Keurmerk voor RC modelbouw

Oké, even terug naar "af". Deze hele discussie begon hiermee:
Misschien wordt het tijd dat er een keurmerk komt voor alle RC spullen die door de lucht vliegen, alleen al om de reden dat een beginnende hobbyist zich op die manier kan vergewissen dat de spullen waar hij mee vliegt van een bepaalde kwaliteit zijn, en vlieg je met slechte spullen die niet gekeurd zijn dan ben je ook niet verzekerd.<O:p</O:p

De modelbouw shops zullen het dan ook wel laten om slechte spullen te verkopen, misschien is dit een manier om het vliegen veiliger te maken.<O:p</O:p

Een aantal modelbouwwinkels zal wellicht alleen maar de "gekeurde" spullen op de toonbank hebben... Wat er onder de toonbank wordt verkocht ga jij niet zien. Kortom: er wordt een zwart circuit gecreeerd, met alle risico's van dien.

Jan Belt zei:
Vlieg je bij een club dan wordt je vliegtuig/heli/quad, ook gekeurd door iemand die er verstand van heeft en is een brevet verplicht om zelfstandig te mogen vliegen.<O:p</O:p
Misschien lijkt dit te ver te gaan, maar als de wild vliegers zoals er vandaag weer een drone die boven een woonwijk vloog in beslag is genomen, je hoeft er niet lang op te wachten of er komen regels en meer controle.<O:p</O:p
<O:p</O:p
Jan<O:p</O:p
<O:p</O:p

De keuring op een vliegclub en het (KNVvL-)brevet zijn op zich een goede zaken en elke zichzelf serieuze club werkt daaraan mee.
Maar: die vlieger die boven een woonwijk vloog is écht niet opgestegen van een RC-modelveld. Daar durf ik mijn linkerhand onder te verwedden. (en ik ben linkshandig)
Dus wat heeft dit met keurmerken en/of keuringen of brevetten te maken?
Geen lor.
Het enige wat je hiermee opschiet is:
a) de prijzen gaan stijgen
b) de goedwillende modelvlieger wordt geconfronteerd met nóg meer (lastige) regelgeving
c) de "cowboys" trekken er zich toch geen bal van aan, die vliegen waar en wanneer ze zelf willen onder het roepen van: "Ik vlieg wild, want een club is me te benauwend!"
Resultaat? Nul. Niks. Nema. Nada. Noppes. Alleen maar nóg meer ergenis en "Nederland = regeltjesland".
Het enige wat zou helpen is iedereen die de (best wel duidelijke) regels voor de besturing van vliegende RC-modellen met voeten treedt een douw geven die hij zwaar in de portemonnee voelt. Spul in beslag nemen en vernietigen.

Wellicht dan het negatieve imago wat de modelvliegsport langzamerhand aan het krijgen is weer een beetje minder negatief wordt.
Waarbij opgemerkt dient te worden dat de overheden zelf ook oorzaak zijn van dat negatieve imago door RC-vliegclubs zwaar tegen te werken.
Mede daardoor zijn een behoorlijk aantal mensen gaan wildvliegen.

Aanvulling:
Als ik kijk welke RC-apparatuur ik in de afgelopen 30 jaar (met name in de begintijd) om zeep heb geholpen, was dat zonder uitzondering een kwestie van onkunde/stommiteit en slordigheid.
Slordige bedrading, de min tóch op de pluspool aangesloten of andersom, té snel willen werken en daardoor een fout gemaakt, enz enz enz.
Gevolgen: doorgefikte regelaars, verbrande servo's, of verkoolde schakelaars.
Géén van de primarie oorzaken was te herleiden tot een defect aan de gebruikte spullen.
Dus met die kwaliteit zit het over het algemeen redelijk goed.
Waarbij ik moet opmerken dat ik geen spul van HobbyKing of soortgenoten gebruik.

Laatst bewerkt:
Los van veel dingen die hier boven al genoemd zijn, denk ik dat kwaliteit al jaren onder druk staat van prijs.
Als ik nu als herintreder kijk hoe goedkoop alles is geworden omdat we over de hele wereld shoppen en voornamelijk op prijs selecteren, dan kan ik niet anders concluderen dat dat natuurlijk gaat ten koste van de kwaliteit.

