kavan pomp probleem

raf

Forum veteraan
hallo

ik heb onlangs een probleem met een kavan pomp

de duiktank vol pompen geeft geen probleem
maar leegpompen dan stoort de motor als niet normaal
ik heb de pomp rechtstreeks aan een accu aangesloten die los staat van de boord spanning en nog zie je de servo's gek staan doen

ik heb de condensatoren vervangen maar nog steeds geen succes
ik heb dit type pomp in verschillende boten reeds jaren in gebruik zonder problemen en nu deze pomp doet ineens gekke zaken

ik hoop dat het probleem alleen in deze pomp zit en na het vervangen van deze pomp de problemen zullen opgelost zijn

heeft nog iemand zo iets met een pomp of motor aan de hand gehad en eventueel een oplossing gevonden
want een ritje naar keulen is wel leuk maar leiver naar de electronica boer voor een goedkopere oplossing

groeten raf

Raf, de enige gekke storing die ik heb is met een bepaalde loodbatterij 12 volt. Als die in een boot zit, stoort de ontvanger. Het heeft bij jou toch ook niets met de batterij te maken? Als de pomp moet buitenduwen is ze waarschijnlijk meer belast, en trekt misschien de batterij onderuit, gevolg storingen?
Sorry, slecht gelezen, je hebt al geprobeerd met een externe batterij.

beste raf

een pie filter zal zeker geen kwaat doen.
want een motor kan vreemde spaningen op wekken die piek stroomen door de accu's jagen het kan zijn dat de koolborstels nog niet in gesleten zijn

Raf, dat verhaal van Zinnia kan goed kloppen :

als de motor te veel stroom trekt, dan kan de
batterij het mogelijk niet helemaal bijbenen.
in dat geval zakt het voltage.
zakt dit onder plm 5 volt, dan werkt de BEC niet meer goed.
Deze voorziet de ontvanger van precies 5 volt,
maar om te werken heeft ie daarom iets meer nodig dan 5 volt.
En als de ontvanger niet meer precies 5 volt krijgt, kunnen de
servo's gaan dansen.

edit : ik zie nou dat je 'm aan een apart pack hebt aangesloten,
dan gaat mijn verhaal niet op, en moet het aan iets anders liggen.
alhoewel, je zal ten minste de 0-volt/aarde kabel moeten delen.
wordt de pomp door een speedcontroller bestuurd ?

hallo

de pomp unit draait op een eigen accu van 8 cellen
ze wordt gestuurd via relais
er zitten drie relais aan de sturing
twee voor links/rechts en eentje die de spanning deelt voor de beider richtingen om een vertraagde eind afschakeling te bekomen

het probleem wat gilbert voorstelt kan ook niet want het is bij leeg pompen en dan hoeft de pomp geen druk te leveren daar de lucht IN de wtc mee helpt om het water uit de tank te drukken

ik heb het systeem droog getest (bakje met water voor aan en afvoer) en dan hoeft de pomp helemaal geen druk te leveren maar zelfde resultaat
ook aan een geschakelde voeding blijft hetzelfde phenomeen zich voordoen

als ze moet kracht leveren dan (dus duiken)dan is alles normaal
bij leeg pompen begint de ellende
de niet ingesleten borstels zou kunnen maar deze pomp werkt reeds meer dan 1 jaar ????
dus ik vermoed dat de borstels wel al zullen ingesleten zijn maar nog niet versleten want dat zou wel snel zijn dat zoiets gebeurt

een filter zou kunnen helpen maar dan moet je wel de frequentie weten waar de storing zich op voordoet anders haalt je filter niet veel uit

ik heb twee condensatoren van 47 nF en twee van 100 nF en twee smoorspoeltjes (varkens snuitjes)
het probleem is deze mompen zijn in plastiek waar soldeer je de massa aan vast?????
ik heb de massa aan de ijzeren bevestigings beugel gesoldeerd in de hoop dat dit voldoende zou zijn???

dit is zo ook gedaan bij al mijn andere pompen en deze geven geen problemen

ik denk dat dit gewoon een slechte pomp is en er een ritje naar keulen staat aan te komen

groeten raf

Hoi Raf,

Als hij maar in één richting stoort denk ik aan een losse koolborstel, die in die richting dan scheef op de collector komt te staan, en lekker gaat vonken. Dat zal dan inderdaad voor de pomp een enkele reis prullenbak worden, en voor jou een retourtje Keulen .. :wink:

hallo

lekker niet in de vuilbak maar mee retour keulen

garantie op de pomp bij conrad is 1 jaartje
dus lekker binnen de termijn
wel richting keulen maar ja das lekker een dagje sjoppen met amedeo zonder de vrouwen

wat kan je nog meer verlangen als modelbouwer
jullie leren het toch nooit daar over de grens he

hahahahaha
en om het probleem niet weer voor te krijgen ineens twee pompjes extra mee brengen

groeten raf

He Raf,

De pomp van norbert bruggen is dat niet wat voor jou of is dat ook rommel. :?:

Raf,

heb je de relais al eens uitgewisseld met elkaar? Mogelijk dat er eentje slecht kontakt maakt en staat te vonken.

Gr.

