Keuze brushless motor

De auto regelaars van Turnigy/Hobbywing voldoen ook prima voor dit doel.
Ze hebben geen waterkoeling maar een fan. Ze zullen mischien wel heter worden bij langdurig volgas varen dan de waterkoel versie maar ze lopen wel heel mooi aan.
Ik heb een 35A Turnigy in mijn ophaalboot waar ook een flinke buitenloper gebruikt is (5065).
Daar blijven ze gewoon koud en de motor ook, maar dat is ook geen boot voor snelheid...

Marcel

Hallo Marcel,

Een autoregelaar zou misschien ook kunnen. Alleen als ik die turnigy 35A autoregelaar zo bekijk is dat dezelfde als de 35A boot regelaar met alleen een 'lucht koelkop'.

Ik zit zelf in de richting van de Roxxy BL Controlers van Robbe te denken, de 900 serie. Mocht het nodig zijn is daar misschien waterkoeling op te maken. Ik heb een 918 in gebruik in een duikboot, die regelt heel mooi. Of ik daar genoeg aan heb, of voor een 930 moet gaan is nog even te overdenken. De motoren gaan naar mijn idee 10-15 ampere trekken bij volgas, maar als er troep in de schroeven komt heb ik weer liever geen rookpluimpjes onder het motorluik vandaan ... Duurder zijn ze sowieso al.

De 35A auto regelaars heb ik in gebruik en lopen heeeeel langzaam aan (als je wilt).
Het zijn zeker niet dezelfde regelaars, je kan bij de auto esc's veel meer instellen.

vIv3PcTmDxQ[/media] - BrushlessTest let maar op de stikker hoe langzaam hij kan.
Werkt hetzelfde in het water..

Maar de Roxy regelaars zullen zeker kunnen, die heb je toch ook in gebruik op je onderzeeer? (ah ik lees het net)

Marcel

Laatst bewerkt door een moderator:
Het fluiten van de regelaar is op korte afstand hoorbaar, op een meter of tien en met een beetje omgevingsgeluid valt het nagenoeg weg.

Jij hebt er straks twee, dus goed inpakken, zodat er geen geluid naar buiten lekt, lijkt me te proberen.
Ik zou dan de fan wel vervangen door waterkoeling, anders raak je de warmte niet kwijt.

Er zijn wél regelaars, die niet fluiten, maar die ben ik alleen maar voor borstelmotoren tegen gekomen. Hier bijvoorbeeld:
Modellbau-Regler.de Shop - AS12/60RW BEC

Groeten, Jan.

Dat zijn idd de regelaars.
Dat fluiten hoor je niet meer als de deksel erop gaat. Aykh_GnS3ko[/media] - RetrievalBoot 'MiniZilla'
Waterkoeling zal idd wel erop gemaakt kunnen worden, maar ik zou het eerst zo proberen.
Er zijn al snelle speedboten gebouwd met de 150A vliegtuig regelaars van HobbyWing en daar is dan alleen een fan opgezet voor koeling en die doen het prima in een snelle setup.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Na even radiostilte zijn de nieuwe regelaars binnen. Dezelfde als Turnigy, maar dan met een Reely sticker erop. Ze regelen inderdaad een stuk soepeler, zeker als je wat met de instellingen speelt.

Over één ding even een vraag. De timing is ook in stappen instelbaar van 0 tot 28 graden. Dat is vergelijkbaar met het verdraaien van het achterschild van een borstelmotor? Wat voor waarde zou goed zijn voor de door mij gebruikte buitenloper, of is dit puur proefondervindelijk vast te stellen? Bij 0 graden heb je dan meer koppel, wat lagere toeren, een gemoedelijkere motor en een lager stroomverbruik, bij 28 graden dan meer toeren, lager koppel, een giftiger motor en een hoger stroomverbruik, zit ik zo goed?

Ik ga nog kijken of de ventilator vervangbaar is door koelbuisjes met waterkoeling, maar misschien is de fan al voldoende in mijn setup.

Wel typisch even, de aansluitingen voor de motor zijn in 4mm goedstekkers ipv 3,5 ...

Laatst bewerkt:
Hallo Lex,

Ik neem aan dat je deze regelaar bedoeld:
ET- Brushless regelaar TC-04/EB-04 - Brushless-regelaars voor auto's - Conrad Electronic

De timing wordt in de gebruiksaanwijzing inderdaad aalleen vermeld, zonder nadere info.
De timing hangt samen met het type motor (outrunner / inrunner) en het aantal polen.
- 1° voor 2-4 pool inrunners
- 7° voor 6-8 pool inrunners
- 15° voor 10-14 pool outrunners
- 30° voor 10-14 pool hoogtoerige outrunners.

De TR35-36-A is een 14 pool motor, dus rond de 15° zou moeten passen, gewoon proberen.

De documentatie bij je motor zou je moeten kunnen vertellen welke timing het beste zal werken.

Ø4 mm pluggen zijn iets robuuster, daarom zitten ze waarschijnlijk aan de (auto) regelaar, bij lage voltages kunnen ze iets meer stroom aan dan de Ø3,5 mm.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Dat is inderdaad de regelaar. Dank voor je info over de timing, ik hou het dan voorlopig op 15 graden, misschien later nog eens experimenteren. Bij de motoren zat erg weinig info, eigenlijk alleen montage informatie. Dat is dan weer het nadeel van dat Hong-Kong spul .. ;)

Back