drift-junkie zei:
Ersnt,
Dan had ik het toch goed begrepen, alleen heb ik nog wat vraagtekens bij een evt deltapeak instelling/afslag?? Als de schakeling kritisch is opgebouwd dan moet de FET ook dezelfde interne weerstand "produceren" die gelijk is aan de cell die hij overbrugd, anders zal er een "fals-peak" ontstaan als 1 of meerdere cellen vol zijn. Of misschien wel het tegenovergestelde, wanneer men er echt in geslaagd is deze schakeling zo "natuurgetrouw" op te bouwen zodat hij "volledig" in balans is, dan krijg de lader helemaal geen delta-peak "te zien" als alle cellen vol zijn

Of ben ik nu wat te pessimistisch in theorie, en werkt het in de praktijk wel goed, of kan je alleen maar "temperaturen" bij deze schakeling????
m.vr.gr. Per.
Laden met het delta piek systeem IS ALLEEN VOOR NiCad EN NiMh accu's. Als je dit systeem voor LiPo's gaat gebruiken kan je de brandweer vast gaan bellen want dan zal je accu zeker in de fik vliegen.
frans laurijsen zei:
Ernst,
Als ik het goed begrijp,
Een lader die geen balancer heeft zal dus de eerste cel zien die
vol zit en hierop afslaan, de twee andere cellen zitten dan niet echt
op hun max. Een balancer zorgt ervoor dat alle cellen even vol ( max )
zitten, met meer vliegtijd tot gevolg. Na het laden zonder balancer zullen de drie cellen qua spanning stabiliseren en gaat het pakket niet stuk.
Het is dus erg belangrijk dat men een goede lader aanschaft die overladen
(wat dodelijk is voor lipo´s) voorkomt.
Gr Frans.
Het is uit deze vragen duidelijk dat een hoop mensen nog niet weten hoe een LiPo accu geladen moet worden. Eigenlijk is het de zelfde manier als waarop een loodaccu geladen moet worden.
Wanneer je een lege LiPo cel op de lader aansluit zal de lader stroom door de cel sturen. Door die stroom zal de cel geladen worden. Om schade door (te) hoge laadstromen te voorkomen zal de lader er voor zorgen dat de laadstroom binnen bepaalde grenzen blijft. Wanneer de cel geladen raakt zal de spanning van de cel oplopen. Hoe voller de cel wordt hoe hoger de spanning wordt. Het verschil met de spanning van de lader wordt steeds kleiner waardoor de laadstroom ook steeds kleiner wordt.
Op een gegeven moment zal de spanning van de cel gelijk worden aan de spanning die de lader afgeeft. Als dat zo is zal er geen laadstroom meer lopen. Dat kan dan niet meer omdat er geen spanningsverschil meer is.
De spanning die een volle LiPo cel afgeeft is iets meer dan 4,2V. Deze spanning is heel erg belangrijk. Wanneer je een LiPo gaat laden tot een hogere spanning dan overlaad je de cel en zal je hem zeer zeker beschadigen. Zelfs 0,1V hoger is al funest! Het is dan zelfs zeer goed mogelijk dat de cel in de brand vliegt.
Nu ga je een LiPo accu samengesteld uit 3 cellen in serie opladen. De totale spanning van de volle accu zal dan 3x4,2=12,6V zijn. De spanning van de lader zal dus ook 12,6V moeten zijn om deze accu te kunnen laden. Als alle cellen netjes in balans met elkaar zijn is er tijdens het laden niets aan de hand.
Maar wat als de cellen NIET in balans zijn? Stel één van de cellen is minder ver ontladen dan de andere twee en we gaan de accu laden. Die ene cel zal eerder vol zijn dan de andere twee dus hij zal de 4,2V eerder bereiken. Omdat de andere nog niet zo ver zijn zal de laadstroom wel iets minder worden maar hij zal niet tot 0 teruglopen. Dit omdat de andere twee cellen nog niet vol zijn en dus nog een poosje geladen moeten worden. De cel die al vol is zal nu dus overladen worden. "Vroeger" toen we alleen nog maar NiCad en NiMH cellen hadden was dit niet zo'n probleem. De cel(len) die eerder vol was dan de rest werd een beetje overladen maar daar kunnen ze wel tegen. LiPo's kunnen echter heel erg slecht tegen overladen. In een "onbalans" situatie kan er dus één cel eerder vol zijn dan de andere(n) waardoor die cel overladen zal worden en dus kapot zal gaan.
Het schakelingetje waar het hier om gaat zal in dit geval "ingrijpen". Het schakelingetje meet constant de spanning van de cel waar hij aangekoppeld is. Als het meet dat de celspanning 4,2V is zal het de FET die parallel staat aan de cel open gestuurd worden. Er gaat stroom door de FET lopen waardoor de celspanning iets zal dalen en weer onder de 4,2V komen. Dat meet het schakelingetje en het zal de FET weer dicht sturen. Dan stijgt de spanning weer, enz. enz. Na een korte tijd (een paar honderdste van een seconde) zal er een evenwicht ontstaan en zal de FET net zo ver open gestuurd worden dat de spanning precies 4,2V blijft. Dat houdt dan in dat alle laadstroom die anders door de cel zou lopen nu door de FET loopt zodat de overige cellen nog netjes doorgeladen zullen worden. De spanning over de FET, en dus ook de cel, blijft netjes 4,2V!
Wanneer de andere cellen ook vol raken zal het schakelingetje dat over die cellen staat precies hetzelfde doen en zo voorkomen dat de cellen overladen worden. Als je de juiste lader gebruikt zal overigens die laadstroom op dat moment vrijwel 0 zijn omdat de hele accu 12,6V heeft berijkt en dus gelijk is aan de laderspanning. Zoals al eerder gezegt als er geen spanningsverschil is kan er geen stroom lopen. Er zal dus dan ook geen stroom meer door deze schakelingetjes lopen. Zou de lader niet helemaal juist afgesteld zijn dan zullen deze schakelingetjes alle laadstroom buiten de cellen om sturen en zo overladen voorkomen. Ze werken dus ook als een soort beveiliging als de lader niet helemaal juist werkt of afgesteld is.