Kersttaferelen (modelhuizen) in de huiskamer tijdens Kerst

Ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die die modelhuizen van bijvoorbeeld Lemax, Dickensville etc ook mooi vinden. Ik weet smaken verschillen, er zijn der die het spuuglelijk vinden en nogal kitscherig (of hoe schrijf je dat?)

Ik in ieder geval wel, en heb er dit jaar 1 aangeschaft via MP, met geluid en licht (fiberoptic). Heb zelf ook nog op de schoorstenen wat rook nagebootst door make up remover doekjes uit elkaar te pluizen en inelkaar te draaien.

Het leek mij leuk om nog meer kersttaferelen (dorpen, huizen) te zien in deze thread. Wellicht zijn er ook wel forumleden die een heel dorp gebouwd hebben?

Dit is de mijne:

2nle3as.jpg

opaj3r.jpg

k3atjt.jpg

Kerstdorp

Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met 1 huis. Dat is een beetje uit de hand gelopen (lijkt wel modelvliegen). Mijn kerstdorp is nog in de opbouwfase (dit weekend alles afmaken). Hier staan wat foto's van de opbouw. De huizen zijn van Lemax en ik ben nu bezig met alle verlichting. De bestrating is gemaakt van 3 mm depron waar steentjes in gekrast zijn en daarna geverfd. De bergen zijn van piepschuim met latexverf en het geheel is gebouwd op 4 houten frames. Ik zal later wat foto's er op zetten van het dorp na voltooiing. Voor de liefhebbers van kerstdorpen. Hier staan nog enkele kerstdorpfanatiekelingen.

Kerstdorp

Het zal door velen gezien worden als kitsch etc. Maar ook dit is een vorm van modelbouw. Oké, een paar weken per jaar slechts, maar toch. Ik heb er veel plezier van en mee. Voor de liefhebbers staan hier de foto's van het eindresultaat (toegevoegd aan mijn album)

Ziet er goed uit Fred. Mooie detaillering met de bestrating. Ook mooi de foto met de LED verlichting aan dan krijgt alles zeker sfeer!

Alleen lijkt het of de poppetjes wat uit verhouding zijn (te groot)?

Succes ermee!

Thanks, inderdaad zijn de poppetjes aan de grote kant. Alles wat je van Lemax koopt is in (uit) die verhouding (huizen en poppetjes). Je kan dus de huizen veeeeel groter maken (kost veel ruimte) of de poppetjes verkleinen (kost detailering). Dus het is een beetje een compromis. Mijn modeltrein was veel meer in verhouding, die ligt alleen effe opgeslagen tot de tijd weer daar is. De bestrating is van 3 mm depron gemaakt waar de voegen ingekrast zijn en daarna met latex geschilderd.

Heerlijke manier om lekker weg te dromen, zeker bij donker.
Heb het in Nederland niet echt eerder gezien.
Of zou het meer een soort schaamte zijn, dat je er zo weinig over tegenkomt.

@ Fred hoe heb je de diverse verlichting van de individuele huizen aangesloten? Gewoon allemaal apart of anders?

Wat van het dorp is nog meer zelfbouw? Heb je er ook muziek of bewegende objecten in?

Mooiste is altijd als het donker is en de lichten aangaan een stuk meer sfeer!

De verlichting is een beetje een drama, bijna alle huizen hebben een eigen stekker. Dus heeeeel veel stekkerblokken onder het geheel. De straatverlichting gaat per 4 lampen en die zitten weer op een 3 volt trafo met 4 uitgangen, dus ook veel trafo's. Tegenwoordig heeft Lemax alle huizen voorzien van 1 ledlamp op 3 volt en dat betekent, bovenop de prijs van de huizen ook nog een trafo erbij kopen. Wij hebben alleen Lemaxhuizen vanwege de kwaliteit. Lemax is van coldcast porselein en niet zoals de goedkopere huizen van kunsthars. Uiteraard zijn de bergen, bestrating zelfbouw. Maar ook een flink aantal bomen zijn zelfbouw en ik ben bezig een skilift te maken, werkend uiteraard. De watermolen in de rechterachterhoek werkt echt door middel van een waterpomp in een gesloten circuit. De schaatsbaan links werkt (de schaatsers bewegen). Kerstboom op het plein heeft gekleurde en gele looplichtjes. De verlichting met palen langs de skihelling is zelfbouw. En ik ben deze week bezig met een klein verkoopstalletje met kerstspulletjes om het plein wat op te leuken. Dus er is best wel wat aan te knutselen. En nee, ik schaam me er totaal niet voor dat ik kerstdorpen leuk vindt.;)

Topic naar Non-Modelbouwcafe verplaatst. Dit is niet de modelbouw waarvoor ik het forum heb opgezet ;-)

Wel grappig spul, ik denk dat ik hier met de kinderen in huis ook maar eens zoiets in huis haal.. Vorig jaar bij een tuincentrum mij zitten verbazen aan de grote hoeveelheid objecten welke verkrijgbaar zijn..

