KDS450-deskundige gezocht!!

(alvast excuses voor de lap tekst hieronder)

Tijdje terug KDS450s gekocht.
Vliegen ermee ging redelijk maar kon na n aantal vluchten nog steeds niet 'relaxed' hooveren. Dacht dat t aan mij lag (overcorrigeren etc) aangezien ik nieuw ben met heli's. Heb m weliswaar n keer bescheiden tegen de vlakte aan gehad, en na n vlucht of 6 servo (links) kapot.
Heb servo vervangen, alles opnieuw afgesteld en wilde ermee vliegen maar helaas waren het enkel pogingen.
Dat ding wil nu werkelijk alle kanten op, als ie los is wiebelt ie kontinu en zodra ie los komt van grondeffekt gaat ie zeer agressief linksom tollen en tegelijk alle kanten op...:help:
staartrotor is in orde en draait zoals ie moet, riemspanning ok, tandwielen ok, servo's en gyro ok, swashplate goed afgesteld,
van onder tot boven heb ik de hoofdrotor nagekeken... kortom NIETS te vinden(door mij, dan..)
Vanaf t begin had ik wel de impressie dat de kerel waar ik m kocht (rc hobby winkel ik Aken, niet die ene met de treintjes) gewoon n gebruikt ding in de verpakking heeft gestopt (want ich bin einsteiger en had er geen verstand van), en erg behulpzaam is ie ook niet.
Kortgezegd is t enorm demotiverend aangezien ik deze had aangeschaft om te leren vliegen maar nu lijkt ie onbestuurbaar..

Wie kan mij helpen om deze :evil: weer onder controle te krijgen?

Misschien een filmpje van het gedrag want met "wiebelt ie kontinu en zodra ie los komt van grondeffekt gaat ie zeer agressief linksom tollen en tegelijk alle kanten op" kan ik me vrij weinig van voorstellen.
Of je hebt ongemerkt een aantal settings mee gewijzigd op je zender waardoor dit gedrag veroorzaakt wordt of je had meer schade dan de enkele servo die je opmerkt.
Als echt enkel de servo kapot was had je deze zonder problemen door hetzelfde merk/type kunnen vervangen.

Wiebelen van de heli klinkt mij als te lage headspeed. Wat is je huidige throttle curve?
Het rondtollen duidt op problemen met je staart. Maar kan dus je riem, servo, gyro of zenderinstellingen zijn.

Ik heb de sevo vervangen door hetzelfde type en niets gewijzigd aan de settings anders dan de throttle. Momenteel: 0-30-60-80-100..

Je kunt dan zowieso al beter je throttle curve wijzigen naar 0-70-80-80-80 oid.
Het probleem is dat met je huidige curve je toerental te laag is en te veel varieert.

Maar, even in detail, wat is nu het probleem?

even stuk voor stuk uitgesplitst, zoals wanneer begint hij te wiebelen (als hij jet los komt of pas hoger)

Gaat je staart meteen draaien, doet hij dat op de grond ook al

is alles aan de heli recht? Dus heb je na je probleempje gekeken of alle assen etc echt recht zijn

na een crash met een cp heli meestal altijd de hoofdas krom,hierdoor wil je heli ook alle kanten op behalve de goede:D
ik persoonlijk vervang altijd de hoofdas na een crash deze hoeft maar minimaal krom te zijn.
zitten de lagerblokken (waar hoofdas doorheen gaat) wel goed vast,alle schroefjes nog aanwezig.
flybar krom
paddels mooi recht.
riemspanning goed.ect ect.

Ik heb de throttlecurve teruggezet zoals die was toen ik er nog redelijk mee kon vliegen.

Maar, even in detail, wat is nu het probleem?

even stuk voor stuk uitgesplitst, zoals wanneer begint hij te wiebelen (als hij jet los komt of pas hoger)

Gaat je staart meteen draaien, doet hij dat op de grond ook al

is alles aan de heli recht? Dus heb je na je probleempje gekeken of alle assen etc echt recht zijn

-Wiebelen( soortgelijk gedrag als een bootje dat onrustig in t water dobbert):
Zodra de heli los komt
-staart gaat draaien zodra je loskomt(wil wellicht eerder maar staartvin geeft weerstand). Tegensturen/trim/subtrim haalt niets uit.
-Alles is recht. Ik had eerder n probleempje met de hoofdas dat n soort 'o' patroon maakte van bovenaf gezien, maar bleek de rotorkop de boosdoener. Heb deze vervangen.

