Keuze lader

Hoi,

Ik heb een Flightpower EVO25 v-power 6s 4900 25c lipo van iemand overgenomen maar twee van de in totaal tien balance kabeltjes zijn niet op de lipo aangesloten .

Ook al zijn de balance leads wel aangesloten de lader herkend hem ook niet en geeft de melding "balancer not con.". Ik heb het vermoeden dat daardoor de lader hem ook met niet meer de 2,14A laden ookal zet ik de lader op 4,9 of zelfs 8A, hij laadt dus nog minder is dan 0,5c.

Het ligt naar mijn idee niet aan de lader want een van mijn andere packs een 3s 2600 laadde hij wel met 4A hoewel deze al bijna vol zat, en hij gaf ook aan dat de balancer wel connected was.

Nu heb ik de bovenkant van de lipo opengemaakt om te kijken waar deze losse kabeltjes dan zouden moeten zitten maar ik kom er niet uit, sterker nog ik zie helemaal niet of deze überhaupt ergens bevestigd zouden moeten zitten (lijkt me toch sterk dat ze gewoon loze kabeltjes aan de balance-stekkers maken).

Ik zal beschrijven hoe de kabels nu aan de lipo zijn aangesloten, het zijn twee balance-stekkers, een kleine en een grotere, beginnende bij de kleine...

-De zwarte balance-kabel loopt naar de - pool van de lipo en is daar aan dezelfde soldering aangesloten als de min-lipokabel.
-De eerstvolgende balance-kabel loopt naar de onderkant van de lipo naar de verbinding tussen cell een en twee.
-De eerstvolgende balance-kabel loopt naar de bovenkant van de lipo en is bevestigd aan de verbinding tussen cell twee en drie.
- De eerstvolgende twee balance-kabels lopen naar de onderkant van de lipo en zijn bevesitigd op de verbinding tussen cell drie en vier. Dit zijn de laatste balance-kabel van de eerste kleine balance-stekker en de eerste balance-kabel van de tweede en grotere balance-stekker.
- De eerstvolgende balance-kabel loopt dan weer naar de bovenkant van de lipo en is aangesloten aan de verbinding tussen cell vier en vijf.
- De volgende balance-kabel loopt naar de onderkant en is aangesloten op de verbinding tussen cell vijf en zes.
- De laasts aangesloten balance-kabel loopt naar de + pool van de lipo en is hierop aangesloten.

De twee laatste balance-kabels blijven dus nog over en zijn nergens op aangesloten, iemand enig idee waar deze horen of waarom mijn lader dan de melding geeft "balancer not con." en ook niet met voldoende ampère laadt?

Alvast hartstikke bedankt!!!

Laatst bewerkt:
Geen idee over dat balanceer probleem, maar die 2.14A laadstroom komt omdat je vermoedelijk eenn 50W lader hebt, die niet meer KAN laden.. 3s is lager voltage, en watt = voltage x ampere=hogere laadstroom.

een 6S lipo hoort 7 balancer draden te hebben, elke volgend op de volgende cel. er zijn wel wat schema'tjes te vinden hoe en wat.

Een 6S lipo heeft 7 balancer draadjes die aangesloten moeten zijn op de lipo .;)

full

En wat heb je voor lader .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor je reactie, dan klopt de aansluiting inderdaad dan vind ik het wel krom dat er twee loze draadjes aan de stekker zitten...

De lader is een Graupner ultramat 16, dan snap ik niet dat deze de balancer niet herkend...?

op de verloopstekker van de lader staat dat het een "TP adapter" is....

Misschien een verkeerde verloop stekker .

En de ultramat heeft maar 50 watt bij 220V aansluiting en 80 watt als je er een 15V voeding aan hangt .

Dus is die voor zulke dikke Lipo,s niet erg geschikt , je zou dan eerder een 150 watt lader moeten hebben .

Mvg Johan

Hoi Johan,

Nogmaals bedankt, ik ben niet erg thuis in de laders icm. de lipo's moet ik zeggen nu heb ik vanochtend toevallig even naar een lader gekeken, zal deze wel voldoende capaciteit hebben om deze lipo op te laden?

hyperion lader

Maar volgens mij kan ik deze niet op 220 aansluiten of, ik moet hier nog een behoorlijk sterke aparte voeding bij hebben, klopt dit?

Groet Guus

Ik heb het even doorgeleze maar volgens mij kom ik met devolgende lader setup aardig uit, kan iemand dit bevestigen of weet iemand wellicht een beter alternatief?

deze voeding met deze lader, nu zie ik alleen dat de voeding max 17A 250W kan leveren en de lader kan tot 20A laden, zou dit inhouden dat de lader dan max 17A kan laden?

