Keuze schaalmodel

Hallo Ernst,

Ja, je zult je dan eerst inderdaad moeten aanmelden :rolleyes:
Is zeker wel de moeite, ook in het warbirdforum staan vele mooie verslagen en ideeën

Groeten, Ralf

het wordt in ieder geval de Jak 3 van Jerry Bates.
Nu nog op zoek naar de geschikte motor .
De BB 4 cilinder lijn motor , de Roto 85 2 cilinder lijnmotor of de Valach 60 cc 1 cilinder.
Wie heeft er ervaring met de Valach of de Roto.

De tekeningen zijn besteld, nu nog beslissen of ik een bouwpakket bestel of alles zelf ga zagen en snijden.
Ik zie dat er verschillende aanbieders zijn ,via fun modellbau en Belair is het bouwpakket te bestellen.
Zo te zien zijn er geen verschillen tussen de aanbieders.Er is ongetwijfeld ervaring met beide aanbieders.
Bij RC cnc staat de Yak 3 niet in de lijst.

Vandaag de tekeningen ontvangen van de Yakovlev Yak 3 .
1ze8hnt.jpg

Een indrukwekkende set tekeningen met details uit de oertijd.
Een vleugel van 2.30 m1 uit 1 stuk met kabels aangestuurde ailerons en landingskleppen.
Een Zenoah ZG 62 uit de begintijd van de grotere motoren als uitgangspunt.
Niks mis mee maar er zijn leukere.
De uitdaging ga ik graag aan.
In ieder geval een deelbare vleugel met servo s welke de roeren direct aansturen.
Het is zelfs te overwegen een schuimvleugel te snijden waarvan een flink deel van de midden sectie ook wordt weggesneden.
Ik heb wel eens een grote spitfire in de lucht zien ontploffen doordat de beplanking op de bovenzijde van de vleugel losliet.
Voor de 2 of 4 cilinder motor moet het motorspant een stukje verder naar achteren en de hele neus worden aangepast.
De hoogteroer servo s dicht bij de roeren, ook het stabilo afneembaar en deelbaar.
Eerst maar eens rustig de tekeningen bestuderen.

Schuimvleugel??? Ik weet niet welk type je exact op het oog hebt, maar da's nog niet eenvoudig om die te snijden (complexe vorm).

Doe toch maar gewoon van hout. :thumbsup:

grote spitfire in de lucht zien ontploffen

Ja, je moet wel weten hoe je beplanking aanbrengt . . . :hammer:

Succes!

jan.

Vandaag de kit binnengekregen van Fun modelbau.
Onbeschadigd en compleet.Jammer dat het nu vliegseizoen is en het bouwen nog een paar maanden moet wachten.
Nu de motor nog en het landingsgestel.

je schrijft; model wordt 15kg dus minstens 15kg trust...
waar komt die wijsheid vandaan?
Mij lijkt 1 op1 nogal veel, je hoeft toch niet te prophangen??

voor t bepalen van motorvermogen heeft jan Hermkens een mooi formuleblad.

Ik moet nog wennen aan de motorverhoudingen voor schaalmodellen, het kiezen van een motor voor het model is al een klus op zich.
In ieder geval een 2 of meer cilinder 4 takt, ben wel gecharmeerd van een Roto 85 2 cilinder in lijn 85 CC motor.
De vries heeft ook een mooie 2 cilinder in lijn in het aanbod ,hij maakt alleen dit jaar nog stermotoren.
dank voor de tip , ik ga de tabel raadplegen.

Gisteravond de bouw gestart van de YAK 3
Het richtingsroer was als eerste aan de beurt.
Keuzes gemaakt
Motor Roto 85 2 cilinder in lijn.
Uitlaat Krumscheid
Rooksysteem NTB.
Besturing Futaba
Servo s Savox
Powerbox Mercury gyro met GPS en 2 ontvangers .
Landingsgestel Sierra.

Deelbare vleugel

De keuzes zijn gemaakt,nu bouwen.
Tijd om dit draadje af te sluiten.

Heb je ons net lekker gemaakt, geen verslag ... Ik zat al klaar met chips en cola.

Freek

Ja,de titel heet"Keuze schaalmodel" en NIET "Bouwverslag Yak 3"

JAMMER.... JAMMER......JAMMER!

Ernst.Ik wil u geen druk opleggen hoor.(maar a.u.b. toch een bouwverslag?)

Groet:Robin
image.jpeg
image.jpeg
image.jpegimage.jpegimage.jpegimage.jpeg

Laatst bewerkt:
Van elk project maak ik de laatste jaren een bouw verslag.Op diverse forums is dit terug te lezen.(F3A en F3Ax)
De hout bouw voegt niet zoveel toe aan wat al te lezen is.Ik heb voor de hout bouw een jaar ingepland. Ben ook nog met een F3Ax project bezig met een 4 cilinder motor.
Van de speciale aanpassingen zoals de aansluiting van de uitlaat van de motor op de 12 uitlaten zoals het origineel kan ik wel wat posten.
Er zijn wat schetsen gemaakt voor de demping. alles moet nog worden getest en gemeten.
Het duurt even voordat er wat komt.

Back