Kavan Bell Jet Ranger revived!

Gisteren is een lang gekoesterde wens uitgekomen met de aankoop van deze heli.
Met dank aan Arjan (Tati) die me deze Kavan JetRanger voor een vriendenprijs wilde verkopen! Vanmorgen om zes uur wakker geworden en de rest van de tijd daaps naar dit ding zitten staren, zo blij ben ik ermee.:banana:

Het is een complete standaard Kavan van ca 1975, voorzien van motor, servo's en 27MHz ontvanger uit dezelfde periode. Hij is in prima staat, met wel de sporen die horen bij lange tijd opslag, vergeelde lak en wat kleine schades. Volgens mij is er niet of nauwelijks mee gevlogen, de motor heeft wel ooit gelopen zo te zien.

Wat ga ik er mee doen: Helemaal nakijken, waar nodig repareren en lagers etc vervangen, dan ombouwen naar electro met moderne besturing, gyro en servo's maar met respect voor- en behoud van alle kenmerkende zaken die horen bij een oude Kavan JetRanger. Je mag dus van buiten niet kunnen zien wat er gemoderniseerd is en dat hij geen brandstofmotor meer heeft.

Keep you posted!
JetRanger004.jpg
 
Zelf vlieg ik (nog) niet maar het is wel een pracht ding zeg.
Veel succes en veel vliegplezier
 
En weer een prachtige oldtimer...Ik weet niet waar ze ineens vandaan komen maar het lijkt wel of een hoop mensen de zolder opruimen.

Wil je er ook weer mee gaan vliegen of beland hij op de kast?
 
Mee vliegen natuurlijk, daar zijn ze voor gemaakt he!;) Maar dan wel als "zondagse" heli, ik heb de Star-Ranger ook nog als klassieker om mee rond te rossen.

En weer een prachtige oldtimer...Ik weet niet waar ze ineens vandaan komen maar het lijkt wel of een hoop mensen de zolder opruimen.

Wil je er ook weer mee gaan vliegen of beland hij op de kast?
 
héél mooi, ben eigenlijk benieuwd hoe die mechaniek eruit ziet.....

maar toch ombouwen naar electro?? vind je dat niet jammer??? is juist de charme om zo'n oud ding zo origineel mogelijk te houden....

Wim
 
Start project

Eerst een paar foto's van wat ik heb om mee te beginnen. Dat is heel wat!

-De romp is op 1 scheurtje bij de r-achterdeur na, helemaal heel.
-De ramen zijn er nog bij maar eigenlijk niet meer bruikbaar. Vario levert deze set nog gewoon.
-De horizontale stabilisatievinnen zijn eraf en er is er maar 1tje bijgeleverd. Die moeten we dus nog zelf maken.
-Het landingsgestel lijkt ontzettend breed maar zo waren ze toen allemaal! We hadden wel de spullen maar niemand kon er nog mee vliegen meneer...

JetRanger001.jpg
 
Laatst bewerkt:
De rotorkop is "versie 2". Versie 1 was eigenlijk dezelfde kop als een Bell UH1 heeft, dus met een stabilisatiestang maar dan met gewichtjes en geen stuurbare paddels. Je kon je registreren bij Kavan en dan "mocht" je de upgrade kopen naar een heuse flybar die de cyclic verzorgde. De pitch werd verzorgd door de tuimelschijf in zijn geheel op- en neer te schuiven zoals nu gebruikelijk is.

Ik vermoed dat deze heli nooit gevlogen heeft omdat er niet voorzien is in een washout voor de flybar. De stang hiervoor zit gewoon bij de tuimelschijf aangeklikt, en dat zou betekenen dat je de heli cyclisch stuurt als je de pitch varieert. Of was het de bedoeling dat hij fixed pitch werd en toerengeregeld op de motor?:confused:

JetRanger005.jpg
 
Laatst bewerkt:
De staartrotor is uiterlijk vrij gelijk aan de moderne Vario spullen maar heeft alleen een glijlager voor de pitch-slider en geen druklagers in de bladhouders. De aansturing wordt geleid door een sleuf in de alu lagerbehuizing.
JetRanger010.jpg
 
Linkerzijde met de benodigde schakelaars, vulnippel voor de tank, gloeiaansluiting enzo. Jammer dat er blijkbaar een nieuw gat gemaakt moest worden voor de RC aan-uit schakelaar... Of heeft er een derde schakelaar gezeten voor de Kavan gyro?... De kleine schakelaar is voor een navigatie verlichtingsset geweest denk ik, maar die zit er niet meer in helaas.

JetRanger016.jpg
 
Sneakpeek in het binnenste met volledig mechanische mixing en het open tandwielsysteem.

JetRanger017.jpg


Police kleuren? Misschien dat ik dat nog terug kan vinden maar ik denk dat het niet met de realiteit klopt.

