keuze E.C.U.autostart.

G J Broekhuizen zei:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=734202&sid=79121d467a1dce74f5d2c8c6ba1f21df
Van middag de 70 mm motor proef gedraaid een keer of 10 gestart 118 k af en toe was het een te hete start ik merkte dat het toeren tal af en toe door de plug aan sturing gestoord werd. de ecu was de atcu van digitech met een nieuwe hexfet lr 3103 . gr Gerrit Jan.

als je een foutieve uitlezing hebt is deze te zwaar belast , en zeer binnenkort zal zich de hexfet er van zelf afsolderen 8O

1. draden getwist maken
2. gloeiplug OS 3 nemen
3. starter speed 400 7,4 volt nemen.
4. 3 x onstoren over de polen naar de massa , en een maal tussen de polen.
5. benzine pomp moet ook onstoord worden.
6. RPM kabel nooit langs de servo , en of zware stroom kabels leggen.

zet volgende settings:

Starting 29%
min rpm 2000 max 5000
starter ramp % 59%
by 100% starter 18000
startercut off 18000
first fuelramp 6000
second 9000
third 14000
stop rpm 18000 rpm

software heb je (google)
kabel is bij ons te koop :roll:

zo neem nu jullie popcorn maar.. 8)

Ik ga er een biertje op drinken.
Bedankt hier heb ik wat aan .
Ik gebruik een hausl pomp die is onstoord
Een starter 7.2 speed 400.hij is niet onstoord ik ga dat dus doen
http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/tip8.htm
De draden zal ik twisten en uit de buurt van de toeren tal kabel houden. een kabel voor de pc heb ik .
We zijn nu toch bezig.
Minium rpm to begin pump fuel wat van toeren tal mag de pomp gaan draaien 2000
starter ignition power 29%
maxium rpm before ignition Met welk toeren tal moet het gas ventiel open 2000
minium toeren tal reconnect starter met welk toeren tal moet de start motor weer gaan draaien. 2000
pre heating time even opwarmen 2
themperatuur switch off starter Met welke temperatuur moet het gas ventiel dicht 500
starter power beginning of fuel ramp hoe veel %van je spanning 59%
rpm rotor 100% starter Wanneer mag de starter volle accu spaning 18000 dan moet hij er toch af??

first rpm point in fuel ramp eerste toeren tal beginnen te pompen brandstof
second rpm point in fuel ramp tweede toeren tal brandstof pomp flow neem ik aan
ramp 1 value ?? toe nemen brandstof flow
ramp 2 value ??
ramp 3??
rpm to reconect starter toeren tal op nieuw inkomen starter 15000??

Starting 29%
min rpm 2000 max 5000
starter ramp % 59%
by 100% starter 18000
startercut off 18000
first fuelramp 6000
second 9000
third 14000 er is nog iets onduidelijk wat betreft fuel ramp toenemen flow brandstof
stop rpm 18000 rpm

Hallo Gert Jan,

Biertje op??
Hoe is het nu met de verbrandingskamer? Heb je deze nu gemaakt volgens de tekening die ik je destijds gestuurd heb? Ben benieuwd of de problemen hiermee opgelost zijn...

groet,

Jacques

Sandor
In de eerste plaats ik snap ramp 1 ramp 2 ramp 3 niet.
het volgende als de display niet juist aan geeft kan het niet zo zijn volgens mij dat de schakeling te zwaar belast word .
Immers de vermogens trap en het dispay sturing worden afzonderlijk gevoed ontvanger accu 4.8 volt voor display sturing processor
7.2 volt voor de hexfets .
Een speed 400 7.2 volt is toch al ontstoord ik zag in de behuizing een paar condensatoren is dit niet voldoende.
misschien wil je een lijstje sturen van de parametrs van één van jou motoren kan ik eens vergelijken
al vast bedankt met vriendelijke groet

Gert jan, een speed 400 is idd gedeeltelijk ontstoord, maar toch ontbreekt nog een condensator welke van de plus naar de min pool moet gaan. Dan is ook het laatste restje storing weg. velen doen dan ook nog een shottkydiode over de beide polen monteren. Of dit laatste voor de turbine vliegers interesant is weet ik niet, maar kwaad kan het ook niet. Wel opletten met die shottky dat je die goedom monteerd.

