Keurmerk voor RC modelbouw

Misschien wordt het tijd dat er een keurmerk komt voor alle RC spullen die door de lucht vliegen, alleen al om de reden dat een beginnende hobbyist zich op die manier kan vergewissen dat de spullen waar hij mee vliegt van een bepaalde kwaliteit zijn, en vlieg je met slechte spullen die niet gekeurd zijn dan ben je ook niet verzekerd.<O:p</O:p

De modelbouw shops zullen het dan ook wel laten om slechte spullen te verkopen, misschien is dit een manier om het vliegen veiliger te maken.<O:p</O:p
Vlieg je bij een club dan wordt je vliegtuig/heli/quad, ook gekeurd door iemand die er verstand van heeft en is een brevet verplicht om zelfstandig te mogen vliegen.<O:p</O:p
Misschien lijkt dit te ver te gaan, maar als de wild vliegers zoals er vandaag weer een drone die boven een woonwijk vloog in beslag is genomen, je hoeft er niet lang op te wachten of er komen regels en meer controle.<O:p</O:p
<O:p</O:p
Jan<O:p</O:p
<O:p</O:p

Laatst bewerkt:
Wie zegt dat modelbouwwinkels slechte producten verkopen?
Die zullen ze ongetwijfeld zelf testen, omdat ze anders zeker ontevreden klanten terug krijgen, en garantie zullen moeten geven, en daar gaat je winst?
Lijkt mij niet nodig..
Misschien is het beter om een topic oid te maken, zoals de FAQ's, over HOE je die producten precies gebruikt, dan kan er ook niet zo veel stuk gaan toch?
LiPo's zijn potentieel gevaarlijk, maar niet als je ze goed gebruikt ( gebalanceerd laden, etc ) om maar een voorbeeld te noemen.

Ruud , waar de prijs een rol speelt, gaat dit meestal ten koste van de kwaliteit zo ook in de modelbouw.<O:p</O:p
Hoe vaak krijg je een duidelijke handleiding bij een modelbouw product? En dan nog maar niet te spreken of deze in het Nederlands is vertaald.<O:p</O:p
Je zou ze maar de kost moeten geven die niets van een handleiding begrijpen en maar wat gaan proberen op eigen houtje, en daar schuilt ook een gevaar voor de RC vliegsport.
<O:p</O:pEen keurmerk kan zeker wat houvast geven voor iemand die nieuw is in deze sport.<O:p</O:p

Misschien is het beter om een topic oid te maken, zoals de FAQ's, over HOE je die producten precies gebruikt, dan kan er ook niet zo veel stuk gaan toch?

Eigenlijk is dit het paard achter de wagen spannen;)

Misschien is dit de verantwoording van de verkopende partij om een goede handleiding bij elk artikel mee te leveren zodat de gebruiker weet waar hij mee bezig is.

Jan<O:p</O:p

Jan, onze hobby heet modelBOUW.
Dat wil zeggen dat ik allerlei spullen kan kopen (gecertificeerd of niet, maakt geen bal uit!) en ze zelf in een auto/boot/heli/vliegtuig/drone/raket of wat voor voer-, vaar- of vliegding dan ook kan stoppen.
En de spullen die wij in een nederlandse winkel kopen moeten gecertificeerd zijn: CE-certificatie, weet je wel?

Nu heeft een CE-keurmerk geen bal met kwaliteit te maken; het zegt alleen iets over de manier waarop spullen zijn gefabriceerd.
Maar de crux is gelegen in het feit dat jij en ik een Robbe/Graupner/Multiplex of welk ander A-merk regelaar/servo/ontvanger kopen en die op een of andere manier in ons RC-ding stoppen.
De een doet dit uiterst vakkundig, met goede soldeerverbindingen, nette stekkers enz enz; de ander prutst wat aan met ducktape, elastiekjes en links en rechts een kroonsteentje.
En dan kunnen de spullen die je gebruikt 400 keer gecertificeerd zijn, maar als de gebruiker weinig kaas heeft gegeten van de meest elementaire vorm van elektronica, blijft het wachten op een crash.
Kortom: kansloos.

Overigens: het feit dat er in Kaatsheuvel een drone in beslag is genomen, heeft niets te maken met "goeie spullen" maar alles ermee te maken dat hij op een tijdstip en plaats vloog waar dat niet mocht.

