Kan ik hiermee beginnen?

Beste Mini Maggers: met het modelbouwvliegen heb ik totaal geen ervaring. Tot nu toe heb ik mij altijd bezig gehouden met electro auto's e.d. De liefde voor de modelbouwhobby stroomt echter wel door mijn aderen! Mijn grote wens was dan ook altijd nog om verder te gaan met het modelbouwvliegen. Dit was er nog nooit van gekomen, maar nu door langdurig thuiszitten heb ik voor een belachelijk lage prijs, volledig op mijn gevoel, het volgende gekocht:

* Een nog origineel Minimag vliegtuigje, vrijwel zonder schade, netjes afgebouwd. Nog met originele motor en originele multiplex motorregelaar. Zonder rolroeren. originele prop. Dus geen Lipo-accu's en borstolloze motor e.d.
* Een Robbe-Futaba FC-16 zender/ontvanger.
* Robbe 8n Nimh 2000 AA-Accu.

* Mijn grote vraag is: Heb ik er goed aan gedaan om mijn gevoel te volgen en kan ik hiermee een leuke kennismaking/start maken met het vliegen? Of ben ik nu de trotse eigenaar van bagger?

* Gaat het vliegtuigje met deze accu uberhaupt de lucht in? Moet ik deze combinatie werpen of is een grondstart mogelijk?

* Zonder meteen over te gaan op Lipo en borstelloze motor e.d., moet ik dan nog perse iets aanshaffen of kan ik hiermee beginnen?

Zijn er nog tips die mij op weg kunnen helpen? Ik ben erg benieud naar jullie reacties!!

Groet van Orevidher.

nu ja die speed 400 zal lukken maar hoe...
Ik denk niet dat je echt veel kan leren met die motor en rolroeren,instaleren gewoon,wie gebied je ze te gebruiken?
Je gaat veel meer leren met rolroeren ook ,voor de rest zal het wel moeten lukken denk ik.

mvg sven

rolroeren, lipo en borstelloos lijkt me meer kans op succes
met een beetje minder gewicht en meer power kan je 'm makkelijker uit penibele situaties redden en ook onder meer (weers-)omstandigheden vliegen

grondstart kan je vergeten

tjonge jonge, wat een adviezen zeg. Ik ben nu enkele leerlingen het vliegen aan het leren met een minimag met de originele motor en een nimh pakketje en dat gaat perfect. Ok het duurt iets langer voordat hij op hoogte zit, maar dan is het ook echt genieten, zelfs met een iets sterkere wind gaat het perfect. Als hij op hoogte zit is meer dan halfgas niet nodig om op die hoogte te blijven. Wel raad ik aan om de rolroeren te instaleren en te gebruiken. Stel dan ook gelijk de combi switch in en laat het richtingsroer voor 50% meesturen met de rolroeren. Leer je daarna dan zo snel mogelijk aan om zelf het richtingsroer mee te sturen.

Theo Coenen zei:
Stel dan ook gelijk de combi switch in en laat het richtingsroer voor 50% meesturen met de rolroeren. Leer je daarna dan zo snel mogelijk aan om zelf het richtingsroer mee te sturen.

Theo, is het voor een leerling niet handiger om eerst te leren om "manueel" de combinatie richting/roll te maken en pas daarna deze te mixen? Zo heb ik het toch geleerd....

Klopt, maar hier in de club sta ik met dat standpunt helaas alleen. Wel draai ik de mee mix hoeveelheid langzaam terug, dan moeten ze wel gaan meesturen.

Betreffende motorisering zit Theo zeker goed! Met de minimag is het absoluut niet nodig om BL en lipo te gaan. Bij nieuwe aanschaf is het wel leuk, maar dus absoluut niet noodzakelijk om prima te kunnen vliegen.
Deze set heb je, dan zou het zelfs jammer zijn om niet te gebruiken, en onnodig geld uit te geven voor BL en lipo.

