KDS 450S - Komt niet van de grond

• Topicstarter Topicstarter Cowzo
  • Startdatum Startdatum
C

Cowzo

Guest
Hallo allemaal!

Sinds gisteren heb ik een nieuwe KDS 450S aangeschaft met een 2,4 Ghz zender.
Nu wou ik veilig beginnen en kijken of alles werkt zoals het hoort te werken. Ik heb behoorlijk wat filmpjes gekeken op Low Cost 450 RC Helicopters
Ik heb vervolgens mijn helicopter vastgebonden op de grond en vervolgens gekeken wat ie deed. Nu viel mij op dat de main rotor naar rechts helemaal hangt, terwijl mijn stick gewoon gecentreerd is. Wanneer ik bijvoorbeeld gas geef, laten we zeggen 50%, dan gaan de servo's niet allemaal mooi omhoog staan maar nemen juist allemaal verschillende posities aan.
Ook heb ik het uitgeprobeerd terwijl hij niet vastgebonden zat om te kijken wat ie deed. Bij volgas, beweegt ie wat naar rechts, maar meer ook niet.. hij komt zelfs niet van de grond (terwijl de accu volledig is opgeladen)

Waarschijnlijk heb is er iets fout gegaan, want de helicopter was RTF toen ik hem kocht. Hoefde alleen 1 main rotor te monteren en accu aan te sluiten.

Kan iemand mij misschien verder helpen, desnoods verwijzen waar ik extra hulp/handleiding of e.d. kan vinden?

Alvast ontzettend bedankt!

Extra: Ik zal zo even een paar foto's erbij zetten om het te verduidelijken. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Cowzo,

Uit je bericht maak ik op dat je een totale beginner bent (zeg het me als het niet zo is). Die filmpjes leggen het een en ander uit, maar het is beter als je samen met een ervaren iemand er naar kijkt en je alles kan vertellen wat je moet weten en dat is VEEL! Veel te veel om je nu hier in dit bericht uit te gaan leggen.

Mijn advies: zoek een ervaren iemand en probeer alsjeblieft niks zelf meer om ongelukken te voorkomen.

Groeten,

Tim

Laatst bewerkt:
Ja ik zou zeggen RTFM maar ik neem aan dat je dat gedaan heb!
Ik denk servo instellingen via de zender niet helemaal correct.
Motor tandwiel vrij maken van het main gear.
Zender aan zetten en dan de heli
Pitch geven en kijk of alle drie de servo´s van de hoofd as de zelfde beweging maken!
Als er twee up gaan en een down dan moet er een omgepoold worden
op je zender .
Gaan nu alle servos goed dan controleren of ze wel allemaal de zelfde afstand afleggen.
Als niet dan dit instellen op de zender beide kanten 100% volle uitslag
nu zou je swash gelijk omhoog of omlaag moeten gaan
Als je full pitch geef moet de voorkant van het blad omhoog gaan.
waarschijnlijk swash up full pitch.
dan met een blad instel meter alles afstellen.
alle knuppels van de zender in het midden 0 graden full up 12 graden pitch
full down -12graden pitch

gr martin

Hey Tim,

Ja, je hebt helemaal gelijk. Enige probleem, waar vind ik die zo (snel)?
Ik woon zelf in Friesland en de plaatselijke vliegclub in Hardegarijp is nog niet open. Vandaar dat ik me tot dit forum wendt. :)

Goede keuze heli ;)

Nog een tipje, schroef ff de bladen er af, mocht er iets gebeuren klapt t boeltje niet tegen het plafond..

verder; heb je de originele KDS zender? ik vermoed dat er iets is gewisseld in je programmering.
alle onderstaande tips ga ik niet herhalen, maar kloppen wél.

Is er niemand in je omgeving die heli vliegt? om indd. alles hier ff neer te zeten wat je mogelijk kunt doen is wel érg veel, misschien helpt deze site je wat meer verder.
Hier staat alles ook duidelijk uitgelegd over de KDS.
The next generation

Succes! en bij vragen horen we het wel.

Laatst bewerkt:
psje

Niet veel toeren draaien als je heli vast gezet is;
1 als hij los schiet ( en de bladen zijn gemonteerd) is de ellende niet te overzien.
2 de motor en de heli zijn daar ook niet op gebouwd..

Grtz

Jeroen

Ja, ik heb gewoon de originele zender die ik erbij kreeg. Hoorde bij de gehele pakket van de KDS 450S.

Naar mijn weten is er niks veranderd qua settings in de zender. Althans heb er niet aan zitten kloten.

Bedankt voor die website link, ik zal het gelijk door gaan lezen!

(de reden dat ik de heli heb vastgezet is vanwege een filmpje die ik had gezien om te kijken of de rotors goed waren afgesteld, gelijke hoogte. Had het idee dat het geen kwaad kon, mijn excuus)

om te beginnen RTF betekent niet dat je meteen uit de doos kunt vliegen. Het betekent dat je alle onderdelen hebt om te vliegen. Je moet nog steeds de hele heli afstellen en checken of alle boutjes vastzitten en of alles werkt.

