Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 6 jan 2018.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Tja, Adri wat moet ik er nog van zeggen....? Ik heb mijn mening al gegeven in een mail wat de sloepen betreft en ik het is gewoon prachtig en mooi gedetailleerd wat je ons hier voorschotelt, echt heel bijzonder :worship:
     
    SjorsZ en a3seidel vinden dit leuk.
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Allereerst ziet het er geweldig uit, kijk uit om alles af te zien.
    De bijboten maken het wat minder statisch, wat ik erg leuk vind, maar vind persoonlijk dat het te veel zijn. De foto van boven is vooral te druk. De andere minder omdat dan bepaalde bootjes wegvallen. Zou 1, misschien 2 weghalen.

    Maar dit is mijn persoonlijke mening...
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  3. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ja Rob2 dat is nu precies waar ik nu in mijn gedachten mee worstel of zoals de Engelsen zo mooi zeggen 'less is more'.
    Ik denk dat ik als ik het gehele boot af heb dus inclusief de masten en de 6 zeilen, dat je aandacht iets minder afgeleid wordt naar het geheel beneden.
    dus eerst maar de boot afmaken en dan pas over een maand of 7 beslissen.
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ben ervan overtuigd dat je de juiste beslissing neemt Adrie, succes we zullen het zien;);)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  5. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Zover ik er nu over denk Jaques zal dit niet gaan gebeuren, ik wil het proberen zo eenvoudig als mogelijk proberen te houden.
    Niettemin kan ik me wel voorstellen dat sommige modelbouwer dit wel zouden gaan doen, het is een kwestie van persoonlijke smaak
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bijzonder fraai A3:worship:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  7. acura

    acura

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    105
    Locatie:
    maasdam
    wat mooi stukje modelbouw nog ver van mijn werk
    geweldig moi gedetaileerd genot om naar te kijken
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Prachtig allemaal.
    Heel realistisch met die palen. Ik zou denk ik persoonlijk nog wat verder gaan en een water niveau simuleren door een plaat acrylglas op de waterlijn aanbrengen, al of niet geverfd. Nu lijkt het of de palen uit het "water" komen maar de boot ligt/staat op het droge. Ook de bij bootjes komen dan op de goede hoogte.
    Dit is slechts een idee hoe ik het misschien zou doen.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Is misschien een goed alternatief janzwart maar dan ongeverfd, als ik het Diorama ga opbouwen over een maand of 7 neem ik dit in ieder geval mee.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2018
  10. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    had even je verslag even niet meer gevolgd, maar dit is een mooi resultaat geworden.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    En over een kleine 8 weken gaan we vrolijk weer verder Jan
     
  12. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Tussenstand zeilen maken.
    Het zelf maken van de 6 zeilen lijkt dan misschien wel een klein klusje maar het is best wel intensief, mede omdat het meeste werk op een naaimachine moet gebeuren en dat is nu precies waar ik een absolute leek in ben, of het lukt mij niet om helemaal recht te naaien of de heleboel loopt vast op het onderste klosje. Desondanks ben ik begonnen om de 6 zeilen van de 1:1 tekening over te nemen op van dat doorzichtige ‘patroonpapier’. Daarna heb ik zo goed als mogelijk de 6 papieren modellen op het veel te kleine meegeleverde lapje stof dusdanig weten te rangschikken dat de weeflijnen op een zo’n natuurlijk mogelijke wijze over de zeilen liepen.
    Daarna rondom ieder zeil een zoom afgetekend van +5 mm, langs deze zoom-overmaat geknipt en strak met een strijkijzer de 5 mm overslag over het papieren model gestoomd.Het kleine rolletje in het midden was alles wat ik van het geleverde lapje stof overhield. Deze wil ik nog even bewaren wat ik zie een mogelijkheid om er nog 2 stukken t.z.t. uit te halen voor de verschansing.
    1) de zeilen.jpg

    Gelukkig had ik mijn vrouw bereid gevonden om de zomen en de vele parallelle banen (of kleden) er voor mij keurig netjes en parallel er in te naaien.

