Kenteken voor uw drone.

Wat een gezeik weer, er is al een site waar je je "drone" kan registeren. Krijg je netjes 2 stickers en die plak je op je multicopter... Klaar!

Waarom moet het nu weer zo moeilijk met een chip, ik hou van het KISS principe. bleggh!

PS. Drones hebben ze bij defensie, prop daar maar een chip in inderdaad voor als ze een vliegtuig neer halen.

Is dat wettelijk geregeld? Het laatste stukje in de quote lijkt aan te geven dat de rechter het ook niet duidelijk voor ogen heeft.

Veel clubs doen regelmatig aan nachtvliegen.

Bij ons op de club ook zo af en toe.
We moeten dat wel even doen in overleg met de "boswachter", wat normaal geen probleem is, omdat na zonsondergang de locatie waar wij vliegen niet meer toegankelijk is voor publiek.
Kennelijk is er geen wettelijke reden om niet in het "donker" te mogen vliegen.
Het artikel: http://www.dronewatch.nl/2015/10/28...s-vuurwerkshow-ongedaan-gemaakt-door-rechter/

Regeling modelvliegen:
Artikel 2
Onverminderd paragraaf SERA.3201 van verordening (EU) nr. 923/2012 en het Besluit luchtverkeer 2014 gelden voor een vlucht met een modelluchtvaartuig de volgende regels:

• a. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelluchtvaartuig en het luchtruim daaromheen;

• b. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelluchtvaartuig;

• c. een hoogtemeter hoeft niet te worden gebruikt;

• d. de vlucht wordt niet uitgevoerd buiten de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de luchtvaartgids;

• e. de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/geldigheidsdatum_28-10-2015

De onduidelijkheid zat hem volgens mij voornamelijk in de begrippen "aaneengesloten bebouwing" en "mensenmenigten", niet m.b.t. het vliegen buiten de daglichtperiode.

Zucht...
Dat is allemaal leuk en aardig en "simpel" als ik een out-of-the-box dji of walkera of whatever koop, maar...

Stel nou, ik print of frees mijn eigen frame, koop mijn eigen fc vx/tx/rx en esc's en zet er mijn eigen motoren op.
Nu heb ik mijn eigen quadcopter gebouwd, mooi he?
Hij mag straks alleen nergen vliegen want het is geen out-of-the-box quadcopter die ik bij een winkel kan registreren dus komen er een paar vragen bij me op:

Om een kenteken te krijgen, moet ik hem dan nu ook laten keuren?
En kost het krijgen van zo'n kenteken straks, net als bij auto's, ook een godsvermogen?
En kost het dan ook 9,95 aan kosten om dat kenteken om te schrijven?
Moet ik hem straks ook verplicht verzekeren?

En dan zijn er nog de racertjes. De 250 of kleiner vliegers die ruim onder de 120 meter grens blijven en vaak in kleine gebieden vliegen.
Moeten die ook worden gechipped? Vanaf welke maat/gewicht noemen we het drone en tot welke maat is het speelgoed??
Moet blokker en bart smit hun drones nu ook gaan chippen?

Vragen. Vragen...

Ging wat mis.. negeer deze post maar...
Grrr.. forumsoftware.. goed var doelle!
Kan geen post verwijderen, dan maar aanpassen.

Het drone-registratiesysteem lijkt alleen bedoeld te zijn om de eigenaar te achterhalen wanneer zijn machine schade aan derden aanricht. Maar is het daar wel zo geschikt voor? Daarnaast kun je je afvragen of er dan zoveel schade wordt aangericht door drones dat een dergelijk systeem rechtvaardigt. Ongetwijfeld dat er wel eens een keer iets mis gaat maar dat zal meestal, zoals dat ook in de gevallen waarbij geen drones betrokken zijn, door de betrokkenen worden afgehandeld.

Registreren is primair bedoeld om aan te tonen dat iets jouw bezit is maar veel minder geschikt om aan te tonen dat jij aansprakelijk bent voor iets waar jouw bezitting bij betrokken is geweest. Zelfs als jouw bezit op de plaats van het ongeval wordt aangetroffen en wanneer ook feitelijk kan worden aangetoond dat jouw bezit de schade heeft veroorzaakt. dan nog is dat lang niet altijd voldoende om je aansprakelijk te stellen. (denk aan wanneer je auto wordt gestolen)

Het registratiesysteem werkt alleen als:
- Een drone schade aanricht en zich nog op de plaats van het ongeval bevind. (en dus niet door de eigenaar mee genomen is)
- De eigenaar zicht niet meldt (de meeste zullen maar wat graag hun machine weer vinden al was het alleen maar voor de beelden die door de GoPro zijn gemaakt)
- De eigenaar ook niet op normale wijze te achterhalen is (BV door navraag in de buurt of door een adresstickertje op de machine, of door analyse van de videobeelden als die er zijn, of door andere normale opsporingsmethodes).
- De drone ook daadwerkelijk van zo'n chip is voorzien (en deze nog heel is en uitleesbaar is)
- Er mensen/apparatuur beschikbaar zijn/is om de chip uit te lezen.
- Als de eigenaar is gevonden en deze ook zonder twijfel kan worden gelinkt aan de schade.

Je zit dus met een hopeloos inefficiënt systeem en een aanzienlijke administratieve rompslomp wat heel misschien een paar keer uitkomst kan bieden, maar wat wel veel geld kost. Geld wat natuurlijk opgehoest moet worden door de drone-bezitters middels een maandelijkse/jaarlijkse contributie.
En als je per ongeluk vergeet te betalen... Geen probleem, ze hebben je zo gevonden en je heb binnen no-time een aanmaning op de mat. Kijk, daar is zo'n registratiesysteem dan wel weer heel handig voor.

Dat heet fraude en is strafbaar....

Dat klopt, maar er zijn helaas genoeg personen die zich daar niet door zullen laten tegenhouden. Zeker als je zelf schade hebt gereden, of iemand tegen je auto heeft gezeten, maar geen briefje heeft achtergelaten, dan is een uit de lucht vallende drone een mooie uitkomst voor iemand met minder strak geweten.

Ik vind het best...als ze maar gratis zijn....mag ik 18 chips aub :)

Gratis? Als ze dat al zouden doen, betaal je ze op een andere manier wel weer, via belasting etc.

Moeten straks voetballen ook worden gechipt?

Er moeten ook chips komen in plastic tassen zodat ze geïdentificeerd kunnen worden als ze over 20 jaar uit de oceanen gevist worden uit die prachtige soep die daar schijnt te drijven. Kan er een naheffing plaatsvinden op basis van zo'n ID-chip...

Lekker belangrijk onderwerp weer dit. En dat zo'n wetsvoorstel wordt gedaan door iemand van D66 valt me zwaar tegen. Ik dacht dat die zo van de vrijheid zijn enzo.

Back