KDS450SV probleempjes

hallo,
ben dave , en sinds october begonen met een blade 120sr, gevolgd door een wltoys V977. Daar altijd serieus en veel figuren mee proberen te vliegen.(ik vloog al 2 jaar SIM) Nadat ik netjes achteruit kon vliegen een nieuwe KDS450SV gekocht en vanaf eerste batterij er heerlijk mee gevlogen. Maar durf hem niet om te draaien of of idle up te zetten. Hij is te mooi.
Dus kocht vorige week een tweedehandse. Gelijk de eerste batterij al idle-up geprobeerd en bij 2e batterij zelfs een salto gedraaid die ternauwernood goed ging....maar eentje om veel mee te leren dus.
De volgende dag wou ik die tweedehandse weer vliegen, maar het bleef draaien....de servo voor de achterkant was erg warm, en heb een nieuwe besteld. Maar hoe zou dit komen ? (vraag 1)
Maar toen ik de mooie pakte, vloog hij 4 minuten en de motor stopte ermee...batterij op.
Ook had ik de idle-up aangezet....hij trilde aan alle kanten...wat was dat ? (vraag 2)
Bij de volgende batterij al na 3 minuten....de motor stopte ermee.
De BEC en motor waren heel warm. Was dat de reden en hoe zou dit komen ? (vraag 3) en hoe te voorkomen (vraag 4)
Ook instellen van de zender...heb er over gelezen en filmpies op youtube bekeken. Dus daaruit heb ik iets voor mezelf gemaakt. Maar weet niet of het ideaal is natuurlijk. Hij vloog er heel mooi mee (hoewel idle-up een vreemd trillend vliegvertoon laat zien)
Nou komt het....ik kan al wel wat vliegen, maar heb nog totaal geen verstand van gesleutel, behalve verwisselen rotorbladen op wltoys v977 en een nieuwe motor in blade120. Ik ken helemaal niemand met deze hobby, maar vind het heel prachtig. Kan iemand mij verder helpen.

mvg
dave

Welkom op het forum!

Vermoedelijk hebben al je problemen met elkaar te maken.
Wat hierna komt, moet je even niet als afzeiken oid opvatten, het is goed bedoeld..
Maar KDS staat bekend om zijn electronica. en niet positief.
De servo's zijn wat aan de zwakke kant. Zo is ook de regelaar een bron van klachten.

Dat in het achterhoofd.

je hebt gevlogen met de idle up erop, en opeens is de batterij eerder leeg.
kan makkelijk. normaal voor een 450 (jouw maat heli) is ergens tussen de 2000 (traag) en 4000 (heel vlot) rpm
rond die 2000 rpm op de kop kun je misschien best 7 a 8 minuten vliegtijd uit een accu halen, en dan zelfs de veilige reserve intact laten.
op 4000 rpm zou ik verbaast zijn als je de 5 minuten haalt.
Dat is gewoon normaal, uitgaande van een goede lipo.

heb je een lipo waarvan 1 cel een beetje rot is, zal deze cel onder belasting eerder inzakken, en gaat het voltage ook snel omlaag.
terwijl de accu officieel nog niet leeg zou mogen zijn.
Vaak kun je dit op een computerlader (dus met schermpje, info per cel, info over hoeveel erin wordt geladen etc) snel zien.

Dus, kort: kijk even naar je throttlecurves.
in de normal curve, ergens op 60% gas moet je de waarde even opzoeken.
waarschijnlijk staat die waarde in idle up veel hoger. dus is je accu ook veel eerder leeg.
bij een heli is het toerental de grootste energieverslinder.

Die trilling kan komen doordat 1 van de bladen een beetje onbalans heeft. of even scheef schiet in de houder door de spontane toerenwisseling.
de bladen moeten zodanig strak staan, dat wanneer je de heli voorover kanteld met de bladen dwars op de heli, de bladen rechtuit moeten blijven staan.
een tik op de staart, dan mogen ze vallen.

de servo uitdaging.
een servo heeft intern meestal gewoon een borstel motortje zitten.
die borstels slijten, net als bij een boortol.
des te zwaarder het wordt belast, des te eerder zijn ze weg.
Feit dat zo'n servo opeens een stuk heter wordt dan normaal, geeft aan dat er iets niet goed gaat.
aangezien er maar 1 veroorzaker in zit, is naar alle waarschijnlijkheid de borstels versleten. die gaan dan steeds meer vonken.
en daardoor ook HEEL veel extra stroom trekken.
Geintje is, dat op de swash er 3 servo's zitten, die alledrie EXACT hetzelfde doen.
gaat er 1 op deze manier kapot, kun je die andere twee het beste ook met een scheef oogje bekijken.