Vroeger kocht je een basis-zender voor 250 euro en een geavanceerde voor 1000 euro
servo's kosten 40 euro, motortjes ook zo iets.
Een beetje basis-heli was je meer dan 1000 euro kwijt.
Voor die prijzen konden fabrikanten en leveranciers nog wel wat kwaliteitscontrole doen en de winkelier nog wel wat garantie leveren.
Tegenwoordig is de laatste cent uit de hele keten geperst en mag je blij zijn als iets werkt. Het is haast gewoon aan het worden om wat extra te bestellen voor het geval iets niet werkt.

Wij, de consumenten, werken dit allemaal zelf in de hand.
Is dat erg? Mwoah, het is alleen anders en je moet er rekening mee houden ...

Maar ja vroeger werd je ook uitgeperst door de fabrikanten en winkeliers, de mensen verdienden niks moesten sparen voor een servo van 70 gulden die een trekkracht had van nada en een 4 kanaals zender van 800 gulden.
Dus hoe het er nu voorstaat is het betaalbaar voor iedereen.

Maar ja vroeger werd je ook uitgeperst door de fabrikanten en winkeliers, de mensen verdienden niks moesten sparen voor een servo van 70 gulden die een trekkracht had van nada en een 4 kanaals zender van 800 gulden.
Dus hoe het er nu voorstaat is het betaalbaar voor iedereen.

Nee.... je werd vroeger niet uitgeperst, de spullen waren veel duurder om te maken (zeker van de kleinere fabrikanten waren de zenders min of meer handgebouwd, hier in Europa, NIET in China), en de afzetmarkt was veel kleiner.... dus de prijs die gevraagd werd, was toen reëel.

Nu niet meer, maar jij wilt écht niet voor een chinees salaris en onder chinese omstandigheden werken.... dus je moest je mischien nog maar eens afvragen welke prijs nu eigenlijk reëel is, en wie nu eigenlijk precies wie uitperst....

Groet, Bert

en de afzetmarkt was veel kleiner....

Dat is voor een deel waar.

in deze tijd zijn er heel veel mensen die zich met model......"weet ik veel wat" bezighouden.
Vroeger waren hobbyisten daadwerkelijk aan het bouwen.
Van tekening (zelf plankjes, latjes en alle onderdelen halen).
Of eventueel als "luxe" bouwkit, dan zaten de meeste onderdelen in ruwe vorm in een doos met een bouwtekening. Je hoefde dan alleen nog maar alle losse onderdelen als motor, servo's, stuurkabels, wielen etc etc zelf aan te schaffen.
Mensen bouwden soms zelf hun radio besturing.
Tegenwoordig wordt het gebruiksklaar, en zo mogelijk met verzekerde garantie, aangeschaft. Uiteraard; No skill's needed.

Kennelijk was er toen toch meer handel mogelijk.
Rond Beverwijk (waar ik toen woonde) kon je zelfs in een bouwmarkt nog balsa plankjes en vuren latjes kopen.
Ook voor een bouwpakket hoefde je niet ver.
Of voor onderdelen voor je zender of ontvanger.
Vaak kon je het gewoon op je fiets af, zoveel leveranciers waren er in de directe omgeving. Ondanks dat er toen nog niet zo veel mensen bezig waren met model........

Dus wat is het verschil met nu?
Tijd, moeite, interesse (voor wat langer dan een jaar of twee) denk ik.
Het "kant en klare", ruime, voordelige aanbod trekt een heel ander (veel breder :???:) publiek.
Er wordt nog maar erg weinig gebouwd (:oops: en reken ik mijzelf nog tot de categorie die dat wel leuk vind en soms doet)

Ik zou ook niet weten wie je daar de schuld van moet geven. 'T is de marktwerking denk ik.
"Toen" was de hobby veel duurder dan nu, maar je was toch aan het hobbyen met de mogelijkheden die je had. Niets mis mee.
Wie had er toen 10+ modellen en meerdere zenders?
Die kaarten liggen nu anders, zowel voor de klant als de leverancier.
Terwijl ik vroeger op de fiets stapte, zoek ik nu op internet.
Lokaal, Europees en natuurlijk ook veel daar buiten.
Zelden kom ik nog in een winkel, hoewel ik dat juist wel veel leuker vind.
Maar daar werkt de spiraal natuurlijk ook weer de andere kant op, minder klanten, minder aanbod, minder leuk om te gaan struinen etc....
Allemaal een logisch gevolg.

