Kenteken voor uw drone.

Hallo.

Las vandaag in de krant dat een of andere heldere geest het plan heeft opgevat om drones te gaan voorzien van een soort kenteken middels een chip. Dit om eventuele veroorzaakte schade te kunnen herleiden. Kan natuurlijk ook stevig misbruik van gemaakt worden door de "geraakte" partij.

Groet, Jan.

Jarenlang was het de normaalste zaak van de wereld dat modelvliegers hun naw en evt telefoonnummer in hun model aanbrachten, voor het geval het model om wat voor reden dan ook kwijtraakte. Iets met een waard en gasten?...

Ik vind het ook de normaalste zaak van de wereld dat je naam en tel.nr. op een vliegtuig staan, is bij ons op de club zelfs verplicht.
Waarom zou dit dan niet voor drones gelden?
Ik denk dat je zelf ook blij bent als er een tegen je auto stuitert (om niet erger te denken) dat de eigenaar de schade betaalt. .... of in een gunstiger geval, als er geen schade is de eerlijke vinder je even een telefoontje geeft waar je hem weer op kunt halen.
Dus chip of geen chip, naam en nummer horen er gewoon op.

Grtz,
Jan

Jarenlang was het de normaalste zaak van de wereld dat modelvliegers hun naw en evt telefoonnummer in hun model aanbrachten, voor het geval het model om wat voor reden dan ook kwijtraakte. Iets met een waard en gasten?...

Ja, dat lijkt me ook het beste. Nu we het daarover hebben: ik heb eens in een forum gelezen over iemand die met z'n drone vloog in de buurt van zijn woonplaats, een grote stad in Duitsland waar in totaal acht grotere en kleinere vliegvelden omheen lagen (ik bedoel dus voor echte vliegtuigen). Toen ook hij een fly-away kreeg en z'n toestelletje niet meer terug zag heeft ie een paar dagen lang met dikke zweetdruppels op zijn voorhoofd de kranten bijgehouden in verband met artikelen m.b.t. een "aanvaring" in de lucht tussen een vliegtuig en een "unindentified flying object". Er is gelukkig niks gebeurd. En, ik weet niet of hij een adres-sticker op zijn drone had geplakt, maar of die nog leesbaar zou zijn geweest nadat je Blade van voor naar achter door een turbine is gegaan ?

Groet, Jan.

Daarom mag je dus ook niet vliegen in de buurt van vliegvelden. Mensen aan wie dat nog moet worden uitgelegd (of die er gewoon sch**t aan hebben) zijn niet helemaal lekker in hun bovenkamer.

Daarom mag je dus ook niet vliegen in de buurt van vliegvelden.

Ja, maar dat was nu net de clou: hij was niet aan het vliegen in de buurt van een vliegveld. Maar, als je een fly-away meemaakt net na de start, dus met een volle lipo, dan heb je dat niet meer in de hand. Ik vlieg met een verse lipo bijvoorbeeld 15 minuten, dus als we nu eens aannemen dat zo'n drone 60 km/u vliegt, dan kan hij in theorie toch nog een kilometer of tien, vijftien wegvliegen, afhankelijk of hij de hoogte in gaat, of wegvliegt, of een combinatie ervan.

By the way, ik heb het nog even nagezocht van die kenteken-chip: dit is een voorstel in Europees verband, ingebracht door D66 europarlementariër Matthijs van Miltenburg, er wordt meen ik morgen over gestemd. Zoals het er nu uitziet kan het voorstel op een meerderheid rekenen (het voorstel is een onderdeel van een groter rapport).

Zolang het niet meer is dan bijvoorbeeld het serienummer ergens in een ROM geheugen te zetten en uitleesbaar te maken, is het niet anders dan dat je je kat of hond laat chippen.
En dan is het een heel gezonde zaak, als je bij aankoop van zo'n ding een registratie formulier moet invullen, bij een crash het ding moet afmelden (onder overleg van de restanten), en bij verkoop moet overschrijven.
Precies zoals je met een auto of motorfiets ook moet doen.

Niks mis me, hadden ze al jááááren geleden moeten doen!