Staart: kijk eens of de servo wel de goede kant op corrigeerd en beweegt.
Dus je stick naar links moet de neus naar links gaan.

op de grond, als jij in heading hold de staart een duwtje geeft, hoort de gyro de staart weer terug te willen sturen naar punt 0.
Als de gyro verkeerd corrigeerd, zal hij inderdaad hard gaan draaien.
Of je moet aan de servo hebben ziten rommelen, en de staart staat in 0 stand gewoon ver uit het midden. in het begin zouden de staatbladen bijna 0 als hoek moeten hebben..

kijk eens op de site van heli club westland, zij hebben een goede uitleg van de 401 op hun site staan. de basis is hierin omschreven, veel daarvan kan zo op andere gyro's toegepast worden.

Voor dat wiebelen, die blijf ik vaag vinden.
Je hebt er eerder mee gevlogen met hetzelfde toerental, dus ik ga er even van uit dat toerental niet het probleem is.
Dan is waarschijnlijk een kromme as of een kapot lager het probleem.

Of je corrigeerd zelf niet goed, waardoor je zelf het wiebelen instuurt

Laatst bewerkt:
MacIak, je mag als je in HH vliegt niet trimmen of subtrimmen. En het is belangrijk dat je heli stil staat vlak na het aanzetten van de heli, de gyro moet dan zijn nulpunt bepalen.
Stel dat je de heli niet laat stil staan of vervolgens trimt dan kan het zijn dat hij gaat draaien na opstijgen. Echter meestal is dit relatief rustig ronddraaien en niet op max pirouette snelheid.

dat om zijn as draaien lijkt inderdaad dat de gyro verkeerd om corigeerd zoals student al zegt toch lijkt het mij vreemt omdat dit eerst niet het geval was en je daar aan niks veranderd hebt.
maar is wel het proberen waard op de gyro zit een knopje direction deze reversen.
heb je de hoofdas vervangen?
denk toch dat je het daar moet zoeken of heb je veel speling op de lagers heb je dit al getest?
dit kun je gemakelijk controleren door de kop vast te pakken en heen en weer te bewegen
als je na links stuurt met je rudder moet de servo trekken naar de neus toe.
zijn je bladen nog wel goed geen stukjes eruit / gebalanceerd.
zelf zou ik beginnen met een nieuwe hoofd as en eventueel de lagers

Laatst bewerkt:
Staart: kijk eens of de servo wel de goede kant op corrigeerd en beweegt.
Dus je stick naar links moet de neus naar links gaan.

Zoals eerder gezegd werken de servo en gyro naar behoren wat betreft richtingsuitslag(heb er ook niet mee gerommeld). Als ik de hoofdrotorbladen erafhaal en handmatig de heli laat gieren reageert de gyro in de juiste richting om dit tegen te gaan.
Wanneer ik met de zender max links/rechts yaw toepas kan ik hiemee de max. invalshoek van de staartrotorbladen bereiken.
Het lijkt net of de staartrotor niet genoeg toeren maakt om de staart naar links te duwen en zo te kompenseren voor de hoofdrotor..

Ik zal ns op de site van de genoemde club kijken

MacIak, je mag als je in HH vliegt niet trimmen of subtrimmen. En het is belangrijk dat je heli stil staat vlak na het aanzetten van de heli, de gyro moet dan zijn nulpunt bepalen.
Stel dat je de heli niet laat stil staan of vervolgens trimt dan kan het zijn dat hij gaat draaien na opstijgen. Echter meestal is dit relatief rustig ronddraaien en niet op max pirouette snelheid.

Uiteraard.. ik heb t misschien n beetje onhandig geformuleerd.
Trim/subtrim heb ik idd enkel toegepast in statische toestand, daarna T/O en kijken of t iets uithaalt..

