Maar wat is er dan zo "gezond" aan het "chippen" van drones?
Je schrijft het zelf al.. chippen van honden is om misstanden te bestrijden.
Misstanden bestrijden is niets anders, dan zorgen dat de verantwoordelijken ook daadwerkelijk ter verantwoording geroepen kunnen worden.
En dat is er zo gezond aan: Als bij jou een gechipte drone door je voorruit komt, kun je (mits er ook gezorgd wordt voor mogelijkheden waarmee de politie die chip uit kan lezen) in elk geval de schade verhalen op de eigenaar.
Daarmee haal je bij "het publiek" een hoop angst en weerstand weg, want er is een aanspreekpunt en een manier van achterhalen. Daarmee komt dat gedeelte van de hobby in mijn ogen in rustiger vaarwater v.w.b. de publieke opinie....
Het mag van mij nog wel verder gaan, in de zin van dat die dingen van mij een transponder mogen hebben, waarmee ze voor het gewone luchtvaartverkeer zichtbaar worden. Mag van mij gerust ook voor gewone modelvliegtuigen gelden in geval van wildvliegen. Ik zeg niet dat dat MOET, maar dat ik er geen bezwaar tegen zou hebben.
Ik zou het totaal niet erg vinden als ik ergens zou staan te wildvliegen, en oom agent vraagt me om even te landen zodat hij de chip kan controleren. In geval alles OK, "prettige dag verder" en in geval van niet, boete of erger. Is niet anders dan welke andere registratieplicht ook
Is niks niet erg, je moet voor jezelf al een ID bij je hebben, voor je auto, brommer of motorfiets, eigenlijk alles waarmee je in de openbare ruimte komt.
Het zou redelijk zijn deze verplichting bij gebruik buiten clubverband te hanteren, per slot van rekening mag je met een race of cross motor ook alleen op een circuit rijden, en overal anders moet je een kenteken hebben.