Daarnaast zou ik nooit mijn heli optoeren in de woonkamer die bladen komen achterlijk hard aan. Haal voor de zekerheid de motor los, wel even de kabels een verschillend kleurtje geven zodat je weet welke bij elkaar horen (weet niet zeker of dit nodig is, maar het kan geen kwaad om het te doen)

Als je een beetje technisch inzicht kun je met de video's van Finless bob je heli wel afstellen. En om dan te leren vliegen kan ik Radd's school of rotary flight adviseren.

om te beginnen RTF betekent niet dat je meteen uit de doos kunt vliegen. Het betekent dat je alle onderdelen hebt om te vliegen. Je moet nog steeds de hele heli afstellen en checken of alle boutjes vastzitten en of alles werkt.

Daarnaast zou ik nooit mijn heli optoeren in de woonkamer die bladen komen achterlijk hard aan. Haal voor de zekerheid de motor los, wel even de kabels een verschillend kleurtje geven zodat je weet welke bij elkaar horen (weet niet zeker of dit nodig is, maar het kan geen kwaad om het te doen)

Als je een beetje technisch inzicht kun je met de video's van Finless bob je heli wel afstellen. En om dan te leren vliegen kan ik Radd's school of rotary flight adviseren.

Dankje voor je reactie!
Vraagje m.b.t. het afstellen. Ik heb geen usb-kabel o.i.d. gekregen die ik kan aansluiten op mijn zender. Is dit noodzakelijk om de boel af te stellen of moet ik eerst zo'n kabel aanschaffen?

P.s. - Het optoeren gebeurde niet in de woonkamer, maar (iets veiliger) buiten! :) Maar je hebt inderdaad gelijk dat het verstandiger is om eerst de rotorbladen eraf te halen. thanks daarvoor!

Ja, ik heb gewoon de originele zender die ik erbij kreeg. Hoorde bij de gehele pakket van de KDS 450S.

Naar mijn weten is er niks veranderd qua settings in de zender. Althans heb er niet aan zitten kloten.

Bedankt voor die website link, ik zal het gelijk door gaan lezen!

(de reden dat ik de heli heb vastgezet is vanwege een filmpje die ik had gezien om te kijken of de rotors goed waren afgesteld, gelijke hoogte. Had het idee dat het geen kwaad kon, mijn excuus)

Geen excuses ;) Forum's zijn er voor om ideeën en tips op te doen ;)

USB kabel is niet nodig voor de KDS, sterker nog, er is geen gaatje om het ergens in te prikken ;)

Wel zou je meen ik met Phoenix sim, je zender kunnen gebruiken daar zit wél een aansluiting voor onder je zender.

Je bladen merken heeft geen zin, het is een CP heli je hebt maar 2 bladen die er maar op 1 manier op kunnen :)

de reden dat ik de heli heb vastgezet is vanwege een filmpje die ik had gezien om te kijken of de rotors goed waren afgesteld, gelijke hoogte.

Je bedoelt je bladhoek ga ik vanuit???

USB kabel is niet nodig voor de KDS, sterker nog, er is geen gaatje om het ergens in te prikken ;)

Wel zou je meen ik met Phoenix sim, je zender kunnen gebruiken daar zit wél een aansluiting voor onder je zender.

Je bladen merken heeft geen zin, het is een CP heli je hebt maar 2 bladen die er maar op 1 manier op kunnen :)

de reden dat ik de heli heb vastgezet is vanwege een filmpje die ik had gezien om te kijken of de rotors goed waren afgesteld, gelijke hoogte.

Je bedoelt je bladhoek ga ik vanuit???

Correct, was de bedoeling dat de bladen op gelijke hoogte (hoek) waren. Dus geen verschil tussen het "blauwe" rotorblad en "rode" rotorblad tijdens het draaien.

Ah ok, dat was eigenlijk m'n volgend vraag, maar je hebt hem al door, door aan de balinkjes te draaien kun je je bladspoor verwijderen, het instellen van je bladhoek ( aantal graden) doe je in de zender.
Dit zijn dus 2 verschillende dingen!

Zo te zien aan de foto's moet 1 servo sturing omgedraaid worden.(degene die omlaag gaat) Er van uitgaande dat je op de foto positieve pitch geeft (gas geeft in normal mode). Dit "omdraaien" van de servo doe je in de zender meestal aangeduid door servo rev. (o.i.d.)

Maar zoals hier al beschreven staat, betekend RTF NIET (altijd) Ready to fly. Er zijn wel winkels die aanbieden om de heli in te stellen en in te vliegen, maar dit is lang niet altijd het geval. Ergens is het niet eens zo slecht dat ze niet echt RTF zijn, aangezien je dan als beginner wat meer thuis raakt in de techniek van een heli. En vertrouw me,.. dat is echt geen overbodige luxe als je met deze hobby wilt verdergaan !

Maar goed,.. om te beginnen moet je nu eerst dus even die servo aansturing omdraaien. Als ze alle 3 omhoog gaan bij het optoeren dan zit dat goed.

