KDS450S. Hoe test je de Gyro en Rudder Servo.

Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een tweedehandse KDS450S. Ik wilde niet direkt een nieuwe in stukken gaan vliegen, die nieuwe is de volgende stap. Het virus heeft ook mij dus te pakken gekregen. Allereerst heb ik de Phoenix sim aangeschaft en heb daar net zolang mee geoefend tot ik het hooveren onder de knie had. Vervolgens de stoute schoenen maar eens aangetrokken en in de garage gaan oefenen met de KDS450S. Met de tweede lipo heb ik hem al in hoover gekregen dus dat lijkt redelijk te gaan na een coax heli. Uiteraard ben ik nog wel een beginner en nu komen dus de vragen.

Nu is er volgens mij een probleem met deze heli.

Tijdens het hooveren slaat de staart soms ineens weg zonder dat ik aan de Rudder Stick kom.

Nu is mijn vraag hoe kan ik testen waar het aan ligt, aan de Gyro of aan de Rudder Servo. Wanneer ik de Servo stang beweeg of aanraak zonder dat de Heli beweegt dan gaat de Servo onrustig heen en weer bewegen, lijkt mij niet goed, maar is dat de Servo of de Gyro. De Gyro lijkt mij niet logisch omdat ik op dat moment de Heli niet beweeg dus zal hij ook niet willen corrigeren. Heb ik dit goed bedacht??

Kan ik deze functie uitschakelen zodat ik kan zien of de Servo de oorzaak is of de Gyro, is dat de HH functie, en zo ja waar vindt ik die.

Ook komt deze Servo niet terug in de neutrale stand, dit moet je echt zelf doen met de Rudder Stick. Kun je dit ergens instellen.?? Alhoewel hij doet dit bij stilstand. Tijdens vliegen kan ik het nog niet bekijken.

En er zullen nog wel meer vragen komen als beginner !!!!

Groeten Henny

Laatst bewerkt:
Als de staart tijdens het hooveren een sprong maakt van 45 of 90 graden dan is de kans groot dat het door statische ontlading komt.
staart-gyro-probleem

Als de gyro in HH stand staat is het normaal dat deze niet terug naar de middenstand gaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het af en toe ook op mijn kds450C.
Maar de staart springt hooguit een graad of 20 uit de koers.
Er zijn dagen bij dat hij het helemaal niet doet.
Zou de opbouw van statische lading afhankelijk zijn van de weersomstandigheden ofzo?

Ik heb de oorzaak waarschijnlijk al gevonden. Ik heb de staartservo gewisseld met een andere servo en de fout verhuist mee. De staart servo regelt nogal haperig en slaat spontaan uit. Maar soms doet hij het ook een poosje normaal. Als ik nu de pitch servo op de staartaansturing aansluit dan werkt die normaal, sluit ik de staartservo aan op de pitch dan gaat de pitch schokkerig.

Dit zijn dus de kosten niet maar ik weet het natuurlijk pas zeker wanneer ik de nieuwe heb.

Groeten Henny

En hij is weer stabiel. Ik heb de servo uit elkaar gehaald, kon toch niks kapot maken want dat was hij al, en daar zit een potmeter in om de hoek te meten. Deze potmeter kraakte. Beetje kontaktspray er op, servo monteren en afstellen en hij draait weer als een zonnetje. :D

Groeten Henny

Back