Laat daarnaast eens een speed 400 motor inlopen in water, de koolborstels worden dan beter ingeslepen op het anker en je hebt minder borstelvuur, wat ook weer voor minder storing zorgt. Over het inlopen van electromotoren is hier meer dan genoeg info te vinden via de zoekfunctie.

Theo Coenen zei:
Gert jan, een speed 400 is idd gedeeltelijk ontstoord, maar toch ontbreekt nog een condensator welke van de plus naar de min pool moet gaan. Dan is ook het laatste restje storing weg. velen doen dan ook nog een shottkydiode over de beide polen monteren. Of dit laatste voor de turbine vliegers interesant is weet ik niet, maar kwaad kan het ook niet. Wel opletten met die shottky dat je die goedom monteerd.

Laat daarnaast eens een speed 400 motor inlopen in water, de koolborstels worden dan beter ingeslepen op het anker en je hebt minder borstelvuur, wat ook weer voor minder storing zorgt. Over het inlopen van electromotoren is hier meer dan genoeg info te vinden via de zoekfunctie.

Ik ga er voor zorgen bedankt.
Is er nog iemand die ook een atcu heeft ik zou graag je instellingen autostart configuratie zien het één en ander zal mij dan verduidelijken
GR Gerrit Jan

G J Broekhuizen zei:
Theo Coenen zei:

Ik ga er voor zorgen bedankt.
Is er nog iemand die ook een atcu heeft ik zou graag je instellingen autostart configuratie zien het één en ander zal mij dan verduidelijken
GR Gerrit Jan

Butler heeft nog een mooi exemplaar , instellingen kun je kopieren via de datakabel.
maar ik geloof butler wou hem ombouwen naar een versie 2.0 met kerostart.

Ik heb het allemaal nog even op een rijtje gezet wat min of meer duidelijk was heb ik weg gestreept.
Er blijft dan over het volgende.

Eerste toeren tal branstof toe voer.
Tweede toeren tal branstof toe voer.
Ramp 1 ramp 2 ramp 3 .

Gr Gerrit Jan

Ik ben er uit gekomen.
het onderstaande is een voor beeld
het ging om het opstarten de rest is duidelijk
Toeren tal van 0 naar 32000 stationair.
Is op te delen in drieeen.
0tot 15000 15000 tot 25000 25000 tot 32000 stationair.
ramp2 bepaalde waarde
ramp 1 = bv 2
ramp 2 = bv 4
ramp 3 = bv 1

van 0 tot 15000 is de pomp ramp 2+2=4
van 15000 tot 25000 2+4=6
van 25000 tot 32000 2+1=3

Als je nu ziet dat bij een bepaald toeren tal de motor tijdens het op starten te veel of te weinig brandstof krijgt deze wijzigen.
Het is uit proberen omdat elke motor pomp anders is.
Gerrit JAN

Deze info is toch overal op het net te vinden hoor:Fadec pdf, blijkbaar weer een hoop heisa voor niets, met de medewerking van de jongens die geen intelligente input brengen maar alleen maar olie op het vuur gooien in tegenstelling tot hun onderschrift. Dank je wel JAAP.

RUFTER zei:
Deze info is toch overal op het net te vinden hoor:Fadec pdf, blijkbaar weer een hoop heisa voor niets, met de medewerking van de jongens die geen intelligente input brengen maar alleen maar olie op het vuur gooien in tegenstelling tot hun onderschrift. Dank je wel JAAP.

Zeg hoe ist met Robbie?
zeg hem eens dat hij mij eens belt , heb hem toch al sinds de pampa,s niet meer gesproken.

Heb hem vorige week nog gezegd om nog eens naar je toe te komen, ik heb ook nog altijd een ATCU nodig hé...
Ik zal het hem doorgeven.

Groeten, Bart.

RUFTER zei:
Heb hem vorige week nog gezegd om nog eens naar je toe te komen, ik heb ook nog altijd een ATCU nodig hé...
Ik zal het hem doorgeven.

