Keuze brushless motor

Hallo mensen,

Ik wil een schaal speedboot bouwen met een dubbele brushless aandrijving. Ding zou 80cm lang moeten worden en 2 tot 2,5 kg zwaar. Romp is een mono hull met een scherpe V aan de boeg die overloopt in een vlakkere aan de spiegel, de schroeven draaien gewoon onderwater.

Nu kan ik redelijk inschatten wat voor brushed motoren ik zou moeten hebben daarvoor maar in brushless ben ik niet zo thuis. De motoren moeten 33 tot 37 mm Graupner carbon 1.4 spoed speedschroeven rond gaan draaien op 8000 - 9000 toeren bij 7,2 volt. Dan ga ik uit van een belast toerental, 80% van het onbelaste toerental. Ik zit aan de volgende motoren te denken:

HXT3530-1400.jpg

Model: TR35-30-B
Input Voltage : 7.4V~11.1V (2~3S Li-po)
KV : 1400 rpm/V within 10%
Nb. of turns : 22 Delta
Max. efficiency current : 10~15A
Current capacity : 22A/60s
Internal Resistance : 76 mohm
No Load current @ 7V: 1.19A
Dimensions : 35mm X 30mm / 1.38in X 1.18in
Shaft diameter : 4mm / 0.16in
Weight : 77g / 2.72oz
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 600~1300g / 21~45oz
Power equivalent : .12,2stroke

Of:

TR3536-1450.jpg

Model: TR35-36-A
Input Voltage : 7.4V~11.1V (2~3S Li-po)
Kv : 1450rpm/V } within 10%
Max. efficiency current : 15~25A
Current capacity : 35A/30s
Dimensions : 35mm X 36mm / 1.38in X 1.41in
Shaft diameter : 4mm / 0.16in
Weight : 106g / 3.74oz
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 1000~1900g / 35~67oz
Power equivalent : .25 to .30 IC glow engine
Suggested propeller: 9x6
Power: 400W+

Is dat een beetje in de richting? Volgens de berekeningen heb ik rond de 150 watt totaal asvermogen nodig, met een rendement van 80% zou dat 190 watt elektrisch vermogen zijn. Zeg dus maar 100 watt per motor. De onderste is dan waarschijnlijk te zwaar, is de bovenste een goed idee? En als jullie betere alternatieven weten houd ik me aanbevolen! Qua prijs lig ik er niet wakker van, 18 of 20 dollar het stuk ....

Laatst bewerkt:
Hallo Lex,

Ik vaar zelf alleen speedboten met oppervlakte aandrijving, met onbelaste toerentallen tussen de 22000 en 30000 en een vaartijd van 6-8 minuten, met een top van 65-70 km/h (wedstrijdset-ups, dus).

In een boot van 80 cm zou ik dan zo'n motor kunnen nemen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-11L 2200kv Brushless Inrunner $29.95
Op 4S heb ik dan iets van 26000 toeren onder last.

Voor een onderwaterprop aan 7,2V zou ik zoiets nemen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-74-15XL 1100kv Brushless Inrunner $29.95

In beide voorbeelden éénmotorig.

Zoals je ziet beide binnenlopers; vanwege de permanente belasting in een speedboot zullen de motoren warm worden (heet zelfs); met een koelmantel kun je deze motoren bij de goede propkeuze mooi koel laten werken.

Als je met je schaalmodel langer dan een halve minuut volgas wilt kunnen varen, voorzie ik thermische problemen voor de slecht te koelen buitenlopers, waarbij je alleen via een watergekoelde motorsteun de warmte kunt afvoeren.

Ben je voornemens om niet zó heftig te werk te gaan, dan zou ik altijd nog voor twee van de grootste buitenlopers gaan, om véél overcapaciteit te hebben en zo binnen de thermische grenzen te blijven.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ga dit volgen, worstel ook met de keuze wat in hemelsnaam te kiezen, wil 3 brushless motoren in een ± 60 cm PT boat zetten met 3 20mm 3-blads schroeven. Of voor een toekomstig project (Tupolev G5 torpedoboot) 100cm 2x 40mm prop. Alleen valt mij op dat de inrunners voorgesteld 45 en 55A als max hebben.... dat is met 7.4V = 324 W en meer.... dan ben je zo door je Lipo heen. een beetje spelend varen zou 20 min leuker zijn.