Toch zijn er nog een aantal winkels over in Nederland die de moeite waard zijn (mag natuurlijk weer geen namen noemen) maar die zouden met een betere marketing veel beter uit de verf kunnen komen.
(ik wordt bv gespammed uit de halve wereld over van alles en nog wat, maar nooit met een leuke aanbieding van LHS ).
Als ik dan toch al een spam-mailtje moet krijgen, laat het dan een offer you can't refuce van de LHS zijn. :wink:

Toch zijn er nog een aantal winkels over in Nederland die de moeite waard zijn (mag natuurlijk weer geen namen noemen) maar die zouden met een betere marketing veel beter uit de verf kunnen komen.
(ik wordt bv gespammed uit de halve wereld over van alles en nog wat, maar nooit met een leuke aanbieding van LHS ).
Als ik dan toch al een spam-mailtje moet krijgen, laat het dan een offer you can't refuce van de LHS zijn. :wink:

Weetje... mijn LHS zit op 40 km rijden, enkele reis. Heeft vaak niet liggen wat ik nodig heb (en daar baal ik soms flink van) maar er IS domweg niet anders meer....

Ondanks dat het voor hier in het noorden best een redelijk zaakje is, is er wel balsa te krijgen maar geen enkele houten kit (wel Billing boats etc, maar geen vliegtuigen bedoel ik). Geen volle plank met propellers in alle maten, maar een paar toevalstreffers aan het rek... domweg, omdat er een prop bij de ARF kitjes meegeleverd is, en als die stuk gaat hoef je meestal ook geen prop meer te kopen omdat er dan véél meer stuk is.

De hele hobby is veranderd, wat vroeger was is grotendeels verdwenen, en dat is superjammer....
Vroeger zei je op de club als iemand met zijn nieuwe trots op het veld kwam: "goh, die is mooi gebouwd, netjes gedaan joh!", tegenwoordig hou je je mond want "goh, die heb je knap uit china besteld" klinkt zo stom, en zelfs "wat een mooi kleurschema" is al een compliment aan de chinees, niet aan de eigenaar geworden....

Dingen als "dat vliegt goed" hoef jeook al niet meer op te merken want "duhhh!" het is RTF.... er zitten geen bouwfouten in, en zo ja, dan heb je daar garantie op....

Maar wacht.... ook dat probleem dat je niks meer hebt om over te praten op de club, dat heeft zich allang opgelost, want we vliegen allemaal wild.... we hebben geen behoefte aan zulk commentaar....

Waardoor bij mij de vraag opkomt, of we (de modelvlieger in het algemeen) zo massaal zijn gaan wildvliegen uit schaamte voor de ARF en RTF?

Food for thought....

Groet, Bert

Och, dingen veranderen nu eenmaal.
Je kan met de huidige prijzen en RTF-toestellen nu ook zeggen dat de hobby voor véél meer mensen toegankelijk is geworden.
Mensen met 2 linkerhanden die vroeger het niet eens zouden aandurven een model te kopen "want dat moet je eerst nog bouwen", kunnen nu wel lekker vliegen/varen/rijden.

Er is natuurlijk met die RTF-kits ook heel wat ervaring en kennis aan het verloren gaan, dat klopt. Na een crash is het ofwel einde hobby of toestel in de vuilbak en een nieuw bestellen of men gaat dit laten herstellen bij de LHS.

Nu, ik hoor ook verhalen van m'n vader (vloog brandstofvliegtuigen en zwevers) dat er vroeger kerels waren die niets anders deden dan toestellen bouwen, afstellen en verkopen. Eigenlijk ook een RTF-kit die er toen verkocht/gekocht werd.

Wat de initiële vraag betreft: Een keurmerk in de modelbouwhobby... Voor mij zegt het weinig. De verkoper/fabrikant van een RTF-heli uit china zal zich weinig aantrekken van een keurmerkje. Wij als kopers hebben het internet om ons op voorhand te informeren of het ding vliegt en het wat is. Toch keurmerk genoeg?
En de echte modelbouw, daar heb je geen 2 exact dezelfde setups.

Keurmerk is net als dat je een medische keuring hebt ondergaan met een positieve uitslag.

Vandaag ben je gezond en morgen kun je een hartfalen krijgen.

Het topic begon met het idee een keurmerk in te voeren om de hobby veiliger te maken.

Ik zie het verband tussen die 2 slechts in zeer beperkte mate. De factor die deze hobby onveilig maakt is de idioot met de zender in de hand. Die zet meestal ook het materiaal waar hij mee werkt zelf in elkaar, doet zelf het onderhoud (of niet) en moet zelf de rekening betalen voor alle spullen die hij nodig heeft.

