Kan iemand mij vertellen wat voor type boot dit is

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Rcmodelboot, 12 jun 2020.

  1. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ik zou zeggen, google eens goed op diverse afbeeldingen en laat je daardoor inspireren.
    Der komt vanzelf wel een idee en vandaar uit ga je verder.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bevoorradingsschepen waren meestal multifunctoneel en konden ook slepen en ankers uitbrengen. Het is zeker geen vissersschip. Die zijn gewoonlijk korter en een andere dekindeling. Zoek eens op Rembertiturm, als je vindt dat de Aziz er niet goed genoeg op lijkt. Als je het een beetje op een echt schip wilt laten lijken zul je een hoop huiswerk moeten maken en daarna uitgebreid aan het bouwen moeten slaan. Verkijk je daar niet op! Wij kunnen je wel advisere, maar je moet het wel zelf kunnen uitvoeren. Is niet bedoeld als kritiek, maar meer om je te behoeden voor al te grote stappen. Lees bouwverslagen, probeer dingen te begrijpen en ga dan voorzichtig aan de slag. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even een opmerking op een platte bodem. In principe heeft een zeeschip een (licht) V-vormige bodem. Dient om te voorkomen dat de bodem plat op de golven slaat en daarbij grote krachten aan het schip bloot worden gesteld. Hoe sneller men in de golven op wil varen hoe meer V-vorm in de bodem. Bij vrachtschepen zie je vaak geen sterk V-vormige bodems. Het schip draagt dan minder en neemt daardoor ook minder vracht mee. Maar er zijn vele varianten. Momenteel is een bijlvormige boeg erg in zwang. Gr. Klaas.
     
  4. Rcmodelboot

    Rcmodelboot

    Lid geworden:
    12 jun 2020
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Friesland
    Ik wil absoluut niet disrespectfull of betweterig zijn en of over komen.

    Ik erken dat ik niet de ervaring heb die menige hier wel hebben op gebied van handen arbeid/houtbewerking.

    Daarom had ik edge ook in een prive bericht aangesproken na het zien van zijn houten formule 1 auto of hij enige tips had om iets op te lossen omdat ik door mijn "onwetendheid" misschien iets over het hoofd zag en of iemand met meer ervaring het anders had op gelost. Beiden kwamen tot de conclusie dat een nieuw stuurhut bouwen de beste oplossing was.

    Aangezien deze boot geen real life dubbelganger heeft heb ik 2 opties
    Of het zelfde stuur huis na maken (8 redelijk recht toe recht aan plankjes hout)

    Of iets compleet nieuws boven op de bestaande romp en dek.

    Aangezien ik van meerdere kanten begrepen heb in deze forum topic bepaalde plaatsingen van objecten zijn niet zoals ze in real life zouden zijn.. daarnaast de lier is way too big in verhouding met de rest van de boot.

    Wat ik had gedaan als dit een schaal model was geweest van een echte boot dan had ik hem eerst 3d getekend daarvan een 2d tekening gemaakt en op schaal uitgeprint en dan overtekenen op triplex/multiplex.

    Maar dat is het niet en wil er ook geen rommel potje van maken dat vind ik disrespectvol tegen over de boot.

    Ik kan er wel een paar tupperware bakjes op lijmen en daar alle electronica in monteren
    Wat gebeurd er dan met verloop van tijd met deze boot dan beland hij in de kliko na dat zijn doel er op gezeten heeft en dat is zonde.
    Dus kan ik beter een beetje moeite in stoppen om er iets van te maken.

    Deze boot heeft meer doelen dan alleen lookin nice en een paar rondjes varen en weer naar huis.

    Het heeft te maken met film docu serie 1 van de 3 meer zeg ik er niet over en nee daar word deze boot niet in gebruikt maar wel om bepaalde technieken te testen.

    Ik heb ervaring met fixed wing multi rotor en autos/rovers met name op gebied van autonome besturing met dat gezegd snap je misschien een beetje wat de boot moet gaan doen en dat dit project dus niet zo zeer berust op het bouwen van een boot al ben ik daar zeer geinteresseert in, zeker hoe prachtige objecten menige van jullie hebben gemaakt of door andere zijn gemaakt

    Mijn diepe respect daar voor.

    Maar waarom ik vroeg of andere mensen een idee hebben om wat voor stuurhut etc bij een romp als deze past is nieuwsgierigheid maar ook vele van jullie hebben meer boten gezien in jullie leven dan dat ik dat heb gedaan ondanks jaren in harlingen te hebben gewoond en op een scheepswerf te hebben gewerkt (yacon yachts of hoe het nu ook maar mag heten verandere zo vaak van naam)

    En misschien dat 1 van jullie een boot wist die hier enige vergelijkingen op heeft.

    Ja een bevoorradingschip. Zoals aziz of zo iets (fotos van die mooie) maar je hebt ook bijvoorbeeld bevoorradingschepen van de marine en als ik me vriendin vraag die ziet er een sleep boot in.

    Ik zelf zie er teveel in met wat speciale schuim en schuren zou je er een eventueel een vage vliegdekschip van kunnen maken
    Enige type boot wat ik er niet denkwijzelijk van kan maken is een duikboot

    Dat is het probleem ik kan er te veel voor bedenken en ik dacht inzichten van een ander hoe die er tegen aankijken geeft een bredere visie.

    Ik vroeg ook echt niet om iemand een idee te laten bedenken en dat ik dat perse moet gaan uitvoeren begrijp me niet verkeerd.

    Ik had het misschien te warrig en verkeerd uitgelegd mijn excuses
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
  6. Rcmodelboot

    Rcmodelboot

    Lid geworden:
    12 jun 2020
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Friesland
    Ja zeker de kajuit heeft inderdaad overeenkomsten in hoe deze is.

