keuze indoor heli

Heb nu een tijdje gevlogen met een coaxiaal, heb een fp (honeybee fp) maar die laatste is bepaald niet voor binnenshuis. Zoek dus een kleine fp heli om binnenshuis mee te oefenen (en natuurlijk de sim). Moet niet zo tam zijn als een coaxiaal, ook weer niet superactief, moet tegen een stootje kunnen en een goede oefening zijn voor mijn honeybee fp (doe ik wel wat mee in de zaal maar dat vlot nog niet erg). Zie in de vele draadjes oa de volgende types staan

- Walkera 4#3B, CB100, V100D01, 4G3 (gevoelige gyro's, minder stabiel)
- Nine Eagles solo pro (stabiel, goedkoop, kwetsbaar)
- E-flite Blade msr (stabiel, degelijk, prijzig)

Heb het idee dat de Walkera's tussen de Elight Blade en de Nine Eagles zit qua eigenschappen en prijs en neig naar een CB100. Mee eens?

Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar de laatste nieiuwe Align T-REX 100,super knap en niet te duur.Moest ik nog geen fp voor indoor hebben zou dit zeker mijn eerste keuze zijn.

Gr Raymond

Ik heb zowel de 4#3b en de CB100 en kan deze dus aardig vergelijken. Ik kocht de 4#3 in 2008 toen ik aardig overweg kon met een coax (lama v4). De 4#3b viel enorm lastig onder controle te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt na een hoop mods om het een beetje onder de knie te krijgen, maar voor binnen blijft dit een zeer giftig machientje. Ik heb hem intussen in een Bravo-SX romp gebouwd (zie walkera-4-3-size-nine-eagles-bravo-sx-romp ). Tevens heb ik er nu ook een Bell-hiller flybar-mixer opzitten die de heli nog wat stabieler maakt.

Eind 2010 kocht ik de CB100, een verademing. Vliegt uit de doos meteen stabiel, heeft niet de nadelen van een coax (weinig voor- en achterwaartse snelheid), is double brushless. Achteraf had ik deze in 2008 liever gehad dan de 4#3b, maar ja hij was toen nog niet te koop. Na een coax is dit zeker een aanrader.

Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan geen uitspraken doen over de Trex 100 omdat ik hier geen ervaring mee heb,
maar ik ben wel heel enthausiast over de Solo Pro.

Ik heb deze een tijdje verkocht en ook vaak demo gevlogen voor klanten, en hij vliegt gewoon echt fantastisch.
Verder kan hij ook best nog een stootje hebben, wat voor de huiskamervlieger een fijne eigenschap is ;)

ik heb zelf de 4#3 en een blade msr, zelf vind ik de msr een heerlijk rustig helitje. als zender gebruik ik een dx6i als zender en een documentje dat ik gedownload heb kan ik via het omzetten van de dual rate schakelaars van een heerlijk rustig helitje omschakelen naar en best rap dingetje.

Heb zelf sinds een tijdje een solo pro, heel stabiele heli! En is zeker niet kwetsbaar, al heeel vaak gecrasht en er gaat echt heel moeilijk iets stuk.
Ik vind het zeker een aanrader voor binnen!

Ik heb ook een Solo pro en dat is best een heel leuk helitje om binnen te vliegen(ik vlieg ook wel eens buiten in de tuin met weinig wind),pas nog in een sporthal gevlogen en dat is ook heel leuk met de solo pro.
Ga gewoon voor de solo pro dat is echt een aanrader, je zal er geen spijt van krijgen.

Hoi Jannus,

Je keuze hangt van nogal wat zaken af, ik heb onlangs dezelfde keuze moeten maken als jij!
Daar ik graag "gooi en smijt" met de heli is mijn onderstaand verhaaltje daarop gebaseerd, ben je een rustige vlieger zou je keuze dus anders kunnen zijn ;)

De 4#3B is erg moeilijk onder controle te krijgen, dit lijkt bijna meer op werken dan een hobby, een klein gevaar in je huiskamer dus.

De CB100 heeft een nadeel en dat is zijn gewicht, en daarom zeker af te raden als je een mooie LED of TFT televisie in de huiskamer hebt staan, of andere breekbare zaken ;) (kan Raymond je nog wel wat over vertellen :p)

De Blade is inderdaad duur en wellicht te stabiel.

De Solo Pro, is goed voor je meubels en voor je portefeuille, de constructie is simpel, onderdelen goed en goedkoop te krijgen, doordat hij zo licht is valt de schade aan de heli ook wel mee.
Hij heeft zijn eigenaardigheden maar goed mee te leven, en als je ze kent ook geen probleem!

Hoop dat dit wat kan helpen bij je keuze!

Succes, en laat ons weten wat het geworden is!

