Kan reactie op rudder langzamer gezet worden

• Topicstarter Topicstarter dcb103
  • Startdatum Startdatum
D

dcb103

Guest
Hallo Allen,

1) Misschien een domme vraag, maar ik wilde weten of er een instelling is zodat de rudder niet als een gek reageerd? Het is nu zo bij de minste of geringste stick beweging is het zoef links , zoef links en ik vroeg me af of dit ook geleidelijker kon worden ingesteld (waarschijnlijk op de zender).

2) Ik ben al een week aan het stoeien om mijn andere zender (TH9X) in te stellen op mijn 250. Het binden is geen probleem, maar de throttle blijft reverse en hij gaat alle kanten op bij opstijgen.
Ingesteld op heli 3 (120swash), ook als ik dan reverse inschakel is het probleem niet verholpen. Als ik hem dan aan Phoenix koppel is mijn throttle ook ineens reverse alleen kan ik dit in Phoenix weer herstellen. Het zou heel fijn zijn als iemand mij (in beginners uitleg, dus niet te technisch) wat basis instellingen zou kunnen uitleggen welke ik moet instellen op mijn zender. De heli vliegt met de standaard zender prima dus daar is geen probleem alleen wilde ik omdat ik ook met mijn TH9x op phoenix vlieg deze gebruiken zodat ik maar 1 zender heb.

Mijn dank zou groot zijn.
Dave

normaal kan je voor je rudder ofwel dual rates instellen, bij mij staat die op 60 % of je kan wat expo instellen waardoor je rudder bij kleine stickbewegingen zeer fijn kan bediend worden maar dat je bij de volledige stickuitslag toch je rudder tenvolle kan benutten.
misschien kan je voor je heli eens kijken naar je throttle curve en je pitchcurve ...
normaal als je deze bekijkt en je beweegt dan je stick kan je een lijn over de grafiek zien bewegen en dan stel je dus aan de kant van de grafiek waar de lijn staat als je stick beneden staat je minimum throttle of minimum pitch in en zo naar de andere kant naar maximum throttle of pitch, als je gas reversed is kan het zijn dat de lijn van rechts naar links beweegt ipv rechts naar links...

Dank voor de reply, Ik weet dat de throttle curve standaard staat 0,25,50,100. Pitch denk ik ook standaard. En inderdaad de throttle lijn gaat bij de andere ontvanger van rechts naar links maar wat ik ook schijn te doen dit blijft (behalve in Phoenix).

Ik ga nog wel een keer stoeien met rudder. Ik zal vanavond wel even alle instellingen opschrijven, misschien dat dan iemand kan zien wat ik fout doe.

1) is zoals gezegd met endpoints of dual rate en expo te doen. endpoint/dual rate verminderen je max rotatiesnelheid. Expo maakt hem minder gevoelig rond middelpunt.

2) kloppen je swash richtingen wel? wat bedoel je met
en hij gaat alle kanten op bij opstijgen
Meestal is gewoon je throttle kanaal reversen in de zender voldoende, tenminste bij futaba.
wat bedoel je hiermee?
throttle lijn gaat bij de andere ontvanger van rechts naar links maar wat ik ook schijn te doen dit blijft

Zoals gezegd niet te technisch worden alsjeblieft, ben net begonnen:D.

Mijn 250 vliegt met de standaard zender prima (nou ja wat ik er momenteel mee doe, stabiel hooveren en beetje voor en achteruit).
Met mijn andere zender dus niet. Buiten dat de throttle omgekeerd werkt. Op het display van mijn zender zie ik ook dat de throttle lijn(curve) de andere kant op gaat. En hooveren is voorlopig niet echt mogelijk. misschien komt dit wel doordat er meer niet goed staat in de zender of op reverse.

Er zit helaas een slechte handleiding bij deze zender, dus moet ik proefondervindelijk een beetje uitproberen hoe en wat. Ik zal vanavond kijken of ik de instellingen kan opschrijven, want er zitten 21378568127456 menus en instellingen in;) die ik niet uit mijn hoofd weet.(weet van de meeste niet eens wat ze betekenen en doen).

En ja ik ben nog een vreselijk nieuw op het gebied van de terminologie en helikopters, dus alvast excuus als ik het niet gelijk begrijp. Zit wel dagelijks uren informatie op te zoeken om het beter te begrijpen maar dat vergt gewoon wat tijd en ervaring.

gr,
Dave

ps. gebruik nog wel eens het woord ontvanger als ik zender bedoel...........

Laatst bewerkt door een moderator:
En ja ik ben nog een vreselijk nieuw op het gebied van de terminologie en helikopters, dus alvast excuus als ik het niet gelijk begrijp. Zit wel dagelijks uren informatie op te zoeken om het beter te begrijpen maar dat vergt gewoon wat tijd en ervaring.

