Een aantal tips voor het maken van de 2 laterale kanonnen 69
Om mogelijke toekomstige bouwers te behoeden voor de misère die mij is overkomen wil ik graag even wat tips doorgeven. Ga er om te beginnen niet zomaar blindelings vanuit dat de onderdelen van MANTUA zomaar passen of aan de maat zijn en het een absolute noodzaak is om, voordat je de boel gaat verlijmen, het e.e.a. Dryfit te gaan passen. Ik zal dit met een paar voorbeelden duidelijk maken bij het maken van de laterale kanonnen
Om te beginnen met de hoogte van de kanons-loop: zoals ik al aangegeven had, heb ik de stutten (28) en verschansingsreling (30) in 1e instantie weggelaten. Achteraf ben ik daar maar wat blij van want dat maakt de toegankelijkheid op het dek er heel wat gemakkelijker op, maar in je achterhoofd moet je daar wel rekening mee houden dat deze nog geplaatst moet worden.
Zo ook bij de laterale kanonnen (69) want de loop van het kanon moet wel vrij onder de reling (30) doorschieten. Toen ik besloot dit te controleren bleek namelijk dat bij mij de loop 2 mm te hoog was en eigenlijk dwars door de reling heen moest schieten. Tot nu toe ben ik er nog steeds niet achter waar dit aan ligt omdat ik geen noemenswaardige hoogte veranderingen gemaakt heb en misschien is het een combinatie van alle onderdelen die hier samen komen. Hoe dan ook zoals het wel vaker is bij het modelbouwen is >> aanpassen dus !! De enige mogelijkheid die mij bleef was om de ligplaats(onderdeel 69I,groen) van de tap (69T) te verlagen van 6 mm naar 4 mm en vanwege de diameter van de verdikkingsring achter op de loop en de diameter van de loop ter hoogte van 69T moest ik deze ook nog beiden halfrond uitvijlen om de loop horizontaal te krijgen.
De volgende uitdaging was om het maat verschil van het gestanste messing beslag een plaatsje te geven, te beginnen met de tappendekplaat 69U (geel) deze had ik vooraf gemeten met een breedte van 4,7 mm en zou links en rechts van 69H (oranje) een plaatsje moeten hebben, maar mocht niet breder zijn dan de bovenliggende bodemplaat 69G vanwege de omlijsting van 69L (rood)
Even een klein rekensommetje 69G is 19 mm breed en 69H is 11 mm breed dus voor beide zijden hield ik 19-11 = 8 mm over, en dit gedeeld door 2 voor iedere zijde dus 4 mm. Maar tappendekplaat 69U had ik al gemeten als 4,7 mm en zou hierdoor aan beide zijden 0,7 mm oversteken. Dus 69H die ik al gelijmd had losbreken en 1,5 mm minder breed gemaakt.
Het tweede gestanste onderdeel 69L gaf weer een ander op te lossen probleem nl. de hoogte had ik gemeten als 3,6 mm en deze moest als omlijsting van onderdeel 9G lopen, echter deze laatste was van
3 mm Triplex (door mij vervangen door hardhout) dus zou 0,6 mm er boven uitsteken!! Wat in mijn ogen absoluut geen optie was. (zie links op de foto)
Een bijkomend nadeel was dat er door het grotere gat van Ø 2 mm in het midden van de messing strip, de stuurstang (69M) gestoken en doorgeboord moest worden en dat in een 3 mm plaatje triplex ?!?!
Ik weet niet of het zo hoorde of dat ik geluk had maar de hartlijn van de gaten lag niet helemaal in het midden van de strip (zie foto onder) als je er nu voor zorgt dat je de kortste afstand onder krijgt, dan hou je boven de ruimte om eerst de strip aan te brengen en dan de bovenkant met een mini-vijl (altijd naar binnen) af te vijlen naar de 3 mm triplex dikte (rechts op de foto boven). O Ja, boor het 2 mm gat licht schuin naar onderen en leg ter bescherming even wat latoen-koper of dun karton tussen de boor en bodemplaat 69A. Er waren bij mij twee spijkergaten niet mee gestanst dus deze nog even boren.
Als laatste, de spijkers op de zijkanten waren bijna onmogelijk om met een hamertje tot de kop er in te slaan. Ik heb voor de laatste 3 mm deze met een waterpomptang in een grote stand voorzichtig aangeknepen.