Als ik bij mij op de vliegclub kijk hoeveel crashes er door het materiaal en hoeveel er door de piloot veroorzaakt worden dan is mij direct duidelijk dat het vrijwel nooit aan het materiaal ligt. Als ik dan ook nog eens kijk hoeveel letsel ongevallen we de afgelopen jaren gehad hebben, dan kan ik ook niet zeggen dat de hobby gevaarlijk is. Voor zover ik weet is het enige wat zeer af en toe eens voorkomt is dat iemand met z'n vingers in een draaiende prop komt bij het afstellen van z'n motor.

Wat mij betreft is er dus geen enkel voordeel te behalen bij een keurmerk, enkel nadelen in de vorm van hogere prijzen.

G.B.V. - oftewel Gezond Boeren Verstand is veel belangrijker. Laat de Modelbouwwinkels dat maar eens bij hun spullen gaan verkopen, dan wordt de wereld een stuk veiliger.

Het probleem met G.B.V. is dat je er een beetje van in huis moet hebben om de toepassing er van in te zien.
Iemand zonder ervaring met G.B.V. zal er zeker niet naar op zoek gaan.

;););)

Het probleem met G.B.V. is dat je er een beetje van in huis moet hebben om de toepassing er van in te zien.
Iemand zonder ervaring met G.B.V. zal er zeker niet naar op zoek gaan.

;););)

Ik denk ook dat het hier in de lage landen nog wel meevalt wat dat betreft maar we moeten vooral niet te veel leentje buurtje doen bij landen waar het dat aan onbreekt. Iedereen met GBV weet dat als je een klontertje C4 in een modelvliegtuig/auto/boot/schip propt (louter als abstract voorbeeld)de schade aanzienlijk zal zijn.....daar hebben wij als GVB-mensen heus Youtube en dito Amerikanen niet voor nodig toch?

Stevo

Waarom 12? als je ze alle 10 op een rijtje hebt, heb je er toch genoeg? Of waren ze van een obscuur Aziatisch budget-fabricaat, waarbij het risico aanwezig is, dat er een paar niet werken? Je hebt toch hopelijk wel opgelet of de CE markering aanwezig was?

En om serieus te zijn: als je ziet hoe er met het CE-kenmerk wordt omgesprongen kun je op je (boeren)klompen aanvoelen, dat een keurmerk voor rc geen enkele kans van slagen zal hebben.

Maar Jan, als er 2 van de tien het niet doen, en we sturen ze naar jou op.... heb jij weer een zakcentje, wij 12 werkende GBV, en komt alles op zijn pootjes terecht....
;)

Groet, Bert

Dat gaat 'm niet worden Bert. Emanuel kan ze niet missen, dus die gaat zelf op het www zoeken waar 't ie z'n losgeraakte schroefjes kan vinden. Stevo gaat natuurlijk eerst bezig met een flesje ZAP en kan dan niet op tijd de debonder vinden. Nevermore laat met z'n gebruikersnaam al weten dat-ie daaraan niet begint en bij Roel van Essen moet ik zeker garantie gaan verlenen?
Daggutnie(t*).

* De t is facultatief.

zijn niet de winkelss die slecht spul verkopen
als je ziet wat je via t net kan aanschaffen
maar dan is t ook wel aan de bestuurder of ie er wel mee om kan gaan
als je n hele dure goede vliegtuig of heli hebt en een figuur met 2 linkerhanden (dan heb je ook een 2 linkerhanden zender nodig trouwens)heb je zeker kans dat t fout gaat
maar keurmerk daar kijkt men ook denk niet echt naar hoor zo n stickertje of kloddertje verf met tekentje

Ik kan er best enkele missen hoor. Ik koop meestal wat meer dan ik direct nodig heb. Dan heb ik in geval van nood altijd reserve. Ik haal ze bij de lokale vakhandel, die uit China werken bij mij niet zo goed.

Dat gaat 'm niet worden Bert. Emanuel kan ze niet missen, dus die gaat zelf op het www zoeken waar 't ie z'n losgeraakte schroefjes kan vinden. Stevo gaat natuurlijk eerst bezig met een flesje ZAP en kan dan niet op tijd de debonder vinden. Nevermore laat met z'n gebruikersnaam al weten dat-ie daaraan niet begint en bij Roel van Essen moet ik zeker garantie gaan verlenen?
Daggutnie(t*).

* De t is facultatief.

Back