Keuze electra zwever

Hoi ik zal me even voorstellen. Frans uit Uithoorn. Denk zo`n 15 jaren geleden gestopt met modelzweef vliegen, en ga deze hobby weer oppakken. Mijn vlieg ervaringen in het verleden zijn: Graupner Amigo 3 ,Robbe Finnesse en nog een aantal modellen waarvan ik de naam niet meer weet.
Allen met een spanwijde van plus minus 2 meter. Heb geen evaring met modellen met rolroeren of met electra motor.
Nu heb ik op de site van Staufenbiel 3 modellen uitgezocht.
De Proxima 2 deze wil ik eigenlijk zondermeer. Maar heb nog 2 anderen modellen uitgezocht namelijk de: Kakadu en de Suricata beide zijn van Reichard. Uit die laatste 2 wil ik een keuze maken met op het oog om er weer in te komen. Wil ook beginnen met hellingvliegen, nog nooit gedaan.
En natuurlijk het termiek vliegen weer oppakken.
De zender heb ik al, namelijk de Graupner mx 16 IFS, deze is van mijn gecrasht Trex.
Graag jullie advies zodat ik de spullen kan bestellen, en daarna opzoek naar een vliegclub.
Hier nog een paar foto`s en wat links.
Vriendelijke groet Frans

http://www.reichard.cz/picmodel/surikata.jpg
http://www.reichard.cz/picmodel/kakadu.jpg
http://www.reichard.cz/picmodel/proxima2.jpg
Airmix - Datenbank
Airmix - Datenbank
Airmix - Datenbank

Voorkeur gaat uit naar ARTF, ik wil namelijk op korte termijn de lucht in.
In de winter wil ik weer wat gaan bouwen. Wat weet ik nog niet, houtbouw of foam. Maar zoals ik al zei dat is voor de winter, ik heb nu te weinig tijd om te gaan bouwen. Idee voor de winter wil ik iets van een backpack glider bouwen zoals verder op dit forum te lezen is in de rubriek HLG\DLG.

Frans

Als je al 15 jaar geen vliegervaring meer hebt en nog nooit hebt gevlogen met aleron gestuurde modellen zou ik je geen Proxima II met ailerons en welfkleppen aanraden. Hoewel grote modellen over het algemeen gemakkelijker vliegen dan kleine is voor het veilig landen van grote en zware modellen vliegervaring aanbevolen. Kies voor een kleiner model om deze ervaring op te doen. Zo rond de twee meter. Of beter, ga eerst naar de modelvliegclub waarvan je lid wilt worden. Praat daar met vliegers en instructeurs. Die informatie is veel waard bij het maken van je definitieve keuze van het toestel.

Laatst bewerkt:
De Poxima II is voor later, maar wil ik er graag bij hebben. Eerst een model om er weer in te komen en dan liefst wel met alerons. En de Suricata heeft een dubbele V-stelling (hoop dat ik de goede benaming gebruik) dus zou volgens mij stabiel vliegen. Vindt alleen de Kakadu een wat mooier model.

Frans

Als je nog veel ervaring wilt opdoen dan lijkt mij de Surikata de beste keuze. Dit model zal van zichzelf meer stabiliteit hebben dan de voor kunstvlucht geschikte Kakadu.Trainers hebben helaas een wat minder "mooie" uitstraling. Hier gaat het om functionaliteit en die zal je in de Surikata zeker vinden. Dat je niet direct met de Proximus II aan de gang gaat is een verstandige keuze.

Een Cularis voor een herintreder die geen ervaring heeft met rolroergestuurde modellen en die vliegervaring heeft met een Graupner Amigo van 15 jaar geleden?

Dat kan je niet serieus menen.

Heb veel op Youtube naar filmpjes zitten kijken, ook naar de Cularis, Easy glider en Easyglider pro. Vliegt allemaal mooi, maar mijn voorkeur gaat niet uit naar een foam of epp model. Vindt een GFk romp en met oracover beklede vleugel er mooier uit zien. En let ik wil 2 zwevers, Proxima II deze is 2.78 m en prijs is 2 tientjes meer dan de Cularis en met gfk romp. Het gaat erom een zwever maximaal 2 meter. Zoals de Surikata of de Kakadu. Om er weer effe in te komen. En eventuweel te gebruiken voor hellingvliegen, en dan de motor er uithalen(of niet). De Proxima II wil ik later gaan gebruiken voor thermiek vliegen.

Frans

Vindt een GFk romp en met oracover beklede vleugel er mooier uit zien. Het gaat erom een zwever maximaal 2 meter. Zoals de Surikata of de Kakadu. Om er weer effe in te komen. En eventuweel te gebruiken voor hellingvliegen, en dan de motor er uithalen(of niet). De Proxima II wil ik later gaan gebruiken voor thermiek vliegen.

Frans

Misschien is de Multiplex ALPHA 21 wat voor je ?
Is momenteel in de aanbieding voor € 117...