Daarna moet je kijken of je swashplate de goede kant op kanteld, dus stick naar rechts---> swash kantellen naar rechts.En stick naar voren--> swash naar voren enz. Als dit niet in orde is dan moet je dit ook weer in de zender corrigeren (swash mix menu) en de bijbehorende waarden van + naar - veranderen (of andersom).

Ook moet je swashplate helemaal horizontaal staan, dit moet je eerst zoveel mechanisch doen,(afstellen van je Ball-links etc.) en fijnafstelling doe je met je sub-trim.

Ook moet je controleren of je rotorbladen bij mid-stick (gas stick in het midden) 0 graden pitch hebben (helemaal gelijk met je flybar).

Dit zijn toch wel de balangrijkste dingen die minimaal goed moeten staan ! Maar er zijn natuurlijk nog VEEL meer dingen die je moet afstellen bij een nieuwe heli (zoals je staart en gyro bijvoorbeeld).

Succes met het afstellen en laat hem goed nakijken en invliegen door iemand die er verstand van hebt VOOR dat je er mee gaat vliegen !, anders kan je na je eerste "vlucht" meteen weer overnieuw beginnen met bouwen.

Zo te zien aan de foto's moet 1 servo sturing omgedraaid worden.(degene die omlaag gaat) Er van uitgaande dat je op de foto positieve pitch geeft (gas geeft in normal mode). Dit "omdraaien" van de servo doe je in de zender meestal aangeduid door servo rev. (o.i.d.)

Maar zoals hier al beschreven staat, betekend RTF NIET (altijd) Ready to fly. Er zijn wel winkels die aanbieden om de heli in te stellen en in te vliegen, maar dit is lang niet altijd het geval. Ergens is het niet eens zo slecht dat ze niet echt RTF zijn, aangezien je dan als beginner wat meer thuis raakt in de techniek van een heli. En vertrouw me,.. dat is echt geen overbodige luxe als je met deze hobby wilt verdergaan !

Maar goed,.. om te beginnen moet je nu eerst dus even die servo aansturing omdraaien. Als ze alle 3 omhoog gaan bij het optoeren dan zit dat goed.

Daarna moet je kijken of je swashplate de goede kant op kanteld, dus stick naar rechts---> swash kantellen naar rechts.En stick naar voren--> swash naar voren enz. Als dit niet in orde is dan moet je dit ook weer in de zender corrigeren (swash mix menu) en de bijbehorende waarden van + naar - veranderen (of andersom).

Ook moet je swashplate helemaal horizontaal staan, dit moet je eerst zoveel mechanisch doen,(afstellen van je Ball-links etc.) en fijnafstelling doe je met je sub-trim.

Ook moet je controleren of je rotorbladen bij mid-stick (gas stick in het midden) 0 graden pitch hebben (helemaal gelijk met je flybar).

Dit zijn toch wel de balangrijkste dingen die minimaal goed moeten staan ! Maar er zijn natuurlijk nog VEEL meer dingen die je moet afstellen bij een nieuwe heli (zoals je staart en gyro bijvoorbeeld).

Succes met het afstellen en laat hem goed nakijken en invliegen door iemand die er verstand van hebt VOOR dat je er mee gaat vliegen !, anders kan je na je eerste "vlucht" meteen weer overnieuw beginnen met bouwen.

Super bedankt Nick!

Ik was inderdaad zelf ook al begonnen met het lezen van dit artikel: KDS450_zender

Hier stonden ook bepaalde basisinstelling in, deze kwamen niet overeen met wat er in mijn zender stond. Dit heb ik gewijzigd, waardoor hij het nu werkelijk waar prachtig draait!
Ik zal waarschijnlijk nog tegen vele dingen aanlopen in mijn heli-toekomst, maar ik ben al ontzettend blij dat ik hierachter ben gekomen en ondertussen de nodige overige informatie heb kunnen meepikken! :D

Ontzettend bedankt allemaal voor jullie hulp,tips en reacties!!

@jvw,

er is wel een aansluiting voor usb kijk maar eens aan de onderkant daar zie je een soort jack-ingang.
hij is binnen kort verkrijg baar in nederland.
op ebay staat hij al voor 15 euro.

ok! maar welk voordeel ga je met de usb halen dan?.
Als ik bijv. de instellingen op de pc kan wijzigen/opslaan ben ik wel nieuwsgierig!

Ging er ook stiekum een beetje van uit dat ik niet ook voor het afstellen van mn heli's tegenwoordig m'n Laptop nodig heb...

Lekker uit mechanisch afstellen en detail dingetjes op de zender.

@ JvW: Mischien ligt het aan mijn piet lutterigheid (schijf je het eigenlijk zo?) Maar ik type mijn instellen altijd uit in een exel bestandje. Voor het geval m'n zender het ineens begeeft. Waarom ik het nog meer doe weet ik eigenlijk niet.. :confused:

Mm, nu ik erover nadenk, begin ik volgens mij in de buurt te komen van een control freak, :hammer:

Back