Greetz van Aldert

en gaat die permax 400 kapot dan kun je die goedkoop vervangen door een jamara pro 480 (7 euro) voor iets meer vermogen. De originele regelaar kan dan nog steeds gebruikt worden. Eventueel aangedreven door een 3s lipopakketje.

Beste Theo je geeft de burger weer moed! Blij te lezen dat jouw leerlingen met een ongeveer gelijkwaardige Minimag een goede start kunnen maken. Dat is ook precies wat ik voor ogen heb, een leuke kennismaking met het modelvliegen en een goede start. Lipo en BL zijn in de nabije toekomst altijd nog aan te schaffen. Aanschaf van rolroeren zal ik dan zeker voorrang geven.

Ik realiseerde mij overigens te laat dat ik mijn vraag misschien beter bij "beginners" had kunnen plaatsen, maar ben blij met alle reacties tot nu toe!

Meer tips en opmerkingen zijn altijd welkom!

Vriendelije groet,

Orevidher (Noors voor Arvid)

Orevidher geef in je profiel aan waar je woont, dan kunnenw e je ook naar een goede club/instructeur verwijzen, dan heb je nog langer en veel meer plezier van die minimag.

Ja mag ook eens bij mij langs komen voor de eerste beginselen.

Orevidher, ga je eigenlijk bij een club vliegen?
Zo niet, dan is een beetje crash-marge wel handig

Ik blijf bij m'n standpunt: lipo + brushless = meer kans op succes, minder op schade (crash-marge dus), tevens grondstart mogelijk
Speed 400 is prima in een Easystar, meer is daarin echt niet nodig, maar een beetje power in een Minimag is echt welkom
Ik beweer trouwens niet dat je 't niet moet proberen met je huidige setup; 't zou zonde zijn om gelijk weer te gaan investeren

In de eerste plaats bedank ik wederom Theo, deze keer voor zijn aanbod. Ik hou het in gedachten! Ik weet van de voorkeur van velen hier op het forum, namelijk dat iedereen zich aan zou moeten sluiten bij een club. Ook mijn voorkeur gaat hier naar uit (kennisdelen, hulp bij aanleren vaardigheden, VEILIGHEID, enz. In de betuwe zit een club in/bij Tiel en een bij/in Bemmel. Of deze "goed" zijn is mij niet bekent. Vooral het veiligheidsaspect vind ik bijzonder belangrijk, maar ik heb ook wat bezwaren m.b.t. het lid worden van een club. Ik wil lekker mijn ding doen, niet meer niet minder. Vraag is of dit bij een club kan, kan ik dit van een club verwachten? Ik ben enorm aan het twijfelen....het stigma wildvlieger bevalt mij ook niet...

Groet aan allen, Orevidher

Orevidher zei:
Ik wil lekker mijn ding doen, niet meer niet minder.
Je wilt dus niet zien hoe een ander verschillende zaken opgelost heeft, je wilt niet ge-inspireerd worden door wedstijdvliegers of bouwers van mooie schaalmodellen, je wilt er niet lekker met z'n allen hier over lullen.
Dan zou ik de minimag inruilen voor een treinsetje.

Het een sluit het ander niet uit. Je kunt lid zijn van een club en toch "je ding doen".

Ik vlieg zowel bij een club, als in een weiland. (land achter mijn huis).

Als je lid bent van een club, leer je vliegen en hoef je zelf niet steeds het wiel
opnieuw uit te vinden.

Het is er heel gezellig, maar soms wil ik "even" vliegen, en loop naar achteren.

Johan

Orevidher, ik beweer niet dat je lid moet worden van een club, maar het lijkt mij vrij lastig om schadeloos 't vliegen met een Minimag onder de knie te krijgen zonder enige begeleiding. Het zal wel kunnen, maar dat verschilt van persoon tot persoon en ook aan je geduld (goed weer afwachten) en voorbereiding: simmen dus.

