Kanaal & frequentie

• Topicstarter Topicstarter richard_a
  • Startdatum Startdatum
R

richard_a

Guest
Ik zag een tabel met model-besturing kanalen en frequenties;
hier staat voor kanaal-52 40.685 Mhz
- mijn zender heeft echter een kristal MPX-FM S52 20.3425
- en de ontanger een kristal MPX-FM E52 40.230 of MPX-FM Eo52 40.230
De frequentie van de zender kan ik nog begrijpen; de 20.3425Mhz is precies de helft van 40.685Mhz.
De frequentie van de ontvanger-kristallen setllen me echter voor een raadsel!

Richard.

Bij zenden wordt is dit geval de kristal frequentie x 2 , d.w.z. verdubbeld.

Bij smalband ontvangers wordt er meestal een middenfrequentie gebruikt van 455Khz 40.685 - 40.230 = 455KHz

Om alles makkelijk te maken zetten normaal de uiteindelijke frequentie op het kristal in dit geval dus niet.

Zo te zien is alles dus in orde en hebben ze er duidelijk bij gezet
S52 Senden kanaal 52
E52 Emphangen kanaal 52 (mijn duits is iets minder)

Multiplex doet inderdaad onnodig onduidelijk en nog inconsequent ook!
Het zenderkristal wordt op de tweede boventoon gedwongen en werkt dus uiteindelijk op 40.685MHz.
Het ontvangerkristal wordt op de derde boventoon gedwongen en werkt daarmee op 40.230Hz. Eigenlijk zou hierop dus 13.410 moeten staan.
Zoals al door Rob uitgelegd wordt er een middenfrequent gehanteerd van 455kHz, waardoor het ontvangerkristal op een 455kHz lagere frequentie werkt dan het zenderkristal.
Bij andere merken wordt gewoon de zendfrequentie vermeld: Tx40.685 en Rx40.685 voor respectievelijk de zender en de ontvanger. Ook hier past men echter het zelfde toe: zenderkristal op 2e of 3e boventoon, ontvangerkristal op 3e boventoon.
Dit op een boventoon dwingen van kristallen wordt gedaan om steviger kristallen te kunnen gebruiken. Hoe hoger de grondfrequentie van een kristal is, hoe dunner het plaatje materiaal is, waaruit het kristal bestaat.
Een 13.410MHz kristal is dus veel steviger dan een 40.230MHz kristal en zal dus trillingen en crashes veel beter overleven.

De bovenstaande postings kan ik volledig onderschrijven. Alleen druist dit recht in tegen hetgene wat ik heb geleerd over stabile HF kringen. Ik heb dus geleerd, verdubbel de frequentie van de oscillator en halveer naar de zendfrequentie omdat een eventuele afwijking in de oscillator na deling de fout ook halveert. Maar een stationaire installatie is natuurlijk wel iets anders dan een ontvanger in een model met schokken, trillingen en meer van dat soort toestanden. Vandaar dat in een andere topic is gezegd dat de kristallen merk gebonden moeten zijn aan het type zender. Zo zie je toch maar weer dat je nog leert van dag tot dag!

Groetjes Hans :roll: :idea:

@Zoef: Soms is het juist met veel kennis niet te begrijpen waarom in de modelbouw dingen soms zijn zoals ze zijn.

Iemand die "gewone" draaistroom motoren snapt heeft soms moeite met het belasting afhankelijke toerental van een borsteloze motor in de modelbouw (regelaar past frekwentie aan).

Ander voorbeeld: Bij regelaars wordt de stroom opgegeven. Voor vlieg regelaars heb je het over een 50A regelaar, terwijl autojongens het dan weer over 200A of zo hebben. Marketing denk ik.
Auto jongens werken trouwens altijd met 6 cellen en dezelfde maat motoren. Elektro vliegers varieren die dingen juist. Geeft ook nog wel eens spraakverwarring.

Ook wel eens opgevallen dat PC luidsprekertjes makkelijk honderden watts (onzinnige ppmo of zo) zijn?

:offtopic: weet ik. Ik wil maar zeggen dat elke hobby "vakgroep" z'n eigen jargon heeft, die vaak afwijkt van de profesionele wereld.

Back