Deze in je favorieten zetten dan ;) http://www.modelbouwforum.nl/threads/heli-lingo-woordenboekje.76445

Verder denk ik dat het heel leerzaam kan zijn om gewoon eens met je spullen bij een vliegclub langs te gaan!
Gegarandeerd dat er wel iemand is die je kan helpen je zender in te stellen!

Groeten

Eerst uitslagen mechanisch goed instellen door middel van lengte van servo- en roerheveltjes. Daarna eventueel fijnafstellen via zender. Als je uitslagen via zender gaat verkleinen, gooi je stelkracht en nauwkeurigheid weg.

Dave, doe je zelf een heel groot plezier en zoek ervaren 'live' hulp, je berichten gloeien van technische onzekerheid. Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL&B
www.airtoi.com -> clubs (NL&B)
www.modelvliegsport.nl -> algemeen -> clubs (NL)
www.flytovml.com -> clubs ((B)

Laatst bewerkt:
Dat van een vliegclub bezoeken komt wel goed(morgen als het redelijk weer is).

technische onzekerheid klopt niet, denk dat het technische onwetendheid is....:p

Ik weet gewoon dat eigenlijk de heli niet goed is afgesteld, want er zijn nog wel meer zaken die niet kloppen, (bijv ineens throttle dan slaat staart weg, continu langzaam wegdraaien ondanks gebruik van trim, en de dingen die ik niet weet maar een ervaren piloot zo zal zien). Ik ben meer van stapje voor stapje, ik haat het om te crashen, ben zuinig op spullen, ben visueel ingesteld en niet auditief, ben geduldig en heb een gezond verstand.

Waar ik het met een ander ook over gehad heb is, dat ik er weinig voor voel om bij een club te komen waar men beginnelingen eigenlijk lastig vindt en domme horken (en je eigenlijk ook niet heel erg welkom bent). En dat die clubs er zijn weet iedereen.

Maar ja soms is internet handig soms verwarrend en soms irritant......lol

Ik weet een klein beetje de begrippen en termen, dat is het probleem niet, de uitwerking alleen van de begrippen zal ik moeten leren(als ik dit doe wat doe tie dan, etc) en dat lukt niet in een week, ik heb de tijd wees gerust allen en eens heb ik een echte goeie heli...........

Nou ga ik weer even lingo doen.

gr,
Dave

... Waar ik het met een ander ook over gehad heb is, dat ik er weinig voor voel om bij een club te komen waar men beginnelingen eigenlijk lastig vindt en domme horken (en je eigenlijk ook niet heel erg welkom bent). En dat die clubs er zijn weet iedereen...
Onuitroeibaar vooroordeel dat op één of andere manier alleen voorkomt bij modelvliegen. Niet bij basketbal-, klaverjas-, wielren-... etc. clubs. Heerst vooral bij mensen die niet lid zijn van een club. Hier op het forum blijken dat bij doorvragen meestal mensen die beetje autistisch bij hek rondhangen zonder dat ze club/secretaris/lede aanspreken: "Club is lomp, wil geen leden". Niks van aantrekken, gewoon zelf op onderzoek uitgaan zoals je al aangeeft maar niet verwachten dat club/leden naar jou komen, ze kunnen niet aan je neus zien of je gewoon publiek of modelvlieger (in spé) bent. Al je spullen meenemen.

Laatst bewerkt:
Misschien wel, misschien niet een vooroordeel Ron, maar niet snel met een vinger wijzen of alles op 1 hoop gooien,

Ik denk dat ik deze informatie hier zelf van dit zelfde forum heb geplukt van mensen die wel lid zijn van zo'n club en deze ervaring hebben. Als ik aan deze informatie dus een andere waarde moet hechten als de technische informatie die ik hier probeer te vergaren klopt er iets niet.

Tevens is het zo dat ik bij een club probeerde informatie op te vragen en er momenteel een stop is/geen plaats is voor beginnelingen, daar een kennis welke allang vliegt wel lid kon worden van die zelfde club.

Het enige wat ik bedoelde te zeggen dat ik lid wil worden van een club waar je het ook naar je zin hebt en wanneer nodig iemand kan helpen. Kan moeilijk van 5 clubs lid worden, kan ik beter een goeie heli kopen.

Dus zeg niet te snel vooroordeel als ik het alleen vaststel aan de hand van info en feiten. Maar ook hierbij laat ik mij graag adviseren wat een leuke goede club is(liefst een beetje in de buurt), want met zulke discussies schiet ik geen r..t op

:(

Het was ook niet jouw vooroordeel, mij ging het over de vooroordelen die jij gehoort/gelezen hebt, per slot van rekening trek jij je er niets van aan en ga je rondkijken bij club(s) :) Ik zou ook gaan kijken bij de club waar jij uit eerste hand over hoorde. Het is een club, meerdere mensen, dus er zijn mensen tevreden daar. Tsja, en ledenstop, daar valt niets over te zeggen, het kan gewoon hartstikke druk zijn op zo'n club, ze kunnen niet genoeg instructeurs hebben, kan iets in vergunning(en) zijn ...

