Kan ik de uitgang van een ESC meten?

Hoi,

ik vrees dat mijn auto ESC de geest gegeven heeft. De BEC doet het nog, hij lijkt geen signaal te krijgen. Maar een servo in die poort van de ontvanger werkt goed. Ik heb de ESC geopend, alles is netjes en schoon. Ook heb ik de verbinding tussen de stekker en de printplaat gemeten (draadbreuk), dat is ook goed. Het enige dat ik niet weet is hoe kan ik meten dat de uitgang van deze brushless ESC geen vermogen geeft. Ik heb helaas geen tweede motor of ESC liggen om even te testen. Kan ik op een eenvoudige manier met een multimeter controleren of de ESC wel spanning naar de motor stuurt? De motor draait wel vrij. Het is ook niet een thermische beveiliging of zo, de ESC deed het vanavond na de inspectie ook niet en toen was hij koud. Hij stopte ermee na een niet zo harde crash, en toen was hij niet eens hand warm.

Tips zijn welkom!
Dank,

Hugo
 
Brushless regelaar en motor zijn een gesloten (closed loop) systeem. Zonder motor blijft de regelaar ergens ver ver vooraan in opstartfase van de regelaar, "Oi! Waar blijft mijn motor???", waardoor er weinig te zien of meten is.
 
Snap ik. De motor hangt ook nog aan de ESC. Ik wil gasgeven, en dan meten of er iets gebeurt op de draden op de motor. Als de ESC het wel probeert, is de motor kapot. Als de ESC het niet eens probeert, is het de ESC. Ik den 99% zeker dat het de ESC is, maar ik zou het graag zeker willlen weten. Helaas kom ik niet voor de volgende race op de club, dus een leen motor of leen ESC om even te testen lukt niet zomaar.

Hugo
 
Snap ik. De motor hangt ook nog aan de ESC. Ik wil gasgeven, en dan meten of er iets gebeurt op de draden op de motor. Als de ESC het wel probeert, is de motor kapot. Als de ESC het niet eens probeert, is het de ESC. Ik den 99% zeker dat het de ESC is, maar ik zou het graag zeker willlen weten. Helaas kom ik niet voor de volgende race p
 
Wanneer de motor defect is zal dat voor de ESC hetzelfde zijn alsof er geen motor is aangesloten. De ESC zal dus niet opstarten en er valt weinig te meten.
Je kan de motor wel min of meer doormeten. Tussen elke twee draden moet je dezelfde weerstand meten. Het probleem is alleen dat die weerstand heel erg laag in waarde is en dat kan je met de meeste multimeters moeilijk of helemaal niet meten.
Aan de ESC kan je ook iets meten, niet dat je er veel aan hebt meer je kan meten of er geen losse draden zijn en of alle Fet's gesoldeerd zijn. Als je een multimeter hebt die diodes kan doormeten zet de meter dan in die stand. Meestal wordt dat aangegeven met het diode symbool.
Sluit de + draad van de multimeter aan op één van de motor aansluitingen.
Sluit de - draad van de multimeter aan op de + accu aansluitdraad van de ECS. Je moet nu een diode "meten".
Doe dat voor alle drie de motor aansluitingen en als alle drie aangeven dat de diode nog goed is lijkt het er op dat de Fet's naar de + goed zijn. Die diode zit namelijk in de Fet's ingebouwd.
Sluit nu de - van de multimeter aan op één van de motor aansluitingen.
Sluit de + van de multimeter aan op de - accu aansluiting van de ESC. Je moet nu een diode "meten".
Doe dat voor alle drie de motor aansluitingen en als alle drie aangeven dat de diode nog goed is lijkt het er op dat de Fet's naar de - ook goed zijn.
Dit is geen garantie dat de ESC dan ook zal moeten werken. Op deze manier kan je alleen losse draden en kortgesloten of losse Fet's opsporen. Fet's die niet functioneren zal je zo niet vinden.
Wat je ook door kunt meten is het servosnoertje. Als daar één van de draden van is onderbroken kan de boel ook niet werken.
 
Dank je wel, daar ga ik mee aan de slag. Het servosnoertje, evenals de aan/uit/programmeerknopje aansluiting. Gelukkig heb ik een goede multimeter ook voor lage weerstanden, da's een investering die ik ooit deed en nog steeds plezier van heb.

Hugo
 
Several simple motor tests
  1. Testen m.b.v. een tweede brushless motor en een boormachine/dremel, video (ook leuk om te zien/doen)
    Three Phase Alternator - Three Phase Motor? - RCG
  2. Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
  3. Generator test, only using a power drill and a voltmeter
    (Re)winding and building motors - RCG (sticky)
    → opening post
    → #40 Generator test
  4. Overheated magnets result in lower magnet strength (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed :eek:
    Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway
    frown.gif
    frown.gif
    frown.gif
  5. Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motorconstant (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods.
    www.bavaria-direct.co.za
    → motor constants
  6. Opening an outrunner for visual inspection
 
Back
Top