Kapotte lipo en de inhoud..........

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Stelletje paniek schoppers!!!!
Theo loopt vrijwel geen enkel gevaar. Er komen geen chemische dampen of vloeistoffen vrij bij een LiPo die je open maakt. Waarom niet? Omdat die er NIET IN ZITTEN!
We hebben het hier over LiPo cellen. Een LiPo cel is een Lithium Ion cel waarbij het vloeibere of gel vormig elektroliet vervangen is door een POLYMEER.
Een klein stukje van een site van een fabrikant (wel Engels):
Battery Limitations - Safety Warnings - SAFETY FIRST
These polymer cells are designed to be safer than most other types of LiIon batteries, the electrolyte is a solid polymer instead of a liquid like other cells. But since these batteries are new technology, it is wise to take the time to learn how to use them in a safe manner.
Als je een kapotte cel hebt kan je die gewoon met het overige huishoudelijke afval meegeven zodat hij in de afvalverbrandingsoven verbrandt kan worden. Er zit zo weinig metaal in deze cellen dat het economisch niet haalbaar is dat er uit te halen. De recycling bedrijven hebben dan ook flink de pest in deze cellen omdat ze steeds vaker in de bakken terecht komen terwijl zij er helemaal niets aan hebben. Ze moeten ze er allemaal uit zoeken en weggooien.

dank je Ernst.

Aad jou verhaal (helifun) ziet er goed uit, alleen helaas dat er enkele dingen instaan die niet helemaal kloppen en ertoe bijdragen dat mensen alweer bang worden gemaakt voor de "nieuwe" technologie.

Ja er zijn diverse ongelukjes gebeurd met het laden van de cellen en vrijwel allemaal zijn deze toe te wijzen geweest aan een foute bediening van de lader of aan een defecte lader.

Volgens mij is er ten tijde van de introductie van de Nicad in de modelvliegsport ook een hetze geweest tegen de nieuwe technologie.

Dit komt ook allemaal door het hoge tempo dat de technologie zich aandient en doordenderd.

Ik ben samen met de meerderheid van de Nederlandse indoor vliegers vrij snel met de technologie meegegaan en heb ook zo veel mogelijk gelezen en opgezocht hierover. Tot nu toe heb ik nog geen lipo's gehad met problemen, ondanks dat ik niet echt zuinig ben op mijn lipo's. Het door mij nu gesloopte pakket is gelukkig niet mijn eigendom. Bij hobbyland (mijn leverancier) zijn diverse lipo's al "kapot" gegaan door onoplettendheid. Alles wat er tot nu toe gebeurd is daar is dat de cellen bol gingen staan bij het verkeerd laden. Ontploffingen en brand zijn daar nog niet gebeurd. Nu worden bij hobbyland testen gedaan met enkele electroducted fans en zeer zware electromotoren waarbij er gebruik wordt gemaakt van een lipo pakket van 8s1p Kokam 3200. Het nieuwe model van de ME-262 wat dadelijk uitkomt bij hobbyland gebruikt 2 electroducted fans van 120 mm doorsnede. Hier moet dus een behoorlijk zware motor in met een flink accupakketje. Het model is bijna klaar voor zijn maiden.

Deze modelbouwer is helemaal gek. Kijk maar eens hoeveel moeite hij moet doen om een lipo kapot te krijgen. Een 3s1p kokam 350 pakket laden op de stand nicad met 5,5 ampere. Nog voordat er daadwerkelijk gevaar is begint de lader al te piepen dat er iets niet in orde is. Daarna duurt het nog een hele tijd voordat de lipo openspringt en vlam vat. Hiervoor moest hij ook nog met een verffohn de temperatuur omhoog brengen.
http://www.fmpoing.de/gallery/albums/Alexs-Gallery/Lipoly_Fire_by_Alex.avi

Indien de directe link niet werkt dan via deze methode, Schaut mal auf www.fmpoing.de dann auf Galerie, dann auf Alex´s Galerie.

Zo gek ben ik dus nog niet geweest. Meer commentaar op deze hobbyist is hier te vinden

wat een dombo, moet je eens op de achtergrond kijken... een grote jerrycan!! 8O de inhoud zal vast niet onbrandbaar zijn.
Lekker binnen....

