KDS450 amperage

Ik heb een meting gedaan (DPR II 100 ) met mijn KDS450 elektro heli resultaat is een stroomsterkte van 18 Amp . Motortje is 3500 kv. Bij het geven van extra pitch stijgt het amperage soms tot wel 21 amp. Hierdoor wordt de regelaar erg warm.
Wat is een normale Amp bij deze setup. Hoofdtandwiel is 150T , motortandwiel 13T

Laatst bewerkt:
Hoi,

Loopt alles wel soepel, dus hoofdas samen met de staart loopt dit lekker soepel ?, eventueel even testen met de motor los gekoppeld van het hoofd tandwiel.

Staat de motor ook niet te strak op het hoofd tandwiel zodat deze evt vastloopt op het tandwiel ? dit heb ik zelf vaker gezien, kijk anders ook even naar mijn filmpje van de 250 motor installatie.

18A lijkt me wel aan de hoge kant.
Mijn 450 (mini titan) zit op ca. 13A a 15A met een headspeed van ca. 2400rpm met CY325 bladen erop.
Met de standaard bijgeleverde houten bladen werd de stroom ca. 2A hoger.
Motortandwiel is trouwens 11T, dat kun jij ook eens proberen. en hoe is de regelaar ingesteld ? Governor op 80% of gewoon "vol open" , in dat laatste geval heb je een heel hoge headspeed en loopt er uiteraard erg veel stroom ...

Bas

Laatst bewerkt:
Ik heb van mijn HK450 ook wel de stroom gemeten met een 3550KV motor en een 13Tanden pinion had ik ook rond de 18 tot 20 Ampere.. bij een 800 gram lift. (hooveren)
Bij 1800 gram lift had ik bijna 30 Ampere..
De vliegtijd was ook behoorlijk korter dan mijn GL450Ct.
Helemaal begrijpen deed ik dat niet want natuurlijk liep alles soepel en met de juiste speling.
Omdat ik een crash had kort daarna ben ik niet verder gegaan met metingen.
Ondertussen heb ik een 11Tanden pinion en een Schaal romp er omheen maar de vliegtijd vind ik nog vrij kort (wel duidelijk langer geworden).
De romp geeft een extra gewicht van 200Gram.

Toch ben ik van mening dat je meer richting de 14 a 15 Ampere moet kunnen gaan maar je moet dan wel je lift gewicht in de gaten houden.
als je +10 graden pitch hebt trekt de heli natuurlijk veeeeeeeel meer.

benno

Gebruik jij de gulang regelaar ?
Mijn Governer is ingesteld op 75 speed.
Ik gebruik niet de meegeleverde gulang regelaar maar een castle creation 45 esc.
governer mode is daar ingesteld op high. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de heli na 4 minuten eventjes stopt wat erg schrikken is . Ik vermoed een beveiliging van de regelaar maar die zet ik liever niet uit.
Ik ga 10 en 11T eens proberen wellicht zit ik dan in een beter regelgebied.

Ja mijn GL450Ct kwam met een GL regelaar en eigenlijk heeft die me nog nooit in de steek gelaten.
Alleen had ik eens de timing op hoog ingesteld en dat gaf me met mijn motor een soort van glits probleem op mijn motor.
Hij viel telkens bij full pitch up even uit.
Andere motor hielp niet en toen de timing weer terug gezet op normaal. Sindsdien perfect.

Overigens heb ik zelf geen ervaringen met de governer mode.
Ik heb wel gelezen dat die modes alleen met hele goede accu's gebruikt mogen worden. De governer mode schijnt n.l. heel veel piek stroom uit je accu te trekken en alleen bij dure accu's worden burst C van 40 of 50 gespecificeerd. Bij goed kope accu's spreekt men van 20C en 25 C burst..
Dat gaat dan dus niet goed en dus gaat je accu kapot.

Benno

sorry ik bedoel throttle staat op alle 5 punten op 75 ingesteld en ik heb een 5 punten pitchcurve ingesteld.
De regelaar staat in governermode high.

De governor regeling probeert het toerental
constant te houden.
Als er dus ergens iets niet geheel klopt waardoor het mechaniek of i.d.
zwaar loopt of andere oorzaken dan probeert de regelaar het toerental constant te houden
Gevolg is dan dus dat er meer stroom gaat lopen.
De oorzaak is dan toch niet de governor regeling.
Maar bij mij loopt er niks zwaar en ik heb toch vrij hoge pieken.

Laatst bewerkt:
Ik heb het motortandwiel vervangen voor 11T en de throttle linear op 80 gezet.
De regelaar phoenix 45 esc komt nu in een beter regelgebied en ik heb nu geen
hoge amperepieken meer. De 5 punt pitch kon ik nu beter instellen hij vliegt nu voor mij geweldig. Het is geen 3d setup maar dat hoeft voor mij ook niet.

Ja zeker in het begin is een rustige setup veel beter leren en makelijker vliegen. Natuurlijk begrens je hiermee wel je vlieg mogelijkheden zoals 3D en hardere wind maar als beginner ben je daar toch nog niet aan toe.
Ik vlieg met meerdere modellen en merk duidelijk dat ik met de snelle modellen met een agressive setup niet zo makelijk alle figuren kan vliegen als een ander model wat een rustige setup heeft.

Ik gebruik geen governer mode maar laat het de throttle curve op 0-65-70-75-100 staan en de Pitch op 20-40-60-80-100..
Voor stunt of idle up is het respt.. 0-80-85-90-100 en 0-25-50-75-100
Deze stand gebruik ik bij meer winderige weer..
Zo wen ik aan andere vlieg eigenschappen en kan deze stand later ombouwen naar 3D.. 100-80-75-80-100...

Die langzame steiging zit er in om het verlies van motor speed door pitch belasting te compenseren..

Wat was je vlieg tijd nu met deze rustige setup???

Benno.

Mijn vliegtijd was zeker 11 minuten maar ik heb er nog een trainingskruisje onder
dat ga ik binnenkort vervangen door een dwarsstok omdat het landen wel voortaan goed gaat
en ik er dan geen hinder meer van heb tijdens het vliegen.

Afgelopen zondag gevolgen zonder trainingskruis ging allemaal prima.
Amperage gemeten komt nu niet boven de 14 a 15 amp bij rustig van links naar rechts vliegen. En nu op naar veel mooie vliegdagen.

Ampere meten doe je met een ampere meter.
Ik heb hier een analoge meter die tot 30Ampere gaat.
Sommige hebben een DC ampere tang gekocht.
De meeste universeel meters gaan tot 20 Ampere..
Er zijn ook komplete test units te koop waarmee je o.a. stroom en spanning kunt meten.

Toeren op de kop is meestal een rekenfactor.
Om echt te meten kun je ook weer een toeren meter kopen die dan meestal opties de toeren op de bladen meet.

Belangrijk bij dit alles is een groot blok gewicht waarop je de heli goed verankerd.
je moet meestal noodgedwongen dichtbij een heli op volle toeren staan en dat maakt het allemaal niet veiliger..

Mijn laatste 450 benchmark koste me een halve heli aan onderdelen omdat hij meer trok dan ik dacht en daarmee aan de loop ging met het gewicht.

Benno

Back