Ik ben zelf ook erg tevreden met mijn Solo Pro('s). Wat Tuxbrothers al opmerkte, hij heeft een paar eigenaardigheden, maar dat geldt eigenlijk voor vrijwel elke heli op deze schaal. Vliegen, zowel binnen in de huiskamer, als buiten als er nauwelijks wind staat, is erg leuk, en het lage gewicht tov bijv een CB100 helpt zeker bij de crashbestendigheid. Bovendien is de constructie eenvoudig, als je de heli een beetje kent, zou je hem zo vanuit niets kunnen opbouwen, als iemand de losse onderdelen voor je op een tafel zou leggen, met de opmerking "succes ermee!".

Onderdelen zijn goedkoop vanuit het oosten te bestellen, en crash je niet of nauwelijks, dan verslijt je alleen maar accu's. En heb je goede, dan zelfs dat niet. Ik ben op weg naar 100 vluchten op 1 accu van net een euro, dus dat is 1 cent per vlucht, de stroom voor het opladen niet meegerekend.

Zie hier veel enthousiaste verhalen over de Solo Pro, maar in ander draadjes zie ik veel klachten over het snel breken van het onderstel en het gepruts om dat weer een beetje te fatsoeneren.

De Trex 100 zie ik nog nergens te koop staan en de prijs ? Ja heliguy, sold out bijna 100 pond zonder zender, duuuur !! Moet zich daarnaast nog bewijzen. Misschien een voordeel als de eventueel bijbehorende zender ook voor een Trex 450 gebruikt kan worden (voor later).

CB100 zwaar ?? Maar 66 gram incl lipo, zelfde als vergelijkbare heli's. OK Solo Pro en Blade msr beide 28 gram. Mijn coaxiale Skyro is 210 gram.

Laatst bewerkt:
Zie hier veel enthousiaste verhalen over de Solo Pro, maar in ander draadjes zie ik veel klachten over het snel breken van het onderstel en het gepruts om dat weer een beetje te fatsoeneren.

De Trex 100 zie ik nog nergens te koop staan en de prijs ? Ja heliguy, sold out bijna 100 pond zonder zender, duuuur !! Moet zich daarnaast nog bewijzen. Misschien een voordeel als de eventueel bijbehorende zender ook voor een Trex 450 gebruikt kan worden (voor later).

CB100 zwaar ?? Maar 66 gram incl lipo, zelfde als vergelijkbare heli's. OK Solo Pro en Blade msr beide 28 gram. Mijn coaxiale Skyro is 210 gram.

Een CB100 is "slechts" 2 keer zo zwaar, maar dat scheelt veel in headspeed en impact als je iets raakt. Het breken van het landingsgestel kan een probleem zijn met de Solo Pro, al zul je met zo'n kleine heli ook minder snel in de problemen komen. Het ligt ook een beetje aan de productie batch waar je landingsgestel in is gemaakt. Sommige zijn niet stuk te krijgen, die van mij is in de beginperiode een paar keren hard tegen de grond gesmakt, dat ik erop rekende dat de heli daarna total loss zou zijn, en ik heb nog geen setje skids versleten desondanks. Maar anderen "crashen" op de bank, en hebben hem al stuk. Wat wel aan te raden is, is om de witte skids te mijden, die zijn standaard al wat breekbaarder. En voor de echte "slopers" komt Xtreme deze maand met een vervangend landingsgestel, wat er echt onbreekbaar uitziet. Ik zou het landingsgestel dus niet teveel laten meewegen, er zijn voldoende oplossingen.

Ik het probleem met het landinsgestel opgelost door er eentje van de V-Hawk 6020 ( Soort Syma S107 ) aan te passen. Voorheen had ik om de paar dagen wel prijs nu al twee weken niet meer.
Als ik later goed kan vliegen:D, dan mag er weer een origineeltje op.
Voor de rest een prachtig ding

Welke eigenaardigheden van de Solo Pro bedoelen jullie ?

Omdat het een lichte heli is, en de main shaft niet schuin is geplaatst (truucje wat de mSR gebruikt) lijkt hij erg scheef te hangen in de lucht. Je zou dan denken dat er iets goed mis is maar na een tijdje zie je dat niet eens meer en erger je je er niet meer aan.

Als je wild vliegt kan de flybar de canopy of staart raken, wat meestal zonder gevolgen blijft. De flybar inkorten of vervangen door die van Xtreme lost dat op. Of net iets minder wild met de sticks, ook niet verkeerd.

En geef je richtingsroer, dan gaat de heli of iets naar achteren bij linksom draaien, of naar voren bij naar rechts draaien. De mSR lost dan op door iets elevator mee te sturen bij richtingsroer, bij de Solo Pro moet je dat zelf doen. Ook daar wen je snel aan. Of je kiest voor de Bravo SX, die stuurt bijna net als een coax heli, dus nauwelijk tot geen correctie met elevator nodig.

Maar het is een erg stabiele heli, als je de trims goed hebt staan, kun je rustig de stick een aantal seconden, of langer, loslaten, en blijft hij netjes op zijn plek hoveren.

Maar het is een erg stabiele heli, als je de trims goed hebt staan, kun je rustig de stick een aantal seconden, of langer, loslaten, en blijft hij netjes op zijn plek hoveren.

Nou, dit kan dus ook met een CB100.

En vwb de crash-bestendigheid: ik heb hem 4 maanden, nog niets hoeven vervangen door crashes.

Enne..... eigenaardigheden: ik ken ze niet bij de CB100

Paul

Nou, dit kan dus ook met een CB100.

En vwb de crash-bestendigheid: ik heb hem 4 maanden, nog niets hoeven vervangen door crashes.

Enne..... eigenaardigheden: ik ken ze niet bij de CB100

Paul

Klopt, ook de CB100 is erg stabiel. Ik zei ook niet dat de Solo Pro de enige is die stabiel is. Over de crash bestendigheid van deze Walkera kan ik niets zeggen, al hoor ik wel verhalen over een snel versplinterende staartboom, omdat het schroefje het CF splijt. En over het algemeen betekent een zwaardere heli meer kans op schade aan heli en omgeving als het mis gaat. Als de Solo Pro 70 gram zou wegen, en de CB100 30 gram, zou het precies andersom zijn.

Elke heli heeft eigenaardigheden, anders zou hij perfect zijn. ;)

Ik heb ze alle twee,de NE en de CB100.
Er is geen vergelijken mogelijk.De Nine eagles is een echt gooi en smijt ding dat stop wanneer jij wil dat hij stop,kan heel makkelijk uit een stuurfout gered worden wat bij de CB100 wel wat moeilijker is.Bij grote bochten nemen binnen moet je hem knap met aileron bijsturen anders plakt hij tegen de muur,maar dat ligt meer aan mijn vliegkunst dan aan de heli.;)
En dat carbon staartje is bij mij ook al gesneuveld.Voor 2,65 euro bijna één meter carbon staaf gekocht,kom ik weleffe mee toe.Zal ook niet splijten daar deze vol is.Hij schommeld wel wat bij vertrek en stop maneuvers als dit wat brutaal(onervaren)gebeurd.Is mijn gedacht toch net dat tikkeltje méér helicopter dan de NE.En als de Nine Eagles net niet buiten kan vliegen zal de CB100 net wel kunnen.Maar dat wil nog niet zeggen dat ik voor hem zou kiezen tussen deze twee.

Gr Raymond

Laatst bewerkt:
Ben het wel met Ray eens.... vergelijk is eigenlijk niet zo goed mogelijk....
Het is een beetje het vergelijk met een off-road of sport auto, de vraag is meer wat je er mee wilt doen.
Als je van plan bent om veel binnen te vliegen en een beetje te stunten zou ik zeker weten voor de NESP gaan.
Wil je wat rustiger vliegen en met een klein beetje wind ook buiten vliegen is de CB100 meer jou ding.
Wat ik wel weet is dat je met een kleine heli geneigd bent om er mee te gaan stunten ofwel lol maken, omdat je weet dat als je crasht de schade meestal wel mee valt!
Of je koopt ze gewoon allebei! :D

Ik denk dat ik het wel goed onder woorden heb gebracht, dacht ik zo....

Ik ben nu een kleine twee maanden serieus bezig met helivliegen, dus een absolute beginner. Ik had al een picooz, maar dat is imo niet helivliegen. Omhoog, omlaag en rondjes draaien, meer is het niet. Ik heb met kerst mezelf een tweedehands 4#3b kado gedaan, veel gelezen op internet en maar uitproberen. Na een week kon ik er aardig mee hooveren en een paar weken later kon ik de heli met tail-in behoorlijk sturen, ik ben wel onnoemelijk vaak gecrashed. De heli is behoorlijk fel en reageert heel gevoelig op de knuppel, je leert heel snel je uitslagen op de zender te controleren.
Een week of twee geleden heb ik een honeybee FP2 gekocht, ik heb de mazzel dat ik in het onderwijs werk en daarmee ook de gymzaal tot mijn beschikking heb, dus een heerlijke ruimte om te oefenen. De eerste keer dat ik met de honey bee vloog ging dit zo verschrikkelijk makkelijk in vergelijking met de 4#3b. Meteen hooveren, tail-in kan ik de heli overal krijgen waar ik wil. De volgende stap is tail-out te gaan oefenen.

Waar wil ik naar toe met dit verhaal.....ik denk dat het makkelijker is om een wat pittigere kleine indoor heli te kiezen, je kunt dan op je gemak thuis het onder de knie krijgen, het is iets lastiger maar de eerste keer dat het mij lukte om de heli een hele acculading in de lucht te houden heb ik de hele avond een grijns op mijn kop gehad. Pak je vervolgens de honeybee, dan is deze ineens een stuk makkelijker om te beheersen.
Maar dit is mijn ervaring (die niet zo verschrikkelijk groot is)

Back