die extra stroom die zo'n servo'tje trekt.
de voeding van deze servo's, gyro, ontvanger etc wordt bij jou (denk ik) verzorgt door de regelaar.
dat zal waarschijnlijk een 30 ampere regelaar zijn (voor de hoofdmotor) met een 2 ampere BEC (oftewel, hij geeft 2 ampere voeding op 5 of 6 volt voor de servo's etc)
nu weet ik, uit ervaring, dat dit vaak net ff te weinig is.
de BEC wordt dan eigenlijk overbelast, wat vaak ook heel veel extra warmte in de regelaar geeft.
en de kans dat de BEC er opeens mee ophoudt. dan heb je dus ook geen besturing meer.

In een normale situatie is die 2 ampere net toereikend, bij jou zitten er 1 of twee servo's tussen die VEEL extra stroom trekken.
Ik raad je aan om alle drie de servo's altijd tegelijk te vervangen. liefst voor servo's die een goede staat van dienst hebben.
je gaat nu ook wat "enthousiaster" vliegen, goedkope servo's willen dan nog wel eens spontaan de tandjes strippen of doorbranden.

Qua sleutelen.
wat ik je aanraad: pak 1 van beide heli's, en haal hem volledig uit elkaar.
bouwtekening erbij. onderdelen fotograferen (voor de volgorde, hoe kwam het er uit), en weer netjes erin.
ingevet waar nodig. locktite erin waar nodig.
Je leert zo je heli kennen. je leert punten te herkennen waar het wel eens mis kan gaan.
en eigenlijk moet zo'n ding eens per jaar (of zoiets) uit elkaar om even lagers te controleren.

en stel hem voor de grap eens een keer af. leeg menu in de zender.
stel hem vanaf 0 in.
lijkt veel werk, maar als je het door hebt, kan het in 15 minuten van begin tot eind gedaan zijn.

nu denk je dat dit veel werk is. maar na een crash moet het zowieso...
lagers gaan ook wel eens kapot. schroefjes lopen los. liever vooraf even door een machine heen gelopen, dan wanneer er al een probleem in zit.

kijk ook eens door de "algemene technische kennis" sticky, te vinden bovenaan in heli algemeen.
daar wordt al heel erg veel van de standaard technieken beschreven.

hoi, dank voor je reactie,

normaal vlieg ik 5 minuten met een batterij, verlengd naar 5 1/2 minuut.
beide KDS450SV vliegen die tijd,
de tweedehandse minuten lang op idle-up en de nieuwe alleen enkele seconden geprobeerd,maar instellingen staan niet goed.
De tweedehandse daar heb ik een nieuwe servo voor besteld(staartservo N590) ...die komt hopelijk wel goed.

maar het gaat om die nieuwe.....had er 16 batterijen mee gevlogen, en alleen hele mooie landingen mee gemaakt.
de motor en bec waren warm, warmer als andere keren dat ik gevlogen had.
merkte dat hij wat zwaarder draaide (met de hand draaien van rotorbladen) dan de goed ingevlogen 2e handse.
Dus er net WD40 op gedaan(las ik op het forum) en het draait soepel, waardoor minder werk voor bec en motor....misschien was dat het.
Wou de swashplate heen en weer halen, dus accu aangesloten....
Maar nu geeft de heli-electronica de heletijd een om de seconde herhalende piep.
Hij maakt een deuntje, als altijd, maar blijft laatste toon herhalen, en heb geen contact met de zender....
in mijn kds boekjes staat niets hierover....wat zou het kunnen wezen.

Het uit elkaar halen...ja...dat gaat zeker wel gebeuren....maar dat komt zeker als ik crash...en dat kan natuurlijk elke volgende keer zijn.

mvg
dave

Dat piepen is volgens geen verbinding met de ontvanger.
De regelaar heeft spanning maar krijg geen info van de ontvanger.
Draden nakijken en doormeten.
Je doet er verstandig aan om een club of een forumlid in de buurt te zoeken die de heli kan nakijken en afstellen.
Je zal zien dat er een wereld voor je open gaat. Een goed afgestelde heli geeft veel meer plezier.

laten we even twee hoofdstukjes maken ;-)
de nieuwe
de 2e hands

Algemeen geld dat je nooit "zomaar" 5 minuten op de timer mag zetten.
je zal eerst even een paar keer met een voorzichtige timer moeten vliegen, bepalen hoeveel de heli bij dat toerental verbruikt.
op basis daarvan kun je je timer correct instellen