Zoals eerder gezegd werken de servo en gyro naar behoren wat betreft richtingsuitslag(heb er ook niet mee gerommeld). Als ik de hoofdrotorbladen erafhaal en handmatig de heli laat gieren reageert de gyro in de juiste richting om dit tegen te gaan.
Wanneer ik met de zender max links/rechts yaw toepas kan ik hiemee de max. invalshoek van de staartrotorbladen bereiken.
Het lijkt net of de staartrotor niet genoeg toeren maakt om de staart naar links te duwen en zo te kompenseren voor de hoofdrotor..

Ik zal ns op de site van de genoemde club kijken

Uiteraard.. ik heb t misschien n beetje onhandig geformuleerd.
Trim/subtrim heb ik idd enkel toegepast in statische toestand, daarna T/O en kijken of t iets uithaalt..

draait de staart rotor wel soepel
plaats anders even een filmpje dat geeft denk ik meer uitleg en kunnen we je ook beter helpen;)

Laatst bewerkt:
Probeer eens je tail servo ietsje meer naar voor of naar achteren te plaatsen en kijk of het ronddraaien erger wordt..

Dat zou alleen verschil moeten maken als hij in Rate mode vliegt.
MacIak, hoe brand het lampje op de gyro nadat deze is geinitialiseerd, ik neem aan dat je de KDS800 (standaard kds) gyro gebruikt?

dat om zijn as draaien lijkt inderdaad dat de gyro verkeerd om corigeerd zoals student al zegt toch lijkt het mij vreemt omdat dit eerst niet het geval was en je daar aan niks veranderd hebt.
maar is wel het proberen waard op de gyro zit een knopje direction deze reversen.
heb je de hoofdas vervangen?
denk toch dat je het daar moet zoeken of heb je veel speling op de lagers heb je dit al getest?
dit kun je gemakelijk controleren door de kop vast te pakken en heen en weer te bewegen

Sorry Big Lama, net als ik reageer zie ik n bericht van jou net iets
eerder..;-)
Ik zal rev. es uitproberen(morgen..), ben er niet aan geweest maar je weet nooit..
Hoofdas is vervangen (na kleine crash) maar oude was nog kaarsrecht(rollen over spiegel).
In de lagers zit zeer weinig speling maar dit is niet anders dan out-of the box!

Heb je je staartbladen niet toevallig verkeerd om zitten? of je draairichting van de tail of hoofdrotor verkeerd om?

EDIT, Onderstaande lijkt niet correct te zijn. Draairichting komt wel overeen met andere helis. Moet nog eens nakijken of ze het bij ons op de club verkeerd doen dan :)
De kds draait met de staartrotor andersom dan de meeste andere helis. Dus moet ff nadenken hoe het zit.
Als je je staartbladen verticaal zet moet de bovenste dacht ik de leading edge naar voren hebben. Als je dan met je rudder stuurt dan kun je het zelf visualiseren als een roer van een schip en zo de richting bepalen.
Als je dan ook je gyro in HH hebt kun je bijvoorbeeld naar rechts sturen, stick loslaten dan blijft de staart naar rechts staan. Als je dan de neus naar rechts draait moet de staart weer naar zijn neutraalstand gaan. Dan klopt ook de corrigeer richting.

Laatst bewerkt:
Dat zou alleen verschil moeten maken als hij in Rate mode vliegt.
MacIak, hoe brand het lampje op de gyro nadat deze is geinitialiseerd, ik neem aan dat je de KDS800 (standaard kds) gyro gebruikt?

Raar.. Ik vlieg nochtans niet in rate mode maar het heeft mij wel geholpen..

In HH mode zal de servo zelf zijn punt zoeken waarop de rotatiesnelheid 0 is. Dus heeft het weinig of geen zin om je servo te gaan schuiven. Weet je zeker dat je in HH vliegt Jelleee?
Wellicht dat je enkel denkt dat het zin had en heb je tegelijkertijd iets anders gewijzigd.

als je de heli voor je zet met de neus na rechts en je draait aan de hoofd rotor moet de staart rotor tegen de klok in draaien maar denk niet dat dit het probleem is omdat ie daar niet aan gekomen is ;)
zowel heb je mischien de riem niet dubbel getwist zitten
en als je gyro geintaliseerd is staan de staart bladen dan mooi recht 0grd pitch?
en mischien nog een domme vraag je zegt dat je een servo hebt vervangen staat de swashplate wel mooi recht

Laatst bewerkt:
Back