Jan, onze hobby heet modelBOUW.
Dat wil zeggen dat ik allerlei spullen kan kopen (gecertificeerd of niet, maakt geen bal uit!) en ze zelf in een auto/boot/heli/vliegtuig/drone/raket of wat voor voer-, vaar- of vliegding dan ook kan stoppen.
En de spullen die wij in een nederlandse winkel kopen moeten gecertificeerd zijn: CE-certificatie, weet je wel?

Nu heeft een CE-keurmerk geen bal met kwaliteit te maken; het zegt alleen iets over de manier waarop spullen zijn gefabriceerd.
Maar de crux is gelegen in het feit dat jij en ik een Robbe/Graupner/Multiplex of welk ander A-merk regelaar/servo/ontvanger kopen en die op een of andere manier in ons RC-ding stoppen.
De een doet dit uiterst vakkundig, met goede soldeerverbindingen, nette stekkers enz enz; de ander prutst wat aan met ducktape, elastiekjes en links en rechts een kroonsteentje.
En dan kunnen de spullen die je gebruikt 400 keer gecertificeerd zijn, maar als de gebruiker weinig kaas heeft gegeten van de meest elementaire vorm van elektronica, blijft het wachten op een crash.
Kortom: kansloos.

Overigens: het feit dat er in Kaatsheuvel een drone in beslag is genomen, heeft niets te maken met "goeie spullen" maar alles ermee te maken dat hij op een tijdstip en plaats vloog waar dat niet mocht.

Roel je bedoelt dat onze hobby tegenwoordig steeds minder Modelbouw
is, maar steeds meer RTF zoals het ruime aanbod Quads dat je RTF uit de doos laat vliegen met al dan niet elektronische hulpjes aan boord, je ziet deze trend steeds meer groeien in onze hobby, kijk maar wat Horizon Hobby allemaal aanbied.
Dat er ook steeds meer Drone's op eigen houtje er van door gaan, en toch ergens naar beneden komen heeft toch te maken met onbetrouwbare electronica;) meestal zijn dit geen zelf gebouwde drone's.

Voor de RTF sets zou een keurmerk zeken op zijn plaats zijn;)

Jan

Ach ja. Alles valt en staat met de consument zelf, en hoe hij er mee om gaat.

Er zijn slechte winkeliers. Maar gelukkig niet veel...
Behalve als je ze slecht behandeld, dan gaat iedere winkelier met de kont tegen de krib.

Ik herinner me nog een topic, waarin iemand een leverancier onder druk zette met advocaten en rechtszaken vanwege een lipo die volgens de klant niet lang genoeg had volgehouden.
Ding had het een half jaar gedaan.. dan kun je volgens niet 1 wetboek op garantie terugvallen. Weerhield die man er niet van om toch die leverancier het vuur aan de schenen te leggen.

Degelijke klanten hebben met iedere leverancier problemen, of krijgen het zodra er een keer 'nee' wordt verkocht.
Dergelijke klanten zijn ook de ondergang van iedere shop.

Zoek gewoon een bekende naam uit.
Sponsoren van het forum zijn alvast een goed begin...

VOlkomen onmogelijk!

Zelfs een topper als Vario (voor de mensen die niet onder de indruk zijn van hun kwaliteit: in elk geval dan toch een topper op het gebied van netjes zaken doen), weigert systematisch verantwoordelijkheid te nemen voor hun toestellen in de afgebouwde toestand, omdat ze geen invloed hebben op wat de klant er allemaal aan kan verzieken.

En dat is VEEL....

Daarnaast is 90 % van bijvoorbeeld de helivliegers oh zo blij met zijn HK heli-tje van 35 dollar, en roept om het hardst dat "de dure merken" slechts vuige cententrekkers zijn....

En wie moet dan die certificering betalen? 3 maal raden: DE KLANT! dus word de boel alleen maar NOG duurder.... maar die lage prijs voor HK spulletjes, waar we allemaal zo dol op zijn die is juist zo laag vanwege het achterwege laten van kwaliteitscontrole....

Daarnaast vind ik het een heel vreemd gezicht een topic van deze soort geopend te zien worden door iemand die het vlaggeschip van de goedkope helicopters in zijn forumnaam heeft staan.... ;)

Groet, Bert

Een RTF Phantom kan ook zijn GPS orrientatie kwijtraken door invloeden van buitenaf. Dus met een keurmerk zal hij ook afscheid van je nemen .