JetRanger022.jpg
 
De onderste ramen zijn uitgehard en erg gebobbeld. Ik vermoed dat hier eens thinner iod overheen gegaan is. Zijn relatief eenvoudig los te halen en te vervangen.
JetRanger019.jpg


Dit, dames en heren, is de bladbout van de Kavan. In superstevig M3 uitgevored. Ja echt waar. Dat moet gewoon M4 in goede kwaliteit staal worden natuurlijk.

JetRanger023.jpg


Dit noemen ze de "tongues of death". Waarom?

JetRanger045.jpg


...Omdat die lippen (tongues) in een gleuf vielen van de rotorbladen. Dit deden ze omdat men toen dacht dat de rotorbladen gestrekt gehouden moesten worden. Hoe je dat exact statisch uitgelijnd krijgt zonder dat je extreme trillingen krijgt is mij een raadsel. Anyway, je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je de grond of een ander object raakt tijdens de vlucht.... de bladen worden gespleten en vliegen eraf!

JetRanger046.jpg
 
Ik kon het ook even niet laten om de Star-Ranger ernaast te zetten en te kijken wat de verschillen zijn.

JetRanger026.jpg


Die verschillen zijn niet zo erg groot, maar toch wel voldoende om te stellen dat het een heel andere heli is geworden na de aanpassingen van Ewald Heim halverwege de jaren '80. De heli is verlengd ter hoogte van de voordeuren en de achterramen zijn naar achteren vergroot om een resonantiepijp naar binnen te kunnen schuiven. Dar is ook de uitlaat-tuit voor gemaakt.

JetRanger030.jpg


Allebei hebben ze de rotor-as nogal voorover staan net als de echte.

JetRanger035.jpg


De rotor-as van de Jet Ranger is wat langer net als de echte, en wat wel opvalt is dat de "rug" van de Star Ranger lager is!

JetRanger033.jpg


In ieder geval hebben ze de neuzen dezelfde kant opstaan.:D

JetRanger041.jpg


Staartrotoren zijn duidelijk familie.

JetRanger043.jpg


Verschil in breedte; ik ga natuurlijk een smaller scale-landingsgestel eronder zetten.
 
Laatst bewerkt:
Tijd om de boel open te schroeven en verder te kijken wat hij te bieden heeft!

JetRanger048.jpg


Als we het kapje eraf halen dan zien we een errrg vuile tuimelschijf

JetRanger049.jpg


En de kontjes van 3 servo's

JetRanger065.jpg


De bovenste unit uitgebouwd

JetRanger066.jpg


Onderzijde met splinternieuwe servo's en hoofdtandwiel

JetRanger050.jpg


Komen we op het onderliggende "level"

JetRanger051.jpg


Motorgondel met "versteende" tandriem en de openliggende tandwielen

JetRanger052.jpg


Ander kant met de HP61 duidelijk in beeld, niet het minste motortje voor zijn tijd, zit helaas wel helemaal vastgegomd in de Castorolie.

JetRanger055.jpg


De motorruimte is stoffig maar zeker niet vervuild met oude brandstofresten, verder bewijs dat het ding waarschijnlijk nauwelijks- of nooit gevlogen laat staan gelopen heeft.
 
Demontage koppeling, Geen slijtage maar de voering zit wel gedeeltelijk los.

JetRanger053.jpg


Het motortje, wie weet hoe je die Castorolie-resten er weer uitkrijgt???

JetRanger069.jpg

JetRanger070.jpg


De originele Kavan "demper" :confused: Wie met dit ding gaat vliegen heeft in deze moderne tijd een probleem volgens mij.

JetRanger071.jpg


Open tandwielen en lagers ook bij de staartrotor, en nergens geen spatje vet dus heeft het ooit gedraaid? Wie zal het zeggen.

JetRanger064.jpg
 
Als je denkt wat gaan we hard, ja dat klopt ik heb drie weken vakantie (eentje al bijna om helaas) vanwege wisseling van werkgever. Dus ik moet wel nu gasgeven want straks heb ik minder tijd. En het is pleurisweer dus ook niet vliegen momenteel.:(

De romp was erg vuil. Ik heb vanaf kind af aan al auto's en motoren gepoetst en opgeknapt, dus ik versta de kunst om door het meeste vuil heen te kunnen kijken. Ook de Jet Ranger knapt enorm op van een voorzichtige poetsbeurt met commandant, en en vers waslaagje.

JetRanger060.jpg


Zie de gelijkenissen...

1029829.jpg


JetRanger057.jpg


Bling! :cool:
 
Pas op met de kogellagers, die mogen niet ultrasoon gereinigd worden.

Erg handig als je wat langer meeloopt op het forum hier, dan weet je zo'n beetje wel wat er in de loop der tijd besproken is en op welke termen je moet zoeken, 'het was iets met ...' :) Let vooral op de eerste drie woorden van Packard (bloemen na de voorstelling ;)) en het bericht van Steffe paar berichten lager
[25217] aangeslagen-recinus-olie-verwijderen-uit-lagers-2

Er zijn de nodige schoonmaak suggesties/discussies op het forum te vinden: diesel, biotex, koelvloeistof.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top