2e algemeen: geen 2 heli's zijn identiek, ook al lijken ze hetzelfde.
iedereen die bouwt, bout toch een tikkie anders. een oudere heli is wat ingesleten, heeft meer speling.
hierdoor kunnen de waardes in de zender anders zijn.
afstelling kan anders zijn. gyro waardes zijn eigenlijk altijd wel anders.
Je zal dus voor beide heli's, los van elkaar moeten bepalen of de tijd op de timer wel veilig is.
jij zal ook met een 3s 2200 mah accu vliegen. 20% MOET in de accu blijven, dus mag er 1760 ma uit weg gevlogen worden.
kan makkelijk dat de toeren anders zijn bij beide heli's. en dan is ook de timer anders.

Nieuwe heli:
Eigenlijk zitten er zelden herriemakende dingen in een heli.
dat deuntje wat je hoort, is de regelaar die zichzelf aanzet.
dat deuntje maakt hij met de motor, er zit dus geen luidspreker op.
de regelaar pakt zijn stroom van de accu, de rest van de electronica pakt zijn stroom uit de bec van de regelaar.
ALS de bec kapot is, gaat je ontvanger niet aan. zonder ontvanger, geen signaal naar de regelaar, en dan gaat de regelaar op signaal wachten (en hij geeft dat vaak aan door af en toe een piep te geven)
Kijk eens of er lampjes op je ontvanger gaan branden. zo nee, is er iets met de BEC aan de hand.

wat ook kan, is dat het gas niet op 0 staat, veel regelaars starten zichzelf dan niet op. controleer of je knoppen goed staan (niet per ongeluk idle up aan staat of zo)

heel hartelijk dank voor je reactie,

ja...voel het,komt uit de motor dat geluid.
de enige lampjes die branden zijn die van gyro,
ga een nieuwe BEC bestellen,
en m'n throttle curve wat hoger zetten, heb ik gelezen in forum

nou maar wachten op m'n spullen....

mvg
dave

tipje:
1 ding tegelijk doen.
je bent een bec aan het bestellen.. een losse bec? of een nieuwe regelaar?
throttle curve omhoog kan helpen, als je curve nu onder de 75 staat.
waar zit hij nu op?

waardes onder de 75 wordt hij warmer van.

lukkraak omhoog gooien van die gascurve is niet handig, weet wat je doet.
eerst trouble shooten, dan pas dingen gaan wijzigen. en als je dingen wijzigt, 1 tegelijk.
anders weet je nooit waar het aan lag.

dank jullie wel voor de tips en reacties,

ik ben eruit ! had namelijk de onderdelen besteld...de BEC en de staartservo.
s'avonds op m'n werk belde de winkelier / verkoper op, en vroeg wat er aan de hand was.
wat betreft de servo vertelde hij:
dat er achter bij de staart, er waarschijnlijk iets geklemd zat, waardoor de staart vast zat.
wat BEC aangaat vertelde hij:
moest de zender opnieuw binden.
Als dat niet zou lukken, zou hij alsnog morgen de onderdelen opsturen, anders niet.

heb een paar uurtjes van werk opgenomen en het gelijk even bekeken.
bindplug gezocht...en hij werkt weer ! piepjes eruit...en nu nog even kijken naar de vliegtijd, maar heb er vertrouwen in.
bij 2e handse KDS zat er inderdaad wat geklemd....de servo was al die tijd goed.
wauw...dat was eenvoudig, maar zou daar nooit zelf op gekomen zijn....
Nog even de winkel schrijven dat de onderdelen niet nodig zijn en bedanken voor de hulp. kds-rc-helishop.nl
Bij de aankoop adviseerde hij mij ook ,waardoor ik minder geld kwijt was. Ben blij er zaken mee te doen.

mvg
dave
ff wachten op juiste weer

Mooi dat het weer werkt..Opnieuw binden is niet iets wat vaak voorkomt. Had je niet de twee heli's verwisseld in je zender ?
Maar laat ook een keer naar de afstelling van de heli kijken.
Een KDS vliegt in de basis behoorlijk goed maar goed afgesteld alles soepel en speling vrij dan vliegt hij een stuk strakker.
Afstellen is DE basis voor een heli. Ik heb ooit een Align 500 voor heel weinig gekocht van iemand hij kan er niet me vliegen zei hij.
Dat klopte niet hij kon wel vliegen maar de heli niet alle bouten zaten zo vast dat de kogellagers ook bijna vast zaten.
Alles goed gemonteerd en de heli vliegt super strak.