Thnx alvast!!!

Die zou zeer goed zijn .

Voor 220V moet je de voeding (20A) van Graupner er bij halen .
Heb ik ook (met een 250 watt lader)

De grotere laders hebben meestal geen ingebouwde voeding .

Mvg Johan

Je verkijkt je een beetje op de Amperes .

Een lader van 250 watt kan ongeveer een 6S lipo laden met 10A

Altijd de Watt delen door de Volts van de lipo dan heb je ongeveer de Ampere waar hij mee laad .

De voeding is wel genoeg .

Mvg Johan

Ik heb sinds enkele weken ook een hyperion lader en ik ben er erg over te spreken!

Maar die flightpower accu heeft toch twee balans stekkertjes?

OK, dat klopt ook inderdaad met de 50 wat delen door 22,2 is twee komma nogwat en hij laadt met max 2,14 A...

Vraag ik me af wat voor een lader je in hemelsnaam moet hebben voor het laden van een 6s 5000 pack met 5c..... ;)...

Thnx Johan...

Heb net de lader even op de auto gezet en daar kan hij inderdaad meer vermogen leveren, hij kan 3,2A leveren wanneer de lader op de auto-accu is aangesloten.

Dat is wel een ding ja....

Nu vind ik die iets aan de dure kant maar, verschepen, import en voeding erbij zit je zo aan de 300 euro.... deze of deze vind ik wel interessant, heeft iemand ervaring met de laders?

THNX

de laatste reviews van de eerste lader zien er goed uit, eerst waren er een hoop problemen met die lader maar die lijken me opgelost. iCharger is natuurlijk kwaliteit, maar kijk maar eens naar het prijsverschil. ikzelf zou voor de eerste gaan.

> iCharger is natuurlijk kwaliteit

Ben je geen woordje vergeten in deze zin.
iCharger is natuurlijk geen kwaliteit lader.

Ichargers zijn geen kwaliteit laders en komen ook niet van een bedrijf wat kwaliteit hoog in het vaandel heeft. Dat betekent niet dat het geen goede laders zijn, voor een goede prijs. Ik weet van een 3010 die in de fik is gegaan. Dan kom je bij het tweede punt van wat een bedrijf moet hebben en dat is een goed customer services. In 1 woord, die is uitstekend bij ICharger ( Junsi ). De service die ze geven gaat ver buiten wat men verwacht van een bedrijf, enige probleem is dat alles wat kapot gaat naar Azië moet.

Voorbeeld: Persoon molt zijn 1010 door er een te hoge spanning op te zetten. Stuurt de lader op met een nette brief dat hij hem zelf gemold heeft door een te hoge spanning, met de vraag of hij nog gerepareerd kan worden. Resultaat was een nieuwe lader gratis en voor niks.

Van de 106, 1010, 206, 208 zijn er een hele hoop kapot gegaan en duurde het vrij lang voordat iedereen zonder "connection breakdowns" zaten, maar door de goed service is het volgens mij overal goed gekomen.

Junsi geeft ook direct via rcgroups support, ook heel netjes.

1 ding wat niet zo netjes is, hij gebruikt de betalende klanten als Beta testers, een echte beta periode heeft de 3010 niet gehad.

Als je meer kwaliteit wil en toch een dikke lader dan is de FMA Cellpro Powerlab 8 ( http://www.revolectrix.com ) je lader. Heeft dus al meer dan 3/4 jaar beta gedraaid bij groot gebruikers in de USA, voordat ze de markt op gingen. Service heb ik geen ervaring mee maar wel heel wat over gelezen en die schijnt ook goed te zijn. Deze lader is gewoon net iets meer doordacht, veel veiligheden in bebouwd om te voorkomen dat er iets niet goed gaat. Dit is wel nodig met dit soort vermogens, het gros van de mens heeft geen flauw benul wat ze echt aan het doen zijn. Je zult bij deze lader wel altijd de FUIM3 moeten kopen zonder deze interface kun je een hele hoop dingen niet instellen, waaronder het snel opstarten van het laadproces. dat is vrij irritant, ik moet op het moment nog 7 keer op een knop duwen voordat hij start met laden. :-(

Bart,

De turnigy lader is besteld, er staan veel slechte reviews op de site over laders die exploderen e.d. de laatste zijn echter een stuk beter, laten we hopen dat ik een goede krijg en geen crap, anders akn ik het weer gelijk terugsturen en daar heb ik weinig zin in...

Ik zal jullie berichten over mijn bevindingen van deze lader...

@xyz

tuurlijk is het nog altijd uit Azië, maar als je turnigy kapot hebt, is er niks van service. Daarom noem ik iCharger kwaliteit, maar het is nog altijd uit Azië

Back