Keuze aandrijving Flyve

Discussie in 'Marineschepen' gestart door verwef, 26 feb 2009.

  1. verwef

    verwef

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik ben gestart met de bouw van de Flyve Fisken. Nu ben ik alleen in twijfel, hierin ook te weinig persoonlijke ervaring, voor de keuze van de aandrijving. Ga ik voor borstel of borstelloos? Het schip zal om en nabij de 3.2 Kg worden. Ik wil er bij top snelheid toch wel een 20 km/ h uit kunnen halen. Beetje snelheid op zijn tijd is niet verkeerd. Want het vliegende visje wilt ook wat. Naast de keuze voor af en toe snelheid zit ik ook te denken aan een redelijke vaartijd.

    Ter informatie, de Flyve wordt uitgevoerd met drie assen en drieblads schroeven.

    Ik heb al enige info ingewonnen maar ik ben nog niet geheel overtuigd en wil daarom de vraag(en) voorleggen op het forum en jullie persoonlijk advies aanhoren.
    - Wat maakt dat de keuze nog steeds voor een motor met borstels wordt gemaakt en niet voor borstelloos? Behalve dan bij speedboten.
    - Indien de keuze zou komen voor een borstelloos in een schip als de Flyve spreken we dan over een binnenloper of een buitenloper?
    - Aandrijving wil ik regelen als 2+1 of 3. Bij 2+1 zorg je voor extra weerstand door de stilstaande schroef op dat moment, verlies. Wat wordt doorgaans gestuurd en is de ervaring?

    Dank voor jullie reactie.
    Freddy
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.223
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freddy,

    Met drie speed 500 motoren is de Flyve Fisken voldoende gemotoriseerd om schaalsnelheid te varen.
    Meer vermogen is eigenlijk alleen als 'reserve' ergens goed voor (maar wel leuk!).

    Belangrijkste reden om in schaalschepen met borstelmotoren te varen is voor mij een kwestie van regelgedrag en geld; de regelaars, die het mogelijk maken om héél langzaam te kunnen varen, zijn voor borstelmotoren (nog steeds) aanzienlijk goedkoper dan voor borstelloze motoren.

    Natuurlijk zou je je Flyve Fisken op drie (in verband met de weinig efficiente waterkoeling van een buitenloper, goed gedimensioneerde =koele) buitenlopers kunnen laten varen, maar de drie benodigde regelaars, waarvan er tenminste twee ook een achteruit moeten hebben én een fijngevoelig regelbereik 'onderin', zijn mij nog even te duur...

    Als de aandrijving soepel genoeg draait, gaan, bij borstelloze motoren, de niet aangedreven schroeven meedraaien, dus de weerstand is dan niet zó hoog.

    Groeten, Jan.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.255
    Locatie:
    Betuwe
    Even over het "remmend effect" van een niet aangedreven motor:

    Een niet-aangedreven schroef op een snellere borstelmotor (bijv de Speed 500) zal waarschijnlijk (als de aandrijflijn soepel loopt) relatief makkelijk mee kunnen draaien door de vaart van het schip.

    Bij een BL-motor zal dit héél anders zijn; Ik heb schroef op de de BL motor in Lex Verkuijl's U-31 eens rondgedraaid, maar daarbij voel je duidelijk het 'klonk' 'klonk' 'klonk' van het magnetisch veld.
    Die gaat écht niet ronddraaien onder invloed van de snelheid!
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.223
    Locatie:
    Sneek
    Oké, dat is dus per motor en type verschillend, ik heb een paar chinese binnenlopers waar je het magneetveld duidelijk voelt, maar ook een LMT 2250/5, een binnenloper, die helemaal geen 'klonk, klonk, klonk' doet, maar zich laat draaien alsof er niks in zit...

    Groeten, Jan.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.515
    Locatie:
    As,België
    hallo


    wat nog telt is reeds beschreven
    het achteruit varen is ook belangrijk
    want een boot heeft geen rem en stopt alleen maar door achteruit te geven
    wat soms ook een bepaalde tijd duurt voor er reactie komt door het gewicht van de boot
    mijn pa zijn sleper weegt 65 kilo dus die heeft eventjes nodig om te stoppen
    als mijn pa reeds wil stoppen want dat doet die dus ook niet altijd he jos
    dus wat de prijs betreft zijn borstel motoren goedkoper
    maar met de originele opzet vaart die boot toch ook reeds als gek
    het is geen speed boot hoor

    groetjes raf
     
  6. verwef

    verwef

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Apeldoorn
    Heren,

    Dank voor jullie reactie. Ik zie dat de voorkeur uitgaat naar borstelmotoren. Ook gezien de snelheid. Kan ik dan veronderstellen dat er met speed 500 E type (1788) motoren gesproken wordt over schaalsnelheid 8 km? Theoretisch zit ik in de berekening hoger(20 km), maar hierin is gewicht en weerstand nog niet meegenomen. Rekenen we dan over een aandrijflijn van twee of drie motoren. Want dit zou kunnen betekenen om de derde lijn een iets andere (meer) toerige motor er in te plaatsen. Misschien wel een borstelmotor! Wel leuk iets reserve. Ook gezien de werkelijkheid. Origineel loopt 35km met twee motoren en met de derde erbij 50km. Als we dan terug rekenen naar schaal zou 8/ 12 km volstaan.

    Hoe zit het trouwens met het stroom verbruik (vaartijd) van de borstel motor versus borstelloos motor, jullie ervaring?

    Groet,
    Freddy
     
  7. gentse duiker

    gentse duiker

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    34
    Locatie:
    schelle


    hé freddy

    Ik heb ook de flyve en wordt aan gedreven door 3 speed 500 aangedreven en werk als volgend 2+1 de twee buiten schroeven gaan eerst in gang en na door duwen van de stik gaat de tweede in werking .
    heb nooit problemen gehad met varen ik heb ook een boegschroef zitten in de boot .


    mvg
     

Deel Deze Pagina