soms kan het zo simpel zijn;-)

en ja, de staart is een kritisch ding.
daar loopt nog wel eens iets klem, stroef of raar. in de meeste gevallen gaat hij dan ook raar reageren

maar. wat is nu de waarde van je throttle?
anders weet je nog niet of deze omhoog "moet" of niet

goedemorgen,

ik heb totaal geen ervaring met gesleutel aan een heli, maar besef dat afstellen heli heel belangrijk is. Daarom ga ik ook niet zomaar aan dingen draaien. Alleen kijken of er wat los zit, en dat evt vastdraaien. Daar begin ik de vliegdag mee. En met dat wat vastdraaien, had ik de staart laten klemmen achter een pinnetje, zonder dat ik dat door had.
Je kunt via youtube kijken hoe dingen werken, maar die heli is echt kritisch...een hoop verschillende schroefjes/onderdelen enz enz....om duizelig van te worden.
Ik zou graag wel een praktijkles van iemand willen hebben....over technische gedeelte, qua afstelling, en meer verstand krijgen waar alles nou voor dient. Ik ben van Amsterdam.

mijn zender instellingen, op beiden een K7X :
had throttle bij normal eerst op 0/30/65/75/85 en nu:

kds1 linkerkant en waarden rechts 2ehandse kds
trottle 1 0 95 pitch 45 0
2 35 95 48 25
3 65 90 50 50
4 85 95 75 75
5 95 95 100 100

dual rate:
standje 0 75/75/80 standje 1 100/100/100 op beiden

maar dat getril bij KDS1:
gyro settings:
100 90 65 45
hebben zelfde gyro...
moet ik die linkerkant, de triller bij idle-up, gelijk maken aan rechter waardes ?

mvg
dave

het staat er redelijk onduidelijk...

maar wat ik er uit kan filteren, is dat KDS 1 toch wel een compleet ander toerental draait dan de 2e hands.
waarbij de instelling van de 2e hands een stuk netter is.

wat je eigenlijk als uitgangspunt in moet stellen:
pitch: een lijn van 0 naar 100%. gewoon recht.
dus gasstick onderin, is maximale negatieve pitch (10 of 12 graden)
midstick is 0% pitch
stick bovenin is maximale positieve pitch (die hetzelfde is als negatief)

Gas:
hierbij moet je in het achterhoofd houden dat een heli het zeer onprettig vind om het toerental continu te zien veranderen.
Daarom zie je dat veel mensen optoeren, naar idle up schakelen, en aftoeren door de throttle hold knop om te zetten (dan gaat de motor uit)
normaal zit er ook een soft start in de regelaar (noodzakelijk bij een heli), deze zorgt ervoor dat wanneer je op gaat toeren, de motor rustig optoert (en niet opeens volle klap volgas gaat, omvallende heli, strippende tandwielen)
HEEL BELANGRIJK DAT DEZE WERKT!!!!

Je gas in normal zat rond het hooverpunt (ongeveer 5graden pitch) ergens rond de 70%
je normal gas instelling:
0-70-70-70-70 (soft start!!!!!)
gasstick onderin is nu nog steeds geen gas.
vanaf iets gas gaat hij optoeren tot 70%. zo blijft het toerental constant, zal de heli ook niet zo "springen" als je een beetje gas mindert of bij geeft.
motor moet immers iedere keer beetje bij geven, dus meer toeren, meer lift, schiet hij snel even een stuk door.

idle up:
geen idee wat je toeren zijn.
maar pak bijvoorbeeld:
75-75-75-75-75.
waarom wat hoger? dan hoor je het tenminste wanneer je schakelt.

Gyro instelling.
moet je even uitvogelen.
de gevoeligheid (gain) moet altijd even opnieuw worden bepaald bij een nieuw toerental.
even je handleiding van de gyro lezen.. in de zender regel je alleen de gain.
wappert de staart langzaam heen en weer = gain te laag.
staart is dan ook traag, zompig.
wappert hij heel snel heen en weer, reageert hij overspannen? gain te hoog.
werk in stappen van 1 a 2 punten. niet opeens 5, dan kan het wel eens spannend worden.

meer toeren, gain omlaag.
wil je minder toeren op de kop, moet de gain meestal omhoog.

dual rate: gebruiken we niet op een heli.
normaal tenminste.

Wat bedoel je eigenlijk met trillen?
wat trilt er?

goedemorgen,

ik zie nu hoe die waardes worden weergegeven....had 2 mooie kolommen gemaakt, maar ziet er op de site na posten anders uit.
nog ff dan makkelijker:
throttle : 0/35/65/85/95 en pitch : 45/48/50/75/100 op beide heli's
idle -up:95/95/90/95/95 en pitch 0/25/50/75/100 ook op beiden.