Mij lijkt het ook een hele nuttige en eenvoudige maatregel. Ook in België is het reeds jaar en dag verplicht om je VML nummer op je model te kleven. Aan de hand hiervan is de eigenaar te traceren.
Een chip is uit te lezen door de bevoegde diensten (politie,....). Zonder dat de buur van 5 huizen verder zelf kan zien van wie die drone is die net door het veranda dak kwam donderen.

Als dat maakt dat de hobby vrij kan beoefend worden geeft dat toch enkel voordelen?
Misbruik kan je nooit (helemaal) uitsluiten. Al kan je buur dat zonder chip toch ook doen? Je drone (zonder chip) komt naar beneden, jij gaat op je kousenvoeten om je toestel en de buur begint je reeds bestaande schade te verwijten. Kan net zo goed.

Wil je als modelvlieger onder je verantwoordelijkheden uit dan stop je best met de hobby.

Fietssloten hebben al jaren een chip. Bij aankoop van een fiets wordt het serienummer van de chip op naam van de koper geregistreerd. Wordt je fiets gestolen en weer teruggevonden, dan zou je verwachten dat je je fiets terug krijgt. Nee hoor, de apparatuur om de chip in het slot uit te lezen is zeldzaam...

Zolang het niet meer is dan bijvoorbeeld het serienummer ergens in een ROM geheugen te zetten en uitleesbaar te maken, is het niet anders dan dat je je kat of hond laat chippen.
En dan is het een heel gezonde zaak, als je bij aankoop van zo'n ding een registratie formulier moet invullen, bij een crash het ding moet afmelden (onder overleg van de restanten), en bij verkoop moet overschrijven.
Precies zoals je met een auto of motorfiets ook moet doen.

Niks mis me, hadden ze al jááááren geleden moeten doen!
Het chippen van honden is voornamelijk om verwaarlozing, mishandeling en illegale hondenhandel te bestrijden. E natuurlijk ook om vermiste honden terug kunnen brengen. Maar wat is er dan zo "gezond" aan het "chippen" van drones?

Valt op dat jullie vrij positief reageren. Dit in tegenstelling tot de US waar dit vorige week gemeld werd (geen kenteken, maar registratie)
Kijk daar maar eens (rcgroups, phantompilots, diydrones) wat de voor en vooral tegenstand /argumenten zijn die hier ook gewoon komen.

Frappant is eigenlijk dat het gebaseerd is op sightings bij vliegvelden maar er nauwelijks tot geen echte bewijzen zijn.
Met BV een dji machine zoals phantom en inspire kan je niet eens in de buurt van een vliegveld komen en zelfbouwers zijn over het algemeen goed op de hoogte van de reglementen en gevaren.

Niet dat ik perse tegen registratie ben, maar de reden en zeker de media opgezweepte aandacht wel. Het misbruik van een registratie is zeker niet uit te sluiten, zelfs bewust. En hoe dan met meerdere?. Registratie op naam, per 'Drone' (dus ook fixed wing etc) kosten?, kan zeer prijzig worden BV.

Laatst bewerkt:
En wat zijn die argumenten tegen een kenteken / registratie dan? Sorry, maar ik heb nu even geen zin om het helemaal op te gaan zoeken.
Zoals eerder gezegd; hier is dat al jaren de normaalste zaak van de wereld (zo niet verplicht, maar daar ben ik niet zeker van)
Overigens zou ik niet durven beweren dat alle zelfbouwers goed op de hoogte zijn van de regelgeving en gevaren. En dan nog, zij die het wel zijn hebben er vaak genoeg lak aan.
Mooi voorbeeld: er schijnt vandaag iemand die met zijn multicopter in het donker bij een vuurwerkfestival in Scheveningen heeft gevlogen, vrijgesproken te zijn van het betalen van een boete. Hoewel hij zelf aan gaf best te weten dat vliegen in het donker niet is toegestaan, vond hij het allemaal maar onzin, aangezien zijn multicopter was voorzien van verlichting. De rechter schijnt het te hebben gelaten bij een waarschuwing, wegens onduidelijke regelgeving. Dat je kunt twisten over de andere aantijgingen (vliegen boven aaneengesloten bebouwing en boven groepen mensen) is tot daar aan toe. Maar "niet vliegen in het donker en altijd goed zicht moeten hebben op het toestel" lijkt me vrij duidelijk. En volgens mij bestaat die regel toch al weer enkele tientallen jaren.