Ach ja. Alles valt en staat met de consument zelf, en hoe hij er mee om gaat.

Er zijn slechte winkeliers. Maar gelukkig niet veel...
Behalve als je ze slecht behandeld, dan gaat iedere winkelier met de kont tegen de krib.

Ik herinner me nog een topic, waarin iemand een leverancier onder druk zette met advocaten en rechtszaken vanwege een lipo die volgens de klant niet lang genoeg had volgehouden.
Ding had het een half jaar gedaan.. dan kun je volgens niet 1 wetboek op garantie terugvallen. Weerhield die man er niet van om toch die leverancier het vuur aan de schenen te leggen.

Degelijke klanten hebben met iedere leverancier problemen, of krijgen het zodra er een keer 'nee' wordt verkocht.
Dergelijke klanten zijn ook de ondergang van iedere shop.

Zoek gewoon een bekende naam uit.
Sponsoren van het forum zijn alvast een goed begin...

En het leuke is dat er heeel veel steunbetuigingen van mede forumleden zijn geweest, die zelf ook voor een gesloten deur stonden vanwege garantie, want de winkelier gaat er doodleuk vanuit dat je onder een bepaalde waarde geen advocaat aan het werk krijgt, en dan laten ze het er maar bij zitten en is de winkelier de lachende winnaar.

Dit was mij ook openlijk te kennen gegeven door de betreffende winkelier, helaas pakt dit soms ook anders uit:D, maar dan zou je ineens de ondergang van een winkelier zijn:rolleyes: volgens MODERATOR Student.

Ps.Ik vind trouwens dat een moderator zich wel wat neutraler mag opstellen op het forum, of gelden daar geen regels voor:D

Jan

Hebben we gelukkig met de Blade 350QX nog geen last mee gehad;)

Jan

Nou, ik wel ! Het is gewoon verleidelijk om even aan familie of vrienden te laten zien hoe dat vliegt in de achtertuin. Tot het mis gaat... dan ben je passagier van je eigen "drone" en dat voelt niet fijn. Bij mijn zus die bij de Zegge woont is zo`n ding in de vijver van de buren gevallen. Niet normaal toch ?

Ik koop gemiddeld voor nog geen 100 euro per jaar bij mijn LHS....

Maar ik weet wél, dat als ik terugga met een defect artikel, ook al is dat een ding van 5 euro, dan krijg ik dat vergoed vervangen of mijn geld terug....

Dus ik denk dat je op een of andere manier dusdanig kwaad bloed hebt gezet door eerdere acties (de winkelier het gevoel geven dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten bijvoorbeeld), dat die man denkt: "als ik van jouw geen stuiver méér mag verdienen, ga ik die paar armzalige centen die ik van je heb, zéér zeker niet nog eens terug geven óók..."

En dat vermoeden dat je kwaad bloed gezet hebt, dat leid ik af uit de belachelijke manier waarop je persoonlijk gaat worden tegen een moderator....

geen groet, maar "de groeten"....

Ploink!

Bert

Los van veel dingen die hier boven al genoemd zijn, denk ik dat kwaliteit al jaren onder druk staat van prijs.
Als ik nu als herintreder kijk hoe goedkoop alles is geworden omdat we over de hele wereld shoppen en voornamelijk op prijs selecteren, dan kan ik niet anders concluderen dat dat natuurlijk gaat ten koste van de kwaliteit.

Vroeger kocht je een basis-zender voor 250 euro en een geavanceerde voor 1000 euro
servo's kosten 40 euro, motortjes ook zo iets.
Een beetje basis-heli was je meer dan 1000 euro kwijt.
Voor die prijzen konden fabrikanten en leveranciers nog wel wat kwaliteitscontrole doen en de winkelier nog wel wat garantie leveren.
Tegenwoordig is de laatste cent uit de hele keten geperst en mag je blij zijn als iets werkt. Het is haast gewoon aan het worden om wat extra te bestellen voor het geval iets niet werkt.

Wij, de consumenten, werken dit allemaal zelf in de hand.
Is dat erg? Mwoah, het is alleen anders en je moet er rekening mee houden ...

Laten we het er op houden dat ik mijn eigen ervaringen heb.