Ik ben zelf begonnen met het zonder begeleiding vliegen met een Easystar, daarna volgden wat shockflyertjes (die kan je slopen en dan is de schade hooguit een propje en een plaat depron) en wat parkflyertjes. De Easystar was een groot succes, nooit schade gevlogen, maar met de shockies en parkflyertjes heb ik wel e.e.a. gesloopt. Zelfs mijn Minimag heeft wel wat momentjes gekend, maar is nog wel technisch 100% perfect, zonder dat ik schades heb moeten repareren. Inmiddels ben ik wel lid van een club; m'n arsenaal werd wat te groot en gevaarlijk.

Hans Meij zei:
Je wilt dus niet zien hoe een ander verschillende zaken opgelost heeft, je wilt niet ge-inspireerd worden door wedstijdvliegers of bouwers van mooie schaalmodellen, je wilt er niet lekker met z'n allen hier over lullen.
Dan zou ik de minimag inruilen voor een treinsetje.

Beste Hans,
Bedankt voor je suggestie over het treinsetje. ik heb het even overwogen maar vrees toch hier het type niet voor te zijn. Jij geeft precies mijn bezwaar aan tegen clubs: namelijk de vooraf opgelegde verwachting over wat ik al dan niet leuk en interessant hoor te vinden. Misschien heb ik inderdaad wel geen zin om naar een prachtig schaalmodel van een volslagen vreemde te gaan staan kijken. Misschien ook wel. Leven en laten leven, geldt ook voor dit forum lijkt me...

Voor alle anderen; bedankt voor jullie waardevolle suggesties en wellicht tot ziens op een club (of niet).

Orevidher.

Bij de meeste modelvliegclubs kun jij gewoon je ding doen mits het veilig en verantwoord is. Je hoeft immers niet het reeds bewandelde pad van de andere te volgen. Alleen bij de opleiding volg je het reeds met groot succes bewandelde pad, daarna mag je doen wat je zelf wil.

Orevidher zei:
... Leven en laten leven, geldt ook voor dit forum lijkt me...
Ha Orevidher,
Het is niet mijn bedoeling om welke invulling dan ook van deze hobby te willen discwalificeren. Neem de tijd en zie waar deze je brengt.
Have fun,
Hans

Ga sowieso 's op een zondagmiddag bij een club kijken, vragen, informeren. Bij ons in Winssen zou ook nog kunnen voor jou:
http://www.rmvc-cumulus.nl/
http://home.hetnet.nl/~ronvans/

Geen enkele club zal je vertellen wat je MOET vliegen, veiligheid en goed leren vliegen staan voorop. Wel zal men zeggen dat je nog niet toe bent aan een bepaald toestel en men heeft natuurlijk een voorkeur (en veel ervaring) voor bepaalde beginnerstoestellen.

Veel 'wild'vliegers ('alleenvliegers' is eigenlijk een betere term) zullen, bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal, vinden dat ze goed kunnen vliegen. Ik denk dat ze van ervaren vliegers nog veel kunnen leren en dat in/door hun handen het vliegtuig beter zal worden en de vliegvaardigheid (en veiligheid) alsnog met sprongen zal stijgen. Waarom het (vierkante!) wiel uitvinden en de fouten maken die andere al voor jou ('voor' in beide betekenissen) gemaakt hebben?

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php?cid=3
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Ik heb de site van Cumulus bezocht en het gaf een goede indruk van de club. Het is inderdaad niet zo ver van Dodewaard: dit verlaagd de drempel voor mij al enorm. Volgens mij heeft de club het getroffen met het vliegveld/de ligging of zie ik dit verkeerd?

Opvallend is toch wel dat ik bij de foto's bijzonder weinig electrovliegtuigmodellen zag. Kan ik stellen dat bij Cumulus de bezinemodellen de boventoon voeren of is er ook een harde electro-kern? Sta ik daar alleen met mijn Minimag??? (.....bij Cumulus sta je nooit alleen.....kaap ik die one-liner mooi voor je voeten weg Ron! :D

Nee, kan niet anders zeggen dan dat ik misschien een zondagochtend vrij moet maken voor een tochtje over de Waal!

Groet Arvid

Back