking van het dek niet te vergeten
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    toch kijkend naar het aantal geschut, zie ik een totaal van 76 kanonnen. En dat is vreemd, dit zag je meestal alleen op de Nederlanders en dat is dit zeker niet.
    Wel zag je het op de aan gepasten 74 of 80 guns ships of the line uit Frankrijk die naar Amerika gingen. Zoals de schepen van John Paul Jones. Kijkend naar de spiegel heeft hij ook iets weg van de Bonhomme Richard maar dan zonder balkon. Ik denk dat dat een mooi voorbeeld kan zijn voor dit schip. De luxe gemakken (toiletten) op de voorzijden zijn wel apart.
    Met dit zo'n schip in deze toestand in het diepe springen is een uitdaging maar ook erg leerzaam om te doen.

    HTB1HNcLdFGWBuNjy0Fbq6z4sXXa1.jpg_q50.jpg
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    JDS73 vindt dit leuk.
  16. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
  17. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Het is wel een mooi schip moet ik zeggen
     
  18. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ik geloof niet dat het de hms canopus is, die is weer een slagje groter, 80 ipv 76. Het zou idd goed de hms terror, of het zusterschip hms herculus kunnen zijn. Miss weet @pietsan meer?
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Helaas Ronk, ik zou ook niet kunnen zeggen welk schip dit is, wat mij betreft hebben jullie allemaal een beetje gelijk. Het model ziet er al redelijk oud uit en sommige fabrikanten zijn ook niet 100% accuraat met hun modellen, dus 7 poorten of 8 hoeft direct nog niet zoveel te zeggen.
     
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    precies, de rompvorm een 74 of 80 guns schip of the line als basis daar kan je veel moois van maken door gewoon een schip te kiezen wat er het meest op lijkt.
     

Deel Deze Pagina