Mij verbaast de tip voor inrunners, goede verklaring dat wel. Maar ik ging er dan ook vanuit dat outrunners meer torq hebben en dus beter tegen de belasting kunnen dan
inrunners die meestal een veel te hoog toerental hebben. Blijf dit volgen...

Ooooohhhhhhhhh sjit!
Lex wil stiekum toch óók een S-boot maken... "Schaal speedboot" Ammehoela!
Gewoon een van de vroege S-Boote.;)
Ik zal, als het water weer eens wat vloeibaarder is, je de resultaten wel doorseinen van mijn Bee-elletjes onder de S-??? Serienummer nog
"Geheime Staatsache!"

Misschien weet ie wel zijn bemanning aan boord te houden.........hi hi hi

Heren,

Om de geheimzinnigheid wat op te heffen, dit is het idee ; (nee, niet de bank..)

vandutch_fp.jpg

@Jan,

Dank voor je reactie. Aan inrunners heb ik ook gedacht, mede voor de koelmogelijkheden. Maar je zit met het hoge KV, lager koppel, en ook het feit dat ze meestal zwaarder zijn. Qua gewicht dan. Ik heb hier echt wat lagere toeren en een hoger koppel nodig. Ook de grotere inbouwlengte is bij dit model een nadeel. Goede tip om dan een krachtiger outrunner te nemen om de temperatuur makkelijker in de hand te houden.

Laatst bewerkt:
is dat niet de boot van de badguy uit Mchale's navy die film met die terrorist met een minderwwardigheids complex omdat hij de 2na best terrorist is:p

Hallo Lex,

De voorbeelden zijn dan ook voor een één motorige set-up met een vaartijd van 6-8 minuten bedoeld.
Je zou ook zo eentje (of twee) kunnen nemen, die zijn een stuk kleiner en trekken een 36K zonder morren.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy B36-50-09 1500kv Inrunner $16.09
Ze moeten wel een koelmantel hebben.

Als je licht bouwt, kun je ook met Ø 28 mm motoren goed uit de voeten, een 36K hebben die ook geen moeite mee, maar wellicht is een specifieke onderwaterprop (met wat kleinere spoed) een energie zuiniger oplossing.

Ik neem tenminste niet aan dat je de Wally met 70 km/h over het water wilt jagen (hoewel?) want dat gaat dus enorm ten koste van de vaartijd.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Met de Wally zit je in de buurt, maar het is een in Nederlands ontworpen en gebouwde boot, de VanDutch 40.

Ik had zelf nog niet zo specifiek naar inrunners gekeken maar die jij aangeeft zou ook prima optie kunnen zijn. Wel wat veel vermogen en 230gr zwaar, maar weer lekker goedkoop. Ik heb ook nog wat zitten zoeken en kwam deze tegen: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 480L V-Spec Inrunner w/ Impeller 1370kv $19.79

Ik geloof dat dat een maatje speed480 is maar wel genoeg vermogen als ik het zo kan bekijken. Hoe schat je die in?

Qua snelheid wil ik op 2s lipo 20-25 km/h halen en op 3s 30-35 km/h. (voor jou waarschijnlijk lachwekkende snelheden .. ;) ) Het blijft een schaalmodel, en zoonlief moet er ook nog fatsoenlijk mee kunnen varen. De berekende schaalsnelheid is trouwens 20 km/h, de echte loopt 41 knopen, dus ik zit er dan nog aardig boven om het leuk te maken. Streefvaartijd zou 10-15 minuten op 2s 5000mAh moeten zijn wat rond de 12-13 amp per motor uitkomt.

Laatst bewerkt:
Hallo Lex,

Kijk hier eens:
::ÉîÛÚ·ÉËÙ´ïÄ£Ð͵ç»ú³§::²úƷչʾ
Als je de specs download, zie je bij de 380/2858 serie de beide onderste motoren, die keurig in je toeren range passen.
Ook de maximale stroomopname blijft binnen de perken.

Grootste voordeel is de 'aangebreide' waterkoeling.

De uitdaging is, om een leverancier te vinden, die net déze types in z'n leveringsprogramma heeft...