Robert

@Snowmansion: ik was toevallig gisteren bij Intratuin (Cruquius) en daar stonden twee grote kerstdorpen met dat soort huisjes (en een kermis), erg leuk om te zien maar wel prijzig.

De verlichting is een beetje een drama, bijna alle huizen hebben een eigen stekker. Dus heeeeel veel stekkerblokken onder het geheel. De straatverlichting gaat per 4 lampen en die zitten weer op een 3 volt trafo met 4 uitgangen, dus ook veel trafo's. Tegenwoordig heeft Lemax alle huizen voorzien van 1 ledlamp op 3 volt en dat betekent, bovenop de prijs van de huizen ook nog een trafo erbij kopen. Wij hebben alleen Lemaxhuizen vanwege de kwaliteit. Lemax is van coldcast porselein en niet zoals de goedkopere huizen van kunsthars. Uiteraard zijn de bergen, bestrating zelfbouw. Maar ook een flink aantal bomen zijn zelfbouw en ik ben bezig een skilift te maken, werkend uiteraard. De watermolen in de rechterachterhoek werkt echt door middel van een waterpomp in een gesloten circuit. De schaatsbaan links werkt (de schaatsers bewegen). Kerstboom op het plein heeft gekleurde en gele looplichtjes. De verlichting met palen langs de skihelling is zelfbouw. En ik ben deze week bezig met een klein verkoopstalletje met kerstspulletjes om het plein wat op te leuken. Dus er is best wel wat aan te knutselen. En nee, ik schaam me er totaal niet voor dat ik kerstdorpen leuk vindt.;)

Mooi. Jammer dat je er geen filmpje van hebt van die watermolen. Lijkt me mooi om te zien. Zelf vind ik beweging altijd een extra dimensie er aan geven naast de sfeerverlichting. Muziek erbij heb ik zelf ook, maar dat is een leuk voor 1keertje. Je zou eigenlijk die fotos hier ook moeten posten in dit topic. Ziet er nl erg mooi uit!
Ik zag laatst ook een ski lift op Marktplaats ofzo worden aangeboden. Ik dacht iets van 180-200 euro ofzo. Maar als je het zelf lukt om te maken.. respect!:)
Maar alle snoeren heb je in het 'landschap' weggewerkt of gaat het snoer rechtstreeks naar beneden (opening in de tafel)?

@Snowmansion: ik was toevallig gisteren bij Intratuin (Cruquius) en daar stonden twee grote kerstdorpen met dat soort huisjes (en een kermis), erg leuk om te zien maar wel prijzig.

Ja Robbie die kerst markten in de tuincentra zijn mooi om te zien. Moet er eigenlijk ook nog langs, maar het kost een paar knaken ja.. :(. Die van mij is 2e hands, maar nieuw was ie ook iets van 65 euro ofzo.

De bedrading ligt op het dressoir waar alles opstaat. Onder het frame van het dorp zijn dwarsbalken geplaatst die het frame ongeveer 10 cm verhogen en daar liggen alle stekkerblokken en draden.

Het geheel is inderdaad behoorlijk prijzig en dus moet je er een paar jaar over doen, dus langzaam uit breiden. Op marktplaats vind je veel Lemax, Luville en Dickensville (nog veel duurder) aangeboden, maar dan nog is het aan de prijs. Tis tenslotte porcelein en handgeschilderd. Ook koop ik vaak na Kerst en oud en nieuw, dan is alles stevig afgeprijsd.

Hoorde nu al dat er in sommige tuincentra forse kortingen waren. Deze week maar ff kijken als het me uitkomt. Zag al het een en ander op MP staan en ook dat was 2e hands vrij prijzig, moet je nagaan wat het nieuw kost.

Maar qua prijs kwaliteit tussen Luville, Lemax en Dickensville zie je daar veel verschil tussen? Gebruikt materiaal en detailering?

Beetje late reactie, sorry daarvoor, baalde een beetje van de reactie van Robert en was het forum dus even beu. Luville is veel Nederlands (grachtenpanden en boerdeijen etc. en stevig aan de prijs, maar de enige als je een echt nederlands dorp wil bouwen.
Dickensville is heel erg (zoals de naam al zegt) is de stijl van het Oude Engeland, maar wel heel erg mooi, super gedetailleerd en daardoor zeer prijzig.
Lemax is een mooi en in diverse stijlen te koop: Caddington Village is rustiek Engels, Harvest Crossing is een midden/zuid amerikaase stad, Plymouth Corners is een vissersplaatsje met engels/amerikaanse invloeden, Vail Village is een ski/bergdorp. en dan is er nog Santa's Wonderland dit is een fantasiestad a la Disney gebaseerd op de kerstman.
De kunsstof huizen van Intratuin zijn het goedkoopst en dat zie er ook duidelijk aan af. De straatlantaarns en andere verlichting zijn veel goedkoper als Lemax maar daar staat tegenover dat ze ook heel vaak al snel stuk zijn ook is alles veel minder mooi.

Back