Laatst bewerkt:
Het maakt mij ook niet zo gek veel uit. Ik weet ook wel dat het een beetje aan jezelf ook ligt of je in de club past of niet en hoe men naar je kijkt, daar ben je immers zelf bij en speel je een grote rol in.

Alleen zit ik te dubben over 2 verenigingen en morgen ga ik er bij 1 kijken. Heb ook al contact met een goede heliwinkel waar ik met evt met problemen terecht kan, of lessen en die zit bij wijze van spreken bij mij op de hoek (top zaak trouwens). Alleen wil ik wel alles zelf doen anders leer ik er niet veel van.(en zoals eerder hoeft niet binnen een week, ik heb de tijd)

Dus er zijn veel opties, maar je moet ergens beginnen. Ik ben pas 2 weken bezig met mijn eerste echte heli, als ik nu al zie wat een schat aan info ik al heb opgedaan (en dat is maar 0.1% van totaal) en wat een geld het heeft gekost......lol. Maar belangrijker wat een plezier ik er aan heb. Dat laatste wil ik zo houden.

gr,
Dave

ps ik maak graag fouten daar leer ik van................:rolleyes:

Ik leer liever van fouten van anderen :mrgreen:

Kun je bij de heliwinkel lessen met hun materiaal? Dan zou ik er zeker wat lesjes aan wagen, nul komma nul risico voor je eigen materiaal.

Ja ze lessen met raptors 50. Weet niet of de kosten duur zijn 55euro per uur (en dan is het geen 60min vliegen maar 4 accus).

Was ik ook wel van plan. Ze lessen wel op een andere manier, ze hangen de heli op 8 mtr weg en dan........... succes er mee en elke keer weer terug naar 8mtr, met als filosofie mocht er iets fout gaan zit je niet elke keer dicht bij de grond maar heb je een halte bovenin en ruimte eronder. En zo gaan ze langzaam naar beneden.

gr,
Dave

Hoi beste helifanaat,
Ik denk als ik jouw verhaal lees dat je eerst eens iemand moet benaderen die echt veel verstand heeft van helies en zenders. Je woont in Willebrord dus je zit in een zucht bij Albertino in Bosschenhoofd. Ik weet zeker dat je daar alles kunt vragen en Albertino kijkt gerust bij hem achter in de tuin even hoe je heli vliegt, doet ie met alle liefde en plezier en dan krijg je ook goed advies. Ze gaan binnenkort ook les geven met benzine helies maar ik denk dat het voor jou meer zin heeft om met de raptor te lessen. Als je dit redelijk kunt ga je ook hoveren op bv 1 mtr hoogte, ligt eraan hoe snel je het oppakt. Na 4 lipo's heb je als beginner even genoeg gevlogen mbt je concentratie. Je krijgt tussendoor ook genoeg uitleg.
In ieder geval veel vliegplezier en misschien zien we elkaar nog wel bij Albertino.
Gr. Rob

Laatst bewerkt:
Hoi Rob,

Bosschenhoofd is bekend dus dont worry. Ben er al bijna kind aan huis.(kost alleen elke keer geld...lol)

En vandaag ben ik op bezoek geweest bij Danny (in dongen) dus ik heb voorlopig even genoeg info in mijn hoofd zitten en morgen ga ik dus wat verschillende zaken regelen en proberen om alles goed af te regelen.

Toch bedankt alle tips zijn natuurlijk welkom.

gr,
Dave

PS. hooveren is niet zozeer het probleem, is nl. het enige wat ik zo beetje kan

Nou ik heb mede door een forum lid en veel proberen gevonden hoe het voorlopig kan. Zal tijdelijk zijn totdat ik wat meer vertrouwen heb.
Heb tevens door zelfde forum Lid mijn ontvanger goed kunnen (nou ja bijna of ik denk goed) instellen zodat ik nu met mijn goede ontvanger kan vliegen. Tevens wat afstellingen gedaan belt iets strakker, armpjes nu helemaal geleveled met subtrim, etc.

Heb de DR wat aangepast naar 65 Off stand.Dus nu draait hij wat geleidelijker.

Ben nu voorlopig alleen nog bezig met 1 probleempje hij blijft tijdens hooveren constant langzaam naar 1 richting draaien dus moet constant bijsturen. Ook trim helpt hier niet bij (is zelfs zo dat er een omslagpunt is bij trim dat hij dan ineens wel de andere kant op gaat draaien en blijft draaien.) voor de rest vind ik hem redelijk stabiel :D(voor een beginneling dan en alles is nog steeds heel...hahahaha)

Back