UITVERKOOP Extra lage prijs - VLIEGTUIGEN | SPI-Small Practical Innovation / LYNX modelbouw RC Modelbouw, electronica ontwikkeling en fabricage

Succes !!

JH

Vanavond voor het eerst gevlogen met de reichard schandy.
Lijkt veel op de eerste keus van jou.

Mijn ervaring is dat dit een geweldig toestel is om de feeling weer te pakken te krijgen.
Ben er erg mee in mijn sas!

kijk ook maar eens naar de vlieg-eigenschappen...

LhOsFUZkrZU[/media] - reichard schandy

Hopenlijk helpt het de keus iets makkelijker te maken....

grt, Louis

Laatst bewerkt door een moderator:
Een Cularis voor een herintreder die geen ervaring heeft met rolroergestuurde modellen en die vliegervaring heeft met een Graupner Amigo van 15 jaar geleden?

Dat kan je niet serieus menen.
waarom niet??? heb leren vliegen met een amigo, en vlieg nu 2.5j later het hele jaar door met 20 modellen, en heb er al meer dan 40 verschillende gevlogen.

of dat ding nu rolroeren heeft of niet... dat doet er allemaal geen noot toe.
het gaat om de stabiliteit, en de controleerbaarheid.
en daar doet de cularis het nog niet zo slecht in hoor.

ik zie persoonlijk ook liever volledig houtbouw.

Heb veel op Youtube naar filmpjes zitten kijken, ook naar de Cularis, Easy glider en Easyglider pro. Vliegt allemaal mooi, maar mijn voorkeur gaat niet uit naar een foam of epp model. Vindt een GFk romp en met oracover beklede vleugel er mooier uit zien. En let ik wil 2 zwevers, Proxima II deze is 2.78 m en prijs is 2 tientjes meer dan de Cularis en met gfk romp. Het gaat erom een zwever maximaal 2 meter. Zoals de Surikata of de Kakadu. Om er weer effe in te komen. En eventuweel te gebruiken voor hellingvliegen, en dan de motor er uithalen(of niet). De Proxima II wil ik later gaan gebruiken voor thermiek vliegen.

Frans

ik denk dat als je nu gewoon een simpel modelletje neemt maar MET rolroeren, en iets groter dan 2 meter (hoe groter hoe stabieler) , dat je dan nog veel makkelijker vliegt.
want alleen staartgestuurde zwevers zijn al eens koppig, en vind ik persoonlijk ook net wat minder precies te besturen.

op een spot landen bijvoorbeeld, of je circuit mooi maken, doe je toch net iets preciezer met rolroeren.
ik wil de staartgestuurde toestellen niet afbreken :D want ik heb er zelf meer dan 15 aan de muur, en de ervaring is anders.

maar als je lang stilgelegen hebt, is een rustig, betrouwbaar, stabiel, en vooral een precies bestuurbaar model wat je dan wil.
eentje dat doet wat JIJ zegt...

zoals je op het filmpje van loeki ziet, vliegt dat ding al aardig :) zoiets lijkt me best aanlokkelijk.
wat ook mooi is, dat is de Cumulus XXL.
houtbouw vleugeltje en Vstaart, maar rompje GFK.
en je kan hem ook elektro maken of als zwever voor aan de elastiek.
ik heb zo eentje, en ik leer er mijn vriendin mee vliegen.

je hebt er ook de 2000 versie van, maar die heeft wat minder functies (butterfly niet, enz)

Het is dus de Surikata van Reichard modelsport geworden. Bedankt voor alle suggesties en filmpje. Mede daar door tot deze keuze gekomen. Vorige week dinsdag besteld bij Staufenbiel en vandaag ontvangen. Zeer mooie romp, zie er alleen een klein beetje tegenop om de neus af te zagen om de motor in te bouwen. Ook de vleugels zien er zeer strak uit. Ik moest wel lachen om het motertje de Daimond HQ2832 dit is een nieuw type. Man wat is dat een klein en licht motertje. Voor de grap effe een Graupner speed 600 ernaast gehouden deze is zeker 2 keer zo groot en vele malen zwaarder. Vleugels ook deze zijn zo licht, ik heb hier nog wat vleugels liggen van een Graupner PILATUS B4, Graupner Junior en een Multiplex dacht een domino, deze wegen allen een stuk zwaarder. Was alleen de spinner en servo verlengkabels te bestellen, maar deze haal ik wel effe bij de modelbouw winkel in de buurt. Ziet er allemaal netjes uit kan niet wachten om de boel in elkaar te zetten.

Frans

Ik vlieg zelf met de Mistral van Reichard. Ik heb hem nog maar een paar weken en het is mijn eerste 'fullhouse' model. Hiervoor wel gevlogen met de Easyglider. Ik moet zeggen dat de modellen van Reichard heel mooi zijn en de Mistral is geen uitzondering daarop. Gweldige kist en vliegt heel goed! Reichard is dus een goede keuze denk ik! Veel plezier!

Back