kanaal indeling ontvanger????

• Topicstarter Topicstarter douwe85
  • Startdatum Startdatum
D

douwe85

Guest
Hallo,

ben een beginnende helikopter vlieger, heb vanavond net de keuze gemaakt voor een 6 kanaals graupner MX-12 zender (gloednieuw!!).

Heb een brandstof helikopter staan met een multiplex ontvanger en op de heli zelf zitten 5 robbe S3001 servo's gemonteerd. Verder is er een gyro aanwezig die waarschijnlijk van het merk quest is, tenminste dat is het enige wat erop staat dus ga ik er maar vanuit dat dat het merk is. Deze gyro is overigens een zogenoemde tol gyro, dus ook nog een oudje.

Deze helikopter is voor mij een mooi project om alles rustig te bekijken hoe alles in elkaar steekt en werkt wat volgens mij ook belangrijk is de hobby onder de knie te krijgen.
Het hele spulletje heb ik laatst eens onder stroom gezet met een batterij pakketje van 4 cellen (4.8V).
Heb toen de gyro aangesloten en de servo's, daarna de schakelaar omgezet om het geheel van power te voorzien en er gebeurde vrij weinig.
Opeens hoorde ik wel dat de gyro het deed, want ik hoorde het tollende geluid. Ondertussen had ik ook de zender aangezet waarop de servo's zeer zenuwachtig begonnen te bewegen, kleine stukjes maar wel snel heen en weer.
Mijn vraag: Wat doe ik fout, heeft de multiplex RX 12 DS IPD (mini IPD??) een apparte kanaal indeling, dus servo 1 in kanaal 3 servo 2 in kanaal 4 bijv. etc. etc. moet de power in een apart kanaal ingang, en heeft de gyro ook zijn apparte ingang op de ontvanger? En verschilt dit verhaal per zender merk, ik heb nu de graupner mx 12 en die houd ik voorlopig ook dus ik stel alles af op die zender.

Alvast heel erg bedankt voor diegenen die mij hiermee een beetje kan helpen door middel van een reactie.

Mvg,
Douwe

dat een brandstof heli gevaarlijk speelgoed is zullen velen hier beamen, daarom zou ik je toch aanraden een club in je buurt op te zoeken.
Het is me vroeger ook voorgkomen bij een Multiplex ontvanger dat wanneer hij geen correct signaal ontvangt de servo's gaan trillen.
Zelf ben ik voorstander om TX & RX van eenzelfde merk te gebruiken.
De "tol" gyro wordt een moeilijke klus voor een onervaren piloot. Heb hier trouwens nog 2 Quest gyro's liggen als aandenken aan vervlogen tijden.
de voeding van de ontvanger mag in eender welk kanaal en de gyro gebruikt 2 kanalen, staartservo plug je in gyro
hier vind je de handleiding: http://www.siriuselectronics.com/multiman/RX_9_12_SYNTH_Manual.pdf

Jouw tol-gyro heeft Jesus nog mee gevlogen.
Dit geeft aan dat dit erg oud is. Ik verwacht dit dus ook van de heli zelf.
Waarschijnlijk is jouw accu ook voor het laatst opgeladen door één van de apostelen waardoor hij nu wel dood is.

Als jij de accu aan het gebruiken bent die er bij zat, is dat jouw probleem.
Maar vertel eens om welke heli het gaat?
Dan kunnen wij advies geven of je er nog wel geld in moet gaan steken.
Want het klinkt alsof je een heel oud beestje hebt.

.... ben een beginnende helikopter vlieger, heb vanavond net de keuze gemaakt voor een 6 kanaals graupner MX-12 zender (gloednieuw!!).
..............

Mijn vraag: Wat doe ik fout, heeft de multiplex RX 12 DS IPD (mini IPD??) een apparte kanaal indeling, dus servo 1 in kanaal 3 servo 2 in kanaal 4 bijv. etc. etc. .....

Het is altijd de zender die bepaald welke functie op welk stekertje van de ontvanger komt ... en elk merk heeft zo zijn eigen indelingen .... verder zal je op je zender het nodige moeten instellen ... in ieder geval dat het een heli is i.p.v. een vleugelvliegtuig en dan binnen het heli-programma van je zender hoe b.v. de rotorkop aangestuurd wordt en nog wat "ongein" ...

Als je weet voor welk merk zender de ontvanger aangesloten is ... zou je moeten kunnen uitvogelen wat omgestoken moet worden ....

Overiges weet ik niet of de 12 kanaals Multiplex ontvanger wel goed om kan gaan met het signaal van de 6 kanaals Graupner zender ... (de ontvanger 'verwacht' de informatie van 12 besturingskanalen en krijgt er maar 6 ... bij de ontvangst van minder dan 12 servo-kanalen zou hij moeten omschakelen, en bij Multiplex zenders doet hij dat ook .... en volgens Multiplex ook bij de meeste andere merken zenders, maar je zal net de zender treffen die hij niet 'snapt' ) ....

Laatst bewerkt:
Je hebt de zender dus later aangeschaft, zit wel het juiste kristal in je zender, die overeenkomt met het ontvangerkristal ?

Daarna zul je de boel in moeten gaan stellen, en dat gaat niet lukken via forum. Zet even je woonplaats in je profiel, wieweet woont er iemand in jou buurt die kan helpen.

Erg bedankt als aller eerst voor de al vele reacties op het onderwerp dat ik heb aangesneden, dat wordt enorm gewardeerd!

Het hele gevaarte is al redelijk op leeftijd inderdaad, daar was ik zelf ook al achter gekomen. Maar goed, en eerlijk is eerlijk ik moet nog 1 en ander leren over deze hobby, wist wel enige dingen maar had wel onderschat. Er komt veel en veel meer bij kijken dan je denkt!
Wat het type nummer van de heli is zou ik bij god niet weten en kan het ook nergens op het frame vinden, de enige gegevens die ik heb zijn het merk: Robbe en vario, meer niet helaas.

Maar goed, ik begrijp dus dat de zender uitmaakt welke kanaal indeling je moet hanteren op de ontvanger, maar voeding voor de ontvanger en gyro hebben dus altijd een vast kanaal of aansluiting op de ontvanger, of is de gyro ook afhankelijk van mijn zender.
Zoals ik zei: Heb net de graupner mx-12 6 kanaals zender aangeschaft (goeie keus by the way??) maar heb hem nog niet binnen dus kan er nog niet mee testen.
Bij de helikopter zat ook een zender, wat volgens mij een futuba zender is en ook al een vrij oud model waarvan de batterij inderdaad ook is overleden. Deze heeft namelijk laatst een aantal uren aan de lader gelegen omdat ik wou gaan testen, nadat ik hem had aangezet duurde het dan ook niet lang voordat ik hem zag leeg lopen.
Heb overal gezocht naar deze helikopter onder vario en robbe maar ben hem nergens tegen gekomen, de motor word gestart op een grote zwarte knop waar de starter op komt, dan moet je drukken zodat dat geheel d.m.v. een veer naar de motor word gedrukt en dan kun je starten. Dat zeg ik even om een beeld te geven want ben nu niet in de mogelijkheid een foto te posten helaas.
Ben ook wezen kijken voor een Bell 212 twin jet brandstof helikopter, is dit misschien een wijze keus?

Alvast weer hartelijk dank voor eventuele reacties!

Douwe.

P.s. Bij een modelbouwclub kijken ga ik ook zeker doen, maar wil het helikopter gebeuren onder de knie krijgen met mij eigen spulletje.
Heb hiervoor met electro gevlogen.

Hmmm, kun je een foto plaatsen ?
Ben wel benieuwd naar het type.

De Twin-Jet is antiek, die kun je beter niet kopen en is niks meer voor te krijgen.

Zal vanavond een aantal foto's plaatsen van de heli die ik nu heb.
Bedankt voor het advies, wist ook inderdaad al dat de bell 212 al redelijk op leeftijd was.
Wat raad je aan voor helikopter als het gaat om vergelijkbare grote van de bell 212 en die iets jonger in leeftijd is zodat er nog plenty onderdelen te verkrijgen zijn?

als je echt met een brandstof heli wilt beginnen is een raptor 50 mischien een goede keuze 2e hands goed betaalbaar-spare parts niet te gek duur+alle onderdelen goed te verkrijgen allemaal redelijk overzichtelijk een leuke nitro heli die niet de topprijs hoeft te kosten

Back