Hoe dan ook, heb ik ook filmpjes gezien die wel meteen exploderen. Dus of dit nu een bewijs is dat lipo's veilig zijn. :roll:

Beste knal voor een 350 mAh pakketje... moet er niet aan denken dat mijn 8000 mAh paket besluit te knallen.

die vent is zekers niet 100% bij zijn verstand
ik voelde laast mijn hart in mijn keel klopen toen de accu ff goed heet werd en deze jongen gaat ff expres de boel in de fik jagen

Satoer zei:
Hoe dan ook, heb ik ook filmpjes gezien die wel meteen exploderen. Dus of dit nu een bewijs is dat lipo's veilig zijn. :roll:

Geen enkele accu is veilig als je deze op een verkeerde manier gaat laden. Als je een Nicad of Nimh pakket van 350 Mah met 5,5 ampere gaat laden loop je ook het risico dat het pakket zo uit elkaar klapt (helaas uit eigen ervaring).

In dit filmpje komt naar mijn mening perfect naar voren dat als je iets verkeerd doet, je meestal meer dan genoeg tijd hebt, om als de lader alarm slaat nog veilig te kunnen ingrijpen voordat het ploft/brand. Bij de andere filmpjes die ik gezien heb laten ze alleen maar het laatste stukje zien, en niet zoals hier vanaf het begin van het laden.

resume
na 1 minuut wordt de accu behoorlijk heet,
2 minuten accu begint op te bollen,
3:40 lader geeft alarm en de accu's worden echt heel dik,
4:40 met de fohn verder opwarmen,
5:18 een cel scheurt open en begint te roken,
6:00 met een felle stoot ontsnapt veel rook waarna de cel uit elkaar klapt en begint te branden.

Dit concludeert wel in het feit dat je een accu die je aan het laden bent niet onbeheerd mag laten. Of dit nu een lipo is of een ander soort accu.

Theo Coenen zei:
Nu worden bij hobbyland testen gedaan met enkele electroducted fans en zeer zware electromotoren waarbij er gebruik wordt gemaakt van een lipo pakket van 8s1p Kokam 3200.

Hey Theo,

ik heb het gevoel dat het hier gaat over het pakket en de motor die hij aan het testen is voor mijn 2,6m span A-10 Thunderbolt !

Kijk er al lekker naar uit... :-) Nu maar hopen dat ik die 8 cellen niet moet gaan openpeuteren om er iets uit te krijgen...

groetjes,

Davy

Echt waar wat ben je voor stomme boer dat je dat gaat doen. :?
Dat je het wil testen oke, maar dan niet onder deze omstandigheden.
(over het filmpje dan he :lol: )
Over het handelen van Theo kan ik niets zeggen. Als er geen dampen vanaf komen en hij ook niet aan de chemische stoffen heeft gezeten, dan is het goed. Maar dat filmpje: it makes me :cry:

Maarten

Die gast is echt geschift (van het filmpje).
Trouwens met die fhonn verder verwarmen. Hij heeft de boel zelf opgestookt. Actie -> reactie.

Heb zelf mijn twijfels als hij niet hij begewarmd dat hij opgestookt raakte die batterij.

Maar zoals eerder vermeld, als ge je batterij mishandelt bij het opladen, is het altijd gevaarlijk. En treu, batterijen kunnen veel verdragen. :wink:

En zo zie je, de lipo`s kunnen ook veel verdragen, het valt allemaal best mee hoor ! met snelladen moet je gewoon uitkijken en erbij blijven. Met 5 amperes krijg ik een niccad ook in de fik, daar heb ik geen fohn bij nodig. Met langzaam laden wordt het allemaal niet zo heet.

klopt, na de forum upgrade en serverwissel zijn alle "oude" foro's niet meer te zien. ook na veel protesteren daarover worden ze niet meer teruggeplaatst. Jammer mar helaas.

Maar troost je er komen andere foto's in een ander medium voor terug en die zijn nog veel beter...............................................................

klopt, na de forum upgrade en serverwissel zijn alle "oude" foro's niet meer te zien. ook na veel protesteren daarover worden ze niet meer teruggeplaatst. Jammer mar helaas.

Maar troost je er komen andere foto's in een ander medium voor terug en die zijn nog veel beter...............................................................

even ter info, dat hebben wij niet in de hand, in die tijd hadden we nog geen "eigen" upload en stonden de fotos op een freehost.

Dat is niet het probleem, de meeste info is wel interessant. Ik bedoelde dat het jammer is dat een topic wordt gekicked met de opmerking dat de foto's het niet meer doen. Geloof me (en dat weet jij net zo goed :)) zo kunnen we een heleboel topics kicken :twisted:

Geen probleem verder hoor, zo hou je het forum levend, ook na jaren :mrgreen:

Back