Zeker wanneer het gaat om mensen die onterechte garantie verwarren met service.
Heb ik dus persoonlijk ervaring mee. Het verhaal waar ik aan refereerde, tikt bij mij veel verkeerde hokjes aan.
Als leverancier wil ik dus echt niet te maken hebben met mensen die zelf iets slopen, en dan doodleuk garantie komen vragen.
en dan met een rechtzaak dreigen, omdat ze weten dat dit de leverancier vele malwn meer kost dan de kosten om het beschadigde artikel te vervangen.

dat een leverancier dit doet, stelt je nog niet in het gelijk.
de manier van handelen vind ik absoluut niet ok.

vorm maar een mooi blok tegen al die verderfelijke mensen die spullen leveren.
Zeker als ze het wagen er winst over te vangen.
Iedere winkel heeft wel een foute transactie. En iedere foute winkel heeft wel een goede.
Hou het maar uit elkaar. En ga jij de schuld op je nemen als een leverancier niet doet wat jouw stempel aangeeft?

daarnaast, ook een mod mag gewoon inhoudelijk reageren...
ook gewoon een mening, ook gewoon een gebruiker..
weinig nut de functie mod hier tegen het licht te houden.

Want?
Is er een speciale toelating op kwaliteit?

Feit dat ze hier adverteren, dus al een goed overleg met de leiding gehad hebben, geeft aan dat ze in ieder geval serieus zijn...
Daarnaast houden we hier niet van foute zaken, zeker niet als deze op het forum een banner hebben.

keur merk voor winkels lijkt me een beter id want dat is in nl zeker niet ok.
als je beweerd dat je voor raad heb maak het dan ook waar wat je koopt moet er zijn.
niet in huis zeker melden bij de rekening en ook je klant snel berichten dat iets binnen zo veel dagen lever baar is 1 op 1 met je klant net als in de winkel zo hoort een shop te werken ken er genoeg en die werkt topi zijn er ook die dat compleet niet toe doen en die verliezen klanten dat weet ik zeker een keer niet goed is nooit meer.
shops leer hier van en maak het beter en PayPal in je shop ander koop ik zeker niet mijn id.

Ik heb echt medelijden met de Nederlandse modelbouwwinkeliers (en de kleine middenstander in het algemeen) even vooropgesteld dat het merendeel van de klanten natuurlijk best voor rede vatbaar is, is er altijd een bepaald slag mens wat je het nooit naar de zin kunt maken en die kunnen je lol in het ondernemen behoorlijk vergallen.
Hier kun je dat ook weer mooi zien. Aan de ene kant standaard lopen te klagen dat (Nederlandse) modelbouwzaken te duur zijn en aan de andere kant wel service en garantie (ja, zelfs een keurmerk) eisen. Het is dat winkeliers voor hun inkomen mede afhankelijk zijn van dit soort klanten, anders hadden ze al lang een "keurmerk" (lees: zwarte lijst) van klanten aangelegd waar zij liever geen zaken meer mee doen.
Ik heb in een ver verleden wel eens (rechtstreeks) voor particulieren gewerkt, en ik kan je nu wel zeggen; als het aan mij ligt nóóit meer!

showrooming-mktoon.jpeg

Dat laatste, dat ken ik, van die zwarte lijst...
Ik ben altijd redelijk eenzijdig voor wat betreft de bedrijven waar ik zaken mee doe, en kan eigenlijk met al die mensen goed opschieten.

Het valt mij op, zodra je zo'n garage eigenaar, motorzaak monteur of modelbouw winkelier wat beter kent en ze gaan je wat vertrouwen, dat ze inderdaad altijd wel op een gegeven moment in vertrouwen toegeven dat ze een aantal klanten hebben die ze liever zien gaan dan komen....

Vandaar dat ik deze:

Dus ik denk dat je op een of andere manier dusdanig kwaad bloed hebt gezet door eerdere acties (de winkelier het gevoel geven dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten bijvoorbeeld), dat die man denkt: "als ik van jouw geen stuiver méér mag verdienen, ga ik die paar armzalige centen die ik van je heb, zéér zeker niet nog eens terug geven óók..."
opmerking maakte....

Ik heb het meerdere keren in de praktijk gezien, en niet alleen in de modelbouwwinkel....

Groet, Bert

Back