Maar wat is er dan zo "gezond" aan het "chippen" van drones?

Je schrijft het zelf al.. chippen van honden is om misstanden te bestrijden.
Misstanden bestrijden is niets anders, dan zorgen dat de verantwoordelijken ook daadwerkelijk ter verantwoording geroepen kunnen worden.

En dat is er zo gezond aan: Als bij jou een gechipte drone door je voorruit komt, kun je (mits er ook gezorgd wordt voor mogelijkheden waarmee de politie die chip uit kan lezen) in elk geval de schade verhalen op de eigenaar.
Daarmee haal je bij "het publiek" een hoop angst en weerstand weg, want er is een aanspreekpunt en een manier van achterhalen. Daarmee komt dat gedeelte van de hobby in mijn ogen in rustiger vaarwater v.w.b. de publieke opinie....

Het mag van mij nog wel verder gaan, in de zin van dat die dingen van mij een transponder mogen hebben, waarmee ze voor het gewone luchtvaartverkeer zichtbaar worden. Mag van mij gerust ook voor gewone modelvliegtuigen gelden in geval van wildvliegen. Ik zeg niet dat dat MOET, maar dat ik er geen bezwaar tegen zou hebben.

Ik zou het totaal niet erg vinden als ik ergens zou staan te wildvliegen, en oom agent vraagt me om even te landen zodat hij de chip kan controleren. In geval alles OK, "prettige dag verder" en in geval van niet, boete of erger. Is niet anders dan welke andere registratieplicht ook

Is niks niet erg, je moet voor jezelf al een ID bij je hebben, voor je auto, brommer of motorfiets, eigenlijk alles waarmee je in de openbare ruimte komt.

Het zou redelijk zijn deze verplichting bij gebruik buiten clubverband te hanteren, per slot van rekening mag je met een race of cross motor ook alleen op een circuit rijden, en overal anders moet je een kenteken hebben.

Zo eenvoudig gaat dat niet. Uit "privacy-overwegingen" is het vast niet mogelijk de gegevens van de eigenaar van de drone aan de gene die schade heeft geleden bekend te maken.

Zo gaat het ook als je schade hebt aan je auto en je weet het auto-kenteken van de veroorzaker.

....... Hoewel hij zelf aan gaf best te weten dat vliegen in het donker niet is toegestaan,.......... De rechter schijnt het te hebben gelaten bij een waarschuwing, wegens onduidelijke regelgeving. ....

Is dat wettelijk geregeld? Het laatste stukje in de quote lijkt aan te geven dat de rechter het ook niet duidelijk voor ogen heeft.

Veel clubs doen regelmatig aan nachtvliegen.

Bij ons op de club ook zo af en toe.
We moeten dat wel even doen in overleg met de "boswachter", wat normaal geen probleem is, omdat na zonsondergang de locatie waar wij vliegen niet meer toegankelijk is voor publiek.
Kennelijk is er geen wettelijke reden om niet in het "donker" te mogen vliegen.

Zo gaat het ook als je schade hebt aan je auto en je weet het auto-kenteken van de veroorzaker.

Dat is appels met peren vergelijken: als jij aangereden wordt, en je komt met alleen dat kenteken bij de politie, is dat geen bewijs dat die auto die schade veroorzaakt heeft. Je kunt wel zomaar een willekeurig kenteken opnoemen, of het kenteken van iemand waar je een hekel aan hebt.

Maar dat ligt anders, als iemand bijvoorbeeld met zijn dronken ei (of wat voor reden dan ook) zijn auto in jouw auto boort, en daarna weggelopen is met achterlating van de auto. Dan komt de politie, en achterhaalt de eigenaar van de auto, en e.e.a. word toch echt afgehandeld.

Idem, als die drone door jouw voorruit kegelt, of vlak naast jouw in je achtertuin neer klettert, en jij levert dat ding in op het politiebureau. Indien geregistreerd, word dat dan echt afgehandeld. Of dat tot schadevergoeding gaat leiden valt van te voren niet te zeggen, maar indien er sprake is van overtreding, krijgt in elk geval de eigenaar een prent.

Back