Groeten, Jan.

Jan,

ja, dat zijn mooie dingen. Ik heb al wat gegoogled maar veel kun je er niet vinden. Ga er ook niet al teveel moeite in steken, ik vermoed dat ze ook prijziger zijn dan de Turnigy's. Een waterkoelmantel is geen probleem, buisje 4mm alu en draaien maar ... ;)

knoopje doorgehakt

Ok, ik ben er uit. Ik ga het proberen met de grotere outrunner, de Turnigy TR35-36A 1450KV.

Redenen:
- Met inrunners loop ik het risico om in ruimteproblemen te komen. De schroefassen en motoren moeten in een achterste compartiment ondergebracht worden. Het liefst zet ik ze dan direct voor de schroefassen in plaats van er boven / naast met tandwielen of een riem-overbrenging. En dan is 36mm lang een stuk handiger dan 57.
- Op advies van Jan de grotere van de twee outrunners om door het capaciteitsoverschot eventuele thermische problemen te verminderen.
- Lager gewicht
- Meer vertrouwen in het koppel van een outrunner bij deze relatief lage toerentallen.

Nu eerst maar eens een bestelling de deur uit doen en kijken wanneer ik dat deze keer binnen krijg. Ik zal later de resultaten posten, maar heb even geduld. De romp bestaat grotendeels alleen nog in m'n hoofd ... :rolleyes:

Jan, dank voor alle tips en het meedenken! :worship:

Laatst bewerkt:
Ashoek.

Hallo Lex,

"De schroefassen en motoren moeten in een achterste compartiment ondergebracht worden. "

Deze zin laat me niet veel goeds omtrent de hoek van de schroefassen vermoeden.

Bij mijn rompjes van 80 cm ligt de motor iets van 38 - 40 cm vanaf de spiegel, om de ashoek zo klein mogelijk te houden. En dat is een oppervlakte aandrijving.

Ik neem aan, dat jouw model een onderwateraandrijving krijgt; om de ashoek (en daarmee het rendement van de aandrijving) én het vaargedrag zo goed mogelijk te krijgen, zou ik voor zo lang mogelijke assen (b.v. 2mm verenstaal, of dunner) gaan en de motoren zover als het zwaartepunt het toelaat voorin plaatsen, onder het voordek.

Korte, steil geplaatste assen maken van je mooi gestylde schaalmodel een 'gebakje', wat de vaareigenschappen aangaat...
Op 3S is het nog maar de vraag, of je de boot dan rechtop zult kunnen houden.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Klopt helemaal wat je zegt, en dat baart me ook wel zorgen. Aan de andere kant zitten de motoren bij de echte ook achterin met zogenaamde V-drive's. De motor staat boven de schroefas met de keerkoppeling naar voren. Uit die keerkoppeling komt de schroefas schuin naar onder naar achter wijzend. Daarmee kunnen ze dus heel kort bouwen. In model kan dat ook met de genoemde tandwielen of een getande riem, maar dat geeft weer verliezen en zeker met tandwielen herrie. Bovendien moeten de assen toch nog redelijk hoog in de romp om ruimte te hebben voor tandwiel of poelie.

Maar sowieso draaien de schroeven in tunnels. Daarmee is de ashoek weer wat vlakker. Ik ga binnenkort op de werf kijken en kan dan goed bekijken hoe het één en ander zit. Ik wil wel trachten om de assen zo origineel mogelijk te plaatsen, maar als het echt te gek wordt zullen de motoren inderdaad in het vooronder verdwijnen. Ik wil in ieder geval minimaal de originele ashoek aanhouden, indien mogelijk vlakker.

Maar nu ik dit schrijf bedenk ik dat een korte flexas ook wel een mogelijkheid zou kunnen zijn. Misschien zelfs zo'n heel erg gebogen 'buitenboordmotor met flexas' configuratie. Nog genoeg te doen dus, maar eerst even bij het origineel kijken hoeveel ruimte ik ga krijgen. Misschien kan ik de motoren toch ook nog verder naar voren onder de kuipvloer kwijt, wie weet. Qua gewichtsverdeling had ik de accu al in het vooronder in gedachten, verschuifbaar in een 'lade' om het zaakje daarmee te kunnen trimmen.