    Echter bij mij is het zo verlijmt en verspijkerd dat het slopen word. Dus ik krijg dat dakje er niet meer af zoals in de fotos op de pagina van jou link.

    Ik dacht eerst, wist niet dat het verspijkerd was om met een mini cirkelzaag netjes langs de wat ik dacht alleen lijm laag weg te zagen word het dakje een paar milimeter lager van maar ja dan had ik wel het raampjes kunnen herstellen en fpv camera op een gimbal (dat je rond kunt kijken vanuit de stuur hut) in kunnen bouwen maar dat gaat nu niet zonder de boel af te breken en dan moet ik zo wie zo een nieuwe bouwen.
     
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    @klaas en overige;
    Wat hij bedoelt is dat de cabine verlijmd en dichtgespijkert is en wel op een dusdanige wijze dat fatsoenlijk demonteren geen sprake meer kan zijn.
    Had al voorgesteld om de spijkers voorzichtig los te wippen maar dan nog zou je dat niet fatsoenlijk loskrijgen.
    Gezien de eenvoud van het bouwsel is inderdaad opnieuw bouwen de meest simpele oplossing.

    De binnenkant van de cabine zal gezien dat er een camerasysteem in geplaatst wordt toch bereikbaar moeten blijven.

    Met dit gegeven en de toekomstige doelstelling is het jammer dat het schip niet de rompvorm heeft van Jaques Cousteau's Calypso.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ik zou geen energie meer stoppen in het oude stuurhuis. Aan dek glad werk maken en in de dekopeningen een staande rand van minimaal 1 cm lijmen. Daarna een dekhuis/stuurhuis bouwen dat daar min of meer klem overheen schuift. Heb je gelijk een waterdicht schip. Bij het achterdek moet je een andere afdichting verzinnen. Bij mijn Smit Finland heb ik de rand waar het dek op ligt voorzien van een dunne laag (overschilderbare) siliconenkit. Daar vershoudfolie op gelegd en toen het dek erop gedrukt. Na 24 uur dek eraf en losse flodders kit weggesneden. Kijk maar of je hier iets aan hebt. Gr. Klaas.
     
  9. Rcmodelboot

    Rcmodelboot

    Lid geworden:
    12 jun 2020
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Friesland
    Goedenmorgen beste mensen,

    Klaas, idd het stuurhuisje etc ga ik geen tijd meer in stoppen.. nieuw maken is waarschijnlijk sneller.

    Zoals edge al zei 1 van de technieken die toe gepast word is beweegbare camera in de brug( het idee dat je er zelf staat)

    Daar voor moest het dak er af bij de stuur hut echter de bouwer heeft hele kleine spijkertjes/nageltjes gebruikt door de verf laag zie ik niet waar maar mijn mini cirkelzaag verspringt er door en kreeg lelijke uithalen (dat met vloeibaar/kneedbaar hout en een likkie verf weg te werken is)

    Maar goed de bouwer had een losse achter cabine gemaakt(dat tegen de lier aan zit en schoorsteen op dak heeft) met een tussen dek en een losse stuur hut.

    Hier door is er veel ruimte verlies voor alle electronica wat ik wil in bouwen.

    Ik heb zitten neuzen tussen boten op google maar ook heb ik nog ergers ship simulator 2008 liggen met tig boten waar je door heen kunt lopen.
    Enige boot die ik heb die er een beetje op lijkt is de jumbo javelin maar dan moet je je ogen wel erg dicht knijpen en een paar :beer: op hebben
     
  10. Rcmodelboot

    Rcmodelboot

    Lid geworden:
    12 jun 2020
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Friesland
    Ik vond een bevoorradingsschip met een andere constructie van de kajuit gedeelte

    Hms karel doorman
    https://images.app.goo.gl/6sGvDdsSEjmELjR1A

    Deze heeft meer kajuit oppervlakte van op zij gezien dan menige offshore

    Zo iets zoek ik alleen deze kajuit had ik nagetekend als zij perspectief dat zag er zo vreselijk uit in verhouding met de romp.

    Een andere gedachte is om een boot te vinden waarbij de cabine gedeelte van voor naar achter loopt met de stuurhut of achter op of voorop. Daarbij het plankje met de lier etc weg gelaten.
     
  11. Rcmodelboot

    Rcmodelboot

    Lid geworden:
    12 jun 2020
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Friesland
    Ik ben er uit wat ik er mee ga doen.

    Het word een reseach vessel
    Na 100den fotos te hebben bekeken.

    Zie ik veel mogelijkheden kan eventueel een kraan of wat anders in plaats van een lier
    Of alleen maar cabine ruimte die niet al te ingewikkeld hoeft met veel tierelantijntjes
    Om het als een "geloofwaardige" schip door te gaan.

    Met de mogelijkheid om 2 schoorstenen naast elkaar te maken die als verse lucht toevoer kunnen dienen voor onder andere motoren en accu eventueel binnen in de toren voorzien van een ventilator en de schoorsteen na de ventilator te vernauwen aka bernoulli voor meer air flow
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  12. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Alles wat je er van kan maken is goed.
    Met deze hobby kan je niet veel fout doen
    Zolang je de globale afmetingen in tact houd is het goed.
    Maar ik heb die Arif niet zelf gebouwd.
    Heb hem aangehaald als mogelijke kandidaat.
    De hele bouw hiervan staat op het forum
    Zoek hem maar eens op.
    Ik heb wel een Al Khubar gebouwd in opdracht.
    Die richting zou je ook op kunnen gaan.
    Bijgevoegd de enige foto die ik nog kon vinden
    IMG_8273.JPG
     
    Jaap.B en Fokko 66 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina