Oh jee...
Ik kan je alleen maar aanraden om je eerst eens grondig in te lezen in stoom-machines.
In het kort, is DIT een stoommachine (een van de vele verschillende):
Stuart D10 - Stuart Models | Steam Engines | Model Engineering ...
Laat je niet gek maken door de prijs, het is slechts bedoeld als voorbeeld, en ze zijn er in vele soorten, maten en prijzen.
Wat ik bedoel is: De stoommachine is een ding met zuigers, cylinders, stangen, assen en vliegwielen etc etc etc, en op zichzelf kan dat ding helemaal niks.
Een stoommachine moet, om enig nuttig effect te hebben, deel uit maken van een "stoom installatie".
Dat is minimaal een machine, een ketel en een brander in het allersimpelste geval, en wat jij daar hebt is alleen maar een ketel met brander.
Zo'n ding kan alleen maar stoom maken, maar aan stoom heb je verder dus niet zo heel erg veel zonder die machine.
Hoewel je keteltje er zonder meer leuk en goed gemaakt uitziet, is er vanaf de foto's geen zinnig woord te zeggen over of hij ook daadwerkelijk goed is. Sterker: ik krijg sterk het idee dat het ding nooit bedoeld is om functioneel te zijn, en dat leidt ik af uit de manier waarop het peilglas gemaakt is. Dat gaat op die manier niet werken, is zelfs ronduit gevaarlijk.
Ik zie ook in de gauwigheid niet iets wat op een veiligheidsklep lijkt, en ketels zonder veiligheidsklep zijn gewoon tijdbommen.
Stoomketels kunnen best link zijn en tot heftige verwondingen leiden als er iets fout gaat. Aan de vragen die je stelt, leid ik af dat je er werkelijk HELEMAAL niks vanaf weet (bedoel ik absoluut niet kleinerend of zo, we zijn allemaal ooit op nul begonnen), en dan is het niet echt verstandig om aan een dergelijk toch wel lastig project te beginnen.
Als je al wat wilt, zou ik toch willen aanraden een klein en simpel kant en klaar setje te kopen, bijvoorbeeld zoiets:
https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/dampfanlage-kompakt-easy-line of zoiets:
https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/dampfanlage-midi-easy-line.
Dat zijn complete setjes, die met weinig moeite ook voor een relatieve beginner al snel resultaat geven, en die rechtsstreeks geschikt zijn om in een bootje in te bouwen.
Ik denk dat dat toch wel de minimale prijsklasse is.
Dan moet er nog een geschikte boot komen, en als je niet toevallig tegen een gebouwde tweedehands romp aan loopt, zit je ook hier al gauw aan een bouwdoos van rond de 250 Euro. Die moet dan nog gebouwd worden, en daar mag je gerust een paar maanden voor uittrekken, zeker als het je eerste model is. Je hebt er wel een fatsoenlijke hobbykamer nodig, want in de woonkamer, ach, tsja, wat zal ik zeggen, daar gaat geen enkele huisgenoot erg gelukkig van worden.
Dan nog een afstandbesturing, reken daar ook, voordat je alles compleet is nog zomaar 200 euro voor een beginnerssetje.
Maar... laat je dit NIET afschrikken, want het is wél een ontzettend leuke hobby als je van knutselen en prutsen houdt, en als het klaar is, heb je iets waar je nog een hele tijd mee kan "spelen".