Doet hij dit altijd al, of alleen de laatste tijd, of neemt je vliegvaardigheid toe, waardoor je wat vaker "de uitersten" gaat sturen en zodoende tegen de, mogelijk vanaf het begin af aanwezige, asymetrische afstelling aanloopt?
De heli zelf wil altijd makkelijker naar links draaien (tegen de hoofdrotor in) als rechtsom, omdat rechtsom de hekrotor harder moet werken.
Wat JenS zegt klopt: als de headspeed lager wordt, wordt het tegenmoment wat de hekrotor op moet brengen juist groter, terwijl tegelijkertijd het hekrotortoerental juist lager is. Dus de hekrotor loopt eerder tegen zijn maximale belasting aan, en dat beperkt de draaisnelheid rechtsom.
Linksom hoeft de hekrotor niks te doen (hij hoeft alleen maar op te houden met duwen) en dus zul je linksom moeiteloos hoge draaisnelheden halen.
Maar het kan ook zijn dat je hekservo iets te ver naar voren of naar achtreren zit, en de uitslag van de hekrotor dus niet symmetrisch is t.o.v. de neutraal hooverende situatie. Als je heading lock gebruikt, merk je van deze verkeerde servopositie niks TOTDAT je maximaal links of rechts gaat sturen of bijvoorbeeld vol pitch geeft, en de hekrotor naar rechts gewoon niet genoeg uitslag blijkt te hebben. Bij mijn Walkera 60B bleek achteraf dat het probleem te zijn (draaide bij vol pitch venijnig naar links weg, en wilde ook linksom vlotter draaien als rechtsom, bij ruim voldoende headspeed).
Groet, Bert