Goed verhaal over dat proberen constant te houden van throttle....dat zal zeker wat rustiger vliegbeeld geven.

die gyro(KDS800) instellingen:
KDS1 100 / 90
KDS2 65/45

Vanaf ogenblik dat ik heli's heb, nooit aan deze instellingen gezeten.
Had eerst alleen de KDS1 en merkte wat getril in de staart,is wat minder geworden na paar batterijen, en hij vliegt best mooi in normal mode.
Die KDS2 is vliegt lekkerder, want staart trilt helemaal niet, daar knop op idle-up gezet en blijft mooi vliegen.
De KDS1 heb ik ook eens idle-up gedaan en schrok van het vreemde getril van de staart, altzheimer is er niets bij.
Maar nu begrijp ik, dat door veranderen van throttle en pitch, de gyro eigenlijk ook had moeten worden bijgesteld. Bij die KDS2 is het niet nodig, want vlieggedrag is goed.
Als ik het goed begrijp, moet het dus empirisch bepaald worden die instellingen van gyro.

Gisteren nog gevlogen. De KDS2 is helemaal top. De KDS1 behoud zijn probleem met batterij, en toch weer een BEC besteld, maar kreeg gelijk telefoon, want kan ook aan de motor liggen. Al met al....teruggestuurd naar de winkel en erbij gevraagd,of hij ook eens kan kijken naar de gyro instelling. WAcht met smart....

mvg
dave

ah, deze rijtjes zijn beter te zien inderdaad ;-)
de idle up instellingen zijn eigenlijk gewoon goed.
misschien kun je de throttle op alle punten een stuk omlaag zetten. vermogen is leuk, maar vreet zo veel vliegtijd.
de reden waarom de curve iets gebogen loopt, is omdat een toerental onder belasting iets in wil zakken.
door dan een beetje gas bij te geven, blijft het toerental op peil.
dat noemen we een V curve.
in jouw geval zou ik een kleine wijziging doen, voor de kommaliefhebber: 95-93-90-93-95

in normal zullen ze waarschijnlijk een beetje springerig zijn vanwege de oplopende gascurve.
pitchcurve is voor normal op zich goed. vanaf midstick loopt hij gewoon van 50% naar 100%
en onder midstick zal hij niet volledig naar de -10 lopen. wat handig is wanneer je hem hoovert, en snel op de grond neer wilt gooien en meteen het gas uit wilt hebben.
gewoon knuppel onderin, gas uit, en staat de heli niet met -10 het landingsgestel te breken.

En de gyro.. dat moet inderdaad per heli, per toerental bepaald worden.
basisinstellingen zoals hoe ver de servo mag bewegen gebeuren op de gyro zelf.
in de zender krijgt de servo gewoon de volle bewegingsvrijheid.
gain moet je uitzoeken.
Staat ook beschreven in heli algemeen, technische kennis sticky.

bedankt voor je info,
gaan mijn idle-up throttle curve aanpassen zoals jij voorstelt,

en voor de normal mode....jij zegt alle punten een stuk omlaag, bedoel je zoiets als:
0/35/60/70/80

en dat springerige....heb leren vliegen met een kleine wltoys v977, en volgens mij staan die curves gewoon 0/25/50/75/100 en sprong als een gek, maar op gegeven ogenblik krijg je wat in je vingers dat het er toch goed uitziet...kwestie van wennen. De grotere KDS vliegt dan heel netjes en beheerst. (vind ik zelf).

Die gyro...hoop dat de man van winkel er mooie instelling mee doet, maar ga er beslist eens wat over opzoeken.

mvg
dave

wel de pitch en throttle curve uit elkaar houden..
pitch curves stonden an sich goed.
throttle curve mocht in idle up misschien wat omlaag. gewoon vierkant 5 punten omlaag.
in normal gewoon wat ik eerder al zei, 0-70-70-70-70

throttle curve dus.
niet aan de pitch gaan rommelen dus ;-)

gisteren reactie van winkel....helicopter is heel en gemaakt,
doordat snaar te strak zak, is motor en regelaar doorgebrand.
Service van de zaak ! Wauw....
hoop dat die vandaag nog komt, had er ook 2 nieuwe batterijen bij besteld.
Hiermee zijn beide KDS450SV problemen opgelost. Tot dusver dankzij de 'pech' een hoop te weten gekomen middels dit forum.
tot een volgend topic

gr
dave

Back