(PS je noemt het een 'gebakje', heb je connecties met ene Roel van E? Die gebruikt die term ook geregeld...!)

Hallo Lex,

Ik denk, dat Roel en ik in sommige dingen dezelfde smaak voor banketbakkerwaren hebben...

Je weet ongetwijfeld, dat het medium voor een schaalmodel, water, nou net niet op schaal is, daarom varen 100% teruggeschaalde modellen vaak erg beroerd, zodra de rompsnelheid overschreden wordt, je moet het onderwaterschip en de aandrijving aanpassen aan de omstandigheden.
Het is nog maar de vraag of een model van 80 cm met tunnels wel in plané zal komen, de tunnels leveren geen lift voor het achterschip, met alle nare gevolgen vandien.

Het is een vergelijking die mank gaat, maar m'n zoon bouwt z'n eerste 'speedboot', de Interceptor van 65 cm om van een tunnel naar een gewone V, omdat de standaard romp mét tunnel niet vooruit te branden is, omdat het hek in het water gezogen wordt, trimvlakken helpen in dit geval ook niet.

Ik ben geen fan van flexassen in een schaalmodel, véél onderhoud en als je dat eens vergeet, vastgeroeste assen na een paar weken op de kast...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Môge Jan,

Ook hier heb je weer gelijk. Ik heb zelf net een ombouw van een robbe SeaJet Evo achter de rug die ook zo'n tunnel heeft. Nog extremer omdat daar oppervlakteschroeven op zitten. Het verschil standaard - aangepast is 25 tot 30% snelheidswinst.

Maar ik bekijk dit project ook niet als puur speedproject. Dan zou ik een heel andere romp nemen met oppervlakte aandrijving. Het gaat me juist om het model en het (in mijn ogen) erg fraaie vaarbeeld. Dat dat dan wat meer vermogen nodig heeft, het zij zo. Met die outrunners heb ik dat in ieder geval in overvloed aan boord! Maar een mooi model-vaarbeeld zal misschien toch wat compromissen betekenen, we zullen zien.

Dat onderhoud van flexassen had ik even niet aan gedacht .. optie is overboord gezet!

Motorsteunen waterkoelen.

Hallo Lex,

Als je er ruimte voor hebt, zou ik de motorsteunen van de buitenlopers watergekoeld maken, daarvan zijn exemplaren verkrijgbaar in de handel, maar zelf maken is ook niet zo moeilijk.

Door de relatief lange vaartijd zullen de motoren, zeker in deellast, tamelijk veel warmte opbouwen, die krijg je alleen afgevoerd via een watergekoelde motorsteun.

Bijgaand een paar foto's van een watergekoelde motorsteun:

Deze zit in de ARPRO en is een uitgefreesde ring met een afdichtingsdeksel en twee nippels:

full

Hieronder een eigenbouw exemplaar; een plaatje aluminium tegen de motor met extra materiaal aan de bovenzijde, waar een 3,2 mm gat doorheen is geboord, opgeruimd tot Ø4 mm, waar 4 mm buisjes zijn ingelijmd met loctite.

full

Het koelwater komt als eerste door de motorsteun en voert een aanzienlijke hoeveelheid warmte af; dezelfde motor met alleen mantelkoeling is warmer na een zes minuten run.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

Zo'n zelfbouw alu-steun is ook een optie. Ik zat zelf al aan een messing plaatje van 1mm dik te denken tussen motor en assteun met daar 1 of 2 messing buisjes op gesoldeerd. Ik denk dat ik zowieso zo iets maak, baat het niet dan schaad het zeker niet!

Laatst bewerkt:
Pakje al binnen

Hallo,

Het kan dus ook snel, het pakketje met motoren en regelaars is al binnen. De motoren lopen als zonnetjes, alleen zijn de mee bestelde regelaars, Turnigy Marine 35A, voor mijn doel niet zo geschikt. Ze bereiken al snel vanaf nul een hoger toerental om dan vanaf half vermogen tot volgas weer wel mooi secuur te regelen. Eigenlijk meer iets voor een pure speetboot dus, langzaam varen met de VanDutch wordt hiermee lastig. Ik ga eens omzien naar een ander type, voor de geinteresseerden kijk eens in het Te Koop subforum .. ;)

Back