    2)banen en zomen genaaid.JPG
    Daarna kon ik zelf weer aan de slag met het:

    Aanbrengen van het lijkentouw
    Een lijkentouw is een zoomtouw of boordsel dat ter versteviging om de randen van een scheepszeil is genaaid. Het is van belang dat rek- en kruipeigenschappen van lijkentouw en zeildoek bij elkaar passen; als het doek te veel rekt ten opzichte van het lijk, ontstaan plooien. Is het andersom dan verliest het lijk een deel van zijn beschermende functie. Meestal wordt het lijkentouw onder een kleine voorspanning aangelijkt.
    Voor het stevig bevestigen van het lijkentouw aan het zeil gebruik ik de “Marlsteek” maar voordat ik hieraan kan beginnen zorg ik voor een goede opspanning zodat ik mijn beide handen vrij heb.
    3) opspanning lijkentouw marlen.JPG
    Rechts zet ik het lijkentouw, die overigens in 1 stuk rondom het zeil bevestigd wordt, klem in een mini-bankschroef. En de ander kant klem ik links in een bankschroef die los op mijn werkblad staat. Dit doe ik om de juiste spanning te krijgen Let hierbij op dat er niet teveel spanning op het lijkentouw komt te staan, is deze te strak dan komt het lijkentouw bij het loshalen terug op zijn oorspronkelijke lengte en ”krult” het lijk van het zeil mee op en dit is bijna niet te herstellen en kun je helemaal opnieuw beginnen. Mijn vuistregel is daarom:
    Lijkentouw slapjes en niet gespannen tussen de bankschroeven vastklemmen en daarna maximaal 1 cm op spanning zetten, daarom staat mijn linker bankschroef los
    Als eerste knip ik een stuk bevestigings-garen die minimaal 3 x de lengte heeft van het lijk (rand van een zeil) dit doe ik omdat ik uit ervaring weet dat er nogal wat bevestigings-garen onderweg opgenomen wordt. (de allereerste keer was mijn garen al op, net over de helft en dan kom je in de problemen om dit halverwege keurig af te binden en een nieuwe rest-lengte aan te slaan).
    4)met draaddoorstekers.jpg

    Ik bevestig altijd het lijktouw per zijde aan het zeil, omdat ik anders als ik dit voor alle zijden ik dit in 1 keer doe, ik bij iedere marlsteek iedere keer weer meters garen doorhalen moet.
    Ik werk gewoonlijk van rechts naar links, dus ik leg met een knoop het garen vast in de rechter bovenhoek en begin nu met de andere kant van het draad te “Marlen”, doe dit ± om de 5 mm. Normaal gesproken wordt de Marlsteek gebruikt om het zeil aan de giek op te binden vandaar de ingevoegde tekeningen.
    Om te oefenen kun je eerst gewoon een lapje stof nemen, binnen 5 steken heb je hem al “te pakken” of gewoon even Googelen. In het kort komt het er op neer:
    Steek de naald en draad onder het lijkentouw van voor naar achteren door het zeil, haal de naald en draad over het lijkentouw naar voren en steek beiden door de lus die aan de voorkant ontstaan is en trek dit strak.Dan 5 mm verder de volgende steek beginnen.
    Omdat ik altijd een zo’n kleinst mogelijkst naald gebruik (gemakkelijker doorsteken door dikke stof) gebeurt het regelmatig dat ik de draad door de naald verlies en daarom kan ik een pakje draaddoorstekers adviseren (5 stuks € 1,60), want dat gepruts om de draad iedere keer weer opnieuw door het oog van de naald te halen daar wordt ik helemaal kriebelig van.
    Ik heb zojuist even de omtrek gemeten van ieder zeil en kom op een totaal voor de 6 zeilen van 498 cm !!!Even doorrekenen met het feit dat ik om de 5 mm een Marlsteekje ga plaatsen kom ik op een totaal van 4980 mm gedeeld door die 5 mm, dan kom ik op een totaal van 996 Marlsteekjes en daar ben ik wel een paar daagjes zoet mee.;)
     