Erik

(een lurker hier)

hallo

alles lezen helpt ook wel wat

ik heb de pomp RECHTSTREEKS aangesloten op een accu die langs de doot stond daarna nog eens geprobeert met een voeding
zelfde resultaat

voor harrie

die kavan pomp geeft 2 liter per minuut hoeveel geeft die norbert brugge slangen pomp ????

om een type XXI onder te krijgen heb ik die 2 liter nodig daar er 1.9 liter in de duiktank gaat

rob wat heeft dit met een kavan pomp te maken????
ik kan nu 4 vingers van mijn linkerhand terug normaal gebruiken voor die ringvinger krijg ik vanaf morgen kinetherapie op het bedrijf
dat doen ze dus niet voor niks he iemand een uurtje betalen om te gaan zitten gemasseerd te worden
en nee ik ben niet in dat mascho gedoe ik haat pijn dus ik kick er zeker niet op

groeten raf

Hoi Raf,

Met je pomp helemaal niks, maar een dagje shoppen
in Keulen zonder moeder ja :idea: .

Die foto's met duiktank daar ben ik ook mee aan
puzzelen, al hoewel die kunstoffles met pomp
prima werkt, maar we hebben tijd genoeg

Gr.Rob

hallo rob

puzzelen met de duiktank

drie stukken plastiek in elkaar lijmen is geen puzzel?????

kijk eens bij de XXIII daar zie je de kleine duiktank van 750 ml die ik gebouwd heb voor de XXIII
het batterij vak zit er tegenaangelijmd en de in en uitgangen zitten er ook reeds in
in de kopse spant komen de drie draadstangen gelijmd(geschroeft)en zo zit de volledige drager in elkaar met motor spant en servo plaat er aan

groeten raf

hallo

terug van keulen

ineens twee kavan pompen gekocht
dus eventjes niet naar ginder want de stock zit daar op nul
meteen kogelkopjes voor koppelingen en dergelijke meegebracht en een propeller voor mijn type XXIII

ze hadden er juist eentje hangen van de juiste groote dus maar meteen mee genomen

nu eens kijken wat deze nieuwe pomp gaat doen in de XXI
ik ben er zeker van dat deze niet gaat storen

groeten raf

Ik heb de vele goede (help) oplossingen gelezen.
Maar een heel korte (help) oplossing.

Zoals ik begrijp,wordt de pomp door een ralais-sturing geschakeld.Je zegt dat je er ook al een externe accu aan hebt geplakt,
maar geen resultaat.
Ik zelf heb in mijn Sub een keer een relais-schakeling gehad,en dat werkte zo.
Als het einde was berijkt van de aansturing,ging het èène relais uit ,en het andere aan.
Maar de relais bleven heen en weer klapperen. Dus storing.
Later heb ik tussen de relais een vertragen gezet.

Het kan dus ook wel aan de relais-sturing liggen,of probeer eens een andere aandrijfmotor met meer polen,of een klokanker.
Als het mogelijk is, zet het regel gedeelte eens op een schema in het forum.En wat voor type motor gebruik je aan de pomp.
Er zijn altijd wel digies en voltjes in het forum die zig er over willen buigen.

Storingen zijn vervelende zaken ,vooral in onderzeeboten,waar de hele mikmak boven opelkaar ligt.
Blijf dus zoeken wat de oorzaak is,want onderzeeboot bouwers zijn doorzetters.

Harry.

hallo

andere motor niet mogelijk
de pomp en de motor zijn een geheel

ik heb de pomp zonder sturing op een extra accu aangesloten dus de relais komen hier niet ter spraken ze zaten er zelfs niet tussen

er was ook geen enkele elektrische verbinding tussen deze pomp en de rest van de boot

na het door verbinden van de massa nog hetzelfde probleem

en alleen in een richting dat de storing zich voordoet
dus het vermoede is dat er een koolborstel zich een beetje zet en dan vonken trekt
maar door het gesloten geheel is dat dus niet te zien
en de anker is 9 polig dus meer polen ?????

groeten raf
morgen de nieuwe pomp proberen

hallo

vandaag de nieuwe pomp in gebouwd en de problemen zijn van de baan
deze pomp werkt zoals ze moet
als ik nu de oude pomp ook maar een cm of 20 in de buurt van eender welke andere boot hou gaat deze besturing ook gekke bewegingen beginnen doen

dus kan ik met zekerheid zeggen dat het wel degelijk de pomp motor is die naar zen moer is

dus conrad er komt een pompje retour naar de sjop

groeten raf

@Raf,
op die Kavan pompen zitten toch Mabuchi motoren he??
En ik denk niet dat Conrad zich daar veel van aantrekt dat de pomp nu kapot is.
Hij is gebruikt.

Hein

hallo hein

hier nogmaals een foto van de pomp
kavanpomp.jpg

er zit dus niks op
het is wat het is
motor met pomphuis uit een stuk gegoten
er kan dus niks van afgehaald worden
er is garantie op deze zaken net zoals op een video recorder of dvd speler
de pomp kost 21.95 dus best wel prijzig
als je dan ziet dat je voor 10 euro een dvd speler kunt kopen bij conrad
dan denk ik wel dat deze pomp in een tamelijkhoge prijsklasse zit

groetjes raf

He die foto is bekend heb ik vaker gezien hier.
Raf ik denk dat de mensen wel weten wat voor pomp het is, dus die foto is niet nodig.
En ook wel weten wat voor problemen die Mabuchie's opleveren met storen op onze electronica.
Nu ben je extra naar Keulen gereden voor 2 pompen.
Had je niet beter meteen een goede kunnen kopen?
Je hebt nu een die kapot is en 2 nieuwe.
Dat is 3x € 21.95 = € 62.85 plus de brandstof van 2x rijden naar Keulen.
Wordt wel een erg dure pomp.

Hein

ps ga je ook een dvd speler inbouwen in je boot??

Back