Groeten, Bart.

dan kunnen we nog eens en pilske pakken

En nu kunnen ze praten
Waar om niet even een duidelijk andwoord als jullie het zo goed weten .
Maar gelukkig er zijn ook forum leden die je ten alle tijden voort willen helpen.
bedankt.
En Jaap jij zit via de achter deur iedereen te benaderen maak eerst je turbine maar eens draaiende.
En als iemand wil slijmen met Sandor laat dat niet zo op het forum merken hé.

Ik kan er nu om lachen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

G J Broekhuizen zei:
En nu kunnen ze praten
Maar gelukkig er zijn ook forum leden die je ten alle tijden voort willen helpen.
bedankt.
En Jaap jij zit via de achter deur iedereen te benaderen maak eerst je turbine maar eens draaiende.

ik ben blij dat ik je zo aan het lachen heb kunnen maken.
de volgende keer doe ik nog beter mijn best.
heb nu al weer spijt dat ik al weer zoveel geholpen heb.
maak maar 25 euro over naar een goed doel 8)

Sandor ik ga er na deze niet verder op in.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om elkaar een beetje af te kraken. sorry excuus dat ik mij even liet gaan
Ik ga er nog steeds van uit iemand die voor zijn brood winning ecu.
,s verkoopt en elke dag met turbines bezig is er alles van af weet.
En iemand die er in aan raking zo af en toe mee komt het niet allemaal kan weten.
Ik stelde dan ook een duidelijke vraag het ging om 5 parameters.
Waar om niet gewoon een simpel voor beeld uit leg heeft iedereen wat aan. Er zijn meerdere mensen die het niet gelijk duidelijk is.
Met vriendelijke groet G J broekhuizen .

G J Broekhuizen zei:
En nu kunnen ze praten
bedankt.

Tja, ik ga er nu eenmaal van uit dat iedereen z'n problemen oplost zoals ikzelf dat doe, namelijk eerst zelf te gaan zoeken. Het kostte me maar een half minuutje om fadec te googelen en bij de handleiding te komen waar alle antwoorden op je vragen staan!
En als jij niet tevreden bent over Sandors service moet je dat evenmin op een forum laten merken. Het is niet echt slim de persoon waarvan jij verwacht je met je ECU-probleem verder te helpen op voorhand tegen de schenen te stampen...
Dit draadje werd toch opgestart om Henk een keuze te helpen maken voor een nieuwe ECU, niet om bepaalde leveranciers af te knallen. Als je het nodig vindt negatieve kritiek te geven mag een ander toch ook wel eens iets positiefs over hetzelfde produkt zeggen, niet?

Groeten, Bart.

Bart sorry.

Ik kijk ook altijd eerst voor dat ik iets vraag.
Het was voor mij op sommige punten niet helemaal duidelijk .
Daar om is het handig als er iemand is die je kan helpen als je een probleem hebt.
Als ik nu elk moment van de dag aan de bel trok maar dat is niet het geval.
Ik weet nu al dat er bij meer forum leden iets is verduidelijkt je moet ook eens een keer iets op het forum durven te paatsen.
Nog maals sorry en veel turbine plezier GR Gerrit JAN

G J Broekhuizen zei:
Bart sorry.

Ik kijk ook altijd eerst voor dat ik iets vraag.
Het was voor mij op sommige punten niet helemaal duidelijk .
Daar om is het handig als er iemand is die je kan helpen als je een probleem hebt.
Als ik nu elk moment van de dag aan de bel trok maar dat is niet het geval.
Ik weet nu al dat er bij meer forum leden iets is verduidelijkt je moet ook eens een keer iets op het forum durven te paatsen.
Nog maals sorry en veel turbine plezier GR Gerrit JAN

pfff,ook weer opgelost gr,henk

Hey Beste mensen,

:roll: even vraagje tussendoor :roll:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet veel informatie heb opgedaan over de e.c.u's die tegenwoordig te koop zijn. Maar toch even een vraagje.
Zoals sommigen van jullie misschien weten ben ik bezig met een, "anders dan normale turbine" (Zie: volledig axiaal....). Mijn vraag:
Zou het ook mogelijk zijn om dergelijke e.c.u's te gebruiken voor zo'n soort turbine, aangezien de verhoudingen tussen toerental, druk, en uitlaatgas temp. behoorlijk afwijken van de gebruikelijke motoren.

Groeten,
Jos

Back