    Rob2, Hans Groenenberg, Hoosterw en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    :worship: Dezelfde kwaliteit als de rest van dit schip.
    Smetteloos netjes, en vreselijk mooi. :worship:
     
    Hans Groenenberg en a3seidel vinden dit leuk.
  14. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Blokkade Antwerpen februari 1831

    Op mijn niet aflatende zoektocht naar informatie over de Kanonneerboot nr.2 kwam ik op de site van het Rijksmuseum deze geweldige print tegen met de volgende tekst:
    Gezicht in vogelvlucht op de Schelde van Fort Bath in Zeeland tot aan de stad Antwerpen, ten tijde van het beleg van Antwerpen in december 1832. Bovenaan een profiel van de stad. Op de rivier is de ligging van de kanonneerboten en fregatten aangegeven. Langs de rivier zijn de verschillende schansen en forten aangegeven. Onderaan de legenda 1-18. (Bron: http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.535653 )

    1) Blokkade Schelde 1831.jpg

    Ik heb de legenda onderaan even uitvergroot; nr 1 Antwerpen ligt helemaal bovenaan en Fort Batz (Bath bij Bergen op Zoom) helemaal onderaan. Helaas Piet, Hulst ligt ergens rechts maar is helaas niet te zien maar diverse plaatsen en forten in de legenda moeten jou wel bekend voorkomen.

    Blokkade Schelde 1831 - kopie.jpg

    Uit diverse informatie die ik al had is ook bekend waar precies de Kanonneerboot nr.2 lag toen hij op 5 februari 1831 door van Speijk tot ontploffing werd gebracht, hieronder even een uitsnede van het bovenste deel
    ligging kanonneerboot nr.2 van Speijk.jpg

    OK. geen modelbouw maar ik vind dit zo'n geweldige print en die wilde ik jullie niet onthouden.:)
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2018
    janzwart en Jaques vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Perfecte plaatjes in dit verslag A3 :thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Prachtig gedaan Adri de zeilen en dat voor een eerste keer:worship::worship:. En weer een mooi stukje geschiedenis:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2018
    a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  17. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Aanvulling zeilen
    Even nog een kleine aanvulling voor wat betreft het aanbrengen van het ‘lijkentouw’:
    Op ieder van de twee hoekpunten van het onderlijk van alle 6 de zeilen moet bij het aanbrengen van het lijkentouw in dezelfde handeling een lus gemaakt worden. Later worden bij het optuigen hier de eenschijfs blokken of het lopend want zelf aan vast gemaakt.
    lussen onderlijk.JPG
    De lus gewoon mee opspannen en pas later afbinden. (maak de lus niet te groot!! maar in verhouding tot de eenschijfs blokken die er onder komen te hangen)
    lus.JPG
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2018
    TIMBERWOLF, pietsan, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Patrick_BE

    Patrick_BE

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sint-Niklaas (Be)
    Fantastisch, ik wist niet dat deze print bestond!
    De forten van Lillo en Liefkenshoek bestaan nog steeds en zijn nog te bezoeken trouwens. Het dorpje Doel(en) bestaat nog, maar hoe lang nog...is zo goed als verlaten wegens uitbreiding van de haven.
    Toch nog steeds een bezoek waard (de molen staat er nog steeds), het is een artistiek spookdorp geworden.
    Bedankt om deze te delen A3!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  19. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    De originele afbeelding (die je gratis downloaden kunt Patrick_BE als je op de link drukt die ik achter de bronvermelding gezet heb) heeft een afmeting van 3926 x 4974 pixels (2,59 Mb) !!!. Daar kun je op inzoomen totdat je de kikkers in het gras kunt zien springen. Daar kun je gemakkelijk een poster van 75 x 50 cm van laten maken
    Ik heb de afbeelding om op dit forum te plaatsen drastisch moeten verkleinen naar 1000 x 1421 pixels (620 Kb)
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2018
    Patrick_BE en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  20. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    mooie uitleg over de zeilen :thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina